[OT] Ett sannolikhetsproblem...

Jag tog upp problemet med geten med Terry Pratchett när jag träffade honom i Göteborg, beskedet jag fick var "Go away and bother Douglas Adams instead!"

geologen sa:
Kan tänka mig flera saker. Eftersom det är en vägkrog kan man misstänka att det är nåt roadkill som serveras, eftersom det plötsligt dök upp fågel också. Fast fläsk finns knappast att få som roadkill, så det borde vara säkert ändå. Men om man serverar roadkill så kanske man inte vill äta där alls. Fisken är ju garanterat inte upplockad från vägen, så den är då säkrast.

Samma kväll, på en vägkrog i Laxå:

4EDE5591-6DD1-423B-8B62-C33BAE59B1AA.jpeg

Oskar sa:
geologen sa:
Kan tänka mig flera saker. Eftersom det är en vägkrog kan man misstänka att det är nåt roadkill som serveras, eftersom det plötsligt dök upp fågel också. Fast fläsk finns knappast att få som roadkill, så det borde vara säkert ändå. Men om man serverar roadkill så kanske man inte vill äta där alls. Fisken är ju garanterat inte upplockad från vägen, så den är då säkrast.

Hur gick det för föraren om han krockade med en Black Angus? Kan smälla bra då de kan bli rätt stora!

Senast ändrad:
Stek fläsk gyllenbrynt, tillsätt sedan grädde och lite strömmingsfileer och låt fisken bli färdig. Ser för eländigt ut och smakar underbart.

dnleriksson sa:
Oskar sa:
geologen sa:

Hur gick det för föraren om han krockade med en Black Angus? Kan smälla bra då de kan bli rätt stora!

Det rullar mycket tung trafik förbi Laxå. Kanske fick byta strålkastare och blinkers på lastbilen. Och tvätta av lacken lite...

Örjan Lax sa:
dnleriksson sa:
Oskar sa:
geologen sa:

Det rullar mycket tung trafik förbi Laxå. Kanske fick byta strålkastare och blinkers på lastbilen. Och tvätta av lacken lite...

Ja men då så! Tänkte på lastbil också så med en rejäl bull bar är det väl inga problem ??

Bull bar? Jag trodde det var fisk/fågel/fläsk denna tråd numera handlade om, inte (särskrivna) inrättningar för fikabröd. ;-)

geologen sa:

En annan förklaring är att nåt är fel med fläsket och att servitörens återkomst med fågelinformationen ska ses som ett försök att få gästen att välja bort fläsk. I så fall är gästens val fågel eller fisk, och då kanske gästen föredrar fisk av de två och väljer det.

Det enklaste sättet att se på det, om man bortser från att det i frågans formulering finns en hint om att man ska tänka ut en mer komplicerad förklaring, är att servitören helt enkelt hade missat att det även fanns fågel kvar, och att det därmed inte finns nån anledning till oro.

Vildsvin?

Jag har inte ätit vildsvinskött, men baserat på de beskrivningar jag läst tror jag inte det skulle passera som fläskkött i en maträtt...

Jag misstänker, som sagt var, att tänkt svar på frågan är nej. Om man ska ge det svaret måste man komma på en anledning till att informationen om tillgången på fågel gör att gästen ska bedöma att fläsket därmed inte är säkert att äta.

Man kan då förstås hitta på saker som att kocken kanske använder samma kniv för att skära upp fläsket som han använder för att stycka fågeln och att man därmed skulle bli dålig av fläsket men att fisken inte delas och därmed inte kommer i kontakt med den problematiska kniven. Sannolikheten för detta är dock för mig ytterst oklar. Detsamma gäller en del andra hypotetiska scenarion jag kan tänka mig där det skulle kunna anses rationellt att byta från fläsk till fisk.

Dock har jag svårt att se någon anledning till att det garanterat lett till problem om gästen hållit fast vid fläskvalet, så totalt sett blir det någonstans en skattning av sannolikheter som jag inte har någon aning om i kombination med gissning angående hur riskaversiv kunden är.

Earlslick sa:
H. sa:
Earlslick sa:
geologen sa:
Kommer det nåt svar eller?
Nja. När uppgiften är inlämnad och rättad. ?
Kurs i filosofi eller?
Nope, beslut- och riskanalys
Då tror jag poängen är att hålla fast vid sitt beslut även om ny information tillkommer, så länge den nya informationen inte kullkastar tidigare resonemang. Att fladdra med vinden är sällan en bra egenskap.

Mythbusters har testat det där och den som byter lucka vinner överlägset flest gånger över tid.
Så, hur konstigt det än låter och mycket det går rakt emot sunt förnuft så är det bättre att byta.

Klavikel sa:
Mythbusters har testat det där och den som byter lucka vinner överlägset flest gånger över tid.
Så, hur konstigt det än låter och mycket det går rakt emot sunt förnuft så är det bättre att byta.

Fast den frågan är avklarad sedan länge. Nu handlar det om maträtter.

H. sa:
Earlslick sa:
H. sa:
Earlslick sa:
geologen sa:
Kurs i filosofi eller?
Då tror jag poängen är att hålla fast vid sitt beslut även om ny information tillkommer, så länge den nya informationen inte kullkastar tidigare resonemang. Att fladdra med vinden är sällan en bra egenskap.

Skulle vara rätt coolt om du svarat på frågan (den nya) innan och ändrade svaret nu efter nya infon om frågan.

me.I.am sa:
H. sa:
Earlslick sa:
H. sa:
Earlslick sa:
geologen sa:
Kurs i filosofi eller?

Skulle vara rätt coolt om du svarat på frågan (den nya) innan och ändrade svaret nu efter nya infon om frågan.

Eftersom informationen tidigare var ofullständig var det inte läge att fatta något beslut... ;)

Tillbaka
Topp