[OT] Excenterslipmaskin?

[OT] Excenterslipmaskin?
Ett trick för slangen är att kroka fast den skärpet. Mindre risk att den fastnar i grejer och det blir lite mindre mängd slang som skall lyftas med armen. Slang och sladd ett varv runt armen kan vara praktiskt om man har grejer i arbetshöjd som vill kroka i.

[OT] Excenterslipmaskin?
Typ den här?
Visa bilaga 556744
Innan tisdagens AEG-haveri hade jag ingen aning om att Mirka hade maskiner i sitt sortiment så är de hypade har jag helt missat hypen.

Säljarna i de yrkesbutiker jag besökte i fredags morse var dels påfallande hjälpsamma med tanke på hur liten och olönsam kund jag är, dels överens om att rekommendera Festool och Mirka. Mirkan lockade mer tack vare formatet men de har leveransproblem och det fanns inget inne så Festool var det säkra valet om jag skall kunna jobba den här helgen. Dyra båda två dock så jag sa att jag måste suga lite på den karamellen. Jag retirerade till jobbet och tog mig en funderare under vilken jag fann att Bauhaus (fd Fredells) i Sickla hade två Mirkamaskiner i lager. Det fick bli så. I lådan får man förutom maskinen och dess elkabel både 125 mm och 150 mm rondell + tre abranetprover till vardera diameter.

Recension? Inte helt lätt för kontrasten mot den gamla maskinen är så stor. Den gamla har varit med i ca 20 år och är rejält sliten. Den har varit till verkstad för lagerbyte minst två gånger och är dubbelt så tung som Mirkamaskinen. Det första intrycket av Mirkan är att den är väldigt smidigt och ergonomisk. Slipverkan är helt tillfyllest. Hade Festool eller kais01s Makita varit bättre? Ingen aning. Hållbarheten kan jag inte uttala mig om. Jag har bara kört en dag hittills.

Det här är första gången jag samkör slipmaskin med dammsugare (slangen hittade jag på K-Rauta) och det är ett lyft även om det blir lite bängligt ibland och min improviserade slangkoppling behöver förbättras (kanske något för våra 3D-printare?).

/Martin
Kul!

Mirka är populärt bland woodworkingfolk på youtube. Bra ergonomi och designad för bra dammsugning, som jag förstått det. Inte så förvånad över att de är dyra dock ?

[OT] Excenterslipmaskin?
Följdfråga:
Abranet har nämnts i tråden och lovprisades av säljarna i yrkesbutikerna jag besökte i fredags. Jag ser att Hornbach säljer en liknande produkt från DeWalt. Likvärdig Mirkas produkt?

/Martin

[OT] Excenterslipmaskin?
Kom och tänka på den här tråden när jag i helgen köpte en excenterslipmaskin, ville ha en liten smidig. Det var nästan svårt att hitta något vettigt. Kikade på Biltema, Jula och Hornbach. Biltemas lockade inte, Jula hade inte så många inne, ingen som såg bra ut. Hornbach hade inte så många heller, den enda som vettig ut var den här Makita B05031K. De hade storebrorsan också, men den var på samma effekt (300W), hade ett extra handtag, samt knapp under huvudhandtaget. Dessutom ingen väska på den!

Tyckte den här verkade bättre. Som jag använder den funkar det bra, man slår på den också håller man lite hur man vill, lätta jobb som kräver lite precision. Den är riktigt bra måste jag säga! Har slipat lite trä och lite lackjobb på bilen. Bra påse där som snabbt blir full men går snabbt att tömma å andra sidan. Klart smidig apparat! Får se hur bra den är i längden, men jag trivs bra med den så länge.

Ska jag slipa lite mer ordentligt har jag en planslip och en bandslip. Ska det vara ännu mer finlir så har jag en multimaskin som har liten trekantig slipyta, typ musslip. Men denna är bäst till bilen och sådant lite "mellanstort".

20230730_150753.jpg

[OT] Excenterslipmaskin?
den blir säkert bra sambal! för de som liksom du föredrar en liten och lätt med sladd har också aeg en liten goding.

den får dock vila sedan jag skaffade en lxt 18v makita avbildad längre upp i tråden.

[OT] Excenterslipmaskin?
Jag har en fein, med 125 mm platta, hur bra är den på slipandet? Bara sågat.
Det är en multimaster med sladd ska jag väl säga.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp