Typ den här?
Visa bilaga 556744
Innan tisdagens AEG-haveri hade jag ingen aning om att Mirka hade maskiner i sitt sortiment så är de hypade har jag helt missat hypen.
Säljarna i de yrkesbutiker jag besökte i fredags morse var dels påfallande hjälpsamma med tanke på hur liten och olönsam kund jag är, dels överens om att rekommendera Festool och Mirka. Mirkan lockade mer tack vare formatet men de har leveransproblem och det fanns inget inne så Festool var det säkra valet om jag skall kunna jobba den här helgen. Dyra båda två dock så jag sa att jag måste suga lite på den karamellen. Jag retirerade till jobbet och tog mig en funderare under vilken jag fann att Bauhaus (fd Fredells) i Sickla hade två Mirkamaskiner i lager. Det fick bli så. I lådan får man förutom maskinen och dess elkabel både 125 mm och 150 mm rondell + tre abranetprover till vardera diameter.
Recension? Inte helt lätt för kontrasten mot den gamla maskinen är så stor. Den gamla har varit med i ca 20 år och är rejält sliten. Den har varit till verkstad för lagerbyte minst två gånger och är dubbelt så tung som Mirkamaskinen. Det första intrycket av Mirkan är att den är väldigt smidigt och ergonomisk. Slipverkan är helt tillfyllest. Hade Festool eller kais01s Makita varit bättre? Ingen aning. Hållbarheten kan jag inte uttala mig om. Jag har bara kört en dag hittills.
Det här är första gången jag samkör slipmaskin med dammsugare (slangen hittade jag på K-Rauta) och det är ett lyft även om det blir lite bängligt ibland och min improviserade slangkoppling behöver förbättras (kanske något för våra 3D-printare?).
/Martin