OT: Extern hårddisk & en liten extra pryl

danne

Aktiv medlem
Det här har ju visat sig vara ett forum där mkt data/prylkunnigt folk spenderar sin tid så...

Tänkte att jag skulle köpa mig en extern HD eftersom min stationära börjar bli full och jag alternerar mellan den och min bärbara. Önskemålen är att allra helst ha både USB 2(primärt krav) och FireWire, tyst och storleksmässigt så lär man väl hamna på typ 250 Gig.

Några förslag?

Tänkte också försöka införskaffa en hyfsat liten och hyfsat billig digitalkamera. Vet att ämnet varit uppe tidigare, men jag vill ha en enkel och snabb mest för dokumentationssyfte...

Senast redigerad av en moderator:
Jag har en 160GB LaCie extern disk, en sån här: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010073171

Har fungerat bra hittills. Ett elakt rykte säger att det sitter en Maxtordisk inuti och jag har hört talas om plötsliga haverier på just Maxtordiskar. Men det ska jag låta vara osagt.

Den här disken är tyst och trevlig, startar sekundsnabbt när man pluggar in den i Windows. Tycker nog den är ganska tung, däremot. Strömförsörjningen består av en extern adapterdosa.

REDIGERAT: Har ingen billig eller liten digitalkamera, men däremot en Canon Powershot S60, 3.6x optisk zoom. 1GB minneskort - många och bra bilder blir det.

/Anders

Senast redigerad av en moderator:
En del av min "sponsring" av Nordic Ride filmen var en LaCie D2 250GB externt HD som behövdes för att göra filmen klar. Victor verkade vara nöjd med det.

Jag köpte en sån här http://www.mycom.se/produkt/externt_kabinett_3_5_ide_till_usb_2_0_16930.html från nämnda affär och stoppade i en gammal 60GB Maxtor jag hade liggandes. Det har funkat bra, dock låter disken lite grann, men den är ju gammal också. Lådan är riktigt snygg, gjord i aluminium vilket jag inte trodde att den skulle vara gjord av. Ska stoppa i en större disk vad det lider. Det blir billigare och den gör samma jobb om man bygger in en själv i en lös låda.

Jag har ett par sådana kabinett som Tobe postade en länk till men för Firewire. Dom fungerar mycket bra, tyvärr stödjer de bara Firewire 400, men det duger till det mesta. Skall man redigera stora mänger film är dock Firewire 800 eller USB2 att föredra.

Skulle jag köpa en komplett låda med disk skulle det garranterat bli en av LaCie's modeller som Daner länkade till i sitt inlägg.

Enkelt det här. :)

jag skulle köpa ett kabinett och en intern disk av flera anledningar.

interna hårddiskar är betydligt billigare än externa trotts att det är samma hårddiska fast i olka höljen och kontakter.

kabinettet betalas flera gånger om då du får en 200 gb under tusenlappen (exempelvis) och en 250 extern maxtor kostar 1800 på billigaste stället jag sett.

Jag skulle vilja föreslå Canon Digital Ixus 30 eller 40, väldigt små och ganska billiga. 30:an kostar ca 2200 i Tyskland.

/ Robban

Tim, det är inte helt sant.

Förut kunde man köpa externa 250GB Maxtor inkl kabinett för FW/USB2 för en lägre summa än vad en lös 250GB Maxtor-disk. Snurrigt värre. En kompis köpte 4 externa diskar, sålde kabinetten för några hundra styck och fick på så vis ner priset ännu mer.

jomper:
visst kan det vara billigare med extern på en utförsäljning, men kollar vi ordinarie/list priser så är de interna billigare.

Tim:

Nej, det var inte någon utförsäljning, det var när 250GB-diskar nyss dykt upp och båda var till listpris på Dustin. Orsaken var att det var en långsammare och svalare disk i de externa kabinetten.

Ibland blir det mer intressant om man utlämnar viss fakta :-)

Nä, kom på det senare att det faktiskt var så, och det var 5400rpm-diskarna han var ute efter för att få ner temperaturen i en filserver med 4 sådana diskar.

Jag kan gott rekommendera Maxtor 250 eller 300gb med både USB2 och FireWire. Datorhandel.se har schyssta priser på dem till exempel (lite billigare än Dustin iaf.

Tillbaka
Topp