[OT] Fjällskida, hur känsligt välja spann?

Tant_Trek

Aktiv medlem
Ja, som rubriken: fjällskida, hur känsligt välja spann?
Fjällskida för att gå turer, när man provar i butik för att hitta en skida med rätt spann, bör man då vara lastad med ungefär den totalvikt som klädsel, pjäxor och packning för fjälltur kommer att innebära? Ja, jo, det kan jag väl iofs tänka mig, men det jag undrar är hur mycket det skiljer på beteendet när man åker med kanske +/-5 eller +/-10 kg på det man provat ut den för? Hur "förlåtande" eller hur mycket marginal det liksom är inbyggt i ett turskids-spann? Vad är det värsta när man turar, lite för mjukt eller lite för styvt spann (inom rimliga gränser)?

Jag tänker på typen lite smalare fjällskida med stålkant, att kunna valla och gärna med bekväma fästen för stighudar, typ som Åsnes har.. Tex Åsnes Vikafjell.
http://www.asnes.com/produkt/vikafjell/

Samtidiga tips om vad tänka på för bindning och pjäxa vore en bonus!

Jag skulle välja spann efter din vikt utan packning. Vill du göra enklare dagsturer kommer det bli roligare. Tur med packning kommer ändå inte vara särskilt mycket "åkning" utan mer gång, då gör det inget om du får sämre glid. Och skaffar du pulka så vill du också ha spann för vikt utan packning.

Hej!

Spann på turskidor är inte alls lika känsligt som på träningsskidorna, vanliga turkläder räcker långt vid utprovning. justera sedan stighudarna om behov föreligger.
Åsnes och deras korta stighudar fungerar över förväntan vi har haft våra i snart 10-år och har släpat pulkan i många dagar under den tiden... min rekommendation är att du väljer någon av de lite bredare modellerna med midja, för då kan man kanta skidan när det är korta utförsbackar och slipper riva bort stighudarna. (träna lite på det innan du gör det med packning, för det kan "lätt" bli tvärstopp...)
Midjan hjälper även till vid telis-körning utför :)

Har jagat till fjälls under några år (ca.15) och kör oftast med kombinationen, enskilda med stighud och en skida utan.
Då har man en att "gå" med och en skida ett glida med. Bara att fördela vikten på rätt skida. Går det för fort utför ställer man sig mer på skidan med stighud så bromsar det lite extra.
Funkar inte klockrent i alla fören men oftast är det ett vinnande koncept.

Ganska ny på turskidor men instämmer med föregående talare. Kör på lite svängigare skidor och gillar't. Det är väldigt fint där ute så skaffa ett par skidor och stick ut å åk! (+ teleskopstavar och Stighudar, iaf om du ska dra pulka)
DSC_3199.JPG

DSC_3650.JPG

/T

Tillbaka
Topp