[OT] fjällvandring med liten packning

Pär L

Ny medlem
Det börjar dra ihop sig till semester och jag funderar på att ta en tur upp i fjällen. Det lutar åt att gå Jämtlandstriangeln, Storulvån-Sylarna-Blåhammaren-Storulvån med en topptur upp till Syltoppen. Har all nästan utrustning som behövs utom kängor som jag ska köpa så fort som möjligt.

Har ingen ingen erfarnehet av fjällen sen tidigare men är inte helt bortkommen i naturen.

Några frågor som jag hoppas fjällrävarna här på Happy kan svara på:

Väder, vilken typ av väder kan man räkna med i jämtladsfjällen under juli?

Har en rygga på 30 liter som jag tror är lite i minsta laget, ska bo på fjällstation så det får bli en minimal packning. Man ska tydligen kunna hyra utrustning i Storulvån om det behövs.

Har inte hittat någon som vill hänga med mig så jag räknar med att åka själv. Området är populärt och jag reser under högsäsong så jag lär nog inte bli ensam på fjället.

Efter vandringen tänkte jag ta en natt extra i Storulvån för att hyra en MTB och testa lederna i närområdet den vägen.

Några fler tips?

Du har inga andra skor att gå i, för du hinner kanske inte gå in ett par nya kängor? Dumt att få vandringen förstörd av skavsår.

Jag brukar passa på att fiska fluga en del när jag vandrar i det området. Det finns en del bäckröding som brukar vara utmanande att fånga.

kolla utsidan där har du mkt nyttiga länkar att gotta dig med ang vandring. själv sågar jag alltid av skafftet på tandborsten för att minska vikten på packningen. =)

det kan vara allt från snö till 30 grader varmt.. är d varmt: ta med solskydd o myggmedel. är d kallt; ta med varma kläder. Triangeln är rena autostradan.. kan nästan gå i högklackat. Om det är bra väder är inte kängor nödvändigt.. går bra med jympadojjer..

Det funkar bra gå i nya kängor med så länge man ser till att tejpa fötterna ordentligt, och tejpar om dem varje dag. Iaf om du inte köper typ Lundhags ofodrade kängor, mer moderna typ Crispi, Meindl etc bör inte vara några problem.
Iaf funkar det för mig, brukar dock inte ha problem med skoskav till vardags.

Senast redigerad av en moderator:
Köp kängor snarast och gå in dom ordentligt, behöver inte va skitlånga turer men ta dom när du kan, inte alls skönt..

Sen är leukoplast att rekommendera att tejpa fötterna med, tror det borde bli den bruna..
Jag tejpar med 1 remsa tejp under främre trampdynorna och låter den bli så lång att kanterna går upp på ovansidan litegrann, klipp av hörnen så lossnar den inte lika lätt..
Sen från bakre delen av fotvalvet, över (under?) hälen och upp ungefär 15 cm..

Jag har ett par scarpa kängor, gtxfodrade och jag har inte haft några bekymmer med dom, tog ett tag att rpova ut dock..

Lägg tid på kängorna!

Den där triangeln har jag gått på 24 timmar, en natt i en bastu blev det i sylarnas fjällstation.
Då går det bra med en 20 liters säck. :)

Jag och Malin cyklade den för några år sen inkl övernattning på fjällstation, eftersom du inte behöver bära med dig sovsäck, tält och massor av mat så bör ju ryggan räcka tycker jag.

Det är väldigt fint där.

En bekant till en bekant funderar på att gå Kungsleden i gummistövlar och med packningen i två ICA-kassar eftersom folk är så prylgalna över fjällvandring...

Vi cyklade där förra året, då var vi uppe på syltoppen i vanliga MTB-skor, inget att rekommendera men det gick iaf. Hade köpt ett par Salomon lätta "vandringskängor" i XCR, men de fick vara kvar hemma pga av vikten.

/Magnus

Köp hem en fotfil och fotsalva och börja vårda fötterna redan nu. Förhårdnader kan ge upphov till ruskigt jobbiga skavsår. (Men ingen fotsalva under själva vandringen, bara nu innan för att göra fötterna mjuka och lena.)

Tejpa i förebyggande syfte. 5 cm bred Leukoplast finns på Apoteket. Den är precis tillräckligt elastisk för att man ska kunna applicera den utan veck på de flesta ställen med lite träning. Se till att träna på detta! (veck på tejpen = omedelbart skavsår)

Köp kängorna tillräckligt stora för att få plats med dubbla strumpor. Dubbla strumpor = mindre risk för skavsår.

Om försäljaren ens antyder att kängorna inte behöver gås in - säg adjö och gå till nästa affär.

Ett alternativ till riktiga kängor är grövre vandringsskor från t.ex. Salomon. Dessa är stabila (mindre risk för stukningar än med vanliga gympadojor), lätta och sköna. De är dock känsliga för väta. Våta fötter = mjuk hud = skavsår! Dessa behöver också gås in. Var observant på var skaftet slutar. Vissa modeller slutar precis vid knylan och kan vara extremt obekväma redan efter nån kilometers gång.

Sommarfjällets väder är ombytligt. Se till att ALLTID ha ett torrt ombyte, du vill inte fastna i en vindstuga eller liknande utan möjlighet att få på dig nåt torrt underst.

/Daniel

Hade 0 grader på natten 19 juli förra året uppe på Blåhammaren. Ruggigt kallt. Följande fyra dagar var det 18 grader och fantastiskt.

Om du inte har tid att gå in kängorna kan du ju köra på gummistövlar. Stövlar funkar faktist bra. Speciellt om du gillar skodon som inte är så styva. Med en liten 30 liters ryggsäck har du antagligen inget behov av några överstyva Meindel eller Lundhags. Ur stabilitetssynpunkt funkar nog vad som helst. Stövlar är billiga vattentäta och har inget vattensugande foder. Annars finns ju trailskor.
Fast sådant här har nog diskuterats till leda på "Utsidan", där kan du nog hitta folk som förespråkar allt mellan löparskor till stegjärnsfasta Alpina kängor :D

Har hyffsat mycket erfarenhet av fjällen (dock inte Jämtland).
Är det Autostrada som det antyddes så rekommenderar jag ett var vattentäta hikingskor på fötterna (OM du inte tänker utöva mer avancerad vandring i framtiden, då kan ett par kängor vara värd investeringen). Personligen har jag fått skoskav av nya skor och ALLTID av gummistövlar. Tips nummer 2 är vattentätt ALLT. Om du bara kan välja en byxa/jacka o.s.v- se till att det är vattentäta grejjer. Kan det bli nollgradigt- antag då ATT det blir nollgradigt.
Jag skiljer mig nog åt från de flesta (har inga problem med att bära tungt, iof); och tycker att om man slipper tält och käk så kan man ha med sig lite extra grejjer i ryggan. En tetra vin och lite go korv/ost, extra ombyten och den rena snyggtröjan för fjällstationen. Fjällen ska avnjutas, inte springas igenom (tycker jag).
.Anders

De skönaste skor jag någonsin har haft var ett par keen promenad/outdoorskor. Skulle aldrig gå i höga kängor ifall jag bara skulle ha dagsturssäck, kängor är trevligt när man går i stenskravel med 20kg på ryggen annars så är de mest bara lite klumpigare och tyngre än ett par trevliga låga skor liknande de Cakeman länkade till.

teamthrone skrev:
-------------------------------------------------------
> det kan vara allt från snö till 30 grader varmt..

Problemet är bara att det kan skifta fort så du måste ha med dig så att du klarar dig, bäst är väl fleece, skaljacka, regnbyxor, mössa och vantar.

Om du trots alla tips om hur man tejpar fötterna får skavsår, så tejpa bara ovanpå även om blåsan gått sönder, låt det sedan sitta tills du sitter i batun.

När du köper kängor så tänk på att det man blir blötast om fötterna av är allt gräs och sly som torkar av sina vattendroppar mot dina fötter. Om du inte kör med stövlar, då blir du blöt av fotsvett istället, så det är bara att välja vad du vill bli blöt av.

Sedan är det viktigt att alltid justera klädseln efter vädret, gå inte och svettas eller hoppa över regnbyxorna bara för att du "snart" är framme.

Gummistövlar rules OK! Har aldrig fått skavsår, aldrig blivit blöt (byter strumpor och sula vid lunch), aldrig stukat eller brutit nåt. De är billiga, kräver ingen skötsel. Håller för allt! Man går fortare än kängtomtarna eftersom de måste snöra av och på hela tiden och tejpa fötterna halva morgonen. Jag har gått med 30kg packning i en vecka utan problem. Gjort "alpinturer" i svenska fjällen. Klättat leder i gummistövlar. Allt går...

Känger är för snobbar och folk med för mycket grunkor.

30 liter är lite men kan funka. Jag har en 45liter för stugvandring och den är långt ifrån full. Gissar att jag har 35-40 liter med mig på sånna övningar.

Stalle

Jag har gått med runt 45 kg på ryggen fem kilo i händerna, en vecka, närmare 25 mil fågelvägen, i svenska fjällen med gummistövlar, dock ska du ha en fotled som inte stukas så lätt, för du får verkligen inget stöd. Många gick med stövlar då med, det var under lumpentiden, numera forntiden. Bra tejpning är A och O för alla typer av skor.

Var noga med att lufta fötterna ofta, alltså av med skorna. Se till att du har rimligt fräscha strumpor hela tiden med. Sen ska det nog gå bra.

Börja med att tejpa innan du går, när det börjar göra ont är det ofta ganska sent påtänkt, och du får lida.

Funkar era stegjärn bra med gummistövlarna?

För mer låglänta fjäll med mycket sumpmarker är väl ett par tretorn sarek eller dylikt optimalt. Med tyngre packning och brantare områden med mestadels stenskravel är kängor trevligare tycker jag.
Men det funkar ju med stövlar, ens släktingar gick i abisko/kebnemassiven med gummistövlar, bomullstält och mesramssäck med vanliga läderremmar utan fodring på 60-talet och det funkade ju fint.

Tja, ska du inte använda stegjärn så tycker jag stövlar är bra, har kängor nu, men gick med stövlar då, ångrar mig inte en sekund. Gick i väldigt svår terräng och det gick bra. No pun intended.

håller med ett par tidigare skribenter. är det torrt så på med vanliga sneakers och är det blött så är gummistövlar klockrena.

vet inte hur många mil jag har traskat och klättrat runt i mina 200-kronors från domus.

känner du att du vill göra fler tripper per år så kan kanske kängor bli intressanta, förutsatt att du inte går omkring i myrmark mest då såklart..

Någon annan som kommer ihåg första generationerna av Tretorn Sarek? Modellerna med SMALA skaft som riktigt sög fast om vaden när man blev lite svett.
20 minuters brottning för att få av sig jävelskapen och sen spräckte man nån blodåder i pannan när de skulle på:-)
Tacka vet jag lågskaftade Lundhags - används till allt från fjällen till krogen.

Jag tackar och bockar för alla tips och råd!
Har gått runt i stan sportbutiker på jakt efter lämpliga skodon men utbudet är lite begränsat. Ett par kraftigare trekkingskor eller lättare kängor skulle passa perfekt.

Eller om jag skulle ta mina Icebug och springa runt istället? Det är ju strax under 50 km så det borde inte vara några problem.

Det är ju vad jag minns väldigt lätt stig runt, med mycket plank utlagda på sump-delarna. Däremot är det tufft upp till Syltoppen, där det bara är sten och snö och jäkligt brant :)

Det finns ju ett par partier där det är ett par bäckar man måste ta sig över, tex från Sylstationen över till Syltoppen, där vattnet gick upp till knäna.

/Magnus

Tillbaka
Topp