[OT] Fjällvandring, vad behövs?

Lillskeden (fd jonzén) skrev:
-------------------------------------------------------
> orkar inte läsa tråden men.... om du inte vill
> lägga så mycket pengar så kommer det bli tyngre
> att bära. ju mer man bär desto störe poäng med
> en ramrygga. håller du vikten under 30 kg så
> skulle jag köra på en ramlös rygga. över 40
> så är ram the shit. men hur man kommer upp i 40
> utan att bära radiosystem o pansarskott o
> kamoflaugenät o vapen o ammo o dylikt som jag
> harkat runt med det vette tusan.. en packning
> borde itne behöva väga mer än 20 kilo. gör den
> det så kan du ta bort något..

Jag tror hemligheten är att ha en liten ryggsäck.
När en 70liters ryggsäck är full väger den ungefär 20 kg :)
Större säck mer vikt, mindre säck mindre vikt..

För fullt blir det ju nästan alltid.

När jag var ute förra sommaren fyllde jag en 70 liter säck. Då hade jag mat för sju dagar, + tält och annan utrustning + fiskeutrustning + "civilt ombyte". Vikten blev 14.5 klio. Ändå var min ryggsäck helt full. Hur fan gör man för att klara sig med en 40 liter säck. Hänger ni allt utanför, eller är det bara jag som har väldigt skrymmande utrustning? (för vikten var väll inte så farlig ändå?)

Graj skrev:
> När jag var ute förra sommaren fyllde jag en 70
> liter säck. Då hade jag mat för sju dagar, +
> tält och annan utrustning + fiskeutrustning +
> "civilt ombyte". Vikten blev 14.5 klio. Ändå var
> min ryggsäck helt full. Hur fan gör man för att
> klara sig med en 40 liter säck. Hänger ni allt
> utanför, eller är det bara jag som har väldigt
> skrymmande utrustning? (för vikten var väll inte
> så farlig ändå?)

14.5 är ju inte alls illa pinkat! Inkl både fiskegrejer och civilt ombyte, vad det nu betyder.
Man kan ju gissa att om det blir få kilon på många liter är det ganska många mjuka liter i säcken :)

Min lilla ryggsäck på 44 liter var såhär full inför min tur på 5 dagar
P7260153.JPG ht=725

Det var 11.5 kg inkl vattenflaska, det var ordentligt med plats kvar, i slutet av turen hade jag direkt svårt att få sakerna att ligga stilla för säcken var ju in princip tom. :)

kök+gas fick plats i en enliters kastrull, liggunderlaget var en downmat 7 stor som en nätmelon.. sov under en liten tarp och myggnät det är en nätmelon till, ombyteskläder är knappt att tala om (en underställströja ett par boxers och en tunn skaljacka), sen en alldeles för stor sovsäck på 1.4 kg men det gjorde inte så mycket trots allt, och en bok på utsidan. Sjukvårdskit stort som en halv tegelsten (men väldigt mycket lättare), och en kasse mat (frystorkad lunch och rätt lätta middagar).
Det är ingenting som är direkt skrymmande, förutom sovsäcken men komprimerad är den iaf hyffsat liten den också..

Det som sparar mest plats är avsaknad av tält och stort liggunderlag.

Hade ohyggligt tur med vädret och jag är lite osäker hur trevligt det skulle vara om jag skulle fastnat i regn, men jag var fullt medveten om detta och passerade stugor dagligen :)
Inte en droppe regn på 5 dar och fantastiska dagar då det enda vattnet som störde var det man saknade i värmen! :)

Mer bilder finns på http://aventyrilivet.blogspot.com/2008/07/blog-post.html om man är nyfiken.

Edit: btw hjulet är 24" om ni funderar på skala ^^

Senast redigerad av en moderator:
lleberg skrev:
> Det som sparar mest plats är avsaknad av tält
> och stort liggunderlag.
>
> Hade ohyggligt tur med vädret och jag är lite
> osäker hur trevligt det skulle vara om jag skulle
> fastnat i regn, men jag var fullt medveten om
> detta och passerade stugor dagligen :)
> Inte en droppe regn på 5 dar och fantastiska
> dagar då det enda vattnet som störde var det man
> saknade i värmen! :)

I princip håller jag med dig: Packningen skall reduceras till ett minimum till i stort sett varje pris! Men, jag undrar om du har stor erfarenhet av att vandra i fjällen och sova under tarp? Har du gjort det vid tre plusgrader, 12 sekundmeter och regn? Jag ääälskar att sova under (och bära på!) en tarp, men har bara gjort det i låglänt skogsterräng - jag skulle helt enkelt inte våga förlita mig på detta i fjällen...

Det fanns stugor att tillgå så det problemet skulle gå att lösa.
Ska fixa en mer riktig tarp till kommande äventyr! :)

Värt att notera är att det var folk som bar på tält men sov i stugor för att "Det blir så förbannat varmt i tälten på morgonen!" :D

Jaha, det var ju en pragmatisk lösning! ;-)
Jag inbillade mig nog att du smög omkring med pilbåge och jukkasjärvisticka i nordvästra Padjelanta...

Jäklar va det fylls på i tråden. Idag var vi ute och provade ryggsäckar. Sambon trivdes fint i en 60 litare, för mig kändes det onödigt liten, kan nog klämma på mig en större om det skulle behövas.

Spanade också in tangiabrännaren, antar det krävs lite modifikation för att det skall fungera på ett icke licensierat trangiakök.

Tack för blogglänken!! Den sträckan känns bra nybörjarmässigt, mkt folk så man inte försvinner =)

lleberg skrev:

> Min lilla ryggsäck på 44 liter var såhär full
> inför min tur på 5 dagar
>
> Det var 11.5 kg inkl vattenflaska, det var
> ordentligt med plats kvar, i slutet av turen hade
> jag direkt svårt att få sakerna att ligga stilla
> för säcken var ju in princip tom. :)

Så smidigt! Jag ska definitivt försöka få ner packvikten kommande vandringar. Kanske lämna tältet hemma och sova i stugor. Vandrade själv i somras med ett 2-mannatält >3 kg, som dessutom blev blött första natten. Hade gjort stor skillnad att slippa släpa på det, både volym- och viktmässigt. Hade en 60-literssäck med tältet utanpå. Nog för att man kan gå ändå, men det blir mer njutbart och mindre pannben med mindre vikt på axlarna.

Frolicc skrev:
> Jäklar va det fylls på i tråden. Idag var vi
> ute och provade ryggsäckar. Sambon trivdes fint i
> en 60 litare, för mig kändes det onödigt liten,
> kan nog klämma på mig en större om det skulle
> behövas.
>
> Spanade också in tangiabrännaren, antar det
> krävs lite modifikation för att det skall
> fungera på ett icke licensierat trangiakök.
>
> Tack för blogglänken!! Den sträckan känns bra
> nybörjarmässigt, mkt folk så man inte
> försvinner =)

Gå absolut inte högre än 70 liter om du inte tänker ge dig ut på grönlandsexpedition. Jag har en 70 och den känns offtast onödigt stor även om man kan komprimera den kraftigt.
Sen har jag några tips på onödiga men klockrena saker att ha med sig.
För det första som någon annan sa, Stavar. Skitbra om man får ont och behöver stöd eller om man som jag gjorde sist försöker ta sig fram över vattenmättat kalfjäll. Hoppa på tuvor som sticker upp är svårt. Det räcker med ett par stavar till er två, dom är lätta och bara att spänna fast på ryggsäcken när dom inte används.
En annan skön grej att ha med sig är flipflops om ni väljer att gå i lite rejälare kängor. När man kommer fram för dagen hoppar man ur kängorna så att dom kan torka (om det behövs) och drar på sig flipflopsen för stökande runt lägerplatsen. Sen är det otroligt skönt att slippa kränga på sig kängorna när man ska ut och pissa på natten.

Hej Frolicc, här kommer ytterligare några kommentarer:

Frolicc skrev:
> Planerar att tillsammans med sambon fjällvandra i
> sommar, planerad tid borta cirkus 10-15 dagar och
> vi måste självklart upp på kebneskojse. Vi har
> ingen erfarenhet av friluftsliv, orientering eller
> liknande aktiviteter.

10-15 dagar är på tok för lång tid, även om ni sover i stugor. Tror jag.

>
> 1. Kommer vi att överleva?

Troligtvis!

> 2. Vilken "nivå" på grejer måste man lägga sig
> på för att det skall va kul?
> -Har en flerakilos tält som använts på mc
> semester, kan man släpa på ett sånt eller
> måste man ha ett under 2 kilo för 8000?

All vikt adderar, och ju tyngre desto tristare. Dock skall man tänka på att vikt framför allt är jobbigt när man avverkar höjdmeter. 10 kg ryggsäck på en alpiner höhenweg är betydligt jobbigare än 20 kg i Padjelanta.

> -Måste man verkligen köpa den dyra frystorkade
> maten eller kan man överleve likt "ultimate
> survival" på discovery?

Den dyra frystorkade maten bör till varje pris undvikas, eftersom den inte bara är dyr utan dessutom jävligt äcklig. Den superhajpade Real-maten är iofs inte fullt så äcklig (dock fortfarande äcklig), men den är å andra sidan löjligt dyr. Grejen är ju att frystorkade soppbaser o.dyl. finns i vilken livsmedelsbutik som helst, och kostar kanske ngn tia/påse. Vräk ner pasta i soppan och komplettera med bitar av sån där lufttorkad korv som kan förvaras i rumstemperatur, t.ex. o.s.v.

> -Vadringskängor? Låter hysteriskt varmt...
> Funkar det inte med flipflops?

Här finns flera olika skolor. Bland kängor har vi två kategorier; dels Meindl/Hanwag/Scarpa-skolan med jäkligt stabila kängor, tajt passform och tunna sockor, dels Lundhags/Lumpenkänga-skolan med lite mjukare kängor, flummig passform och lite rejälare sockar. Jag har med åren mer och mer kommit att återgå till Lundhags/Lumpenkänga-skolan då jag helt enkelt tyckar att det är skönare och funkar direkt. Jag har liksom aldrig förstått hur många mil man skall gå i sina kängor innan de kan anses vara "ingångna" - efter att ha försökt gå in tre par Meindl/Hanwag/Scarpa gav jag upp och letade fram mina gamla vinterkänga 90 i källaren...

På senare år ser man en trend mot allt lättare prylar, och då är en tanke att man även skall kunna ha lättare/smidigare/lägre skor på fötterna. Oftast känns ju såna lite ledigare att gå i, så det kan nog vara ett trevligt alternativ.

> -Sovsäcken sen mellanstadiets läger... funkar en
> sån?

Om den klarar 0 grader! ;-)

> -Liggunderlag? Biltemas eller haglöfs, lär väl
> skilja två nollor..

Jag kör gärna med en billig luftmadrass som heter Everest och kommer från Stadium. Jag har för mig att det väger ca 750 gram och kostar 200 kr. Oslagbart! Jag har även ett Therma-Rest Prolite 3, som isolerar bättre mot markkylan och dessutom väger lite mindre. Det är dock inte alls lika bekvämt.

Man skall veta att liggunderlaget gör rätt mycket för värmehållningen när man sover. Själv är jag varm av mig och klarar mig med bara en luftmadrass ner 0 grader, men andra människor behöver mer isolation från underlaget.

Och avslutningsvis; en stor skillnad i pris mellan två till synes lika liggunderlagkan beror ofta på att det dyrare har slutna celler och därför inte drar åt sig fukt - en ganska trevlig skillnad, kan jag lova! :-)

> -Ryggsäck, med eller utan ram? Stål, alu,
> kolfiber? Har ju kolfiberram på cykeln men kanske
> bäst att ha ramlöst på ryggan? Vad kostar en
> sån tro?

När du skall testa en ryggsäck så skall du se till att packa den tungt så du vet hur den verkligen känns. Många ryggsäckar är faktiskt förföriskt sköna när man testar den i butik, för att sedan visa sig för mjuka/veka när de suttit på en stund. Jag köpte ny ryggsäck härom året och lånade då jag hem/köpte på öppet köp tre ryggsäckar; en Haglös Oxo 65, en Arcteryx Bora 65 och en Klättermusen Gungner 50. Ryggsäckarna packades med ca 13-14 kg och sen knallade jag omkring med dem. Arcteryxen hade ett väldigt skönt höftbälte, men det kanske inte avlastade optimalt. Dessutom var själva säcken var ruskigt instabil och svajig, så den gick bort. Haglöfsen var nog lite bättre, men där satt axelremmarna på tok för smalt och skar in. Klättermusensäcken, som nästan ser lite hemgjord ut, visade sig vara heeelt i en klass för sig; superstabil och med ett grymt bra höftbälte som verkligen tog upp (typ) all vikt.

Så se till att testa!

> 3. Vad slutar kalaset på med alla nödvändiga
> prylar?

Det kan bli skitdyrt om man inte passar sig. Köp begagnat!

> 4. Går det att handla utan att bli lurad på
> blocket? Friluftsmänniskor är väl ärliga
> typer?

Ja, jag tror det.

> 5. Ni som gått i terrängen, hur många kilometer
> hinner man på en dag?

Det beror förstås på terrängen. Jag har aldrig funderat så mycket på hur lång jag har gått. Men jag minns att vi i lumpen hade en minnesregel som sa att man vandrade 5 km på 55 minuter och sen tog rast i 5 minuter.

Senast redigerad av en moderator:
Oskar skrev:
> > 5. Ni som gått i terrängen, hur många
> kilometer
> > hinner man på en dag?
>
> Det beror förstås på terrängen. Jag har aldrig
> funderat så mycket på hur lång jag har gått.
> Men jag minns att vi i lumpen hade en minnesregel
> som sa att man vandrade 5 km på 55 minuter och
> sen tog rast i 5 minuter.

5 km/h är väl raskt att räkna med för de flesta fjällturer. Jag räknade på 3 km/h i snitt i somras när jag tog med kortrasterna (inte lunch och sånt). Då hinner man fota lite och begrunda utsikten också.

Frolicc skrev:
> Jäklar va det fylls på i tråden. Idag var vi
> ute och provade ryggsäckar. Sambon trivdes fint i
> en 60 litare, för mig kändes det onödigt liten,
> kan nog klämma på mig en större om det skulle
> behövas.
>
> Spanade också in tangiabrännaren, antar det
> krävs lite modifikation för att det skall
> fungera på ett icke licensierat trangiakök.
>
> Tack för blogglänken!! Den sträckan känns bra
> nybörjarmässigt, mkt folk så man inte
> försvinner =)

Nu är det kanske dumt av mig att svara eftersom jag inte har Trangia själv och således inte själv har modifierat något kök. Däremot så har jag förstått att det inte är så svårt. I vindskyddet finns det ventilationshål, där får du med något verktyg klippa upp mellan några hål så att du får igenom slangen till gasbrännaren. Butiken där du (eventuellt) köper brännaren kan garanterat visa dig hur det går till.

prylar prylar massa prylar , ne inte så mycket orkar inte läsa allt men har själv tillbringat ett par vecok i fjällen med en rygga, sovsäck tält , kök lite lullull fiskespö.

kolla utsidan.se där finns mye tips och bra köpsälj

lleberg skrev:
> 14.5 är ju inte alls illa pinkat! Inkl både
> fiskegrejer och civilt ombyte, vad det nu
> betyder.

När jag kollade packlistan så var det endast en kortärmad tröja. Så det var en ganska onödig punkt :) Hade för mig att det var mer.
När det gäller fiskeprylar så vägar inte flugfiskeprylar speciellt mycket. Ingen tung metall att släpa på. Loops gamla plastrulle väger 75-80 gram, tyvärr tillverkas den inte längre. Ett spö (har inte vikten i huvudet men gissar på runt 140 gram för ett hyffsat bantat enhandsspö) en flugask av någon lättviktmodell (borde inte behöva väga mer än 50 gram full, jag tror min väger mindre) + linor. Dock hade jag även med mig en extra spole till flugrullen.

> Man kan ju gissa att om det blir få kilon på
> många liter är det ganska många mjuka liter i
> säcken :)
>
> Min lilla ryggsäck på 44 liter var såhär full
> inför min tur på 5 dagar
>
> Det var 11.5 kg inkl vattenflaska, det var
> ordentligt med plats kvar, i slutet av turen hade
> jag direkt svårt att få sakerna att ligga stilla
> för säcken var ju in princip tom. :)

Vattenflaskan missade jag nog att ta med i min vikt.

> kök+gas fick plats i en enliters kastrull,
> liggunderlaget var en downmat 7 stor som en
> nätmelon.. sov under en liten tarp och myggnät
> det är en nätmelon till, ombyteskläder är
> knappt att tala om (en underställströja ett par
> boxers och en tunn skaljacka), sen en alldeles
> för stor sovsäck på 1.4 kg men det gjorde inte
> så mycket trots allt, och en bok på utsidan.
> Sjukvårdskit stort som en halv tegelsten (men
> väldigt mycket lättare), och en kasse mat
> (frystorkad lunch och rätt lätta middagar).
> Det är ingenting som är direkt skrymmande,
> förutom sovsäcken men komprimerad är den iaf
> hyffsat liten den också..

Jag kanske borde modernisera mitt liggunderlag cellplast kan vara ganska lätt men väldigt utrymmeskrävan. Å andra sidan fungerar det även som skydd för flugspöet när det är ihoprullat. Dock väger det ju knappt 150 gram vilket är ganska vikt/priseffektivt. Å andra sidan släpade jag runt på ett nallo två vilket väll är dubbla vikten (eller mer?) jämfört med ett tarp.
Dock var det första gången jag verkligen försökte minska vikten. Vikten minskade faktiskt rätt rejält (från 18-19 kilo ungefär) dock påverkades volymen mindre än jag räknat med.
Materialbytet var sovsäcken och att jag bytte till ett tunnare liggunderlag. I övrigt var det nog mest uteslutning av prylar. Dessutom fick min ryggsäck sig en några 100 gram stor viktminskning genom bortplockande av all konstiga detaljer som jag ändå aldrig använde:)

Tillbaka
Topp