Graj skrev:
-------------------------------------------------------
> När jag var ute förra sommaren fyllde jag en 70
> liter säck. Då hade jag mat för sju dagar, +
> tält och annan utrustning + fiskeutrustning +
> "civilt ombyte". Vikten blev 14.5 klio. Ändå var
> min ryggsäck helt full. Hur fan gör man för att
> klara sig med en 40 liter säck. Hänger ni allt
> utanför, eller är det bara jag som har väldigt
> skrymmande utrustning? (för vikten var väll inte
> så farlig ändå?)
14.5 är ju inte alls illa pinkat! Inkl både fiskegrejer och civilt ombyte, vad det nu betyder.
Man kan ju gissa att om det blir få kilon på många liter är det ganska många mjuka liter i säcken :)
Min lilla ryggsäck på 44 liter var såhär full inför min tur på 5 dagar
Det var 11.5 kg inkl vattenflaska, det var ordentligt med plats kvar, i slutet av turen hade jag direkt svårt att få sakerna att ligga stilla för säcken var ju in princip tom. :)
kök+gas fick plats i en enliters kastrull, liggunderlaget var en downmat 7 stor som en nätmelon.. sov under en liten tarp och myggnät det är en nätmelon till, ombyteskläder är knappt att tala om (en underställströja ett par boxers och en tunn skaljacka), sen en alldeles för stor sovsäck på 1.4 kg men det gjorde inte så mycket trots allt, och en bok på utsidan. Sjukvårdskit stort som en halv tegelsten (men väldigt mycket lättare), och en kasse mat (frystorkad lunch och rätt lätta middagar).
Det är ingenting som är direkt skrymmande, förutom sovsäcken men komprimerad är den iaf hyffsat liten den också..
Det som sparar mest plats är avsaknad av tält och stort liggunderlag.
Hade ohyggligt tur med vädret och jag är lite osäker hur trevligt det skulle vara om jag skulle fastnat i regn, men jag var fullt medveten om detta och passerade stugor dagligen :)
Inte en droppe regn på 5 dar och fantastiska dagar då det enda vattnet som störde var det man saknade i värmen! :)
Mer bilder finns på
http://aventyrilivet.blogspot.com/2008/07/blog-post.html om man är nyfiken.
Edit: btw hjulet är 24" om ni funderar på skala ^^