[OT] Fjärrstyrd strömbrytare med lång räckvidd?

scuda

Aktiv medlem
Jag har ingenting emot att cykla många mil i skogen - men att gå till garaget kan ibland kännas lite jobbigt. Därför har jag börjat fundera på hur man enklast löser att sätta på motorvärmaren utan att behöva lämna huset. Det skulle förstås vara saftigt med en mobilstyrd lösning, men då börjar utrustningen kosta tusenlappar vilket kanske är att ta i - dessutom handlar det om gemensam garagelänga vilket innebär en viss stöldrisk.

Enklast är förstås en vanlig fjärrstyrd strömbrytare - men hittills har jag inte hittat någon som jag vågar köpa utan risk för att den har för dålig räckvidd. Har kollat som hastigast på CO, Biltema etc men har säkert missat något. Tips? Erfarenheter?

Så här ser det ut, Eniro uppskattar avståndet till 70m, och det är ett hus och en garagelänga mellan min ytterdörr och garaget. Uttaget för motorvärmaren i bortre väggen på garaget.

hus_garage.JPG ht=320

Gammal mobil med ett tomt kontantkort och sedan ett relä kopplat till vibrator-motorn?

Sen kan ju mobilen ligga med laddarne ikopplad hela tiden?

googla:
mobile phone IED remote detonator

ps. Var inte från palestina om du googlar det, då kommer göteborgspiketen på besök!

Ok, tack för tipset - men det kanske har mer användbarhet som extra effektivt billarm?
Ska anstränga mig lite extra för att inte vara palestinier medan jag googlar.

Senast redigerad av en moderator:
Tjena!

ELFA ska ha vad du söker.. Stötte på nått sånt när jag bläddrade i katalogen förra veckan..

Vanlig enkel fjärrstyrd strömbrytare a'la X11 eller Nexa kommer inte fungera, det är för långt.

Något annat som inte kommer att funka är Eljos trådlösa motsvarighet Connect...
http://ecatalogue.schneider-electric.se/GroupList.aspx?navid=25976&navoption=2

Dock skulle du kanske kunna stoppa in en slavsändare på huset som ligger mittemellan. Kräver dock att du kan sno lite nätspänning.
Då skulle Connect-systemet fungera eftersom det routar signalerna mellan olika enheter för att få längre räckvidd. Detta är den stor skillnaden mot avsevärt billigare system från Nexa och liknande.
Billigt... Nja...Det sa jag aldrig...

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Vanlig enkel fjärrstyrd strömbrytare a'la X11
> eller Nexa kommer inte fungera, det är för
> långt.

Nej, därav mitt inlägg.

oxr skrev:
> kan du inte bygga in en strömbrytare i en bitboll
> och skaffa en hund?

Hmm... grannen har hund.

Det är lite snålt med fjärrstyrda strömbrytare med lång räckvidd. Det är väl myndigheterna som begränsar sändareffekten på sådana här apparater och därmed räckvidden.

På Conrad finns FS20-systemet som sägs räcka 100 m http://shop.conrad.se/websale7/1-KA...5%2fc47fbe889cd8716637681866527e1a85%2fmd5%7d

Annars får du gå över ån. I Tyskland är de lite mindre känsliga. RWS räcker upp till 300 m http://cgi.ebay.de/Funk-Funkschalte...C-/280519728484?pt=Dimmer&hash=item4150475d64

Nexa når i idealfall 30 meter, de har även en repeater som kan lägga på 30 meter till. Tyvärr kan man bara använda en repeater då den är rätt dum, tar bara emot signalen och skickar den vidare. Så har man två kommer de hamna i en evighetsloop av vidareskickning.

Fråga här där fjärrstyrningsnördarna hänger: http://www.temperatur.nu/forum/

ÅL skrev:
> 70 + 70 meter skarvsladd. Lätt att använda

Med lite kabelklammer så kanske det går att lösa rätt snyggt.. Hur man drar den över gångvägen och parkeringen är dock en gåta, snöröjningen skrapar ju rent..

Det behövs ju bara ~100 meter kabel (om man inte ska gå genom husen). man behöver inte fundera på hur man lägger den över vägar - man lägger den så klart i vägen! :D

573787_DC415KL.jpg ht=311

Idag har jag dragit igång fjärrstyrningen av min motorvärmare, men den sitter i husväggen så inga problem med Nexas räckvidd. Skönt att kunna programmera start/stop-tider via köksdatorn alternativt styra manuellt utan att gå ut! :D

PerFormance skrev:
> Gammal mobil med ett tomt kontantkort och sedan
> ett relä kopplat till vibrator-motorn?

Lite samma tema: strömbrytare med rörelsevakt och en mobil kanske?

Skulle du inte kunna använda ZigBee (ev.med något security layer). Billigt och bra räckvidd och lätt att fixa med hemamek.

Oj, tråden återuppstod. Tack för alla bra tips!
Jag provade med en fjärrstyrd strömbrytare för utomhusbruk som angavs ha en räckvidd på 100m, men den fixade inte ens första hörnet.
Enklast vore förstås något motsvarande lösningen från Kjell som Upup länkar till - men det är ju lite över budget när det börjar handla om tusenlappar.
Har precis på gränsen till kontakt med mitt WLAN från garaget, så jag får kanske försöka utforska den lösningen och se om det finns nån variant i stil med Dovado/Tellstick som man skulle kunna prova...

Timer finns redan men fungerar i praktiken dåligt eftersom bilen bara används sporadiskt och oregelbundet, och inte särskilt ofta.

Hej scuda

Det enklaste är att du köper en fjärrstyrd strömbrytare, och styr den med en sändare med timer som du förvara i bilen/garaget.
På klockan programerar du in, till och frånslagen.
Sändare med timer finns hos Kjell Klasse osv.

Och/eller så har Nexasystemet (och andra) repetrar (batteridrivna) som om du kan montera mellan huset och garaget.

Jotack, jag kom ju inte med något nytt precis
Jag skummade först och såg bara bitbollar och Grimeton..
Sen såg jag att det är inte bara i Borlänge det finns Kjell o Co...

Tillbaka
Topp