OT: Fjärrvärmepanna som ballat ur

Wiciman

Aktiv medlem
Har en Alfa Laval/Danfoss fjärrv.panna som installerades för cirka 10 år sedan.

Sedan i oktober har kwh-förbrukningen legat på 150 % högre än samma period i fjol. Se screenshot från Eon:s app.

Systemet är nedjusterat till ett minimum. Men trots det denna skyhöga förbrukning. Alla element har luftats.

Förbrukningen ser normal ut under dagen men sticker sedan iväg på natten.

Någon VVS-expert här på forumet med en ide om vad som måste åtgärdas?

Eon har ett sedan tidigare inplanerat byte av mätare, men det kan väl inte vara orsaken?

Alla kreativa tips välkomnas!

Bilagor

• IMG_5169.png
    IMG_5169.png
    54.7 KB · Besök: 126
Är hopplöst okunnig på detta område… Med shuntventilen, menar du pumpen? Ja jag tror det, det känns som att den ”går” när jag känner på den/lyssnar. Enligt Eons app ska systemet fungera normalt.

Har bifogat några snapshots på komponenterna.

Bilagor

• IMG_5159.jpeg
    IMG_5159.jpeg
    371.3 KB · Besök: 121
  • IMG_5158.jpeg
    IMG_5158.jpeg
    684.1 KB · Besök: 118
  • IMG_5157.jpeg
    IMG_5157.jpeg
    632.9 KB · Besök: 150
  • IMG_5156.jpeg
    IMG_5156.jpeg
    652.3 KB · Besök: 121
Är det jäkligt varmt i bostaden? Tänker att de borde bli varmare om du gör av med så mycket mer energi.

Shunten är inte pumpen. Utan den andra manicken.

Är det något strul med varmvattnet kanske?

Har din leverantör av fjärrvärme någon servicetjänst som du kan nyttja till din anläggning? Kan vara värt att kolla upp.

Bild 2 och 3 med den svarta grunkan borde vara shuntmotorn.
Om du ställer på framledningstemperaturen bör den surra.

Shunten kan ju fastna. Men då borde det bli varmt i bostaden. Såvida ni inte strypt alla termostater..

nej det är inte överdrivet varmt i kåken. eon har serviceavtal man koppla på ja, osäker på hur ”värt” det är jämfört med att boka in en reguljär servicetekniker dock.

Hur har temperatur nattetid sett ut jmf med förra årets oktober? Här uppåt i landet har ju kylan slagit till senaste ~2 veckorna, och dylika anläggningar styrs ju ofta av nån enkel kurva baserad på utetemperatur.

Det kan ju vara givarfel. Gissar att de mäter flöde och difftemp och då finns det tre givare som kan orsaka felaktig avläsning.

har ställt av dem för att se om det gjorde skillnad men icke.
Öppna alla termostater.

Sen prova att dra ut ratten på Shunten och se om du kan stänga den och öppna den.
Öppnar du den helt, borde du känna direkt på röret till radiatorkretsen att det blir snorvarmt. Precis som att det ska bli kallt om du stänger.

Motorn kan lägga av, men spjället kan också fastna.

Öppna alla termostater.

Sen prova att dra ut ratten på Shunten och se om du kan stänga den och öppna den.
Öppnar du den helt, borde du känna direkt på röret till radiatorkretsen att det blir snorvarmt. Precis som att det ska bli kallt om du stänger.

Motorn kan lägga av, men spjället kan också fastna.
går denna manöver att utföra även om shunten är motorstyrd som ovan inlägg indikerade?

Vi har en liknande men nyare variant av växlaren. Det ör egentligen ingen shunt utan bara en strypventil men arbeta skall den lik förbannat om man ställer om temperaturen på styrenheten på bild 4.
Pröva att dra upp till +8 på ratten och efte en stund ända ner till -8 (det är framledningstemperaturen som regleras) Då ska motorfan arbeta. Gör den inte det följ @marr s anvisning och leta på rätt temperatur manuellt. Och kolla dina radiatortermostater. Det är fn +8C i sydvästra skåne så det bör inte gå åt särskilt mycket energi idag.

jämförelsen med föregående oktober är relevant bara om du har väderdata att jämföra med.

du bör kunna se in- och återgående temperatur samt genomgången volym på en panel. liksom momentant effektuttag. om dessa värden är rimliga liksom temperaturen i kåken kan det vara en ide att sitta still i båten.

ett typfel på dessa modernare värmeväxlare lär vara att de beckar igen. då blir genomlupen volym väldigt låg.

Har en Alfa Laval/Danfoss fjärrv.panna som installerades för cirka 10 år sedan.

Sedan i oktober har kwh-förbrukningen legat på 150 % högre än samma period i fjol. Se screenshot från Eon:s app.

Systemet är nedjusterat till ett minimum. Men trots det denna skyhöga förbrukning. Alla element har luftats.

Förbrukningen ser normal ut under dagen men sticker sedan iväg på natten.

Någon VVS-expert här på forumet med en ide om vad som måste åtgärdas?

Eon har ett sedan tidigare inplanerat byte av mätare, men det kan väl inte vara orsaken?

Alla kreativa tips välkomnas!

Min mätning visar att det gått upp med 122% här, så kanske rentav annat väder? Vill minnas förra året var väldigt milt.

Har samma problem, om inte våra värmare är sammakopplade är min förklaring att jag gissar att medeltemperaturen skiljer sig cirka 5 grader sen förra året. Någon kanske kan komma med medeltemperaturer för oktober i år och förra året?

Har samma problem, om inte våra värmare är sammakopplade är min förklaring att jag gissar att medeltemperaturen skiljer sig cirka 5 grader sen förra året. Någon kanske kan komma med medeltemperaturer för oktober i år och förra året?
Förra oktober var rekordmild. Årets statistik är ju inte klar än, men andra halvan talas det om har varit kall iaf.

Hur har temperatur nattetid sett ut jmf med förra årets oktober? Här uppåt i landet har ju kylan slagit till senaste ~2 veckorna, och dylika anläggningar styrs ju ofta av nån enkel kurva baserad på utetemperatur.
TS har den infon i sin app. Edit: (Inte nattetid iofs med snittet)

Bilagor

• IMG_9911.jpeg
    IMG_9911.jpeg
    81.8 KB · Besök: 76
Enligt trafikverkets mätstation på Lernacken skiljer det bara 1,1 grader från förra årets medeltemperatur på 12,4 grader jämfört med årets 11,3 grader. Har känts som mer.

Vad körs ut för temp på röret till radiatorerna? Och vid vilken utetemp?
En grads sänkning inomhus brukar man överslagsmässigt säga ger typ 2% lägre energiförbrukning.
Så om du har dragit iväg 122%…så stora skillnader är det knappast på innetemp och fjolårets väder.
Så kanske nån givare som ballat ur eller om varmvattenförbrukningen ökat på nåt vis?

Vad körs ut för temp på röret till radiatorerna? Och vid vilken utetemp?
En grads sänkning inomhus brukar man överslagsmässigt säga ger typ 2% lägre energiförbrukning.
Så om du har dragit iväg 122%…så stora skillnader är det knappast på innetemp och fjolårets väder.
Så kanske nån givare som ballat ur eller om varmvattenförbrukningen ökat på nåt vis?

I vårat fall tror jag inte man bara kan stirra sig blind på medeltemperaturen. Stora fönsterpartier i söder kan ha gjort att mer sol förra året värmt upp huset så pass mycket dagtid att det knappt behövts någon värme nattetid då. Fortfarande så pass låg förbrukning så inget jag själv kommer undersöka vidare men kanske kan ge TS någon input på att det kanske inte nödvändigtvis är något knas.

Tips från energiingenjören: kolla om du kan plocka ut timdata från Eon och mappa det mot utomhustemp (du kan exportera från smhi). Jämför olika år. Kanske lite överkurs om du inte är hemma på Excel. Annars kan Eon ha vissa analysverktyg i deras portal.

Skiljer sig lutningen i en effektsignaturen mellan olika år har du antingen ett problem eller använder mer energi av någon anledning. Problemet kan vara allt från felaktig mätning till läckage..

Försök också se om du kan hitta exakt när det börjat öka. Kan du härleda det till något? Ring Eon och fråga om de vet något som inträffat i nätet just vid det tillfället.

I många fall äger fjärrvärmeleverantören centralen och har någon typ av serviceavtal. Kanske är så hos dig?

Tips från energiingenjören: kolla om du kan plocka ut timdata från Eon och mappa det mot utomhustemp (du kan exportera från smhi). Jämför olika år. Kanske lite överkurs om du inte är hemma på Excel. Annars kan Eon ha vissa analysverktyg i deras portal.

Skiljer sig lutningen i en effektsignaturen mellan olika år har du antingen ett problem eller använder mer energi av någon anledning. Problemet kan vara allt från felaktig mätning till läckage..

Försök också se om du kan hitta exakt när det börjat öka. Kan du härleda det till något? Ring Eon och fråga om de vet något som inträffat i nätet just vid det tillfället.

I många fall äger fjärrvärmeleverantören centralen och har någon typ av serviceavtal. Kanske är så hos dig?
Jag har blivit kontaktad av EON för utbyte av mätaren och detta byte ska ske om ett par veckor.

Jag äger själv utrustningen, men EON kan erbjuda serviceavtal (vilket jag ej har).

Jag har blivit kontaktad av EON för utbyte av mätaren och detta byte ska ske om ett par veckor.

Jag äger själv utrustningen, men EON kan erbjuda serviceavtal (vilket jag ej har).
Okej! Kolla om du kan se när det börjat öka (alltså vilken timme eller vilken dag) du borde kunna se det direkt i portalen.

Du bör också kunna få ut data om flöde och energimängd. Om du på månadsvis statistik tar fram något som kallas Q/W värde (flöde m3/energi MWh) det kan du jämföra mellan olika år. Lägre värde = bättre. Sommartid kommer värdet vara högre. Normalt fungerande anläggningar (åtminstone av lite större karaktär) brukar Q/W värdet vara under 20. Högre värde tyder på dålig värmeväxling.

Har du ett ventilationssystem som är ansluten till värmesystemet? En tänkbar förklaring kan vara om värmeväxlare för värmeåtervinning ballat ur.

Okej! Kolla om du kan se när det börjat öka (alltså vilken timme eller vilken dag) du borde kunna se det direkt i portalen.

Du bör också kunna få ut data om flöde och energimängd. Om du på månadsvis statistik tar fram något som kallas Q/W värde (flöde m3/energi MWh) det kan du jämföra mellan olika år. Lägre värde = bättre. Sommartid kommer värdet vara högre. Normalt fungerande anläggningar (åtminstone av lite större karaktär) brukar Q/W värdet vara under 20. Högre värde tyder på dålig värmeväxling.

Har du ett ventilationssystem som är ansluten till värmesystemet? En tänkbar förklaring kan vara om värmeväxlare för värmeåtervinning ballat ur.
började balla ur den 6/10. inget ventilationssystem kopplat till värmen nej.

I vårat fall tror jag inte man bara kan stirra sig blind på medeltemperaturen. Stora fönsterpartier i söder kan ha gjort att mer sol förra året värmt upp huset så pass mycket dagtid att det knappt behövts någon värme nattetid då. Fortfarande så pass låg förbrukning så inget jag själv kommer undersöka vidare men kanske kan ge TS någon input på att det kanske inte nödvändigtvis är något knas.
Just att det är på natten det dragit iväg enl TS, tyder ju på att det har nåt med utetemperatur att göra. I vårt hus, som förvisso är flerfamiljshus, är det först när utetemperatur (momentant, tror det reglerar på skillnad ute/innetemperatur) går under 5 grader man börjar märka att systemet jobbar. Och då på kvälls/nattetid, på dagen är tempen högre och även som du nämner fortf en del uppvärmning via solen.

började balla ur den 6/10. inget ventilationssystem kopplat till värmen nej.
Gå in på temperatur.nu och kolla om du har någon mätstation i närheten av dig och jämför väderdata mellan olika år. Verkar vara kallare i södra Sverige 2023 än 2022 under den givna perioden.

Kan ju vara fler orsaker till att det drar iväg.

Bor i närheten (Hjärup). Det har ju inte varit alltför kallt, men senaste veckorna har varit ordentligt blåsiga och det har även regnat en del. Blöt fasad, vind och obefintlig solinstrålning ger rätt stor påverkan. Kommer dock inte ihåg hur förra oktober såg ut.

Fram till början av oktober i år var det riktig brittsommar.

Tillbaka
Topp