OT: Fjärrvärmepanna som ballat ur

om det nu är så att det är nattetid specifikt som det drar iväg, vilken inställning kan man göra då?
Vi brukar göra "nattvandring" på jobbet när vi hjälper företag med energieffektivisering. Dvs kolla i verkligheten vad som händer på natten. Försök ta reda på vad det är som orsakar problemet.

Har du tittat på timdata och konstaterat att det är just nattetid?

om det nu är så att det är nattetid specifikt som det drar iväg, vilken inställning kan man göra då?
Jag ser ingen display på styrenheten (bild 4j Den står på tidsstyrning men hur vet du vilka tider som är inställda och om uret går rätt?
(Min nyare växlare har en styrenhet som är så inihelvete digital att jag inte fattar ett jote av inställningarna. Men Danfoss har manualer på nätet att ladda ner. Gäller helt säkert även för din om du hittar modellbeteckningen någonstans)

Det finns ett par filter på enheten som skall rengöras med lämpligt mellanrum, 1-2 år, inte för att jag vet om det påverkar förbrukningen men nån funktion bör de ju ha.

Senast ändrad:
Har det skett något under året i huset? Fönster, väggar, dörrar, rum, element?

Vilka element har du, olja, el, vatten? Den senare typen bör luftas årligen.

...Den första tanken jag fick när jag läste var, konspiratoriskt, att garantin gått ut efter tio år.

...Den första tanken jag fick när jag läste var, konspiratoriskt, att garantin gått ut efter tio år.
Fjärrvärmesystem är nog undantagslöst vattenburna…

Puh, en granne hörde av sig att varmvattnet var borta. Samma hos mig. Gick ner i pannrummet, tyckte det var ovanligt tyst. Inkommande temp var bra, men ut i huset och retur var för lågt. Tänkte att nu har värmeväxlare eller cirk.pump gått åt helvete = dyrt!
Kommer upp och ser följande…
Puh…

Kollade precis. Nu återstår det ju ett par dagar av oktober, men just nu så har jag förbrukat 20% mer under oktober i år än hela oktober förra året (el + uppvärmning med luft/vatten-pump). Bor väl 1-2 mil från TS gissningsvis.

Kollade precis. Nu återstår det ju ett par dagar av oktober, men just nu så har jag förbrukat 20% mer under oktober i år än hela oktober förra året (el + uppvärmning med luft/vatten-pump). Bor väl 1-2 mil från TS gissningsvis.
Samma här. Har iofs skruvat upp två grader här hemma jämfört med förra oktober. 18 var lite häl svalt... Nu siktar vi på 20 och eldar vid behov.

nej inga sådana förändringar.

vattenburna element.

Jag ser ingen display på styrenheten (bild 4j Den står på tidsstyrning men hur vet du vilka tider som är inställda och om uret går rätt?
(Min nyare växlare har en styrenhet som är så inihelvete digital att jag inte fattar ett jote av inställningarna. Men Danfoss har manualer på nätet att ladda ner. Gäller helt säkert även för din om du hittar modellbeteckningen någonstans)

Det finns ett par filter på enheten som skall rengöras med lämpligt mellanrum, 1-2 år, inte för att jag vet om det påverkar förbrukningen men nån funktion bör de ju ha.
nej ingen display men väl en lucka och där bakom döljer sig två mikroskopiska vred med olika inställningsmöjligheter. se nedan. jag har inte rört dessa så osannolikt väl att de ska ha påverkat, men vad justerar de?

1698607357380.png

Kurvan ser ju normal ut 1,2 är fabriksinställning. Om det inte redan är så så vrid det stora gråa vredet till symbolen med en sol dvs konstant komforttemperatur för att överstyra eventuella tidsstyrningar. Kontrollera att parallellförskjutningen ser bra ut dvs att vredet som går från -8 till +8 står kring 0. Om det är ett susande ljud genom centralen kan det vara så att AVTQn som sköter tappvarmvattnet har ballat ur, men det borde du se på det momentana flödet. Som går att läsa av på energimätaren.

Kan ju vara så att ställdonet kan ha fastnat, eller styrventilen som ställdonet reglerar. Prova att ändra parallelförskjutningen då ska ställdonet (shunt) röra sej dvs öppna mer om du vrider +8 och stänga mot -8

Jag är så galen att jag fortfarande hävdar att den mäter fel. Det är inte ens speciellt ovanligt med energimätare för fjärrvärme, men fortsätt gärna att diskutera i små grupper hur potentiellt oluftade radiotorer orsaker detta...

Alla fjärrvärmesystem driftas oftast av ditt lokala fjärmebolag som oftast tillhör kommunen. De skall alltid ha ett jour nummer som du skall kunna ringa 24/h. De kommer ut gratis och tar oftast betalt om delar måste bytas dock en rimlig summa. De frågar dessutom vill du byta innan timpeng och reservdelspeng går igång. Dessutom brukar det vara helt gratis om de behöver vrida på en spak eller ställa in något.

Eller så är utomhusgivaren trasig. Inte bytt panel eller på nått sätt kommit åt den?

Blev många svar här ?
Får kolla men mig veterligen är det ingen som råkat komma åt givaren.

Jag har inte fått anledningen av EON till varför de ska komma och byta mätaren till pannan. Lite konspiratoriskt tänker jag att detta kanske är sammankopplat på något sätt med mina problem? Dvs jag fick brev om det inbokade mötet samtidigt som pannan började konstra...

Får kolla men mig veterligen är det ingen som råkat komma åt givaren.

Jag har inte fått anledningen av EON till varför de ska komma och byta mätaren till pannan. Lite konspiratoriskt tänker jag att detta kanske är sammankopplat på något sätt med mina problem? Dvs jag fick brev om det inbokade mötet samtidigt som pannan började konstra...
Energimätaren byts för att säkerhetställa att den visar rätt. Då den mäter ett flöde behöver den kalibreras. Detta sker mer intervall på alla energibolag.

Men det känns som felet är på tappvarmvattnet i ditt fall, eftersom du inte upplever att temperaturen är betydligt högre i huset. Ta en bild på befintliga energimätaren och försök stega fram till momenta flödet. Om ingen tappning av varmvatten sker så bör du ligga nånstans på 0,50m3/h-0,100m3/h beroende på utomhustemperatur.
Alternativt att nån inställlning i reglercentralen gör att temperaturen höjs nattetid men låter långsökt.

Här är manual för din reglercentral

Fick svar nu från EON efter att jag mailat dem screen shot på oktoberförbrukningen med fråga om de hade någon spaning på problemet:

"
Hej,

Tack för ditt mejl. När jag kollar på bilden du skickade så ser det ut som att det är något som har hänt i slutet på v.40. Jag har skickat med timvärdena för 5:e-7:e oktober. Det jag ser är att under den 6:e oktober så börjat det gå åt mer än en kWh i timmen, denna förändring börjar vid cirka 14:00. Den 5:e oktober förbrukar du som mest 1 kWh i timmen medan dagen efter så har du förbrukat upp till 3 kWh vissa timmar.

Har du haft värmen avstängd under sommaren? Om ja, när satte du igång den igen? Det som kan hända om man har haft värmen avstängd är att när man slår igång fjärrvärmen igen så är det något som går sönder eller inte fungerar optimalt i fjärrvärmecentralen.

Min rekommendation är att du ser över värdena nedan och försöker minnas och felsöka vad som kan ha orsakat förbrukningshöjningen."

Bilagor

• Fjärrvärme.jpg
    Fjärrvärme.jpg
    105.7 KB · Besök: 51
Gissar att fjärrvärmen värmer ditt varmvatten också? I så fall kan den plötsliga förändringen bero på att det läcker varmvatten någonstans

Gissar att fjärrvärmen värmer ditt varmvatten också? I så fall kan den plötsliga förändringen bero på att det läcker varmvatten någonstans
Ja exakt så kan det vara, inget kul i så fall... Finns även en tillbyggnad på ca 30m2 dit det kopplats vattenburen golvvärme via befintlig elementslinga. I anslutning till denna sitter det en "minicentral" med vad jag antar är en cirkulationspump med vred för temperaturinställning. Jag har inte varit och skruvat på denna, men kanske sitter där någon komponent likt den @ajdå visar ovan som kan vara defekt och påverkar totalen? Golvvärmen fungerar dock (liksom övriga element i huset).

Senast ändrad:
Som t ex bjs skrev så kan inga inställningar, krånglande termostater eller liknande höja energiförbrukningen annat än ytterst ytterst marginellt utan att det även blir ordentligt mycket varmare. Det är väl möjligt att mätaren mäter fel och du debiteras för mer energi än du förbrukar, fast jag gissar att det är ovanligt.

Energin som tillförs försvinner ju inte, så om det inte är mycket varmare i huset (eller mycket kallare ute) än det har varit tidigare så finns det väl bara två rimliga förklaringar:

1. Mätarfel
2. Det läcker varmvatten någonstans

Om det är varmvatten som läcker borde du kunna se det på vattenförbrukningen också?

Kan du undvika att använda vatten på ett tag så börja med att läsa av vattenmätaren och kolla den igen någon timme senare

Tubbe 86 har många bra förslag på vad som kan vara fel och vad du kan göra, men något för tekniska kanske :)

På reglercentralen pekar det nedre gråa vridreglaget på en klocka, det betyder att det är en tidsstyrning aktiverad och att det skickas ut värme från olika kurvor till värmesystemet olika tider på dygnet (används för att få olika temperaturer inne olika tider på dygnet, men det vill i princip aldrig i en villa). Standard är att ställa det på solen istället, då skickas det ut värme enligt samma kurva dygnet runt.

AVTQ-ventilen är varmvattenventilen. Det är ofta den som krånglar när energianvändningen eller fjärrvärmeflödet drar iväg. Men om det bara är ökad energianvändning nattetid borde det inte vara den.

Samtidigt så är det typiskt värmen som krånglar (Typ en tidsstyrning) om man har ökad förbrukning samma tider varje dygn.

Man kan begära att få sin energimätare testad av oberoende labb (genom sin fjärrvärmeleverantör) men då får man stå för kostnaden om det visar sig att det inte var fel på den, typ 600 om jag minns rätt. Men det är väldigt sällan det är fel på dem.

Tubbe 86 har många bra förslag på vad som kan vara fel och vad du kan göra, men något för tekniska kanske :)

På reglercentralen pekar det nedre gråa vridreglaget på en klocka, det betyder att det är en tidsstyrning aktiverad och att det skickas ut värme från olika kurvor till värmesystemet olika tider på dygnet (används för att få olika temperaturer inne olika tider på dygnet, men det vill i princip aldrig i en villa). Standard är att ställa det på solen istället, då skickas det ut värme enligt samma kurva dygnet runt.

AVTQ-ventilen är varmvattenventilen. Det är ofta den som krånglar när energianvändningen eller fjärrvärmeflödet drar iväg. Men om det bara är ökad energianvändning nattetid borde det inte vara den.

Samtidigt så är det typiskt värmen som krånglar (Typ en tidsstyrning) om man har ökad förbrukning samma tider varje dygn.

Man kan begära att få sin energimätare testad av oberoende labb (genom sin fjärrvärmeleverantör) men då får man stå för kostnaden om det visar sig att det inte var fel på den, typ 600 om jag minns rätt. Men det är väldigt sällan det är fel på dem.
Ok, kanske inte lönt att bråka med leverantören om detta du skriver om att testa mätaren. EON ska ju komma och byta den som sitter om någon vecka (kostnadsfritt). Så här skriver dem:

"
Våra fjärrvärmemätare byter vi i intervall om antingen 5 år eller 10 år. Det arbete sker löpande på alla anläggningar. Det är ett sånt brev du fått om mätarbyte att det är dags. Mätaren kan gå sönder absolut och händer i väldigt få fall. Det som oftast visar sig då är att den rusar eller stannar helt. Att mätaren rusar tar den en årsförbrukning på någon månad eller så stannar mätaren och visar ingen förbrukning alls. När vi tittar på din förbrukning ser vi att vissa dygn som min kollega skriver är det en högre förbrukning. Vi ser även en minskning av din förbrukning den senaste veckan."

Detta är vad som ingår i EONs serviceavtal:

"
Våra serviceavtal har en uppsägningstid på två kalendermånader. Avtalen är inte bindande. Tecknar man ett serviceavtal så försöker vi boka in ett första servicebesök så snart tid finns.

Vi har både egna servicetekniker samt externa firmor som vi samarbetar med vid felavhjälpningar samt servicebesök.

Du ställde även en fråga i ett separat mail om byte av en specifik ventil (AVTQ) ingår i kostnaden. Det som går att läsa i vår prisbilaga är följande:

Det här ingår
Det förebyggande underhållet tar som mest en timme. Vid det tillfället ingår vid behov byte av vissa delar i fjärrvärmecentralen upp till ett värde av 1000 kr. De delar som ingår är säkerhetsventil, insats till blandningsventil för tappvarmvatten, utomhusgivare, påfyllnadsventil, filter samt referensgivare och manomenter på radiatorsidan. Om ett återbesök behövs för reparation eller byte av delar kan arbets- och materialkostnad tillkomma. Detsamma gäller vid avhjälpande underhåll.. Grundpriset för fjärrvärmeservice faktureras tillsammans med kostnaden för din värmeleverans.

"

Ett besök av en servicetekniker kommer definitivt reda ut om det är ett fel i fjärrvärmecentralen.

Har du kollat om du har konstant flöde på vattenmätaren?

Du kan även knappa fram på energimätaren till fjärrvärmen för att se momentan effekt och flöde (du riskerar inte att ändra något så knappa på bara).

Fungerar varmvattnet i huset som normalt?

Har du ställt om till solen på reglercentralen?

Ett besök av en servicetekniker kommer definitivt reda ut om det är ett fel i fjärrvärmecentralen.

Du kan även knappa fram på energimätaren till fjärrvärmen för att se momentan effekt och flöde (du riskerar inte att ändra något så knappa på bara).

Fungerar varmvattnet i huset som normalt?

Har du ställt om till solen på reglercentralen?
På jobb nu men ska försöka kolla allt du skriver senare ikväll (y)

När du skriver:
Menar du på EONs mätare?

På jobb nu men ska försöka kolla allt du skriver senare ikväll (y)

När du skriver:

Menar du på EONs mätare?
Jag pratar inte om energimätaren till fjärrvärmen nu utan om kallvattenmätaren (vilket bolag det rör sig om hos dig har jag sämre koll på :) ). Men om jag tolkar dig rätt så har du ingen egen kallvattenmätare och då kan du inte se om du har konstant flöde på den. Det jag var nyfiken på är om det hela tiden cirkulerar kallvatten genom fjärrvärmecentralen. Det i sig ökar inte energianvändningen utan det är ett tecken på att varmvattnet försvinner iväg någonstans. Istället kan du lyssna på varmvattenventilen (AVTQn), det ska vara tyst när det inte tappas i huset, eller känna på varmvattenledningen för att se om den är varm trots att det inte tappas något varmvatten.

Om du har egen mätare för kranvattnet så läs av den, strunta i att använda vatten på några timmar och läs av den igen. Då upptäcker du om det läcker. En lömsk läcka man kan få på en del pannor (osäker på din) är när det läcker från varmvattenberedningen (eller en påfyllningsventil) till radiatorkretsen. Då stiger trycket i radiatorkretsen tills säkerhetsventilen öppnar vilket slösar en del energi och leder till rost på sikt.

Tillbaka
Topp