OT: Fjärrvärmepanna som ballat ur

Det jag var nyfiken på är om det hela tiden cirkulerar kallvatten genom fjärrvärmecentralen. Det i sig ökar inte energianvändningen utan det är ett tecken på att varmvattnet försvinner iväg någonstans.
Nja, om kallvatten åker igenom värmeväxlaren och varmvatten tappas går det åt mycket energi.

Och här video på hur shunten agerar när jag justerar från -8 till +8 på vredet. reglaget på shunten rör sig inte mer än en cm. Har försökt bypass:a vredet på shunten men det sitter berget.

Verkar inte vara det som är felet baserat på det momentana flödet som du stegar förbi i första videon, dvs det värdet som ligger på ca 0,16m3/h vilket är lite. Kanske är så att det är en temperaturhöjning som går in under natten? Har du ändrat reglercentralen till solsymbolen?

Verkar inte vara det som är felet baserat på det momentana flödet som du stegar förbi i första videon, dvs det värdet som ligger på ca 0,16m3/h vilket är lite. Kanske är så att det är en temperaturhöjning som går in under natten? Har du ändrat reglercentralen till solsymbolen?
yes och satt värmen -2 hack, dvs 16 grader.

Och här video på hur shunten agerar när jag justerar från -8 till +8 på vredet. reglaget på shunten rör sig inte mer än en cm. Har försökt bypass:a vredet på shunten men det sitter berget.

Det viktiga med videon är att man ser att ställdonet lever och rör på sig (shunt är en blandningsventil som styr värmen till värmesystem). Ställdonet sitter på en styrventil som i sällsynta fall kan kärva fast eller så kan axeln mellan styrventilen och ställdonet lossna. För att kolla det kan du vrida till -8 igen och samtidigt titta på flödet i energimätaren, då ska det sjunka, tappar ingen VV så ska flödet gå till 0. Tappar ingen VV och du ändå har ett flöde läcker det varmvatten nånstans :)

Okej perfekt, pratade med en kollega som sa att man ibland får ta bort klockdelen på reglercentralen trots att man har vredet på solen, men det där löser säkert sej i samband med servicebesöket! Man är lite yrkesskadad och vill gå till botten med felsökning ? lycka till!

Tillbaka
Topp