[OT] Förminska bilder

Mr Handley

Ny medlem
[OT] Förminska bilder
Av någon anledning verkar det vara helt hopplöst att ställa in vilken bildstorlek jag vill ha när jag fotar (dvs i kameran). Därför blir alla bilder jag tar runt 2 meg stora och helt hopplöst stora när man tittar på dom i fullstorlek.

Det jag letar efter är ett enkelt program som kan konvertera flera bilder på en gång till en viss storlek.

Jag antar att det finns, men jag har inte tid att leta så jag tänkte ta hjälp av er fotofrälsta här.

Jag vill alltså batchkonvertera bilder från stora till mindre, vad finns det för enkla program för det?

[OT] Förminska bilder
Gör det med automatik i Photoshop samtidigt som du ställer in lite skärpa, kontrast, färgbalans osv.

Det blir bäst så.

[OT] Förminska bilder
EzThmb är ett bra program.. ange mapp till bilderna/markera bilderna du vill ändra till den storleken du vill.. där du även kan få programmet att lägga till valfri bokstavskombination framför orginaltiteln för att lätt kunna urskilja dem från orginalen, går även att behålla orginalnamnen om man så vill.

pma mailadress så kan jag maila det.. shareware.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Förminska bilder
Cal o Leaf: Jo, det var ju det där med enkelt program. Det måste gå snabbt och enkelt för jag kommer lägga upp runt 40 bilder per vecka, och då har man inte tid att hålla på att finlira med skärpor, balans etc på varje bild.

Tim o Ekorre: tack för tipset, skall kolla på den. Misstänker att kidsen kommer tvinga mig att fota rejält på söndag för det blev lite för lite bilder i torsdags. Dom är krävande dom små liven :)

[OT] Förminska bilder
Mattias L skrev:
-------------------------------------------------------

> Jag vill alltså batchkonvertera bilder från stora
> till mindre, vad finns det för enkla program för
> det?

Det finns ju thumbnailfunktioner men det blir inga bra bilder. Om det är stora volymer är det bäst att ställa in redan i kameran. Då blir de rätt från början. Det enda du behöver göra är att korrigera för ljus och skärpa på vissa bilder.

Per

[OT] Förminska bilder
> ... lägga upp runt 40 bilder per vecka, och då har man inte tid att hålla på att
> finlira med skärpor, balans etc på varje bild.

40 bilder per vecka är inte mycket om man är smidig med PS.

Vad jag syftade på var dock att köra automatik i PS. Du gör lite allmänna justeringar
för dina bilder, förslagsvis med nån av bilderna som "förebild". När du är nöjd applicerar
du ändringarna på alla bilder med automatik.

Funkar alldeles utmärkt, går fort och kommer framför allt ge 10ggr bättre resultat än alla
"thumbnails-apps" du hittar...

[OT] Förminska bilder
Ekorre skrev:
> Jag brukar köra med Easy Thumbnails, tycker den
> funkar kannon.
> Den är gratis också =)
>
> Easy Thumbnails

Verkligen ett enkelt program. Funkar kanonbra!

[OT] Förminska bilder
http://www.cerebralsynergy.com/request.php?52

bimp_scrnshot.JPG

BIMP Lite is a small and simple batch processor for image files, that allows you to perform various functions on multiple images. It can be used to create thumbnail images from your pictures, add a prefix/postfix (with meta variables), rename using a sequential number, change the case of filenames, replace/remove spaces & underscores, flip or rotate images and also apply anti-aliasing, inverse, greyscale and bevel effects. The thumbnail resizing allows you to force a specified width or height and keep the proportions, or define fixed image dimensions. Images can have text overlayed on them at any corner or side, as well as the center of the image. This text can include meta variables such as image height, width, number of colours etc. In addition, the program can also convert the file format to GIF, JPG, PNG, BMP, MIFF, TIFF, PCX or TGA. All of the actions can be performed individually, or combined. BIMP now also includes an FTP client, so you can automatically output images to a remote server via the File Transfer Protocol.

//Jekyll

[OT] Förminska bilder
cal skrev:
> Gör det med automatik i Photoshop samtidigt som du
> ställer in lite skärpa, kontrast, färgbalans osv.
>

KAn du berätta lite snabbt hur jag hittar AUTOMATIKEN i Photoshop?

[OT] Förminska bilder
> KAn du berätta lite snabbt hur jag hitta AUTOMATIKEN i Photoshop?

Funktionen kallas "Actions". Finns i samma fönster som "History".

1) Skapa en ny action.

2) Gör dina förändringar av bilden samtidigt som du "Spelar in".

3) Spela upp förändringarna för de bilder du vill ordna.

[OT] Förminska bilder
cal skrev:
> > > KAn du berätta lite snabbt hur jag hitta
> AUTOMATIKEN i Photoshop?
>
>
> Funktionen kallas "Actions". Finns i samma fönster
> som "History".
>
> 1) Skapa en ny action.
>
> 2) Gör dina förändringar av bilden samtidigt som
> du "Spelar in".
>
> 3) Spela upp förändringarna för de bilder du vill
> ordna.
>
>
Tack så mycket, det fungerar bra.

[OT] Förminska bilder
> Tack så mycket, det fungerar bra.

Och för att tillämpa på en hel hög bilder samtidigt går du in under...

Menyn File -> Automate -> Batch eller dyl. och boom!

[OT] Förminska bilder
cal skrev:
> Och för att tillämpa på en hel hög bilder
> samtidigt går du in under...
>
> Menyn File -> Automate -> Batch eller dyl.
> och boom!

Shysst, hellt göttmos ju. Den funktionen kommer att andvändas mycket.

[OT] Förminska bilder
Jag gör som Jansson99. Irfanview är hur bra som helst. Man ställer in alla möjliga parametrar och batchkonverterar en massa på en gång. Bra som skit helt enkelt.

jansson99 skrev:
> Jag använder Irfanview för att göra detta. Gratis,
> enkelt och snabbt.
>
>
>
> // Jocke

[OT] Förminska bilder
jocke_mtb skrev:
> Photoshop CS2 men det kostar ganska mycket pengar!
> :P

Jo, det gör det. 400MB + 2h

[OT] Förminska bilder
Jag använder CoffeCup PixConverter - Version 2.0.

Fick aldrig till det som jag ville i Photoshop med automatiken på höjd och bredd. Har ungefär 35.000 bilder OnLine som är batchkonverterade.

Tillbaka
Topp