[OT] Forum på arbetsplats?

Busta B

Medlem
Hej,

I vårt förbättringsarbete på företaget är vi i kast med att testa ett forum på vårt intranät. Detta för att arbeta med erfarenhetsåterföring, kommunikation och ständig förbättring.
Intranätet är baserat på sharepoint online, och "forummodulen" heter Social Square.

Någon som testat detta eller liknande på era arbetsplatser/företag?

Pros/cons? Tips på hur man kan använda forum på ett bra sätt utan att det blir ett klotterplank eller att det inte används alls?

Tack på förhand, MVH Johan

Kan ni inte bara använda happy? Billigt, trevligt och funktionellt. Viktigaste funktionen måste väl vara att diskutera dagens pendling?

Varför skulle man gå in om man inte själv vill ställa en fråga? Eller är det obligatoriskt att titta in någon gång per dag? Vi har Workplace där jag jobbar (jobb versionen av Facebook) och folk är generellt grovt ointresserade av att läsa där och stänger av alla aviseringar etc.

Det beror ju helt och hållet på hur engagerade de anställda är.
Varje gång det dykt upp någon form av anslagstavla på de arbetsplatser jag varit på så har det alltid slutat med att det hängs upp en lapp i månaden av någon som ser sig som "ansvarig" för den biten.
De anställda läser lite och sen blir det inte mer med det, lappen hänger kvar tills nästa år när den plötsligt ramlar av i förbifarten av någon som har bråttom.

Om det är tänkt att anställda skall komma med förslag, idéer eller diskussioner så kommer det bli "kufen" som skapar massa trådar, de med makt som kommenterar och inget annat då ingen riktigt vågar visa framfötterna på ett sätt som lämnar avtryck.
Det bästa diskussionsforumet på en arbetsplats är "den hemliga vrån där man kan stå och snacka mellan varandra ostört", om ni på något sätt kan få fram dom diskussionerna utan att det straffar sig på något sätt för någon så har ni en guldgruva där.

Det är mellan enskilda anställda som verkligheten visar sig, där man får dom bästa förslagen.

Med det sagt, jag har alltid uppskattat när chefen eller teamledare går runt och pratar med dom anställda på plats och frågar vad dom anser fungerar och vad som kan förbättras. Speciellt när dom tar dom förslagen på allvar och åtminstone provar förslagen.

Episkt om anställda får välja användarnamn själva. Isf lär det bli fart på forat om det kan skrivas anonymt. Undrar hur modereringen ser ut då och om det ens skulle vara lagligt att stänga av någon då det skulle vara kränkande särbehandling. :D

På min arbetsplats har vi Yammer och Teams. Yammer minskar pga Teams, teams har ju fler användningsområden och upplevs generellt som smidigare. Generellt så används bägge för kunskapsspridning, ställa frågor, sköta omröstningar etc. Fungerar bra. Men det beror säkert på it-mognaden på arbetsplatsen.

Visserligen jobbar jag på en kommunal förvaltning, och får väl utgå från mig. Här skulle ingen skriva något mer än vissa individer, och det blir väl krystat i långa loppet. Eftersom jag tidigare varit i den privata sektorn kan jag se en vinst med det om övervägande av medarbetarna upplever det positivt att diskutera genom en web-portal, och dessutom kan hantera att hålla sig till de satta riktlinjer som ska styra upp så det inte blir lattjo lajban. Jag tror nog ändå att de fysiska mötena övervinner den typen av kommunikation, att sedan kommunicera ut ev. förbättringar mm. Som sagt, det är bara min åsikt.

Jammer och liknande kräver att man har en IT policy som tillåter att man lägger upp information i ett semi public cloud där det är oklart vem som äger informationen efter att den laddats upp och vad den får användas till? Eller vanligare, att man saknar policy.

Ja, det är svårt att få forum på intranet att leva men tror det kan bli annorlunda i framtiden.

På de arbetsplatser jag varit på har "forum" eller anlagstavlor fungerat väldigt dåligt. Teams eller slack har fungerat bättre men kan också bli ganska dött om det inte finns några som är aktiva. På min nuvarande arbetsplats används slack i väldigt hög grad och det fungerar bra.

Teams är inget forum, utan snarare en realtidschatt (med lite extra). Det suger förresten i jmf med Slack.

Internt på min arbetsplats (cirkus 250 anställda, växer) kör vi Workplace, och det funkar bra, även om ej heller det är ett forum. Men det fyller ”kaffemaskin-info”-delen för ett företag med kontor i 6 städer. För vår produkt kör vi discourse, vilket är en jäkligt bra forum-mjukvara. Med kategorier. ?

Vi hade lite olika system på mitt förra jobb. Det sista var Mattermost, som funkade bra. Inget forum, men en chatt med komplett historik. Bara att scrolla upp. Funkade för det vi gjorde, vilket mest var att fråga om saker i stunden ("Hur gör jag med den här typen av objekt?").

Luktapåblommorna sa:
Episkt om anställda får välja användarnamn själva. Isf lär det bli fart på forat om det kan skrivas anonymt. Undrar hur modereringen ser ut då och om det ens skulle vara lagligt att stänga av någon då det skulle vara kränkande särbehandling. :D

Brukar bli superbra med anonyma forum....

Bilagor

• main-qimg-011248c3f10fead62002e5ff2ae57ac7.jpeg
    main-qimg-011248c3f10fead62002e5ff2ae57ac7.jpeg
    42.5 KB · Besök: 71
Det bästa är att bara ha ett, gärna trevligt, fikarum där alla fikar oavsett position. Då kan man bygga tvärfunktionellt samarbete. Tillåter man paus att gå över i spontanmöte blir det ännu bättre. Helst skall man välja att sätta sig lite varstans med olika personer olika dagar. Det är ok att prata om vad som helst kul innan man pratar jobb.

Senast ändrad:
Oavsett vilken IT-plattform som används, så bör det användas till att inledningsvis bara vara avsett för avvikelserapportering. Förbättringar/förändringar görs sedan av de i organisationen som kan ändra i processerna. Ren förslagsverksamhet brukar vara svårt att hantera. Min erfarenhet...

Hade teams på en tidigare arbetsplats, stor arbetsgivare alla jobbade med IT.

Det blev mest en massa tramsiga fredagsmemes och frågor om någon skulle med på lunch.
Värdelöst skit att hålla på med, ungefär som "gilla-knapp" på intranät.

Senast ändrad:
geologen sa:
Vi hade lite olika system på mitt förra jobb. Det sista var Mattermost, som funkade bra. Inget forum, men en chatt med komplett historik. Bara att scrolla upp. Funkade för det vi gjorde, vilket mest var att fråga om saker i stunden ("Hur gör jag med den här typen av objekt?").
Hur går det till på nya arbetsplatsen....:)?

WSMC sa:
geologen sa:
Hur går det till på nya arbetsplatsen....:)?

Tror inte det behövs där. Alla sitter på samma plats, inom några meter från varandra.
På förra var vi uppdelade på två olika kontor (Gbg/Solna).

MatteXC sa:
Hade teams på en tidigare arbetsplats, stor arbetsgivare alla jobbade med IT.

Det blev mest en massa tramsiga fredagsmemes och frågor om någon skulle med på lunch.

Samma för oss, men det var jättebra och underhållande. Vi använde Teams lokalt i vår Gbg-grupp.

"Sätta upp lokalt"? 2002 ringde och ville ha tillbaka sin on-prem-miljö...

Slack om alla är under 30 och kör Mac. Teams om alla är mogna och skiter i att vara trendiga.

Fredags-popcorn åt folket.

Hasse#7 sa:
Det bästa är att bara ha ett, gärna trevligt, fikarum där alla fikar oavsett position. Då kan man bygga tvärfunktionellt samarbete. Tillåter man paus att gå över i spontanmöte blir det ännu bättre. Helst skall man välja att sätta sig lite varstans med olika personer olika dagar. Det är ok att prata om vad som helst kul innan man pratar jobb.
+1
Pratar folk inte med varandra nuförtiden, utan måste kommunicera via skärm?

Där jag var satt vi på två led med ryggarna mot varandra. Vi kommunicerade med Teams för att samordna fikaraster, gemensamma luncher och lite annat skoj (t ex en återkommande "tävling" i samband med fredagsfikat). Ofta pratade vi med varandra direkt, men folk satt oftast och fokuserade på jobbet med lurar över öronen. Då är det smidigt att t ex ställa frågan "Fika strax?" på Teams utan att störa med ljud, och sen se vad folk svarar. Kanske var nån mitt uppe i en grej som behöver slutföras direkt, och svarade "Jag kan om 15 min", och då väntade vi. Utan att störa med ljud.

trailbiker sa:

Slack om alla är under 30 och kör Mac. Teams om alla är mogna och skiter i att vara trendiga.

Well, beror ju på vad man jobbar med och vilka krav man har på informationssäkerhet. Köra någon molnlösning är ju säkert smidigt om man ändå skiter i vilket och har sin "backup" på github typ... :)

P. S. Popcorn är gott. Särskilt om de är gjorda i kastrull.

xyz-saft sa:
trailbiker sa:

Well, beror ju på vad man jobbar med och vilka krav man har på informationssäkerhet. Köra någon molnlösning är ju säkert smidigt om man ändå skiter i vilket och har sin "backup" på github typ... :)

Det finns inget moln. Bara andra människors datorer....

Bengt-re sa:
xyz-saft sa:
trailbiker sa:

Jodå! Happyeride är ett moln. Ingen kan vistas där utan att trilla ned på Happyride igen.

Hasse#7 sa:
Bengt-re sa:
xyz-saft sa:
trailbiker sa:

Jodå! Happyeride är ett moln. Ingen kan vistas där utan att trilla ned på Happyride igen.

Kanske kan sälja happyride till företaget? Hör gör det iallafall ingen nytta.

marr sa:
Hasse#7 sa:
Bengt-re sa:
xyz-saft sa:
trailbiker sa:

Glömde du ett e? Det andra är ju en stor jädra sak utan kategorier, full med surgubbar. Priceless.

Hasse#7 sa:
marr sa:
Hasse#7 sa:
Bengt-re sa:
xyz-saft sa:
trailbiker sa:

Glömde du ett e? Det andra är ju en stor jädra sak utan kategorier, full med surgubbar. Priceless.

Äsch, vi får flytta över till e om detta säljs :p

Bengt-re sa:
Luktapåblommorna sa:

Ja, tänk alla som idogt skulle hävda att el-datorer är fel, man skall använda papper och penna, det har jag alltid gjort.

trailbiker sa:

Om informationssäkerhet och IT-säkerhet inte har någon betydelse är ju Slack, Teams m fl jättebra.

Det finns organisationer av olika slag som gör andra bedömningar.

/Fedde

magnil sa:
Bengt-re sa:
Luktapåblommorna sa:

Ja, tänk alla som idogt skulle hävda att el-datorer är fel, man skall använda papper och penna, det har jag alltid gjort.

Jag har faktiskt fortfarande en räknesticka på jobbet. Iofs använder jag den inte jätteofta, men det finns tillfällen då den är praktisk. Den påminner även en om inte ge svar med många värdesiffror om precisionen på ingående parametrar är låg.

Bilagor

• 811f4dad7a848afeeff449a02d72190a162b146c705bde6f895ee48f765a17d2.jpg
    811f4dad7a848afeeff449a02d72190a162b146c705bde6f895ee48f765a17d2.jpg
    34.7 KB · Besök: 73
Salabaladala sa:
Hört att det är poppis med forum utan kategoriindelning, med allt i en enda salig röra.

Det är nog bara en fluga....

Fast mattermos kan man köra som en rätt tokig "chatt" utan trådar till och med. Lite galet, men kan säkert fungera i vissa sammanhang.

fedde sa:
trailbiker sa:

Om informationssäkerhet och IT-säkerhet inte har någon betydelse är ju Slack, Teams m fl jättebra.

Det finns organisationer av olika slag som gör andra bedömningar.

/Fedde

Teams är ju bland annat SOC 1 och 2-compliant. Fast visst, FRA kanske föredrar nåt på en server i källaren ;)

Fältprästen sa:
Pratar folk inte med varandra nuförtiden, utan måste kommunicera via skärm?

Min arbetsplats är består till största delen av it/verksamhetskonsulter, projektledare och sitter till stor del utspridda, då är det väldigt smidigt med bra verktyg för kunskapsspridning och kommunikation-

geologen sa:
Där jag var satt vi på två led med ryggarna mot varandra. Vi kommunicerade med Teams för att samordna fikaraster, gemensamma luncher och lite annat skoj (t ex en återkommande "tävling" i samband med fredagsfikat). Ofta pratade vi med varandra direkt, men folk satt oftast och fokuserade på jobbet med lurar över öronen. Då är det smidigt att t ex ställa frågan "Fika strax?" på Teams utan att störa med ljud, och sen se vad folk svarar. Kanske var nån mitt uppe i en grej som behöver slutföras direkt, och svarade "Jag kan om 15 min", och då väntade vi. Utan att störa med ljud.
Vilken dystopi.

Tillbaka
Topp