[OT] Fråga angående drogande ungdomar

Supertramp

Aktiv medlem
Jag tränar på ett SATS-gym i Huddinge Centrum (fashionabla söderförort i Stockholm). Tränar ofta tills stängningsdags kl 22 och när jag går ut från gymmet mot parkeringsgarage så står det ofta ungdomar och röker på där man går förbi. Oftast lite avsides men ibland (som idag) står de precis vid rulltrappan. Brukar vara marijuana (känns på lukten) men idag hade de en pet-fladka med ett ljus längst upp som de stod och fipplade med.

I alla fall... jag stör mig på detta. Har själv barn i tonåren som i och för sig sällan är i Huddinge Centrum kvällstid, men det kanske händer då och då. Är det någon idé att informera polisen om detta så att de åtminstone kan patrullera förbi nån gång då och då och kanske skrämma bort dem? Det var min tanke när jag ringde 11414 från bilen på väg hem. Men efter att efter 10 minuter avancerat från plats 25 till plats 24 i telefonkön trötnade jag. Och det känns inte som ett ärende för 112 (eller?).

Lite skrämmande också tycker jag att ungdomarna (de såg ut att vara typ 16-17 år) inte ens verkar bry sig att en vuxen man går förbi på nån meters avstånd när de står och tar droger. De står och puffar på helt nonchalant när man går förbi.

Sen undrar jag om nån vet vad det är för drog man tar när man har en 50cl pet-fladka med ett stearinljus i toppen? Fattar inte riktigt om själva narkotikan låg inne flaskan och hur det skulle funka i så fall. Luktade inget men tror inte de hade tänt på ännu.

EDIT: En gång pratade jag med dem ochsa att de skulle hålla till nån annan stans om de nödvändigtvis skulle stå och braja. "Vet du nåt bättre ställe" så dom bara. Hade ingen lust att fortsätta diskussionen. Men man kanske kan hota med att ringa polisen, kanske biter bättre?

Senast ändrad:
Vattenpipa?
60090756052b8ec6a2f0c0_1503580_10152119202116520_1917035526_n.jpg

Zåsna sa:

Nej, sterinljuset sätt i toppen av flaskan med veken uppåt. Fattar inte vad de skulle ha den till men antar att de inte bara ville ha lite mys pys-stämning. Eller så var fladkan kanske bara som handtag för bekvämt kunna hålla en brinnande låga? Som de använder att värma en sked eller nåt (är inte så insatt själv och men det har jag sett på TV att de gör...)

Senast ändrad:
Hej.. Har varit med om en liknande situation. När man så ringer, så hamnar du i växeln i Bongostan. Så ska du förklara var Huddinge ligger, var Tbanan ligger, så ska du förklara vilken uppgång... ZZZZZZZZZZZZZ... mvh borano20

Nu ringde jag faktiskt 11414 och kom fram till sist och fick prata med Huddingepolisen.
Polis: Står dom där utanför gymmet?
Jag: Ja, ni kan väl patrullera där lite i alla fall tyckte jag för de står ju där och röker på nästan varje kväll.
Polis: Vi ska se vad vi kan göra, bra att du ringde.

Senast ändrad:
Finns det fortfarande närpoliser?
Dom stängde i Älvsjö. Kanske för lite brott för att det skulle vara kul att stanna kvar där?

geologen sa:
H. sa:
112 gäller väl för pågående brott vilket det där är.

Jag ringde 112 när jag såg en pågående cykelstöld, men det fick jag skit för från killen som svarade. Det var inte allvarligt nog, tyckte han och hänvisade till 11414.
Fast då är det ju bara att svara att det är han som är dum i huvudet, fråga efter namn och säga att nästa telefonsamtal kommer gå till första bästa nyhetstidning.

H. sa:
geologen sa:
H. sa:
112 gäller väl för pågående brott vilket det där är.

Jag ringde 112 när jag såg en pågående cykelstöld, men det fick jag skit för från killen som svarade. Det var inte allvarligt nog, tyckte han och hänvisade till 11414.
Fast då är det ju bara att svara att det är han som är dum i huvudet, fråga efter namn och säga att nästa telefonsamtal kommer gå till första bästa nyhetstidning.

Det finns säkert nån regel om att de inte behöver uppge sitt namn.
Du skulle sagt att då får jag väl ta rättvisan i egna händer och kniva den jäveln, då kommer de blixtsnabbt.

Supertramp: Du har såklart agerat rätt o det är fördjävligt att folk knarkar öppet. Cannabis ses ofta som något oskyldigt men många grova brott såsom mord kretsar kring den hanteringen.

Ang falsklarm: Så att flera polispatruller får omprioritera från pågående inbrott/våld i hemmet etc till ett falsklarm?

Jag skulle ha mailat in ett tips. 112 är för nödsituationer.

I nuläget är polisen så urvattnad att man i stort sett hela tiden ligger på minibemanning i ytte tjänst. Iom omorganisationen har man tagit bort yttregrupper med ungdomspoliser. Uppsägningar och tomma platser på polisskolorna gör inte saken bättre.

Grova brottsutredarna är överbelastade med gängmorden. De sk mängdbrottsutredarna handlägger bla grova rån, grovt vapenbrott o ibland våldtäkter.

Vem vill bli polis till en skitlön när man får 6-10tkr mer i månaden om man säger upp sig o blir handläggare på valfri annan myndighet? Då slipper man dessutom bli stenkastad o riskera att få hemmet beskjutet.

Samhällhet får den rättssäkerhet det är villigt att betala. Är man av avvikande uppfattning är det bara att söka polisskolan..

Luthman Photography sa:
Ring 112 och säg att de håller på och sticker knivar i en tant. Då kommer det nog förbi en patrull rätt fort.
Blir extra festligt när de rycker ut på den och det sedan kommer in ett likadant samtal, denna gång på korrekta grunder, och de inte har någon patrull att skicka dit p.g.a. att den är på väg för att ta hand om några ungdomar som röker marijuana.

Lite kuriosa om polisen hemma (ekerö bromma hässelby) De är planerade för att vara 180 personer och nu är de 80 och minskande. Det kommer att bli värre innan det bli bättre som man säger.

De lär väl fortsätta röka på nån annan stans även om de skulle bli ivägkörda men känns ändå fel tycker jag att bara acceptera att ungdomar helt öppet står och röker marijuana eller vad tycker ni? Väldigt vanligt nuförtiden enligt mina tonårsbarn.

På samma tema (drogande ungdomar); min femtonåriga grabb berättade att han känner till minst två stycken killar i plugget (högstadiet i en skola inne i stan) som tar anabola steroider. Ca femton år gamla alltså! Inga idrottare, killar som vill se bra ut på Instagram typ...

EDIT: Telefon autostavning...

Senast ändrad:
Alkoholkonsumtionen går väl ner och enligt tesen att "summan av lasterna är konstant" är det väl inte så konstigt att narkotikabruket går upp!?

Äsch, du är bara anmälningsbenägen!

--------

Vad som får nån att tro att det kommer bli bättre, övergår mitt förstånd.

Jag kan bara hålla med men blandar du kravlöst samhälle, kravlös skola och föräldrar som skiter i sina barn så behöver man inte vara ett geni för att räkna ut vart det tar vägen. Eftersom jag själv har barn i riskzonen (kämpar med depression hos en 13-årig dotter) så hade jag gärna sett större allvar från polisens sida. Samtidigt så om polisen gör allt rätt, sätter dit de berörda och tar det till domstol så blir det som bäst lite villkorligt och i värsta fall en utskällning till berörd polis för att ha kränkt ett "baaaaarn" (skall sägas med affekt i betoningen) så jag förstår när de inte bryr sig på ett ställe som Huddinge. Lite för nära laglöst land (Flemingsberg).

Som jag skrev i tråden om cykeln i Ukraina så går det givetvis att vända detta men det kommer ta tid och kräver en uthållighet från såväl oss som röstar och våra politiker. Jag har svårt att tro att detta är vad vi vill ha.

Ring 11414 och lyssna på välkomstmeddelandet: "för att anmäla ety pågående brott, ring 112".

11414 är väl typ för att folksom saknar internet ska kunna anmäla sin stulna cykel?

Polisens bristande resurser har inget med anmälan att göra. Man kan väl hoppas att de själva har förmågan att prioritera sina larm.

Supertramp sa:
På samma tema (stigande ungdomar); min femtonåriga grabb berättade att han känner till minst två stycken killar i plugget (högstadiet i en skola inne i stan) sömn tar anabola steroider. Ca femton år gamla alltså! Inga idrottare, killar som vill se bra ut på Instagram typ...

Redan när jag gick i högstadiet för ett kvarts sekel sedan så var det ett par personer i olika parallellklasser som tog anabola, så det är nog ingen ny utveckling. Dessutom söps det ju betydligt mer på den tiden (fast det knarkades mindre än idag). Så summan av lasterna är nog konstant. :-/

(själv håller jag mig till vin och EPO)

Ugh sa:
Huddinge har ett aktivt mobilt team med fältassistenter som i sin tur arbetar nära den lokala polisen. Tipsa dem!

https://www.huddinge.se/stod-och-omsorg/barn-ungdom-och-familj/mobila-teamet/

Bästa tipset har du redan fått.
Det är bättre att bry sig om de som riskerar att råka illa ut innan något allvarligare sker är att jaga bort dem så att DU slipper se dem.
Brukar straffa sig i längden om man säger.

Om du är orolig för dina egen avkomma så rekommenderar jag möten med fältisar, brukar arrangeras av skolan.
Brukar iofs mest vara välartade föräldrar till välartade barn som dyker upp på sådan men iallafall.
Finns väl nattvandringar osv. som man kan del-ta i om man vill göra något.

Det är nyttigare med alkohol. THC sitter kvar i hjärnan så förbannat länge. Månader typ. Smälter hål i hjärnan. Undvik.

Jag fattar inte varför folk ringer 11414 när det är ett pågående brott?? Är folk rädda för att ringa 112? Självklart ska du ringa 112, hur ärendet sen prioriteras är en fråga för polisen. Har läst om folk som ringt 11414 när de sett ungdomar som rånas på sina jackor och förstår inte hur de tänker när de inte ringer 112....

heklamama sa:
Det är bättre att bry sig om de som riskerar att råka illa ut innan något allvarligare sker är att jaga bort dem så att DU slipper se dem.
Brukar straffa sig i längden om man säger.

Absolut! Det som egentligen stör mig är inte att jag behöver se dem, utan mer att jag blir ledsen när jag ser ungdomar ta droger. Vet ju att det är vanligt idag men det blir mer påtagligt när man ser dem så nära inpå och så ofta.

Information på sosalarm.se

Nödnumret 112 ska användas vid akuta nödsituationer då det är fara för liv, egendom eller miljö.

Ring 114 14 för alla ärenden som inte handlar om pågående eller nyligen inträffade brott och händelser.

Hittar ingen info om hur man ska agera vid pågående fall utan fara för liv, egendom eller miljö.

GoranS sa:

Nödnumret 112 ska användas vid akuta nödsituationer då det är fara för liv, egendom eller miljö.

Ring 114 14 för alla ärenden som inte handlar om pågående eller nyligen inträffade brott och händelser.

Hittar ingen info om hur man ska agera vid pågående fall utan fara för liv, egendom eller miljö.

Knark är väl fara för liv? Beror på vem man frågar iof :)

Jimel sa:
GoranS sa:

Observerad rödljuscykling => 112-ringning?

GoranS sa:
Jimel sa:
GoranS sa:

Observerad rödljuscykling => 112-ringning?

Inte då! Knyta näven i fickan möjligen.

Tillbaka
Topp