[OT] Fråga angående drogande ungdomar

GoranS sa:
Information på sosalarm.se

Nödnumret 112 ska användas vid akuta nödsituationer då det är fara för liv, egendom eller miljö.

Ring 114 14 för alla ärenden som inte handlar om pågående eller nyligen inträffade brott och händelser.

Hittar ingen info om hur man ska agera vid pågående fall utan fara för liv, egendom eller miljö.

Vänta en stund tills det inte är pågående länge, och sedan ringa 114 14?

Det där med att få hjälp av polisen har jag lite erfarenhet av då jag en gång i tiden hade en granne mitt emot på gatan som stod och skrek och levde rövare på sin balkong i tid och otid. Efter ett antal påringningar om detta och med svar som vad har vi med det och göra och vi kanske kan skicka någon patrull om vi får tid så lackade jag ur ordentligt och frågade dem rakt ut att om det sker ett mord/dråp på ovanstående kommer ni då? Ja, blev svaret helt kort. Bra då vet man att man måste slå ihjäl vederbörande för att polisen ska komma.

Miss Lycka sa:
Nu var det ju inte så att det rörde sig om mord/dråp när samtalen kom så att utifrån detta fall säga att polisen inte är snabba när mord/dråp sker är väl att ta i. Min gissning är att majoriteten av påringningar som rör fall där någon försöker ta sig in i en bostad inte slutar i mord/dråp. Förmodligen är misshandel/hot vanligare.

Sen kan man i och för sig tycka att det är otillfredsställande att polisen inte rycker ut vid första påringningen då situationen, åtminstone som den framställs i artikeln, förefaller sådan att risken för våldsamheter är påtaglig.

Tillbaka
Topp