[OT] Fråga om grillning

Stream

Aktiv medlem
[OT] Fråga om grillning
Ja jävlar vad det ska grillas på Webern i helgen. Min fråga är: ska hickorystickorna fuktas innan de lägges i glöden eller funkar det med torra?

[OT] Fråga om grillning
Spåelar ingen roll så länge du grillar däckkött!!

Ett riktigt bra ord från erik H

Nått i stil med "däckköttet här på dina 3,0:or lixom sväller över rötterna"

[OT] Fråga om grillning
Blötläggas ska de men bättre ändå är att använda hickoryvätska i marinaden eller bara pensla direkt på under grillningen. Finns i varenda matvaruaffär.

Lycka till!

[OT] Fråga om grillning
Stream skrev:
-------------------------------------------------------
> OK, tack för de goda råden. Jag ska grilla
> oxfiléer stora som trenollor.

Se bara till att de inte blir värmeskadade. Oxfilé som är för mycket grillad är ett
hån mot kon som slet för att bygga den.

[OT] Fråga om grillning
TBone skrev:
> Stream skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > OK, tack för de goda råden. Jag ska grilla
> > oxfiléer stora som trenollor.
>
> Se bara till att de inte blir värmeskadade.
> Oxfilé som är för mycket grillad är ett
> hån mot kon som slet för att bygga den.

Ska tänka på det när jag lägger upp Trailpimpsen på grillgallret.

[OT] Fråga om grillning
Grilla lugnt och tänk på brandfaran....
156ala1.jpg

[OT] Fråga om grillning
Boe skrev:
> Asså är det en tjufyrer Weber?

Ja, en 62-centimeters. Gazzatjufyrerna passar perfekt under locket, blir jättegott tillagat med indirekt grillmetod och mycket Texas Smoke Sauce.

[OT] Fråga om grillning
Några tips på en bra grilltång?

Föraktar dom varianter där det bara är en böj i metallen som ska sköta både fjädring och stabilitet i sidled, brukar sluta med en stor köttbit som lossnar och åker i backen!

Weber har en som ser perfekt ut, vågar man köpa en otestat? ;)

Är den värd sina 300:-?!
webber.jpg

[OT] Fråga om grillning
Fint nötkött har sällan på grillen att göra. Möjligen på indirekt värme. Finns en anledning till att kockar ger oxfilén en snabb stekyta med smör i järn och sen bakar färdigt med termometer i ugnen.

[OT] Fråga om grillning
Nja...

Har själv en liknande från ICA som kostade en tredjedel och den är kalasbra:
https://www.ica.se/handla/produkt/grilltang-rostfritt-stal-45cm-ica-cook---eat-id_p_7310380552444/

Förutom styvheten och den superba fjädringen så finns det två saker jag uppskattar mycket med ICA-tången som jag inte ser om Weber-tången har:
1) Möjlighet att stänga knipfunktionen när du håller tången in handen. Det gör man genom att bara vända på tången så låses den.
2) Det går lätt att göra ett snitt i köttet då kanterna på tången är vassa. Den från Weber verkar ju vara vikta inåt...Vet inte om det går att skära med den...

[OT] Fråga om grillning
Oxfile är gott, men picanha är godare. Salta flödigt med grovsalt på båda sidor, Grilla några minuter på båda sidorna och sedan läggs köttbiten på indirekt värme tills köttet har en innertemperatur av ca 56 grader. Låt vila i 15-20 minuter och sedan skärs köttbiten upp i ca 1 cm tjocka skivor. Inga kryddor eller sås behövs.

[OT] Fråga om grillning
bluetail sa:
Nja...

https://www.ica.se/handla/produkt/grilltang-rostfritt-stal-45cm-ica-cook---eat-id_p_7310380552444/

Förutom styvheten och den superba fjädringen så finns det två saker jag uppskattar mycket med ICA-tången som jag inte ser om Weber-tången har:
1) Möjlighet att stänga knipfunktionen när du håller tången in handen. Det gör man genom att bara vända på tången så låses den.
2) Det går lätt att göra ett snitt i köttet då kanterna på tången är vassa. Den från Weber verkar ju vara vikta inåt...Vet inte om det går att skära med den...

Gött! (sjukt att man måste välja butik för att se länken, nåväl...) Bra fjong på fjädern alltså? ;)
Hade inte tänkt skära med tången så jag inbillar mig att med tänderna inåt så greppar "tänderna" det man ska lyfta på bättre.

[OT] Fråga om grillning
42Hz sa:
bluetail sa:
Nja...

Gött! (sjukt att man måste välja butik för att se länken, nåväl...) Bra fjong på fjädern alltså? ;)
Hade inte tänkt skära med tången så jag inbillar mig att med tänderna inåt så greppar "tänderna" det man ska lyfta på bättre.

Jag gillar oxå ica tången?

[OT] Fråga om grillning
Alex Supertramp sa:
Fint nötkött har sällan på grillen att göra. Möjligen på indirekt värme. Finns en anledning till att kockar ger oxfilén en snabb stekyta med smör i järn och sen bakar färdigt med termometer i ugnen.

Tjena!

En bra kock behöver inte slänga in oxfilé i ugnen.

[OT] Fråga om grillning
42Hz sa:

Föraktar dom varianter där det bara är en böj i metallen som ska sköta både fjädring och stabilitet i sidled, brukar sluta med en stor köttbit som lossnar och åker i backen!

Tjena!

Jag har svårt för så stora tänger. Kör med matpincett istället, perfekt fjädrade i sig själv så jag vet exakt hur hårt jag tar i köttet/fisken/grönsakerna eller vad som nu ligger på grillen. Stora tänger är bara bökigt när man har mycket på grillen.

https://www.granit.com/se/pincett-rostfri

[OT] Fråga om grillning
Har både ICA och Webertången, båda funkar bra, Webern är lite kralligare vilket är bra om man grillar sidor med ribs eller större styckbitar. Köpte webertången med en "stekspade" som är väldigt praktisk om man ska vända på lite ömtåligare saker som fisk som annars lätt fastnar på gallret och går sönder om man bara lyfter med med en tång/pincett.

[OT] Fråga om grillning
Sväng förbi Dafra i Västberga, de kör upp till 70% nu innan midsommar. http://www.dafra.se/
Köpt alla mina köksprylar där, grymt kunniga och bra priser nu när de rear. Risken är att du kommer hem med mer än en tång iofs. Men samma regler som för cyklar, n+1.

[OT] Fråga om grillning
JesperA sa:
JLarsson sa:
42Hz sa:
Tack för alla tips, "pincetter" har jag redan men behöver något för de tyngre grejerna! :)

Flintastekarna?
Jag har ett (som endel andra också har) ett irrationellt hat mot flintastek men vore kul att veta om någon har ett förslag på flintastek som faktiskt är värdig att förtäras? Märke, modell & inköpsställe?

Kanske? https://www.svensktkott.se/aktuellt/blogg/sous-vide-fran-borjan-flinta-flank-flambe/

Sous vide-flinta på grillen

Flintasteken är fortfarande en bästsäljare till grillen, oavsett om en och annan matsnobb rynkar på näsan åt den. Jag säger bara: Rätt tillagad blir den fantastisk! Eftersom köttskivan är »skuren« tvärs över flera muskelgrupper gäller det att tillaga så att även den tuffaste delen blir riktigt mör. Och här gör sous vide-tekniken ett fantastiskt jobb. Jag väljer helst okryddad flinta som är tjockt skuren, t ex den från Dalsjöfors som dessutom är mörad genom marinering.
Gör så här:

Skär bort svålen och gnid in flintasteken lätt med en god BBQ-rub*. Lägg köttet i en lagom stor vakuumpåse och tillslut. Lägg i sous vide-vattenbadet inställt på 72°C. Låt ligga i 7–8 timmar. Ja, du läste rätt, men det gör köttet riktigt mört – utan att saftigheten försvinner.
Ta upp köttet. Klipp upp påsen. Ta ut och torka av köttet. Strö ev över lite mer BBQ-rub och stryk sedan på en BBQ-glaze** på båda sidor. Förbered gärna hit en dag i förväg. Förvara inplastad i kylen.
Tänd grillen. Lägg på flintan när temperaturen känns lagom, och här gäller det att inte ha för hög värme, köttet är klart, det ska bara få lite yta och förstärkt smak. Vänd gärna många gånger så minskar risken att köttet bränns.
Hetta upp en klick smör i en stekpanna på grillen när köttet fått lite grillyta. Lägg över köttet i stekpannan. Slå på en skvätt whisky. Tänd eld och låt lågorna brinna ut. Vänd och låt andra sidan ta lite smak.
Nu är det bara att skära flintan i tjocka strimlor och servera med en god sallad eller min favorit: Lättstuvad spetskål med färskpotatis.

Ps. väljer du färdigkryddad flinta så rekommenderar jag att du skrapar och torkar av köttet väl innan det läggs i vakuumpåsen. Det kommer att smaka mycket ändå!

Senast ändrad:
[OT] Fråga om grillning
En sak som jag inte riktigt förstår är varför man inte skulle vilja ha hög värme när man bränner på den efter den långsamma tillagningen, det handlar ju primärt om att få en maillard-reaktion?

[OT] Fråga om grillning
42Hz sa:

nej, inte ens användbar gratis, den är för tjock längst fram i gapet. tar sig omöjligt under en laxbit utan att massakrera den. kan räddas av en tunn spade, men varför ska man behöva en sån?

[OT] Fråga om grillning
Jag kör med "föraktad" grilltång ;) Mycket nöjd med den grillar ofta som idag tex. Brukar bara använda grilltången. Men är det tungt typ majskyckling eller stor stek så använder jag även nått annat grilltillbehör för att avlasta. Men väldigt sällan jag använder något annat än tången. Kan inte minnas att jag någonsin tappat något (men kan ha selektivt minne). Tror jag köpte dem på ikea för men haft dem länge så minnet är lite oklart. Mao tipset är att avlasta ifall man tappar och att det. Spaden använder jag ifall det bränt fast funkar även som avlastning. Gaffeln enkom som avlastning. Då jag är mycket förtjust i matlagningspryttlar så sätter jag genast upp en weber grilltång på min önskelista.

Bilagor

• 20190614_181219.jpg
    20190614_181219.jpg
    513.6 KB · Besök: 126
[OT] Fråga om grillning
kais01 sa:
42Hz sa:

nej, inte ens användbar gratis, den är för tjock längst fram i gapet. tar sig omöjligt under en laxbit utan att massakrera den. kan räddas av en tunn spade, men varför ska man behöva en sån?
Använder du handgranater för att rensa bort maskrosor i rabatten också? Varför ens komma på tanken att använda en räfflad tång till något så delikat som lax? Att du använder den till fel ändamål gör ju inte tången dålig :)

[OT] Fråga om grillning
42Hz sa:

Ikea har nu en liknande som är riktigt bra.

[OT] Fråga om grillning
+1 på ICA-tången. Har flera stycken. Funkar till mer än grillen.
42Hz sa:
bluetail sa:
Nja...

[OT] Fråga om grillning
Tillbaka
Topp