[OT] Fyrhjulsdriven pendlarbil

Säkert jättebillig att äga också!

A6:an som vi har nu (quattro) har kostat typ 45 kr / mil på de 5000 mil vi kört den. Då är allt inräknat, försäkring, skatt, service, reparationer, bilprovning, spolarvätska, däck, tvätt osv..

Och, ska jag tillägga, då har inget gått sönder. Det enda som är gjort i reparationsväg är bromsskivor och bromsbelägg runtom. Den hade gått 6000 mil när vi köpte den.

Bensinare som är rätt törstig, men dieselmodellerna var så mycket dyrare att det än så länge är en plusaffär att ha köpt bensinaren trots att vi tankat för 53000 kr :-)

Försäkring är en otippat stor del av milkostnaden på många bilar faktiskt. 600 kr i månaden för den här. En vanlig månad är det mer än vi tankar för..

jomper sa:
Säkert jättebillig att äga också!

Behöver inte bli så dyrt. Jag hade en E430 (också V8) och kostnaderna skiljer sig inte så mycket mot en bli med mindre motor (och TS ville ju ha en pigg bil). Lite högre bensinförbrukning men service skiljer inte så mycket. Försäkring blir nog heller inte någon stor post om man nöjer sig med trafik.

jomper sa:
Just det, jag fick faktiskt en SX4 en gång som lånebil när jag servade diesel-forestern. Helt ok, och kvick och smidig i stan. Perfekt för ändmålet skulle jag säga, om kvaliten är som den brukar på Suzuki. Kanske ingen långfärdsbil däremot.

När det är "inkopplingsbar" 4WD så är den ofta bättre än de som har "automatiskt inkopplad" vilket brukar betyda att den kopplas in när det redan spinner.. Isf är permanent inkopplad a'la subaru eller Audi med Torsen att föredra. Många haldexbilar har nån knapp man kan trycka på också innan man t.ex. ska köra upp för en kluriga backen.
Någon knapp?!?
niva-3.jpeg

jomper sa:
Just det, jag fick faktiskt en SX4 en gång som lånebil när jag servade diesel-forestern. Helt ok, och kvick och smidig i stan. Perfekt för ändmålet skulle jag säga, om kvaliten är som den brukar på Suzuki. Kanske ingen långfärdsbil däremot.

När det är "inkopplingsbar" 4WD så är den ofta bättre än de som har "automatiskt inkopplad" vilket brukar betyda att den kopplas in när det redan spinner.. Isf är permanent inkopplad a'la subaru eller Audi med Torsen att föredra. Många haldexbilar har nån knapp man kan trycka på också innan man t.ex. ska köra upp för en kluriga backen.

Suzuki SX4 har en jämförelsevis avancerad fyrhjulsdrift med tre lägen:

2wd=framhjulsdrift. Auto=viskokoppling där bakhjulen kopplas in när framhjulen börjar spinna. Lock=låst mellan hjulaxlarna.

Lock kopplas automatiskt ur om belastningen blir väldigt stor, t ex i tvära svängar på torr asfalt. Normalt kör man på auto på vintern och framkomligheten är grym redan då.

Någon XC70 blir det inte. Dels är den alldeles för stor för att ha som andrabil, sen har jag kompisar som har haft otur med sina. Det blir snabbt dyrt.

Tanken på en BMW 325xi kittlar ju lite måste jag erkänna. Relativt många mil på den dock, hur mycket ska man oroa sig för det?

Vi ska åka och titta på några bilar idag, bl.a. en RAV4:
https://www.blocket.se/vastmanland/Toyota_RAV4_2_0_4WD_BESIKTAD_DRAG_68869068.htm?ca=23_10&w=3

Annars lutar jag nog åt en SX4, om jag kan hitta någon på vettigt avstånd.

Ofta bortglömd 4WD bil är Ford Maverick ( Mazda Tribute ) De är riktigt billiga att köpa, och bara funkar. Tar sig fram kanon i snö, har god komfort med massa prylar. Dock lite törstiga, och med mycket USA hårdplast. Kör en som vinterbil sedan 8 år, och har bara bytt slitdelar som bromsar. Inte ett fel i övrigt. Har oxå bekanta som kört Maverick, och även de med förvånansvärt lite fel.

Rydell sa:
https://www.blocket.se/stockholm/Subaru_Outback_68909328.htm?ca=11&w=3

https://www.blocket.se/stockholm/Subaru_Justy_67666537.htm?ca=11&w=3

Jag gillar Subaru man åker bra i dem. Dock så får dom ju några mil på nacken när man vill ner i pris lite. Men hittar man ett välvårdat exemplar så kan dom ju tugga hur många mil som helst i princip. Själv kör jag en legacy 2011 som jag är mycket nöjd med. Går hyfsat snålt och är rymlig.

Subaru Justy (i den sista blocketannonsen) är tyvärr bara framhjulsdriven.

tobo sa:
Rydell sa:
https://www.blocket.se/stockholm/Subaru_Outback_68909328.htm?ca=11&w=3

https://www.blocket.se/stockholm/Subaru_Justy_67666537.htm?ca=11&w=3

Jag gillar Subaru man åker bra i dem. Dock så får dom ju några mil på nacken när man vill ner i pris lite. Men hittar man ett välvårdat exemplar så kan dom ju tugga hur många mil som helst i princip. Själv kör jag en legacy 2011 som jag är mycket nöjd med. Går hyfsat snålt och är rymlig.

Subaru Justy (i den sista blocketannonsen) är tyvärr bara framhjulsdriven.

Se på fan :) det hade jag missat

Lainen: Den må vara tillförlitlig och ha bra framkomlighet, men i övrigt fyller den inte mina behov som pendlarbil: För lite baksäte och för mycket packutrymme. För mycket skogsmulle också :)
Men tack ändå!

Tjena!

Kör denna just nu, grym framkomlighet. Men med tygtak så kanske den inte är så bra på vintern..

Bilagor

• IMG_20160907_084349082.jpg
    IMG_20160907_084349082.jpg
    325.6 KB · Besök: 39
Dr D sa:
Någon XC70 blir det inte. Dels är den alldeles för stor för att ha som andrabil, sen har jag kompisar som har haft otur med sina. Det blir snabbt dyrt.

Tanken på en BMW 325xi kittlar ju lite måste jag erkänna. Relativt många mil på den dock, hur mycket ska man oroa sig för det?

Vi ska åka och titta på några bilar idag, bl.a. en RAV4:
https://www.blocket.se/vastmanland/Toyota_RAV4_2_0_4WD_BESIKTAD_DRAG_68869068.htm?ca=23_10&w=3

Annars lutar jag nog åt en SX4, om jag kan hitta någon på vettigt avstånd.

Hade en 325 e91 från 07 senast .
Den tålde inte att köras (korta) sträckor när vetilerna hade nån oljespännlyfthistoria, förutom att den drack olja redan från när den var ny. Riktigt trött under 4000 varv också så inget att gubbköra i...på höga varv gick den fint annars.

Jag får väl tala om vilken bil det blev i slutändan:
Jag var länge inne på att försöka hitta en SX4, men det dök aldrig upp någon bra i närområdet. Så det blev en Subaru Forester från 2007 istället, med 15000 mil på mätaren. Den är bra mycket större än jag tänkte mig från början, men det får funka så länge.

Tack för alla tips, det har varit till stor hjälp!

Mvh/Andreas

Tror det blir kanon. 2-liters bensinaren? 2007 är sista generationen av den modellen, det brukar vara bra.

Min 1999:a (som i princip bygger på samma plattform) gick ca 30 000 mil utan större mankemang. Sen började det låta spännande från växellådan, men gick fortfarande utmärkt att köra. Det var dock en turbobil.

Ja tänker slå ett slag för min modell, w203 trots att den är bakhjulsdriven. Jag tror att den skulle göra klara av uppgiften för dig. Just diselmotorn som jag har den drar 0,40 i 90(chiptrimmad) men det är sjukt lågt och över det år som jag har ägt den har den startat varje gång och har idag rullat 33000 mil(5000mil med mig) Det är ett bra betyg och fast det är mercedes så finns det mkt. reservdelar som inte kostar mera än volvos delar i vissa fall. Fick bra kritik av bilkritikerna men köp 04 årsmodell o framåt för då fick de bukt med rosten.

Bilagor

• 2001 W203 Carlsson C-Class Estate.jpg
    2001 W203 Carlsson C-Class Estate.jpg
    38.9 KB · Besök: 54
Dr D sa:
Jag får väl tala om vilken bil det blev i slutändan:
Jag var länge inne på att försöka hitta en SX4, men det dök aldrig upp någon bra i närområdet. Så det blev en Subaru Forester från 2007 istället, med 15000 mil på mätaren. Den är bra mycket större än jag tänkte mig från början, men det får funka så länge.

Tack för alla tips, det har varit till stor hjälp!

Mvh/Andreas

En Forester? Men så trevligt. ;-)

Min gamla Mitsubishi Outlander går kanon i snö. Riktigt bra sittkomfort både fram och bak. Bagageutrymmet är dock litet för att vara en stor bil, på grund av det där schyssta baksätet. Lite plastig front om man verkligen ska plöja genom snö. Men det problemet tycker jag mer eller mindre alla nya bilar har.

Lite konstigt att ingen tipsar om jeep grand cherokee eller bara vanliga ckerokeen -sitter om åker dagligen med -04/ 26000mil otroligt solid bil 1,3-1,5 blandad 1,1 på väg bara trafikförsäkring och låg inköpskostnad -minimal värdeminskning !menar bara vad hjälper det att du kör en bil sol drar -0,7 och du har trehundratusen i lån =Om vi pratar nu pratar om billiga mil ?En bil som jag kan både laga och serva själv ! Kanske en uppfostring fråga för nya genarationer att tycka illa om amerikanska bilar ?eller bara en statusfråga ? Fram med kvargen och eko odladt chips - Och berätta vad ni tycker " Med vänliga hälsningar från gubbe ,,,

Tycker han har poäng när många köper nya bilar för flera hundra tusen bara för att den ska gå gratis genom tullarna(miljöbil) och sedan kan en service/byte av enklare mått kosta flera tio-tusen bara för att det är så icke-meckvänligt nuförtidne med såna bilar.

tomcaten sa:
Tycker han har poäng när många köper nya bilar för flera hundra tusen bara för att den ska gå gratis genom tullarna(miljöbil) och sedan kan en service/byte av enklare mått kosta flera tio-tusen bara för att det är så icke-meckvänligt nuförtidne med såna bilar.

Fast du kan ju köpa en 10 år gammal bil som drar hälften av 1.5L för mindre än 100000kr.

Sen så kan man prioritera lägre förbrukning av andra anledningar än kostnaden.

Lulle sa:
tomcaten sa:

Fast du kan ju köpa en 10 år gammal bil som drar hälften av 1.5L för mindre än 100000kr.

Sen så kan man prioritera lägre förbrukning av andra anledningar än kostnaden.

Min drar 1/3 och kostade 25% av 100.000

Tillbaka
Topp