[OT] Garmin suggested daily workout

implor

Aktiv medlem
Har börjat följa garmins förslag varje dag med målet att bygga upp VO2max för cykel året 2024.

Var ute på en base run idag och fick ”maintaining” på performance. Är det vad man ska få på en base run?

Edit: mål puls var 139bpm och snittade 143bpm med peak på 154bpm

IMG_1931.png

Basträning ökar väl inte vo2?
Du måste ju anaerobt för det, som bilden typ förklarar. Hur den specifikt fungerar är andra bättre på.
Ska du ha upp vo2max så är ju intervaller viktigare, men kanske lite tidigt så bas är väl inte helt fel.

Basträning ökar väl inte vo2?
Du måste ju anaerobt för det, som bilden typ förklarar. Hur den specifikt fungerar är andra bättre på.
Ska du ha upp vo2max så är ju intervaller viktigare, men kanske lite tidigt så bas är väl inte helt fel.
Jepp. Men läser man om funktionen med suggested workouts så är det för att öka vo2max. Ser jag framåt i planen så kommer lite intervaller.

Men för att jag själv ska förstå. Hur ökar man poängen för Aerobisk träning?

Jag kan inte springa fortare för då hamnar jag ur den zon jag ska vara i.

Jepp. Men läser man om funktionen med suggested workouts så är det för att öka vo2max. Ser jag framåt i planen så kommer lite intervaller.

Men för att jag själv ska förstå. Hur ökar man poängen för Aerobisk träning?

Jag kan inte springa fortare för då hamnar jag ur den zon jag ska vara i.
Längre pass skulle jag tro.

Poängen är inte hur ”bra” passet var utan hur hårt det var för de olika energisystemen. En base run är ju lite lugnt lunkande så det låter som du låg precis rätt :)

Men hur gör man ett hårdare aerobiskt pass?

Är det som nämns ovan att de bara är längre?
Längd samt högre puls. Om du ligger över tröskel puls kommer den anaeroba siffran börja röra sig också.

Hjälp knappen i övra högra hörnet är ganska pedagogisk och förklarar bra men inte så djupt :)

Längd samt högre puls. Om du ligger över tröskel puls kommer den anaeroba siffran börja röra sig också.

Hjälp knappen i övra högra hörnet är ganska pedagogisk och förklarar bra men inte så djupt :)
Okej.

När du kör dessa så får man ett spann. I mitt fall var målet 139bpm. Så över 151 varnar den om för högt och under 127 för lite puls. Du menar alltså man ska ligga så nära 151 (utan gå över) som möjligt för att maximera?

Om målet är 139bpm för detta pass känns det väl dumt att försöka gå upp till 151bpm om syftet att följa det?

Om du tränar på en annan intensitetnivå än planen kommer du rimligtvis få ett annat utfall av träningen. Nu vet jag inte hur just Garmin suggested daily workout fungerar men med högre intensitet på genomförd träning än föreslagen kanske du får förslag om andra pass och mer vila på kommande dagar vilket påverkar träningen.

Okej.

När du kör dessa så får man ett spann. I mitt fall var målet 139bpm. Så över 151 varnar den om för högt och under 127 för lite puls. Du menar alltså man ska ligga så nära 151 (utan gå över) som möjligt för att maximera?
Nej det blir dumt. Har ingen bra länk men googla lite träningslära runt konditionsträning. Generellt brukar man säga att dina lätta pass ska vara lätta och dina hårda pass hårda. Det är ingen idé att ligga och köra lite halvhårt på dina lugna pass.

Om du inte vill komplicera det för mycket hade jag kört exakt som suggested workouts rekommenderar. Det ger dig välrundad träning där du blir bra på det mesta. Dock nämnde du tidigare att du specifikt ville höja din vo2 max. Om så är fallet är det hårda pass som ger bäst utvecklingspotential. Googla lite på norska fyror så hittar du bra pass för detta :)

Oklar vilken löpbakgrund du har på lång och kort sikt, men om det här är början av programmet och Garmin introducerar hårdare löppass senare kan tanken vara att mjukstarta lite, för att vänja leder/senor/muskler/etc. Det är ingen dum idé just när det gäller löpning, det är rätt lätt att dra på sig skador. Så "trust the program" och gör vad programmet ber dig är nog ett gott råd.

Tror min förvirring är baserad på att man använder vanliga rating systemet även när man följer en plan. Jag ska nog kolla mera på resultatet för genomförande (0-100%) för att bedöma jag har gjort ett bra pass eller inte.

Jag tror du hamnar lite mellan stolarna här. Antingen får man använda Garmins generella träningsprogram (som är tänkt att "fungera för alla" förmodar jag) och klockan som gissar sig fram till en massa saker, eller så får man själv ha kunskap och sätta sig in och justera/lägga upp sitt träningsupplägg så man når önskvärda resultat.

Nu verkar du vara på jakt efter att träna hårdare på ett enskilt pass, men du har ingen plan för vad det på sikt resulterar i. Samtidigt har din klocka en algoritm-plan för dig men som du inte riktigt är insatt i. Ni pratar mao över huvudet på varandra känns det som.

Tror min förvirring är baserad på att man använder vanliga rating systemet även när man följer en plan. Jag ska nog kolla mera på resultatet för genomförande (0-100%) för att bedöma jag har gjort ett bra pass eller inte.
Japp execution score är ett bättre mål om du satsar på att göra de rekommenderade passen. Som sagt handlar inte 1-5 skalorna för aerob och anaerob inte om kvalitet utan bara mängd.

Jag har kört med det rätt mycket vid löpning. Det tar nån månad innan det svänger in bra tycker jag. Men resultatet för mig blev att jag kunde träna mycket mer än tidigare utan att dra på mig skador, och definitivt öka min kapacitet.

Dessutom mycket mer varierat än innan, med tröskelpass, tröskelintervaller, sprintintervaller osv som jag saknar kunskap om att föra in i min löpning på egen hand.

Jag har kört med det rätt mycket vid löpning. Det tar nån månad innan det svänger in bra tycker jag. Men resultatet för mig blev att jag kunde träna mycket mer än tidigare utan att dra på mig skador, och definitivt öka min kapacitet.

Dessutom mycket mer varierat än innan, med tröskelpass, tröskelintervaller, sprintintervaller osv som jag saknar kunskap om att föra in i min löpning på egen hand.
Du slår huvudet på spiken. Mitt mål är att få en varierad löpträning som är hållbar. Mitt primära intresse är mtb/DH men går ju inte argumentera om effektiviteter av löpningen. Jag är klar med löpträningen innan jag ens tagit mig till skogen på cykeln.

Tar det i beaktning saker om jag lägger in det i kalendern? Har två fasta cykeldagar varje vecka hela sommaren så vore trevligt om det är med i kalkylen direkt och inte efter jag genomfört dem.

På min klocka kan jag inte konfigurera mer än vilka 1-2 dagar jag vill ha långpass. Vet inte om det skiljer sig mellan olika.

Däremot anpassar den ju hela tiden dagarna efter vad du gjort innan, hur du sovit och hur du knappade in att tidigare pass kändes. Det är en av styrkorna tycker jag jämfört med färdiga träningsscheman, funkar aldrig att följa för mig eftersom man alltid kommer snett inom kort :-)

Daily Suggested workout tar även hänsyn till om du lägger in lopp i kalendern. Så vill man ha träning som fokuserar lite mer på öka VO2max så borde det nog vara idé att lägga in ett 5k lopp snabb måltid i kalendern. (Eller så har jag helt fel pga jag inte är löpcoach och mina gissningar om hur man ska träna är uppåt väggarna)

Jo, det stämmer. Jag har ett 55k lopp inlagt i kalendern och den periodiserar träningen med det som mål. Tror jag lade in en måltid (om nom nom) också.

Nu när jag inte har kunnat cykla pga båtben har jag provat att följa garmins rekommendationer för min löpning. Fick ganska snabbt lägga om rekommendationerna från tempo till puls då deras pass var väldigt entusiastiska med vad de tror jag kan köra för tempo.

Gissar att det har att göra med ett högt uppskattat vo2max utifrån den cykling jag gjort men som inte alls är överförbart till löpning. T.ex. dagens rekommendation på ett base pass i 4:45 tempo vilket skulle bli riktigt svettigt. När man slår över till puls så få jag istället en mer rimlig rekommendation på att lunka runt med 139 i puls vilket placerar mig lite över z2.

1715076767072.png

Ni andra som kör lite rekommenderade pass av garmin, upplever ni att när ni växlar mellan tempo och puls så landar det ungefär likadant?

Nu när jag inte har kunnat cykla pga båtben har jag provat att följa garmins rekommendationer för min löpning. Fick ganska snabbt lägga om rekommendationerna från tempo till puls då deras pass var väldigt entusiastiska med vad de tror jag kan köra för tempo.

Gissar att det har att göra med ett högt uppskattat vo2max utifrån den cykling jag gjort men som inte alls är överförbart till löpning. T.ex. dagens rekommendation på ett base pass i 4:45 tempo vilket skulle bli riktigt svettigt. När man slår över till puls så få jag istället en mer rimlig rekommendation på att lunka runt med 139 i puls vilket placerar mig lite över z2.

Visa bilaga 697645

Ni andra som kör lite rekommenderade pass av garmin, upplever ni att när ni växlar mellan tempo och puls så landar det ungefär likadant?
Kan det vara din laktat-tröskel som är felinställd i klockan/Garmin Connect?

Jag fick bättre värden på rekommenderade tempon när jag gjorde klockans laktattest.

Kan det vara din laktat-tröskel som är felinställd i klockan/Garmin Connect?

Jag fick bättre värden på rekommenderade tempon när jag gjorde klockans laktattest.
Där kan du var något på spåret. Har aldrig kört klockans test för det så den kan vara helt galen. Skall köra igenom det imorgon så får vi se. Tack!

Visa bilaga 697645

Tempo blev lika för mig. Base pass hade Threshold (z4) tempo. Ändrade till puls och det blev 139-140bpm och det är mera rimligt.

Tillbaka
Topp