(OT) Gitarrsträngar

(OT) Gitarrsträngar
Sluta äta kött kommer jag själv aldrig göra men jag förstår alla de som är oroade för den ökande köttkonsumptionen. Inte bara att vi äter mer kött, vi blir dessutom fler som vardagligen äter kött (Indien, Kina etc), transporterar köttstyckena allt längre och vi verkar även bli mer kräsna vad gäller vilken del av djuren vi äter.
Jag tycker nog att väldigt många i det här landet blundar för den miljöpåverkan som ökad köttkonsumption innebär. Vi har nog inte heller märkt av konsekvenserna i full utsträckning men vi lär göra det i takt med att stora folkrika nationer närmar oss i välstånd. Istället skickar vi fartyg till Somalia som skydd mot de somaliska piraterna som påfallande ofta är fd. fiskare vars fiskevatten blivit utfiskade av europeer och asiater.

(OT) Gitarrsträngar
Mike_Dee skrev:
-------------------------------------------------------
> Avtrubbningen är total då falska tankesätt
> påtvingas konsumenten via olika massmedium,
> köttätaren får ett snevridet förnuft som inte
> kan särskilja på gott och ont. Ett resultat som
> magnetiskt attraherar ångest, död, otur, sjukdom
> och värst av allt otrohet.
>

Evolutionsbiologiskt sett är otrohet bra - det ökar den genetiska mångfalden (Mike's inlägg bekräftar dock misstanken om att han använder sina sex fingrar för att spela dueling banjos...).

> Varje människa med insikt och empati förstår
> att dödandet av djur är totalt etiskt och
> moraliskt oförsvarbart.

Naturen skiter fullständigt i etik o moral! Djur dödar andra djur mest hela tiden. Människan är ett djur... (vissa av oss lite mer än andra)

(OT) Gitarrsträngar
doubleH skrev:
> Naturen skiter fullständigt i etik o moral! Djur
> dödar andra djur mest hela tiden. Människan är
> ett djur... (vissa av oss lite mer än andra)

Menar du att människor ska ta etisk och moralisk ledning från naturen?

(OT) Gitarrsträngar
doubleH skrev:
> Evolutionsbiologiskt sett är otrohet bra - det
> ökar den genetiska mångfalden

Det tvivlar jag på. I alla fall om man räknar med att hanen är otrogen. Då sprids få hanars gener till många honor, i stället för att många hanars gener sprids till många honor. Eftersom graviditet (om vi håller oss till icke-äggläggande däggdjur) tar relativt lång tid, så blockeras andra hanar från honornas reproduktion under lång tid.

Det blir som med alfahannar, och det ökar inte den genetiska mångfalden i en population.

(OT) Gitarrsträngar
bjorre skrev:
> +1 på Geologen, jag äter aldrig ett djur jag
> inte legat med först.

Jag älskar hur det här forumet kan vända vilken seriös diskussion som helst till flams och trams!

Fast i just det här fallet kanske utgångspunkten inte var så seriös (eller är Mike_Dee alltid seriös med sina omöjliga inlägg som inte har med något att göra?). Hur som helst är det ingen annan som tar Mike_Dees inlägg seriöst, det är väl det som räknas.

Vad är det förresten som säger att det bara är hanen som är otrogen? Det borde väl ändå finnas exempel i naturen där det är honan som ligger runt? Hela diskussionen bygger alltså på vilken art i naturen vi väljer att jämföra oss med, vilket ger en fortsättning på den eviga Darwin vs Gud-skapade-allt-läran. Kanske något för Mike_Dee att ta tag i nästa gång han är OT-sugen? (Jag går och poppar popcorn så länge så får vi se hur det hela artar sig)

(OT) Gitarrsträngar
Jag tror förresten att Mike_Dee inte finns på riktigt, utan är någon slags bot administrerad av happy med syfte att hålla forumet igång och skapa en slags vi-känsla bland dem som stör sig på hans (eller dess om min bot-teori stämmer) inlägg :)

(OT) Gitarrsträngar
geologen skrev:
> doubleH skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Evolutionsbiologiskt sett är otrohet bra - det
> > ökar den genetiska mångfalden
>
> Det tvivlar jag på. I alla fall om man räknar
> med att hanen är otrogen.

Om man Ö.h.t kan diskutera otrohet (som är ett mänskligt begrepp) bland djur så är det honorna som brukar stå för det. De smyger helt enkelt iväg och befruktar sig med en mindre stående hane just för att säkra mångfalden. Sedan underordnar de sig och parar sig även med alfahanen. Som trix så kan väldigt många djur arter (hundarm kräldjur, groddjur, kattdjur tex) släppa sina ägg till livmodern när de själva vill, och därför välja vem som skall befrukta äggen om de har flera partners.

(OT) Gitarrsträngar
geologen skrev:
> doubleH skrev:
> -----
>
> med att hanen är otrogen. Då sprids få hanars
> gener till många honor, i stället för att
> många hanars gener sprids till många honor.

Fast om vi säger att varje hona får två barn, en med sin partner och en via otrohet så kommer den genetiska mångfalden att öka.

> Eftersom graviditet (om vi håller oss till
> icke-äggläggande däggdjur) tar relativt lång
> tid, så blockeras andra hanar från honornas
> reproduktion under lång tid.

Haha, så hade honan reproducerat sig med "rätt" hane hade hon varit blockerad kortare tid då? 12 månaders graviditet om hon vart otrogen och 9 månader om hon var trogen eller? :)

> Det blir som med alfahannar, och det ökar inte
> den genetiska mångfalden i en population.

Jag tycker att folk som är för fula eller inte har nog hög IQ inte borde få "para" sig för att stärka den mänskliga genetiken. :) Survival of the fitest

(OT) Gitarrsträngar
geologen skrev:
> doubleH skrev:
> -----
>
> med att hanen är otrogen. Då sprids få hanars
> gener till många honor, i stället för att
> många hanars gener sprids till många honor.
> Eftersom graviditet (om vi håller oss till
> icke-äggläggande däggdjur) tar relativt lång
> tid, så blockeras andra hanar från honornas
> reproduktion under lång tid.
>
> Det blir som med alfahannar, och det ökar inte
> den genetiska mångfalden i en population.

Som man argumenterar jag naturligtvis utifrån ett manligt perspektiv. Följande är saxat ur DN:

Inom biologin har man länge försökt förklara vad som styr polygami och otrohet. Hasse Walum, biolog och doktorand i beteendegenetik vid Karolinska institutet, forskar på de genetiska betingelserna för att knyta an till en partner.

– Inom evolutionsbiologin finns det mycket som talar för att vinsten av att ha många sexuella partner är större för män än för kvinnor.

(OT) Gitarrsträngar
Tycker de ser ut att äta med rätt god aptit, men de kanske bara fejkar... vad vet jag.

Kraftiga benknäckande tänder är väl ändå ett behov som minskat med vår ökade förmåga att tillverka redskap...

(OT) Gitarrsträngar
doubleH skrev:
> – Inom evolutionsbiologin finns det mycket som
> talar för att vinsten av att ha många sexuella
> partner är större för män än för kvinnor.

Ja, för individen som får chansen att sprida sina gener! Inte nödvändigtvis för populationen i stort.

(OT) Gitarrsträngar
Tar trådskaparen på sig att adoptera alla stackars kor och grisar som ingen vill fortsätta att föda upp när alla äter vegetariskt? Det blir ganska dålig business att föda upp dessa djur, så de blir nog utrotningshotade på sikt.

Lite grisar och kor/tjurar finns det i och för sig kanske fortfarande anledning att föda upp, djurförsök passar grisar bra till och tjurar rider man på i USA.

Ett alternativ är ju också att man släpper djuren fria och låter kor och grisar ströva omkring fritt i skog och mark. Tror ändå att det är en ganska tveksam idé, även om jag inte är så insatt i ämnet fauna och flora.

Senast redigerad av en moderator:
(OT) Gitarrsträngar
dans skrev:
> Det är säsong för rostade gräshoppor här men
> jag vet inte riktigt vilken kategori det tillhör
> - kött ?

Spelar det någon roll så länge man får mörda dem?

(OT) Gitarrsträngar
LinusÅ skrev:
> Miserabla kræk ær ni alla som æter køtt. Sjuka
> egoistiska mørdare som bara førtjænar ond bråd
> død.
>
> Sluta mørda - sluta æta køtt.

Sluta skriva med norska tecken ditt vegantroll. Djur som äter djur är en del av vår natur. Gillar du inte det kan du flytta till Second Life och önsketänka fram din egen vegan ö.

(OT) Gitarrsträngar
Mathias skrev:
> Sluta skriva med norska tecken ditt vegantroll.
> Djur som äter djur är en del av vår natur.
> Gillar du inte det kan du flytta till Second Life
> och önsketänka fram din egen vegan ö.

Seså, nu ska vi inte bli osakliga och skriva dumheter bara för att någon annan gör samma sak, är man äldre än fem år gäller inte "men han då"-argumentet. Du vet väl bättre än så?

(OT) Gitarrsträngar
MoeJoe skrev:
> Kött är underskattat. Blev sugen på en rejäl
> stek nu. Vad är Stockolms bästa biffrestaurang
> enligt Happyeliten?

Jag gillar ju då Jensen's Bøfhus om jag vill ha en biff...

(OT) Gitarrsträngar
incognito skrev:
> Jag gillar ju då Jensen's Bøfhus om jag vill ha
> en biff...

Mmmm med Whiskeysås... (Drewl)

(OT) Gitarrsträngar
incognito skrev:
> MoeJoe skrev:
> -----
> > Kött är underskattat. Blev sugen på en
> rejäl
> > stek nu. Vad är Stockolms bästa
> biffrestaurang
> > enligt Happyeliten?
>
> Jag gillar ju då Jensen's Bøfhus om jag vill ha
> en biff...

Sämsta biffen i stan antagligen. Industrikött, fransyska och franschising. Kan det bli sämre?
I och med priserna på kvalitetskött så är det svårt att hitta en riktigt bra biff på restaurang. Sturehof, pa o Co., gondolen, Eriks Bakficka, kb, tennstopet å några andra serverar finbiff. Fin fulbiff är lite vanligare.

(OT) Gitarrsträngar
fredrikw skrev:
> Mathias skrev:
> -----
> > Sluta skriva med norska tecken ditt vegantroll.
> > Djur som äter djur är en del av vår natur.
> > Gillar du inte det kan du flytta till Second
> Life
> > och önsketänka fram din egen vegan ö.
>
> Seså, nu ska vi inte bli osakliga och skriva
> dumheter bara för att någon annan gör samma
> sak, är man äldre än fem år gäller inte "men
> han då"-argumentet. Du vet väl bättre än så?

Men han började ju!

(OT) Gitarrsträngar
nu blev jag ju jätteledsen och skraj när jag läst vad som kommer att drabba mig och min familj.
det värsta är att jag tror att det kan vara värre än beskrivet ovan...

vi gillar nämligen att:
äta massor av kött... i bilen!

kommer vi att komma till helvetet nu?

(OT) Gitarrsträngar
På med foliehattarna!

Bilagor

• vegan.jpg
    vegan.jpg
    62.3 KB · Besök: 47
(OT) Gitarrsträngar
Citat
"vi gillar nämligen att:
äta massor av kött... i bilen!

kommer vi att komma till helvetet nu?"
Slut citat

För de som väljer att tro på gud och efterlivet, kan man enkelt konstatera att när man äter kött kommer man rakt ner till helvetet när man dör. Det är därför mestadelen av sveriges innevånare är ateister, till ateister räknas även de som påstår sig ha en religion som de endå itne utövar nämnvärt.
Och till dem som tror på gud finns följande exempel, är du vegetarian så bryter du itne mot någon religion som existerar eller har existerat.
Därav kan man dra den enkla slutsatsen att köttätande är destruktivt och totalt värdelöst.

Vill tillägga at jag itne är vegan, utan vegetarian, jag äter stora mängder smör och njölk.
Det kommer en del inlägg där det påstås att jag itne är seriös, men det är jag.
Det kommer en del förundringar om jag är med i en sekt som hjärntvättat mig, så är jag hindu. Dessutom är det dom som inte tror dom är hjärntvättade som i själva verket är hjärntvättade, av tex reklam och den måntliga lönen.

Jag vill påpeka det här med otroheten, att den är värre än sjukdom och död eftersom den alstrar oönskad avkomma. Avkomma som inte blir älskad i sin uppväxt. Därav alstras en befolkning som är knarkande och våldsam, något vi kan se i de länder där köttkonsumtionen frikostigt förespråkas och undergår massiv lobbyverksamhet. Som tex sverige, usa eller många andra delar av västvärlden, där är våldet totalt överrepresenterat och misshandel, våldtäckter samt misär är överrepresenterat per capita.
Om man jämför statistik från indien (land med stor majoritet växtätare och gudstroende) och de fina västvärlden kan man konstatera att det är 100 faldet ökad riks för att bli utsatt för grov misshandel och en häpnadsväckande 10 000 faldigt ökad risk för våldtäckt, för den som är gemen medborgare.
Man kan tilägga att snusk ocpå film är starkt överrepresenterad från köttätande länder, i indien är i stort sett fläckfri från snuskfilmsproduktion.
Men det land som toppar köttätande. Är det mest våldsamma, mördande och våldtagande landet i välden, alla kan ju gissa sig till vilket land det är.

Köttätande leder till grova sinnesstörningar och ett avvikande socialt beteende.

Angående djuren som föds upp i samhället. Djurens roll i samhället och dess egenheter.
Det är på senare tid som köttätande explosionsartat accelererat.
Förr andvände man,
tjur till att plöjja åkern,
grisen för att göra sopor och avfall (det inte kon kunde äta) till gödsel.
hönsen för att bekämpa insekter
hunden för att vakta de tama djuren
katten för att jaga råttan ur sädesmagasinen
kon för mjölk, trygghet, gödsel och dess helande urin
Fåret för ullen
Hästar för att rida på

Till de som hävdar att man måste äta kött för att nyttja kon, det är helt inkorrekt.
Andvändandet av läder.
Läder avlägsnas på kon efter den självdött. Trummor i indien är gjorda av koskinn men endast från självdöda kor, i ett land där man straffar alla som skrattar åt kon hårt.
Ett land där kon är helig.

För densom vill bli vegetarian eller sluta äta kött är det mycket enkelt. Bara lyssna till ditt hjärta som känner medlidande med de svagare i samhället, våra barn. Lyssna till din empatiska sida, som inte kan förmå sig att se levande varelser plågas för att sedan krossas i den egna truten.
Det är lätt att låta bli att döda. Det är lätt att ta avstånd från djävulen!

(OT) Gitarrsträngar
Percylurse skrev:
> Jag ska försöka komma på yardsalen, har lite
> prylar jag kan skänka om inte annat.

Själv ska jag kolla på hockey nu, hoppas verkligen Timrå kan ta en fullpoängare på hemmaplan ikväll.

(OT) Gitarrsträngar
geologen skrev:
> doubleH skrev:
> -----
> > – Inom evolutionsbiologin finns det mycket
> som
> > talar för att vinsten av att ha många
> sexuella
> > partner är större för män än för kvinnor.
>
> Ja, för individen som får chansen att sprida
> sina gener! Inte nödvändigtvis för populationen
> i stort.

Jo, eftersom det inte är vem som hellst som får ligga, honorna ser till att välja ut dom finaste och starkaste exemplaren av hannar. Eftersom honorna dessutom ej är befrukningsbara ca ett år efter befruktningstillfället så kan den polygama hannen under tiden befrukta andra honor -> fler barn -> större genetisk variation.

(OT) Gitarrsträngar
Mike_Dee skrev:
>till ateister räknas även de som påstår sig ha en religion som de endå itne utövar nämnvärt.

Nej, de defineras som agnostiker

> Men det land som toppar köttätande. Är det mest
> våldsamma, mördande och våldtagande landet i
> välden, alla kan ju gissa sig till vilket land
> det är.

Kongo?

Underligt nog har jag varken börjat mörda, våldta eller producera bastarder sen jag slutade vara vegan och vegetarian. Jag tror du hittar på massa trams och ljuger. Får man verkligen göra det inom din religion?

(OT) Gitarrsträngar
Hannosaurus skrev:

> Underligt nog har jag varken börjat mörda,
> våldta eller producera bastarder sen jag slutade
> vara vegan och vegetarian. Jag tror du hittar på
> massa trams och ljuger. Får man verkligen göra
> det inom din religion?

Hans religion är att tramsa, så det får han säkert

(OT) Gitarrsträngar
Halal, kosher, whatever... Men det är ju så som Gud vill ha det ju.
Men app, app,app -kött! Då kom man till helvetet ju. Om man trodde på Gud alltså.

Asch, nu blev det rörigt.

Och det där med avkomma som inte blir älskad i sin uppväxt - finns en HEL del människor som är oälskade trots att det är inom äktenskap eller förhållande, tro mig.
Grundproblemet där ligger i att majoriteten av människorna på jordklotet
A)inte gängar med skydd - p.g.a. av att någon religion sagt att så ska det vara.

Senast redigerad av en moderator:
(OT) Gitarrsträngar
Stisse skrev:
...
> Grundproblemet där ligger i att majoriteten av
> människorna på jordklotet
> A)inte gängar med skydd - p.g.a. av att någon
> religion sagt att så ska det vara.
...
> I have done this a thousands of times and no ones have been hurt (much).

Det blev roligt när man läste ut vad man ville ur meningen :P

Tillbaka
Topp