[OT] Grästrimmer dör

cykloton

Aktiv medlem
[OT] Grästrimmer dör
Fick tag på en ryobi grästrimmer häromdan som ägaren inte fått att gå bra. Den hade gått väldigt bra i början, men nu ville den inte funka som den skulle. Det är en ryobi med modellnummer rbc26sb , den startar typ vartannat drag, men dör efter mellan 1 och 2 sekunder, den dör tvärt också. Jag är inte speciellt kunnig på detta med motorer, cyklar har ju inga så det är inte varje dag jag mekar med det. Någon som har nåt tips? Tack

[OT] Grästrimmer dör
cannonsix sa:
Börja med att byta tändstift och häll ut den gamla bensinen och i med ny.

Tändstift och tändspole var nyligen bytt, bensin kanske jag borde prova att byta. Men har fyllt på med ren plus att den startar, då tänkter jag att den inte kan va helt smutsig.

[OT] Grästrimmer dör
Tjena!

1. Köp inte Ryobi
2. Är det bara kantklippning av gräs och lite lätt sly så köp en batteridriven. Om du ska röja rejält så är väl bensin att rekommendera.

[OT] Grästrimmer dör
[OT] Grästrimmer dör
3 faktorer för en 2 taktare, sen borde den köra hyffsat i alla fall.

Tändning, kompression, bränsle.

Om den startar så borde dom, 2 första vara ok.

Börja med att tömma maskinen på gammal bensin, även förgasaren så du slipper blanda ny och vem vet hur gammal.
Om problemet kvarstår, ta ett nytt stift eller ett som du vet fungerar. Om problemet är kvarstår, tillbaks med det gamla stiftet.

Gå vidare till förgasaren.
Ta av skålen under förgasaren och inspektera. Ser den brun/grön eller generellt smutsig ut?

Rengöring, fins säkert en sprängskiss på din Modell så du vet hur den går isär och ihop.

Det är små hål för bränslet, väldigt små skräp gör stor skillnad!

[OT] Grästrimmer dör
Jag lagade utombordare genom att skruva loss och isär förgasaren, blåsa igenom munstycket o skruva ihop allt igen.
Tog typ en kvart. Klart värt imho.
Hålen i en tiohästars utombordare är pyttesmå så hålen och även böset i en trimmer lär vara mikroskopiskt.

/T

[OT] Grästrimmer dör
Kolla tilförseln av bränsle, dvs slangen mellan tanken och förgasaren. Det är kända akilleshälar på inte bara Ryobi utan i stort sett alla maskiner för trädgårdsbruk, även gräsklippare.

Kolla så att slangen verkligen är hel. Även en liten spricka - som inte läcker soppa - kan göra att det inte funkar som det skall.

//J

[OT] Grästrimmer dör
Tack så jättemycket för alla svar. Vissa har frågat om det är värt att krångla med detta, kanske inte, men vad jag läst så låter det som vissa nya har liknande problem. Jag ska prova att öppna förgasaren på undersidan och se om där är någon smuts. Soppaslangen är hel. Ska även prova att tömma gamla bensinen.

[OT] Grästrimmer dör
cykloton sa:
Tack så jättemycket för alla svar. Vissa har frågat om det är värt att krångla med detta, kanske inte, men vad jag läst så låter det som vissa nya har liknande problem. Jag ska prova att öppna förgasaren på undersidan och se om där är någon smuts. Soppaslangen är hel. Ska även prova att tömma gamla bensinen.
Förgasaren är en ren membran förgasare pumpmembranet sitter i botten av förgasaren och flotörrmembranet i toppen av förgasaren du har en liten pump som sitter där.Och där brukar det bli lite skit men dom brukar fungera ändå.
I regel om membranen är kassa så startar den bara på fullgas och det finns ingen tomgång .Du kan kolla hur nålarna står brukar stå L och H men skruva in dom försiktigt i botten och det minsta man försöker att botten dra dom med våld så är det bara att kasta förgasaren i närmsta soptunna.
Prova med standard 1 varv ut på båda skruvarna förutsett att dom finns.

[OT] Grästrimmer dör
Såg att förgasare bara kostar 50-100kr på amazon,ebay mm,den här tråden fick mig att söka lite på trimmer och då såg jag att det finns 4-taktare nu mera,det visste jag inte!

[OT] Grästrimmer dör
Jag hade liknande bekymmer på en åkgräsklippare. Det visade sig att hålet i tanklocket som gör att det inte blev vakuum var igensatt. Följden blev att motorn inte fick bensin som den skulle.
Enkelt att kolla, enkelt att åtgärda.

[OT] Grästrimmer dör
Luftfiltret!! Om den har något så är det säkert fullt med gräs å annat mög.

Du kanske håller på och kväver den stackarn varje gång.

Funkar spjället som det ska? Sitter i förgasaren och vippar i takt med gasreglaget.

[OT] Grästrimmer dör
fasanen sa:
Luftfiltret!! Om den har något så är det säkert fullt med gräs å annat mög.

Du kanske håller på och kväver den stackarn varje gång.

Funkar spjället som det ska? Sitter i förgasaren och vippar i takt med gasreglaget.

Filtret är rengjort! :)

[OT] Grästrimmer dör
Kneecap sa:
Tjena!

1. Köp inte Ryobi
2. Är det bara kantklippning av gräs och lite lätt sly så köp en batteridriven. Om du ska röja rejält så är väl bensin att rekommendera.

Köpte tokbilligt (174:- just nu) Ryobitrimer på Jula, helt sjukt vad den matar ner gräs, vass och sly! Sjukaste är ju att ska man köpa originalrullar med trimmertråd så kommer det kosta bra mycket mer än vad man gav för maskinen men den vägrar get upp! =)
Nackdelen är väl att den inte är sladdlös...

001182q.jpg

[OT] Grästrimmer dör
42Hz sa:
Kneecap sa:
Tjena!

1. Köp inte Ryobi

Köpte tokbilligt (174:- just nu) Ryobitrimer på Jula, helt sjukt vad den matar ner gräs, vass och sly! Sjukaste är ju att ska man köpa originalrullar med trimmertråd så kommer det kosta bra mycket mer än vad man gav för maskinen men den vägrar get upp! =)
Nackdelen är väl att den inte är sladdlös...
Rekommenderad skarvsladd 299 kr. :D

[OT] Grästrimmer dör
Tjena!

1. Köp inte Ryobi

Tog ut min tokbillga Ryobitrimmer från vinterdvalan, tvärvägra fungera, efter att systematisk plockat ner den i molekyler så visade sig att lödningen där den grova elkabeln går över till kopparlindningen i motorn hade ärgat av, på båda sidorna!

Fick ihop det till slut, kapslade in kablarna i smältlim så de inte ska kunna skaka/vibrera loss, få se hur länge det fungerar...

ryobi.jpg

ryo2.jpg

Inte för att det var värt tiden att reparera men bara för att! =)
Ryobi RLT3525

[OT] Grästrimmer dör
Jag har fått ärva en Ryobi bensintrimmer av föräldrarna. Den startar fint med choke och går sedan bra, tills jag släpper gasen. Den går då fint på tomgång, men när jag trycker in gasen igen så tvärdör den.

Den går sedan inte att starta direkt igen, utan jag måste återigen ge full choke och då hostar den igång igen. Verkar vara samma sak oavsett om jag kör 10 minuter eller 10 sekunder på första pådraget.

Känns som att det måste vara antingen bränsletillförseln eller tillgång till luft som är problemet. Någon som har någon idé var jag ska börja? Aldrig mekat med annat än 1-cylindriga gamla båt-dieslar.

[OT] Grästrimmer dör
Den går för leant låter det som, choken fetar till blandningen så den fungerar,
går den bra på fullgas tills du släpper gasen, då är det inte luftfilter skulle jag tro, utan bensin.

Felinställd förgasare. Med L skruven så ska man justera den så att det låter som att den "fyrtaktar" fast det är en tvåtaktare, pillar folk på den så är den nästan alltid lågt ställd, i alla fall är min husqvarna 55 så.
Eftersom den går bra på full sula, då är det inte högfartsmunstycket, eller H skruven.
Skit i förgasaren är det andra troliga.

Så, bensin, inte luft säger jag.

Tillbaka
Topp