[OT - Guitarnerdz] Letar efter en allroundförstärkare

STIZZE

Aktiv medlem
Jag är sugen på att börja lira och spela in lite låtidéer, typ jag höll på mkt med för några år sen. Just nu äger jag ingen vettig förstärkare(en gammal 80-talare från marshall) men är ute efter nått nyare och fräshare.

Jag riffar mest runt rock n' roll/hårdrock-grejer, men skulle vilja fördjupa mig med mer olika gitarrljud som kompletterar varandra. Ja egentligen så mycket olika typer av ljud som möjligt, allt i en och samma förstärkare.

Jag hade definitionen av detta tidigare med min Hughes & Kettner Switchblade stack. Den är sen länge såld och nu är jag ute efter en mindre kombo-variation så man kan inte behöver spränga fönstrena för att få till ett bra ljud.

Och jag vill även kunna koppla stärkaren direkt till ljudkortet/mixerbordet och få in ljudet precis som det låter ur förstärkaren, i samma kvalité eller väldigt snarlik.

Några tips om vad jag borde titta på? Är det fortfarande Hughes & Kettner Switchblade och Line6-modellerna som gäller?

lite gamla demos:
http://www.wrecklessmachine.com/songs/WRECKLESS_MACHINE_-_Take_Me_For_A_Ride.mp3
http://www.wrecklessmachine.com/songs/WRECKLESS_MACHINE_-_Loaded_Gun.mp3

Jag har haft gitarren på hyllan några år. Men har samma fundering. Har en marshallstack som inte är värd att starta i lägenheten.Jag är en typisk marshallgitarrist

line6 låter bra men det är lite karikatyr över ljudet. Tänk pod. Llåter skitsnyggt inspelad men saknar det där "roliga".Vox tonelab och valvetronix gillar jag men sålde den då det blev för mycket fippel med program etc. Nu har jag en roland microcube inte det coolaste märket direkt men den låter fånigt bra till lågt pris. Dock håller den inte måttet för inspelningar

Switchblade combon verkar dock helt grym - definitivt en kandidat som min nästa stärkare. Köpes väl på Thomann musikens svar på bikediscount. :)

Jag skulle först råda till att kolla in egnaters mindre modeller, vissa har recording out, andra inte. Men om ett krav är att du skall kunna få exakt, eller närapå samma ljud som du hör i rummet är en riktig stärkare utesluten tyvärr. Det funkar inte att ta signalen från förstärkaren o trycka rakt in i ljudkortet direkt. Du får köpa fler burkar att sätta mellan, attenuators o sen ladda högtalar impulser i ditt inspelningsprogram. Det finns
massor med sätt att göra det på, men kontentan är att det nästan är stört omöjligt att lyckas utan att micka upp högtalaren tyvärr, åtminstone till en rimlig budget.

Som ovan nämnts så funkar en axe fx till inspelningsbiten. Likaså är kemper amp profiler
Poppis nuförtiden. Båda låter väldigt mycket bättre än line6 senaste grejer.
båda kostar en del och är i egentlig mening ingen förstärkare, utan preamps och effektenheter. Du kommer behöva slutsteg och högtalare om du vill kunnna repa med dessa. Låter bra gör de dock, vissa tycker även att de känns som en "riktig" stärkare att spela genom oxå. För pengarna får du en riktigt fin liten combo+micpreamp och fin kondensator mic i den analoga världen, så fundera på vad som är prio. Sitta hemma o lattja med tusen valmöjligheter. Eller stå i repan o riffa med stärkare, polare o bärs.

På diskantforum.se eller ljudbojen.com kan du hitta hur mycket diskussioner du önskar om dessa två förhållningsätt.

Råkar oxå för stunden ha en line6 pod xt live med alla expansioner för en tusing om du tycker en axe fx eller kemper drar iväg i pris.

Annars tror jag du skulle bli nöjd med en liten egnater..

Edit: du ville mest sitta hemma o experimentera med ljud såg jag sen mitt blindstyre, axe fx har bättre effektenheter (effekterna är i klass med dyraste studioracken) men kostar lite mer än kempern. Kempern sägs kännas mer som en riktig stärkare. Vilkensom borde göra dig lycklig.
Du kommer kunna sitta o skruva ljud tills du glömmer bort hur man spelar, outtömliga maskiner.

Senast ändrad:
Jag vill nog både ha en ny stärkare som är rolig att spela på, och som går att använda till att spela in med. Det lutar lite mer åt "roligt" än "perfekt inspelningsmöjlighet".

Lyssnade lite på egnaters samples på hemsidan men blev inte jätteimponerad direkt.

Blev bara mer sugen på en switchblade kombo. ;)

Jag hade tänkt mig en 100w kombo men trodde de skulle vara billigare, jag kanske ska slå till på en 50w beggad. Jag har aldrig ägt en så klen stärkare förut, duger dom till kalsongkonserter utan att man tappar rockstar-känslan p.g.a låg volym?

Det skiljer tre dB mellan en femtio och hundrawatts stärkare.
Men vem kan nyttja ens 50 w till fullo i dag? Speciellt om du tänker sitta hemma?
Fem watt är mer än nog för vardagsrummet i mina öron. Femtio eller hundra watt spelar ingen större roll i replokalen.

Köp en switchblade om du är nöjd, jag hade toppen hemma ett tag, men tyckte bara den lät kallt.
Blackstar har stärkare med rec out oxå, kanske passar ditt ljudideal. det kommer ju nya förstärkare hela tiden, de flesta med mål att låta precis som de gamla. Om du gillade hk ljudet så är det ju fina stärkare fortfarande..

5-wattare suger hästkuk! Jag skulle aldrig rekommendera en sådan till någon.

Men mina grannar hatar mig inte längre sedan jag skaffade denna http://www.thomann.de/se/vox_tonelab_ex.htm med tillhörande lurar http://www.thomann.de/se/akg_k240_mkii.htm
Det fungerar alldeles utmärkt att spela in, vilket kan göras både via vanlig tele-output och usb men rekommenderar outputkanalen. Jag har haft med den till ett par livegig och då kört in den "direkt" i mixerbordet. Sjukt smidigt. Var dock beredd att skruva en hel del för ett ljud som man blir bekväm med.

Jag kan inte ens maxa min 15w Line 6 lowdown hemma utan att det börjar vibrera i saker. Då spelar jag ifs bas, så det är ett annat frekvensregister men ändå.

Givetvis ska du ha en Peavy 5150 och 4x12 :)

Lägre effekt ger mer slutstegsdist med samma ljudstyrka, vilket förstås är bra om man gillar sånt.

När det gäller stärkare så kan man aldrig köpa för stort i min mening. Lirar elbas å inte gitarr men det är ju aldrig fel med ordentligt med "overhead". En polare till mig som är studiomusiker har byggt en låda som är helt ljudisolerad som han har stärkaren i å sen mikrofon rakt in i mixerbordet. Kanske inte det enklaste eller billigaste sättet men du kan utnyttja rören ordentligt :)

Det viktigaste är ju att hitta ett sound som passar så det blir kul att lira, gå in på musikaffär för en amplifierfit :p

Lycka till!

Max123.., om volymen är ett problem så är det ju ett problem. Är man inte beroende av lägre volym än replokals-nivå, studio-nivå eller storscens-nivå så håller jag annars med dig, såklart vill man låta rören jobba.

Nu är dock inte så fallet, jag vill kunna kräma på, men även att det låter bra på en ljudnivå som man sitter hemma och riffar för nöjets skull. Den nivån då sambo kan vistas i samma hus som än själv.

Jag va inne och lyssnade på line6 hd500 på hemsidan men hittade inget inspirerande sound tyvärr. Men det är klart, man kan inte få allt i samples.. men. :)

Jag har en sjukt överdimensionerad basrigg med rör i förförstärkaren så jag kan få basen att dista sedan bara sänka volymen på slutsteget :) dessvärre är det lite svårt att få igång den sen dom stängde Barsebäck.

I allafall så tycker jag att du ska testa massa försärkare med din egen gitarr så kommer du till sist hitta rätt!

Mathias B skrev:
-------------------------------------------------------
> mwahlstedt skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Orange låter väldigt bra tycker jag,
>
> Mm, Orange... Tiny Terror har jag dreglat över
> länge.
> http://www.thomann.de/se/orange_tiny_terror.htm
> Överlag så är Orange finfina grejer till
> vettiga priser.

Jo Orange har jag vart sugen på ett tag med. Verkar vara mycket skojj för pengarna.

Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Stizze, dom har ett shysst paketerbjudande på
> Lidl nästa vecka där du får både gitarr och
> förstärkare för 999kr ! ;-) T

Jag har redan tre gitarrer mellan 10'000 - 25'000kr klassen, samt ett par till fultyskar, så det behövs nog inte :)

Nu får du berätta, stizze. Vad har du för guror? Eftersom det är en direkt fråga kan du berätta utan att råka ut för jantepöbeln.

Men har är ju hårdrockare. Då har han såklart två flying v och en explorer.

Det saknas bara att lära sig spela ordentligt också. Men det är ju roligare att lira framför spegeln än framför metronomen.

hah, jag minns inte detaljerna. emg-mickar av olika modeller, jag gillar den billigare för 13k bättre. :) det är två esp-guror, gillar inte tyngden och tjockleken i gibson.

den dyrare är inte så dyr längre, efter att jag ramlat av scenen på nått gig nånstans. limmat kanten i huvudet och det fattas en flisa ;)

LP-gurorna är ju jäkligt snygga, men jag tycker att de blir så felbalanserade när man spelar. Jag får de aldrig att hänga skönt iaf. Spelar ifs huvudsakligen bas, men när jag testat gitarr så känns de konstiga. baktunga liksom.

Luthman, om du pratar gibson så håller jag med dig. Men ESP har mycket bättre balans.

Men någon strata blir det ju aldrig såklart.

Det enda jag inte gillar med les pauls är när man ska lira solo och börjar stiga upp mot 15:e, 17:e, 19:e bandet. Med korta fingrar blir det jävligt trångt och blir lätt att man tappar kontrollen, speciellt när man lirar live

Tillbaka
Topp