Sambal Oelek
Aktiv medlem
[OT] Happy Foto - visa din kamera, frågor, tips m.m.
Jag har också fastnat i Adobe-träsket, sedan lääänge. Och har man det är det smidigt med Lightroom för man får mycket gratis om man kan andra Adobe-program och sedan kan de interagera med varandra också i viss mån vilket är väldigt bra.3) Programvara.Program för bildvisning och sortering. Jag har använt FastStone för visning, men skulle vilja ta det ett steg till. Skulle vilja ha lite grundläggande redigeringsmöjligheter, såklart också i bulk för flera bilder. Skulle vilja kunna söka genom flera mappar t.ex. på datum för att få fram alla bilder från alla kameror under en viss resa, eller söka ut alla bilder tagna med ett objektiv. Tagging av bilder kanske är fördelaktigt, så att skapa temagalleri, märka en resa eller liknande.
Är det lightroom som gäller? Eller finns det fler intressanta?
Kärnord i allt är nog enkelhet. Det behöver vara enkelt och snabbt, så jag orkar ta tag i berget som släpar efter och så att jag inte hamnar där igen.
Tack på förhand :)
Använder själv Faststone också fast för andra bilder än foton. Det är ju väldigt bra, men Lightroom är en dimension upp. Det finns stora möjligheter att organisera och hantera filerna på olika sätt. Det är databas-styrt också så originalen rörs aldrig. Du kan skapa samlingar av bilder, t ex från en resa. Utan att filerna för den skull flyttas. Väldigt bra om man samma bild ingår i fler samlingar t ex.
Sök och filtreringsfunktionen är väldigt kraftfull så där finns allt du frågar om.
Det går att göra en del redigering av bilderna också men ska man göra något mer avancerat så är det Photoshop som gäller. I Lightroom är det mest snabbfixar man håller på med. Även om det numera finns klon-verktyg också som fungerar hjälpligt.
En kollega använder Darktable som är ett gratisalternativ och tycker det är lika bra som Lightroom (tror han använder det tillsammans med någon filhanterare) fast det har jag inte provat själv så kan inte uttala mig om det :) men det är en ju en annan väg att gå. Det tråkiga med Lightroom är att OM man får för sig att byta system någon gång, är det mer eller mindre kört. Alla taggar och sådant måste man isf lyckas föra över, kan bli en utmaning. Men för min del så, efter en 15 år eller så har jag inte haft någon lust att byta än och tänker nog inte göra det heller :)