[OT] Happy Foto - visa din kamera, frågor, tips m.m.

Är det någon här med en dunderkamera som tagit några riktigt fina bilder på norrsken att dela sig av? Ville gärna ha som bakgrund till min bakgrund på datorn.

Att sortera efter kamera verkar dumt, för det är väl ändå bilderna som är det viktiga, inte vilken utrustning du använde? Det syns ju ändå på filändelsen, och står i EXIF vad som användes.
Håller med egentligen. För och nackdelar...
Att jag grupperade efter kamera var delvis för att de fanns så efter tömning/backup, mao delvis lathet/förenkla. Men sen innebär också utrustning delvis en typ av bilder. T.ex ser jag gärna på gopro-material separat.

Oavsett så hoppas jag på att med en bra bildvisare komma runt mappstrukturen genom att kunna göra sökurval, t.ex. "alla bilder i alla mappar mellan dessa datum" eller "alla bilder med detta objektiv".

Lightroom och Capture One är båda bra och stora, vilket betyder att det är enklast att hitta instruktionsvideos på dessa. Just Lightroom finns hur mycket material som helst på vilket kan göra det enklare och roligare att komma in i.

Betalar oxå 120kr/månaden för Lightroom, Photoshop, Lightroom classic (föredrar classic).
Läste fel när jag kollade, trodde man var tvungen upp på den dyrare för att få classic. Föredrar också att ha ett program före helt molnbaserat (som jag tolkat körs helt i browser?). Att det finns mycket material och info är ju det som lockar med de stora...

"nya" lightroom körs som eget program både på dator och mobil enhet. Men är lite nedbantad från classic. Använder bara när man är på språng eller fotar med telefonen, då är det najs att göra lite snabbjusteringar eller tanka upp på molnet o fixa hemma sen.

Det som skulle kunna vara bättre i LR är virtuell struktur. Man skulle vilja skapa grupper och ha någon ordning i en virtuell trädstruktur som anpassa beroende på vad man vill åt. Den album-funktionen som är inte så bra tycker jag. Kanske finns nåt bra plug-in.

Är på jakt efter ett par begagnade objektiv som verkar vara ganska ovanliga. Tänkte nu bredda min sökning till Europa. Finns det några bra begagnatkanaler för foto förutom eBay?

Är på jakt efter ett par begagnade objektiv som verkar vara ganska ovanliga. Tänkte nu bredda min sökning till Europa. Finns det några bra begagnatkanaler för foto förutom eBay?
Har själv ej köpt därifrån men brukar ha lite span där i varje fall och ibland ramlar det in lite spännande saker.

Jag skulle då vilja ha ett större hus med stort skönt grepp och riktigt bra sökare. Vädertätning och möjlighet till object tracking (hålla kvar fokus på barn och djur i rörelse) är klart intressant. I övrigt känns det som att de flesta nyare kameror som är medel eller bättre har tillräckligt med funktioner för mig.

Jag kollar begagnat. Lumix G9 och G80/G85 verkar ju bra. G9 något högt i pris bara. GH5 ser man ibland till OK pris, men jag tolkar att denna är ganska fokuserad till video? Det är stillbilder som gäller för mig. G7 har jag sett billigt vilket kan vara ett sätt att prova konceptet med flera hus, men den är inte väderskyddad, lite färre mpix m.m.
Olympus har säkert också, men där har jag inte läst in mig. Har bara kännts naturligt att kolla Panasonic när nuvarande system och objektiv är det.

Vad tänker ni? ?

Jag ser ofta bättre begagnade Olympus E-M1 gå för orimligt lite pengar på Blocket och Tradera. Rejält grepp, klassisk form, vädertätad, stor sökare, dubbla fokussystem (vilket ger god kompatibilitet med äldre 4/3-objektiv). Det är ju samma system som Panasonic, däremot så har jag för mig att vissa kombinationer av kamera och objektiv fokuserar snabbare när de är av samma fabrikat.

Jag ser ofta bättre begagnade Olympus E-M1 gå för orimligt lite pengar på Blocket och Tradera. Rejält grepp, klassisk form, vädertätad, stor sökare, dubbla fokussystem (vilket ger god kompatibilitet med äldre 4/3-objektiv). Det är ju samma system som Panasonic, däremot så har jag för mig att vissa kombinationer av kamera och objektiv fokuserar snabbare när de är av samma fabrikat.
Mm. Första generationen ser jag ibland för 2-3 tusen, men ungefär samma shuttercount. Helt märkligt för mig att köpa så dyr kamera och inte använda mer. Men det blir ju intressant förstås. Jag tvekar lite inför att köpa 10 år gammal teknik dock (och det är väl därför de är billiga).

Nerköp att köpa E-M1 mark 1? Handhavande gissar jag upplevs bättre. Jag filmar inte. Min oro är nog främst i autofokus (snabbhet/precision) och brus vid hög ISO. 16 vs 20 mpx kan man nog leva med?

Senast ändrad:
Nerköp att köpa E-M1 mark 1? Handhavande gissar jag upplevs bättre. Jag filmar inte. Min oro är nog främst i autofokus (snabbhet/precision) och brus vid hög ISO. 16 vs 20 mpx kan man nog leva med?

Ja vi får väl se. Fann en E-M1 med ett 12-40 PRO för 3500. Kul att testa något nytt :) Gillar man inte får man väl sälja vidare. Fördelen med att köpa begagnat :)

Bidrar med min Fuji-utrustning. Alldeles för mycket och för dyra prylar för en amatör. Väntar trots det på ett makro-objektiv från Laowa.
341460856_1388898838556288_6476026170986826817_n.jpg

Sneglar på den själv och kollat lite recensioner. Läste nån kommentar att om Clarity ligger på (+ eller - ) så drar den lite extra batteri.
Det stämmer. I starkt solljus behöver du dra upp ljusstyrkan på skärmen för att se. Det drar en del batterier. Själv har jag tre batterier (och en laddare som laddar tre batterier) och det brukar räcka.

Tack, kör nu Sony a7iv, oftast med 50mm 1.4 GM (bytte förra året från Canon 5dmk4). Har nu även en ricoh på ingång, 28mm ?

Ah, en stor (med dagens mått) och dyr sak med andra ord ?

Hoppas ju alltid på att det ska dyka upp nåt litet och billigt som på nåt magiskt vis kan fota rörliga skogscyklister med skärpa!
Eller kanske inte magiskt, men iallafall hjälpa mig att göra jobbet.

Hoppas ju alltid på att det ska dyka upp nåt litet och billigt som på nåt magiskt vis kan fota rörliga skogscyklister med skärpa!
När jag gick över till spegellöst så var ju valet fritt, efter att ha kört Canon hela livet hade jag nu möjlighet att byta. Fokus blev att få ner vikt och storlek något. Hade egentligen velat haft Canon r5, men den kostar 20k mer än A7iv. Med tanke på Sonys objektivpark så kändes det som ett smart val med Sony. Canons 70-200 RF är liten o fin, men hatar extern zoom. Tycker den känns trög att använda. Sonys interna zoom på 70-200 är så mkt skönare och det objektivet jag använder näst mest. Har även 20mm 1.8 och 85mm 1.8. Nästa blir nog samyang 35-150mm 2.0-2.8. Den hade varit perfekt när jag fotar klättring och hänger högt uppe i ett rep.

Har vevat om ricohn förr, man får väl justera sina förväntingar om att kunna ha en jättesnabb följande autofokus utan förfokusera där actionen kommer vara med såna "enklare" kameror
Men det här är från min "bröstficke-ricoh" och det funkar helt ok

Bilagor

• IMG_1218.jpeg
    IMG_1218.jpeg
    168.4 KB · Besök: 77
  • IMG_1219.jpeg
    IMG_1219.jpeg
    165.2 KB · Besök: 81
  • IMG_1220.jpeg
    IMG_1220.jpeg
    97 KB · Besök: 80
Har vevat om ricohn förr, man får väl justera sina förväntingar om att kunna ha en jättesnabb följande autofokus utan förfokusera där actionen kommer vara med såna "enklare" kameror
Men det här är från min "bröstficke-ricoh" och det funkar helt ok
Skönt att jag inte har några sådana förväntningar alls, det har jag stora kameran till. Lånade en leica Q på en klätterresa och var rätt skönt med att vara fast med 28mm och kass autofokus. Man kunde varva ned lite mer. Fortfarande en stor kamera så tror Ricoh blir perfekt för det jag ska använda den till. Här är några från Leican.

Bilagor

• L1030263-SharpenAI-Motion.jpg
    L1030263-SharpenAI-Motion.jpg
    1 MB · Besök: 104
  • L1030775-SharpenAI-Focus.jpg
    L1030775-SharpenAI-Focus.jpg
    710 KB · Besök: 117
  • L1030746.jpg
    L1030746.jpg
    566.2 KB · Besök: 116
  • L1040684.jpg
    L1040684.jpg
    1.1 MB · Besök: 118
  • L1030551.jpg
    L1030551.jpg
    468.8 KB · Besök: 105
  • L1040632.jpg
    L1040632.jpg
    1.1 MB · Besök: 107
  • L1040364.jpg
    L1040364.jpg
    1,002.7 KB · Besök: 123
  • L1030851.jpg
    L1030851.jpg
    567.7 KB · Besök: 106
  • L1030384.jpg
    L1030384.jpg
    221.1 KB · Besök: 104
  • L1030203.jpg
    L1030203.jpg
    227 KB · Besök: 109
  • L1030142.jpg
    L1030142.jpg
    321.3 KB · Besök: 98
  • L1030190.jpg
    L1030190.jpg
    214.7 KB · Besök: 92
  • L1030212.jpg
    L1030212.jpg
    431.1 KB · Besök: 111
Skönt att jag inte har några sådana förväntningar alls, det har jag stora kameran till. Lånade en leica Q på en klätterresa och var rätt skönt med att vara fast med 28mm och kass autofokus. Man kunde varva ned lite mer. Fortfarande en stor kamera så tror Ricoh blir perfekt för det jag ska använda den till. Här är några från Leican.
Snyggt!

Leican är helt klart en "vill ha" kamera. Har en m6, men börjar vara så dyrt med film att jag inte pallar ? försöker vänta ut nästa släpp av fuji x100-serien.

Ricohn har en feature att du kan sätta fokus på ett visst avstånd. Det är guld värt, speciellt för snabba snapshots osv

Mina två ??‍♂️
IMG_1222.jpeg

Senast ändrad:
Snyggt!

Leican är helt klart en "vill ha" kamera. Har en m6, men börjar vara så dyrt med film att jag inte pallar ? försöker vänta ut nästa släpp av fuji x100-serien.

Ricohn har en feature att du kan sätta fokus på ett visst avstånd. Det är guld värt, speciellt för snabba snapshots osv

Mina två ??‍♂️
Visa bilaga 634168
Ja, snap focus och highlight metering ser jag fram emot att prova. Hur mycket har ni provat olika batterier. Läst att tredje parts batterier kan bugga ur kameran utöver att de inte har lika bra kapacitet?

Jag är väldigt nöjd med att jag sålde av mitt stora pentaxsystem och gick över till micro four thirds. Skulle bara ha ett litet enkelt system, hus och 1-2 objektiv. "Plötsligt" sitter jag med tre hus och 5-6 objektiv ?

Favorit är den billigaste, ironiskt nog. En olympus PL2 som jag i princip fick på köpet till ett Panasonic 20mm 1.7. Var ute efter objektivet, men föll för det mekaniska slutarljudet och därefter sensorns färg och kontrast. Gammal kamera som är dålig på många vis, men väldigt kul att använda.

Greppet gillade jag dock inte så jag gjorde ett nytt. 3D-printade en form, ångade tunna träremsor, pressade, limmade, putsade, betsade och lackade. Nöjd ?

20230716_114620.jpg

Här parad med 12-32 pannkakszoom, med gillar mest mina Panasonic 14 och 25 på detta hus.

Frågan har väl antagligen varit uppe tidigare men utbudet ändras ju också med tiden..

Någon som har förslag på en väska för montering på bockstyre som klarar att bära vikten av en mellanstor systemkamera+objektiv på 1.5kg + lite andra prylar. Jag vill att väskan ska vara lätt att ta av så kan kan ta med den när man gör en paus. Fördel om väskan är åt det mjukare hållet för att kunna bäras bekvämt på axeln.

Vill inte ha ett pizzarack då jag planerar annan packning på gaffeln.

De väskor jag testat har inte varit tillräckligt stabila när de lastas lite tyngre eller så är de för krångliga att ta av.

Några förslag? Planerar att köra panniers bak, kanske är enklast med en mindre axelväska nedstoppad överst där?

Jag lyckas googla till mig att Klickfix klarar 3kg. Om det räcker finns det ju flera väskor att välja mellan.

Jag lyckas googla till mig att Klickfix klarar 3kg. Om det räcker finns det ju flera väskor att välja mellan.
3kg blir nog lite tight med väska, kamera och lite annat.

Jag hittar dock siffror på 7kg för klickfix... Men frågan är ju också hur det funkar i praktiken med lite tyngre last?
Screenshot_20230801-115842.png

Klickfix är stabilt som tusan och tål garanterat ganska många kilon. Däremot gäller det att själva väskan är stabil om du inte vill att den ska sagga ihop av hög last.
Jag gjorde en liten ful-hylla under min väska: https://happyride.se/forum/threads/...n-kamera-fragor-tips-m-m.2114599/post-4223242
Ok bra tips! Ganska självklart egentligen att väskans stabilitet också påverkar, men det går ju tyvärr lite mot mitt önskemål om att väskan ska vara skön att bära...

Jag kör den, tillsammans med ett lampfäste för att stabilisera framåt/bakåt. Funkar fint tycker jag IMG_4106.jpeg

Jag är väldigt nöjd med att jag sålde av mitt stora pentaxsystem och gick över till micro four thirds. Skulle bara ha ett litet enkelt system, hus och 1-2 objektiv. "Plötsligt" sitter jag med tre hus och 5-6 objektiv ?

Favorit är den billigaste, ironiskt nog. En olympus PL2 som jag i princip fick på köpet till ett Panasonic 20mm 1.7. Var ute efter objektivet, men föll för det mekaniska slutarljudet och därefter sensorns färg och kontrast. Gammal kamera som är dålig på många vis, men väldigt kul att använda.

Greppet gillade jag dock inte så jag gjorde ett nytt. 3D-printade en form, ångade tunna träremsor, pressade, limmade, putsade, betsade och lackade. Nöjd ?

Visa bilaga 638808

Här parad med 12-32 pannkakszoom, med gillar mest mina Panasonic 14 och 25 på detta hus.
Snyggt!

Själv är jag i valet och kvalet. Min E-M5 (eller möjligtvis objektivet) har börjat få glapp med felmeddelanden som följd. Plus att den inte är helt ny längre och att kunna tankar ur med Wi-Fi hade varit praktiskt på resor.

Men fasen vet om man ska stanna i systemet nu när Olympus sålt av den businessen eller om man ska prova nåt nytt. Sony eller Fujifilm ligger nära till hands. Dock har ju ergonomin som liten men riktig kamera varit väldigt bra att greja med.

Jag kör den, tillsammans med ett lampfäste för att stabilisera framåt/bakåt. Funkar fint tycker jag Visa bilaga 642662
Kollade videon i länken och det såg ju ut att vara några moment för att ta loss och sätta tillbaka den, tänk att man vill ta med väskan när man springer in och köper en glass tex..

Borde väl ligga i vänta-på-paket-tråden men jag har just gått loss på en klassiker. Canon EOS 5D mark ii med en 50 mm (f 1.8)-lins. Filmar mest och har suktat efter Sonys senaste APS-C o fullformatskameror (FX3, FX30, ZV-E1 e t c) men kan inte förlika mig med mig kostnaden för att kitta upp sig i ett sån't system. Tar lång tid att räkna hem sådana kameror även om jag gör lite små reklamfilmer vid sidan om.

Vill åt fullformatslooken i korta videosegment och samtidigt kunna ta snygga foton som bonus. Har mest actionkameror o en Sony ZV-1 som funkar perfekt på cykeln p g a vikt o storlek. Men ibland så vill man ju bara ha den där snygga, krämiga looken. Får väl återkomma o berätta om detta var ett bra köp eller ej.

285 € för kameran o 65 € för linsen tycker jag är ok för att testa (beg från MPB).

Senast ändrad:
Borde väl ligga i vänta-på-paket-tråden men jag har just gått loss på en klassiker. Canon EOS 5D mark ii med en 50 mm (f 1.8)-lins. Filmar mest och har suktat efter Sonys senaste APS-C o fullformatskameror (FX3, FX30, ZV-E1 e t c) men kan inte förlika mig med mig kostnaden för att kitta upp sig i ett sån't system. Tar lång tid att räkna hem sådana kameror även om jag gör lite små reklamfilmer vid sidan om.

Vill åt fullformatslooken i korta videosegment och samtidigt kunna ta snygga foton som bonus. Har mest actionkameror o en Sony ZV-1 som funkar perfekt på cykeln p g a vikt o storlek. Men ibland så vill man ju bara ha den där snygga, krämiga looken. Får väl återkomma o berätta om detta var ett bra köp eller ej.

285 € för kameran o 65 € för linsen tycker jag är ok för att testa (beg från MPB).
Kul =) Jag saknar min mark ii. Har inte riktigt samma kärlek till nuvarande sony som jag hade till min 5D. Har du hört talas om Magic lantern? Körde det på min för att maximera filmprestandan.

Kul =) Jag saknar min mark ii. Har inte riktigt samma kärlek till nuvarande sony som jag hade till min 5D. Har du hört talas om Magic lantern? Körde det på min för att maximera filmprestandan.
Japp, det har jag och magic lantern var en av anledningarna att jag köpte just den kameran. Tänkte t o m ett tag på att köpa en EOS M men det är i första hand den större sensorn jag vill åt.

Tänkte först köra original men tvekar lite på magic lantern. Går det att återställa kameran till original efteråt? Blir det en väsentlig skillnad med magic lantern eller är det mer en grej man märker i "labb-miljö". Vet att 5D har lite dåligt dynamiskt omfång, så där kanske det hjälper?

Du får skylla dig själv att du nämnde den kameran + magic lantern, för det kan komma fler frågor. :LOL:

Tillbaka
Topp