Tjena!
Har massor av diabilder som jag vill digitalisera. Är detta något att ha eller är det bara skräp?
Ska den ha dam-och reprengöring så stiger priset rejält men det är det kanske värt?
Use template
www.conrad.se
Om den duger beror på var man lägger ribban. Handlar det om semesterbilder som bara skall betraktas i mobil så är den en jättesmidig lösning, men annars... njae.
Mitt råd är att inte stirra dig blind på traditionella filmscanners. Titta istället på avfotografering. Det finns väldigt mycket skrivet om det, både på svenska (bl a på Fotosidan) och utländska forum. Du behöver ett minimum av nya prylar - har du redan en systemkamera så är det viktigaste ett hyfsat makroobjektiv, och det kan du ju göra annat med också.
Jag har både scannat och avfotograferat rätt mycket, och alla faktorer invägda vinner avfotografering tveklöst imho. Det jag själv ser som viktigast är...
Bildkvalitet - en scanner som ger samma eller bättre bildkvalitet som en normalokej DSLR är allt mellan dyr och snordyr.
Bildkvalitet - en DSLR ger dig RAW-filer och inte bara JPEG, i mina ögon en stor fördel som ger avsevärt bättre förutsättningar för efterbearbetning.
Tidsåtgång - scannar du multipass, som man helst vill göra, så kan varje bild ta flera minuter. Netto scanningstid alltså, plus runt-om-tiden för montering i hållare mm. Fotograferar du av kan du utan större problem komma ner till 40-45 sek brutto inkl allt, med litet smidig arbetsgång.
Preview - du plåtar förslagsvis med kameran direktkopplad ("tethered") till din dator. Med LiveView har du realtids preview och får in bilderna direkt i vald mapp på datorn.
Minimal investeringskostnad.
Du tappar automatisk rep- och dammreduktion. Det kan vara en dealbreaker, beroende på vad du har för bilder, hur många, och vad du vill göra med dem. I praktiken har det inte spelat stor roll för mig; jag efterbearbetar bilder när det behövs, inte alla bara-för-att. Jag nöjer mig med att blåsa rent med burkluft.
Förra hösten betade jag av knappt 4000 diabilder med imo bra resultat, och håller nu på med s/v neg. Jag använder en gammal Eos 7D mk1 med ett Sigma 70/2.8 macro, enkel men skarp. Kameran sitter i ett enkelt reprostativ som jag yxat till av en slaktad förstoringsapparat för 200 spänn på Blocket. Jag har labbat litet med olika varianter av film-/ramhållare och landat i två DIY-varianter som är smidiga och funkar väldigt bra. Belysning under bilderna är, också på enklaste vis, en gammal iPhone. Ljuskvaliteten är gott och väl tillräckligt bra och på några centimeters avstånd finns inget problem med moiré eller synliga skärmpixlar.
Sammanfattningsvis har jag ett snabbare arbetsflöde till lägre kostnad och med bättre resultat än med en jämförbar scanner. Hör av dig om du vill veta mer.