Men, tänkte fokusera(!) på objektivet, och intala mig att mina tillkortakommanden beror på dåligt objektiv.
Ett återkommande tema när man läser diverse trådar på fotoforum och recensioner är att kitobjektivet är ganska dåligt. Vad är det som är dåligt? Hur visar det sig? Hur ser jag skillnad på foton tagna med bra resp. dåligt objektiv? Antar att det inte är så enkelt som typ bättre skärpa?
Det jag tycker mig se i vissa reviews med bilder med kitobjektiv och något annat (bättre) är att de med annat objektiv blir mer distinkta, ett bättre djup i bilden - även om det är samma skärpedjup.
Nåväl. Har alltså en Sony a6000, funderar på något objektiv. Spontant vill jag helst ha ett med ungefär samma omfång som kitobjektivet E PZ 16-50mm F3.5-5.6. Det blir mest naturbilder, och några enstaka porträtt, men prioriterar kvalitén för naturbilder.
Vill ha ett med möjlighet till lågt bländartal, och alltså en hyfsad zoom. Eller bättre med två fasta objektiv, som t.ex. @Zwinto10mm ovan? Efter lite snabb googling verkar det svårt att komma under F3.5 med zoomobjektiv.
Ni som tar med fasta objektiv, så länge man håller sig till typ vykortsformat så funkar det att skära ut(?) del av fotot? (istf att ha ett zoomobjektiv).
Om man skulle börja med ett fast objektiv, vilken brännvidd rekommenderas (med tanke på i första hand naturbilder)? Kollat lite på
Sony E 35mm f/1.8 OSS, har ju möjlighet till stor bländare, bra val?
Sist, ser det som en liten fördel att hålla mig till Sony, även om det skulle kosta mer, men det finns ju gränser.