[OT] Happys båtforum

H.

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Åker snart mot Stora nassa med hund. Finns två öar man får kliva iland på med hunden - Stora bonden och Bäckskäret, så rimligen ankrar vi upp mot någon av dem. Men vilken är bäst, för övernattning?

Stora bonden är rätt hög, på gott och ont. Gissar att man kan ha fantastisk utsikt därifrån men det kanske inte är lika mysig miljö, tänker att båten kanske hamnar i "skugga" av ön rätt tidigt?

Vi har SUP med så det kommer finnas goda möjligheter att utforska området. Och självklart håller vi oss ifrån fågelskyddsområdena.

mao

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Jag har inte läst igenom tråden, sorry, men behöver lite hjälp.
Glasfiberkanadensare (räknas väl som båt?) som legat ute och fått lite för mycket smuts i skarv mellan reling och skrov. Jag behöver tvätta den helt enkelt. Ska jag använda universalmedlet såpa eller ska jag skaffa något slags båtschampo/båt rengöringsmedel?

kallabaz

Ny medlem
[OT] Happys båtforum
Jag har inte läst igenom tråden, sorry, men behöver lite hjälp.
Glasfiberkanadensare (räknas väl som båt?) som legat ute och fått lite för mycket smuts i skarv mellan reling och skrov. Jag behöver tvätta den helt enkelt. Ska jag använda universalmedlet såpa eller ska jag skaffa något slags båtschampo/båt rengöringsmedel?
Testa Abnet. Finns på Jula tror jag. Använder den på båt och husvagn. Späder i sprutflaska. Sprutar på, borstar med mjuk borste och sköljer av. Skiten bara rinner av.

H.

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Vi hittade en bra plats på Bäckskäret. 😊

20220720_123540.jpg

Akronym

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Hörni ni som har fritidsbåt, varför har så många börjat åka runt med bogljus eller flodljus tända framåt (ibland även bakåt) när det börjar bli mörkt?
Såg inte det fenomenet alls för några år sen men nu är det som att var och varannan båt tror det är som på bilvägen

Om någon funderat på hur stor en sån där farledsboj egentligen är (cykeln är en 58 i storlek)
20221003_101707~2.jpg

Stumpy

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Hörni ni som har fritidsbåt, varför har så många börjat åka runt med bogljus eller flodljus tända framåt (ibland även bakåt) när det börjar bli mörkt?
Såg inte det fenomenet alls för några år sen men nu är det som att var och varannan båt tror det är som på bilvägen
Säkert samma personer som kör elverk hela kvällarna i naturhamnarna.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
Bor vid en farled där det är en del trafik kvällar och nätter, det är ytterst få som har annat än lanternor tända när de passarar här. Men farledsmarkeringarna här är inte så stora, det är vanliga "red and green pricks".

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
Jag måste ta upp båten nu innan det blir för sent. Det är gjort på <1h från att beslutet fattas till att båten står på trailern hemma. Men jag vill boka en tid på båttvätten först för att spara lite tid med bottenrengöringen när den väl är uppe. I vanlig ordning var vi inte hemma när havstulpanvarningen kom så det är nog en del att ta hand om.

Tror det här är en av de minst aktiva båtsomrarna på länge, jag har tankat en gång - men det kostade å andra sidan 1300 kr att fylla upp från 25% till 100%. Tror jag har halv tank kvar ungefär.

salle

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Va? Ta upp båten nu, fiskesäsongen är ju långt ifrån slut! Sthlms borren går ju av stapeln i slutet på oktober liksom.
Söndagens finaste vägde in på 1580g och 45 cm. Givetvis fick den gå tillbaka. Pluspoäng till den som sätter ön till vänster i bild.

Bilagor

• 072ABE50-9B90-4015-9374-8C67B71B9551.jpeg
    072ABE50-9B90-4015-9374-8C67B71B9551.jpeg
    653.9 KB · Besök: 26
  • 68F0DFB3-ED53-420A-B471-6CCBA0EEB03B.jpeg
    68F0DFB3-ED53-420A-B471-6CCBA0EEB03B.jpeg
    946.3 KB · Besök: 27

H.

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
20220911_162245.jpg

För ett år sedan sålde vi sommarstugan och skaffade båt. Lätt panikslaget och omtumlande med mycket att lära. Under den här sommaren har vi övningskört.

Fortfarande är det långt kvar innan man kan känna sig helt trygg i alla situationer, och lågfartsmanövrering är något jag tror vi får jobba på länge, men jämfört med hur det var för ett år sedan känns det rätt ok nu.

Men kan ändå konstatera några saker. Båtmodellen känns helrätt. Supernöjd med båten, även om jag redan börjat fundera på vad man ska ha i framtiden. Väldigt glad att vi valde en DC som faktiskt har vissa bomöjligheter. Oavsett om vi ska sova eller ej är förpiken barnens tillhåll när vi ska ut och åka.

Vi har haft tre övernattningar med hela familjen, dvs två vuxna, två barn och en hund. Dessutom har vi haft ytterligare ett par övernattningar utan barnen. Och även om det är tydligt att det är lagom att bara vara två om man ska bo i båten så funkar det ju ändå att sova en natt allihopa. Och två nätter skulle säkert också funka.

Vi köpte ett gaskök från Primus med dubbla brännare som passar på den uppfällbara skivan vid passagerarplatsen. Så vi har faktiskt kunnat laga lite riktig mat också.

Folk som pratar om att det är mycket jobb med en båt har antingen fel båt eller har inte haft en sommarstuga. För en gångs skull har vi ju kunnat vara lediga på semestern. Visst är det en del pyssel, men det känns ändå fullt hanterbart.

Konceptet gästhamn har jag inte riktigt fattat ännu. Men så är jag ju när jag tältar också, håller mig helst långt från campingar och stf-stugor. Men med barnen kanske det finns poänger. Vi får väl se om vi ger det en chans nästa år.

Hur som helst, ett bra båtår även om jag gärna hade velat vara ute lite till.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
Det där med gästhamn är mystiskt. Visst, en natt då och då om man är ute många veckor i sträck för att fylla på vatten, tvätta osv kan jag gå med på.

Men här ligger båtarna sida vid sida, två meter till grannens "uteplats" känns ju föga lockande

Du sålde nog stugan på topp!

NON

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Folk som pratar om att det är mycket jobb med en båt har antingen fel båt eller har inte haft en sommarstuga. För en gångs skull har vi ju kunnat vara lediga på semestern. Visst är det en del pyssel, men det känns ändå fullt hanterbart.

Arbetsinsatsen görs på våren när båten ska i sjön och på hösten när den ska upp och göras i ordning för vintervilan, däremellan så är det semester på riktigt utan en massa arbete 🙂

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
3-4 dagar per år brukar det bli för mig, och då är det inte 8 timmar om dan direkt. Då gör jag all service själv, byter olja i motorn och drevet och brukar försöka göra något större underhåll varje år. I våras drog jag om hela riggningen till motorn t.ex, i vår får vi se om jag orkar ta tag i att slipa och måla det som är i trä i båten. Eller inte. Har funderat på nytt kapell också men det får nog hänga med någon säsong till eller två kanske.

BMF

Medlem
[OT] Happys båtforum
Såhär års saknar jag detta. Men bli lite kluvet när jag samtidigt älskar blöta leriga stigar.

Bilagor

• 20220626_103153.jpg
    20220626_103153.jpg
    839.9 KB · Besök: 39

perzzon

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Sannolikt är årets sista tur gjord.
Tog ekan till en ö och tältade för några helger sen.
Klantigt att inte kolla hur lufttrycket skulle ändras under natten ;)
Fick hjälp av några paddlare att dra den flott.

Bilagor

• 20220910_163652.jpg
    20220910_163652.jpg
    1.1 MB · Besök: 81
  • 20220910_220757.jpg
    20220910_220757.jpg
    249.5 KB · Besök: 79

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
Har tagit över kapellet och lagt en press över där men jag ska ha ställning med press på över också. Tänkte bara plocka ur batteriet och torka rent och torrt inne i båten först.. hoppas snön försvinner snart :)

Servade motorn och tog av drevet förra helgen, riktigt trevligt väder för sådant då.

H.

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Så här i decembermörkret känner jag ett litet behov av inspiration inför nästa år. Vore trevligt med tex ett Instagram-konto med någon som lägger upp inspirerande bilder från stockholms skärgård, där det också framgår var bilderna är tagna. Typ som Henrik Trygg fast kanske lite mer svensson så att säga. Nån som har tips på sådana konton?

WSMC

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Så här i decembermörkret känner jag ett litet behov av inspiration inför nästa år. Vore trevligt med tex ett Instagram-konto med någon som lägger upp inspirerande bilder från stockholms skärgård, där det också framgår var bilderna är tagna. Typ som Henrik Trygg fast kanske lite mer svensson så att säga. Nån som har tips på sådana konton?
Det här kanske kan vara något: https://www.instagram.com/skargardsstiftelsen/

Hittade några andra konton också, men med rejält begränsat antal poster dock.

salle

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Kajak är också en båt, säsongen tar liksom aldrig slut. Rekommenderar således i sann happystil n+kajak. #nofilter #kaffe #navigarenecesseest
169F59A3-6935-4D83-9D33-BF7C8940B853.jpeg

H.

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Topp