[OT] Happys båtforum

[OT] Happys båtforum
Nu blev det fart i tråden igen! :giggle:

Några kommentarer till några av de senaste inläggen:
- Man får absolut mkt båt för pengarna med en HT-båt eftersom de inte är så poppis längre! Men de är inte så poppis av en anledning. Har man behov för tak o skydd, så varför inte men annars tycker jag det är mkt lättare att leva med en öppen båt (egen erfarenhet men alla tycker förstås olika).
- 4-taktare är generellt ngt tyngre än 2-taktare men som ngn sa så varierar jämförelsen då samma innanmäte används till olika effektuttag. Men det är inte p g a vikten som jag rekommenderar en 2-taktare, utan p g a det mkt högre vridmomentet på låga varv. Fullastad båt som försöker ta sig upp i plan med en 4-taktare är ngt av det sorgligaste som finns på sjön. ? Att det är lättare att serva en 2-taktare är en välkommen bonus.
- 'Bowriders' är numera väldigt vanliga även bland Europeiska båttilverkare, så man måste inte välja en Bayliner från 1988.
Bra tankar. Skulle gärna ha en bella bowrider själv. Finns det tvåtaktare nya nu när evinrude lägger ner? Pålitligheten i tvåtaktarna diskuteras också en del i rena båtforum. I helgen var en granne ute med hyrd båt 300 hkr evinrude och den skar...

[OT] Happys båtforum
- 'Bowriders' är numera väldigt vanliga även bland Europeiska båttilverkare, så man måste inte välja en Bayliner från 1988.

Absolut finns det vettiga icke (G)ayliner bowriders, men nu frågade ju herrn efter en båt i 50k klassen, och då är det nog gamla bayliners med sjövattenkyld v6 som hägrar. Dom hör hemma på land, eller som sandlåda ?

[OT] Happys båtforum
Bra tankar. Skulle gärna ha en bella bowrider själv. Finns det tvåtaktare nya nu när evinrude lägger ner? Pålitligheten i tvåtaktarna diskuteras också en del i rena båtforum. I helgen var en granne ute med hyrd båt 300 hkr evinrude och den skar...
Ofta kommer (nyare) båtar med motorer så då har man inte så mkt val om man inte vill byta i efterhand. Bella verkar ha gått all in med Mercury (4-takt). Tror inte det finns ngn mer 2-taktstillverkare längre sedan Evinrude lade ner tyvärr.

Har ingen statistik på tillförlitligheten men tror inte det är ngn större skillnad mellan motortyperna (rätta mig om jag har fel). Har faktiskt aldrig hört om ngn motor som skurit i min bekantskapskrets.

[OT] Happys båtforum
Har en 3.9hp Crescent motor som jag fick tillbaka efter service, brytarspetsarna hade ärgat ihop. Var ut på en kort tur efter det och den puttrade på fint och startade lätt, en vecka senare skulle jag ta en kort tur igen men denna gången stannade motorn av sig själv flera gånger.

Hade glömt skruva upp luftventilen först på tanklocket men sen började den gå riktigt dåligt för att slutligen stanna, orkade inte mickla med den mer utan tog mig i land. Några idéer vad som kan vara felet?

Trött på att mecka med gräsklipparmotorer mm, så skönt när det mesta finns elektriskt idag! Tyst och bara fungerar! Hoppar inte båtmotorn igång åker den på skriten och det blir en elsnurra!!!

[OT] Happys båtforum
Ofta kommer (nyare) båtar med motorer så då har man inte så mkt val om man inte vill byta i efterhand. Bella verkar ha gått all in med Mercury (4-takt). Tror inte det finns ngn mer 2-taktstillverkare längre sedan Evinrude lade ner tyvärr.

Har ingen statistik på tillförlitligheten men tror inte det är ngn större skillnad mellan motortyperna (rätta mig om jag har fel). Har faktiskt aldrig hört om ngn motor som skurit i min bekantskapskrets.

En tvåtaktare har mycket färre rörliga delar och man kan lösa det mesta på havet om något strular med enkla verktyg. En fyrtaktare med dator och insprutning är en helt annan femma. Kommer inte byta ut sista generationens 3-cylidriga yamaha 2-taktare på lilla båten förrän den skurit ihop.
Däremot så har vi haft dåliga erfarenheter av evinrude e-tec så att 2 takt automatiskt är bäst är nog inte alltid sant.

[OT] Happys båtforum

Sitter det inte ofta mercurys lite äldre tvåtaktare med nån slags remdriven luftkompressor på bella? (optimax) En motor som jag skulle undvika...

[OT] Happys båtforum
En tvåtaktare har mycket färre rörliga delar och man kan lösa det mesta på havet om något strular med enkla verktyg. En fyrtaktare med dator och insprutning är en helt annan femma. Kommer inte byta ut sista generationens 3-cylidriga yamaha 2-taktare på lilla båten förrän den skurit ihop.
Däremot så har vi haft dåliga erfarenheter av evinrude e-tec så att 2 takt automatiskt är bäst är nog inte alltid sant.
Ja en äldre tex Yamaha 2-takt lär vara bland det mest pålitliga man kan ha. Tänkte på evinrude, tvåtakt och tillförlitlighet...

[OT] Happys båtforum
Datorer sitter det väl i alla motorer yngre än 25år antar jag?

Jag har iaf bytt cdi box på en mariner 50 som idag hade varit minst 35 år

[OT] Happys båtforum

En cdi-box kan inte riktigt placeras samma kategori som en "dator". Ingen processor och inget digitalt, bara diskreta komponenter som spolar och kondensatorer. I alla fall i en gammal tvåtaktare. Sen att det behöver bytas ändå någon gång är väl inte orimligt.

[OT] Happys båtforum

På vår evinrude behövde men ha deras hemliga mjukvara hos återförsäljaren för att kunna ställa in det digitala växel/gasreglaget så att den växlade rätt. Rätt osmidigt när datorn glömmer bort sina inställningar ibland. Då känns det befriande med den vajerstyrda 2-taktsyamahan som bara behövt nya tändstift, olja i växelhuset och en impeller senaste 20 åren =D

[OT] Happys båtforum

Kan vara värt att läsa innan man skaffar en förgasar-tvåtaktare. Blir det ett skarpt förbud mot dessa motorer är båten som köptes för 50k inte värd många kronor längre.

[OT] Happys båtforum

Kan vara värt att läsa innan man skaffar en förgasar-tvåtaktare. Blir det ett skarpt förbud mot dessa motorer är båten som köptes för 50k inte värd många kronor längre.

Risken för ett förbud att använda befintliga motorer som var lagliga vid köp känns minimal. Har ju aldrig inträffat med några bilar/mopeder vad jag vet.

[OT] Happys båtforum
Risken för ett förbud att använda befintliga motorer som var lagliga vid köp känns minimal. Har ju aldrig inträffat med några bilar/mopeder vad jag vet.
Nja, som det är nu måste jag köra en 100% omväg eftersom jag inte får köra min bil på Hornsgatan, om de utvecklar förbudet måste jag byta bilen mot en nyare. Det är iofs inget allmänt förbud men en allvarlig inskränkning.

[OT] Happys båtforum
Nja, som det är nu måste jag köra en 100% omväg eftersom jag inte får köra min bil på Hornsgatan, om de utvecklar förbudet måste jag byta bilen mot en nyare. Det är iofs inget allmänt förbud men en allvarlig inskränkning.

Ja det är sant. De kanske skulle kunna förbjuda gamla 2-taktare i naturskysområden med samma logik.

[OT] Happys båtforum
Om det verkligen blir så återstår väl att se.

Själv bytte vi från båt med 2-takt till en med 4-takt inför denna säsong. Inte en chans att jag köper en båt med 2-taktare igen. 4-taktaren går tystare, jämnare, ger högre toppfart och dricker i runda slängar 30-50% mindre än den gamla motorn, båda 50hk och den nya båten är ca 1m längre än den gamla.
Edit: toppfarten kan såklart bero på propeller, skrovform etc. Men ni förstår poängen

Senast ändrad:
[OT] Happys båtforum
Om det verkligen blir så återstår väl att se.

Själv bytte vi från båt med 2-takt till en med 4-takt inför denna säsong. Inte en chans att jag köper en båt med 2-taktare igen. 4-taktaren går tystare, jämnare, ger högre toppfart och dricker i runda slängar 30-50% mindre än den gamla motorn, båda 50hk och den nya båten är ca 1m längre än den gamla.
Att 4t är framtiden är det ingen tvekan om, speciellt nu när evinrude stänger. Det enda 2t är bättre på är pålitlighet (inte alla modeller men generellt) lite service samt i de flesta fall väger mindre även om det gapet krympt rätt mycket där senaste åren. Efter att ha ägt ca 10 båtar (öbo), blandat med 4T och 2T så har 2T motorerna alltid varit piggast och snabbast. Men hastigheten på en båt beror ju lika mycket på propeller och monteringshöjd av motorn.

[OT] Happys båtforum
Har en 3.9hp Crescent motor som jag fick tillbaka efter service, brytarspetsarna hade ärgat ihop. Var ut på en kort tur efter det och den puttrade på fint och startade lätt, en vecka senare skulle jag ta en kort tur igen men denna gången stannade motorn av sig själv flera gånger.

Hade glömt skruva upp luftventilen först på tanklocket men sen började den gå riktigt dåligt för att slutligen stanna, orkade inte mickla med den mer utan tog mig i land. Några idéer vad som kan vara felet?

Trött på att mecka med gräsklipparmotorer mm, så skönt när det mesta finns elektriskt idag! Tyst och bara fungerar! Hoppar inte båtmotorn igång åker den på skriten och det blir en elsnurra!!!

Det löste sig! Kan ha varit slut på soppa (hade dock reserven kvar) men det var nog "armen" till förgasarspjället (gasen) som hade lossnat och den fick nog inte nog med luft, fipplade in den på plats och då drog motorn igång! =)

[OT] Happys båtforum
Jag har hittat en vacker båt i Italien från 1990 men är vackert och modernt utrustad så antingen har föregående ägare putsat ihjäl sig på den eller så har man eftermonterat inredning.
Men skrovet(båten) är 40 år gammalt och jag undrar om det är något att oroa sig för här?

Det är en Katamaran även.

[OT] Happys båtforum
Jag har hittat en vacker båt i Italien från 1990 men är vackert och modernt utrustad så antingen har föregående ägare putsat ihjäl sig på den eller så har man eftermonterat inredning.
Men skrovet(båten) är 40 år gammalt och jag undrar om det är något att oroa sig för här?

Det är en Katamaran även.
Bilder o länkar, tack! Låter ju hur spännande som helst!

Man får väl mäta om det är ngn fukt på känsliga ställen främst i skrovet. Vet inte hur UV-ljus påverkar plasten i Medelhavet men det steker ju på bra mkt mer där än i Sverige. Dessutom brukar många båtar ligga i året om.

PS. Refurbishment (vad det nu heter på svenska) är ganska vanligt i Södern.

[OT] Happys båtforum
Jag tillägger även om det är någon som seglat katta större båtar?

Tydligen är det så mycket bättre än monohull förutom PÅ två punkter som är segling tämligen rakt mot vind och att korsa atlanten.

[OT] Happys båtforum
Bilder o länkar, tack! Låter ju hur spännande som helst!

Man får väl mäta om det är ngn fukt på känsliga ställen främst i skrovet. Vet inte hur UV-ljus påverkar plasten i Medelhavet men det steker ju på bra mkt mer där än i Sverige. Dessutom brukar många båtar ligga i året om.

PS. Refurbishment (vad det nu heter på svenska) är ganska vanligt i Södern.

Vad är södern för dig? Frankrike och nedåt?

Jag fick tips av min skeppsredare att nu i höst eller vintern så kommer folk att slänga bort sådana här båtar för de är bankrupta.

Inte en båt (typ) i medelhavet har hyrts ut för segling under sommaren. Alla familjer som ingått finansiering med bank eller sig själva svälter för båtens skull just nu. Fyndläge alltså för det är så han själv shoppar.

[OT] Happys båtforum
Vad är södern för dig? Frankrike och nedåt?
Jag tänker runt Medelhavet. Men att de är tillfixade är ju inget problem i sig (så länge underdelen här hel).

Jag kan tänka mig att om det kommer ytterligare corona-nerstängningar så kan det säkert bli fyndlägen. Nu bor jag inte längre i Spanien men håller mig lite uppdaterad. Ekonomin har gått hårt åt många där och av vad jag har hört är Italien än mer drabbat. Den enes bröd...

[OT] Happys båtforum
Kommer bara bli värre när de flesta länder där har skarpare regler än vad vi har i Sverige som får gå ut o jobba obehindrat(nästan)

[OT] Happys båtforum
Jag tillägger även om det är någon som seglat katta större båtar?

Tydligen är det så mycket bättre än monohull förutom PÅ två punkter som är segling tämligen rakt mot vind och att korsa atlanten.
Vad menas med "större"?
Räcker den här? https://www.reflectometrist.eu/ (gissningsvis inte)

Försök klå mig på kryss om du kan... jag var ute tre timmar efter jobbet idag och tillryggalade 22 distans. När vinden var som bäst höll jag 10 knop på kryssen med 90 grader mellan slagen enligt GPS. Det är inte ovanligt att jag kryssar förbi kölbåtar som går för motor.

Jag känner alldeles för många som korsat Atlanten med katta... Bästa exemplet är väl lärarfamiljen från Bordeaux. En sommar i slutet av 80-talet deltog han med familjens hembyggda 12 m långa katta i enmanskappseglingen över Atlanten. Han kom på tredje plats i sin klass. Familjen anslöt i USA med flyg och de seglade några veckor på USAs ostkust. Sedan seglad far och den äldre sonen hem båten till Frankrike. 2 gånger Nordatlanten samma sommarlov med andra ord.

De har fortfarande kvar båten.

För det kan väl inte vara så att du menade husbåt när du skrev "katta större båtar"?

/Martin

Senast ändrad:
[OT] Happys båtforum
En gammal italiensk katta med ny inredning låter onekligen som en husbåt? Som sagt vill jag och resten av internet gärna se bilder så vi kan göra en ordentlig internetexpert-bedömning! ?

[OT] Happys båtforum
En gammal italiensk katta med ny inredning låter onekligen som en husbåt? Som sagt vill jag och resten av internet gärna se bilder så vi kan göra en ordentlig internetexpert-bedömning! ?

Det är något som jag är öppen för i perioder(att ha som hem)
Den här har man gjort och hållit efter mycket på så det är ett bra objekt. Men det är bara att vänta lite till tills flera sådana här objekt dyker upp som utförsäljningar efter att bankerna konfiskerat de.

[OT] Happys båtforum
Det är något som jag är öppen för i perioder(att ha som hem)
Den här har man gjort och hållit efter mycket på så det är ett bra objekt. Men det är bara att vänta lite till tills flera sådana här objekt dyker upp som utförsäljningar efter att bankerna konfiskerat de.
Ahh, ser ju skitfin ut! Hade gärna tagit mig en tur ombord på en sådan!

Nu är inte jag alls bra på större segelbåtar men vad kostar t ex en 20 år yngre dito? 3 MKr var ju en slant ändå. 1990 var trots allt nästan för ett halvt sekel sedan.

Ska det köpas en sådan båt vill man nog gärna ta upp den o inspektera överallt då det händer en del med båtar på 40 år. Är även motorer o övrig elektronik 40 år gammalt? Risken är att man köper problem för 3 Mkr om inte allt är tipp topp på en sådan gammal båt.

[OT] Happys båtforum
PS. Har varit ombord på ett par nyare katamaraner och en skillnad är att nyare katamaraner har betydligt större salongsutrymmen (med tanke på att du kanske ska bo ombord i perioder).

[OT] Happys båtforum
Mycket nytt och bytt.

REFIT
2019 IMPROVEMENTS

• New Quantum Radar and AIS (2019)
  • New Raymarine VHF (2019)
  • 8.5 Kw Generator
  • 60 lt/h, 12 volt Spectra Watermaker
  • Delta anchor (2019)
  • Mainsail track in its entirety (2019)
  • Exterior Teak (2019)
  • Glasses (2019)
2018 IMPROVEMENTS

• Furler (2018)
  • Rigging (2018)
  • Mast (2018)
  • Jib (2018)
  • 750 watt anchor winch (2018)
  • Propellers (2018)
2017 IMPROVEMENTS

• Exterior paint (2017)
  • Interior carpet (2017)
  • Raymarine electronics (2017)
  • 1500 watt anchor winch (2017)
  • Lazy bag (2017)
  • 45 lt boiler (2017)
2016 IMPROVEMENTS

• Galley (2016)
  • Volvo Penta engines 55cv with all parts (2016)
  • 7x service battery AGM (2016)
  • 2x engine battery AGM (2016)
  • Solar panels x5 (2016)
  • 2x wind generator (2016)
  • 2x Inverter - 350 and 1500 watts (2016)
  • 100 meter chain for primary anchor (2016)
  • 80 meter chain for the secondary anchor (2015)
  • Stairs teak repaired (2016)
  • LED lighting (2016)
  • Exterior roof (2016)
  • TV (2016)
  • Refrigerator (2016)
  • Interior hangings (2016-2018)

Det känns klart bo-anpassat för lilla mig.
Freezer, 300L
External refrigerator, 200L

Min skeppare sade att jag borde kunna få den för under 300.000 USD. När snart ett antal familjer runt om medelhavet konkar sprider sig paniken över till alla andra som har båtar.

Det var han som samtidigt pitchade hårt för Kattor, att de går mycket bättre i sjön och har stora öppna salongsutrymmen.

Tittar vi på en nyare annan modell FOUNTAINE PAJOT | Saba 50
Så spelar smaken in så mycket mera känner jag för båtspekulanten, alltså vill man ha ett litet finare IKEA ombord och europeiskt sofistikerad design eller hellre ha något vackrare träslag, mera mysfaktor och samtidigt gudfadern inspirerat från 90-talet?
Jag går från det sistnämnda men det är jag det.

[OT] Happys båtforum
Så spelar smaken in så mycket mera känner jag för båtspekulanten, alltså vill man ha ett litet finare IKEA ombord och europeiskt sofistikerad design eller hellre ha något vackrare träslag, mera mysfaktor och samtidigt gudfadern inspirerat från 90-talet?
Jag går från det sistnämnda men det är jag det.
För en vecka skulle jag absolut oxå vilja hänga i den sistnämnda o sippa prosecco. Skulle jag bo ombord längre än så så skulle jag nog prioritera utrymmen o funktionalitet.

Jag tänker att t ex en Lagoon 40 som trots sin ringa längd förmodligen har likvärdiga upplevda innerutrymmen men som nästan ny kostar ungefär lika mkt. Det är säkert stora skillnader mellan båtarna och "din" kanske var en premiumbåt på sin tid och som kanske även seglar i åttor runt en Lagoon. Men jag gissar att man får mindre problem för pengarna med en ny nyare (på bekostad av känsla då).

[OT] Happys båtforum
Inte värsta husbåten men 14 ton kommer inte att vara lättrörliga. Knappast något att ligga på kryss i en skärgårdsled med. Mer för avsedd för oceansegling.

Varför behövdes ny rigg 2018? Hände något??

Focken är också från 2018 men det står inget om resten av segelgarderoben.

Senare producerade de franska varven kattor med sikte främst på chartermarknaden och blev det ett väldigt fokus på boende och att precis vem som helst kunde tänkas hyra båten och 'segla' den: Massor av plats, tungt och väldigt underriggat.

/Martin

[OT] Happys båtforum
Ja. Den är lite dyr i jämförelse mot nyare men kanske kan ge ett större prutläge om det blir dags för den sakens skull.

Men jag blir inte alls lika till mig av en Fountaine eller Pajot för jag tycker mest att det ser ut som Ikea på vatten.

Men letar vidare på köparens marknad...

[OT] Happys båtforum
De (få) charterbåtar jag seglat har varit extremt underriggade. Det kan ju vara fine, men man bör ha i åtanke vad det kostar att byta.
Sen har väl charterbåtar en extremt kort förväntad livslängd. Jag antar pga sol som nämns ovan +ANNAT. Så det får man också ha i åtanke.

Tillbaka
Topp