[OT] Happys båtforum

[OT] Happys båtforum
Och underriggat betyder helt enkelt att det sitter mindre segel på än vad båten klarar. Det gör att båten blir långsam och det är svårare att göra fel. Mindre krafter helt enkelt. Och lite tråkigare om man redan vet hur man seglar.

I svenska vatten så har vi typiskt gamla Maxi som har ganska lite rigg, och Express som däremot är överriggad och kanske inte är den mest nybörjarvänliga båten.

[OT] Happys båtforum
Ska den va i Sverige el Medelhavet?

Personligen är jag inte för kattor i Sverige, hade gärna haft en för att köra lite "blue water" med när man till största delen ligger till ankars. Men i Sverige så ligger man oftast i gästhamnar=dubbla avgiften alt mot klippor i naturhamnar. Visst går det att ankra el ligga på boj även i Sverige men går det ligga vid land så brukar man föredra det. Sen är den rätt stor för att man själv bekvämt ska kunna hantera den, i marinor etc.

Om jag personligen skulle köpt ngn båt för att ha själv så hade jag nog mer lutat mot mindre/modernare katta för större vatten el en modern 33-45 fotare för att ha i Sverige som utan problem erbjuder väldigt bekvämt boende, enklare att hantera själv och betydligt mer skonsam mot plånboken.

[OT] Happys båtforum
De charterbåtar jag sett i Grekland hade väldigt liten segelyta + rull även på storen. Optimerat för att sean banan skulle kunna härja runt utan att ha ihjäl familjen. Finns säkert olika typer av hyrbåtar, detta vara svenssoncharter, eller i mitt fall sk konferens (det ni ungdomar, så gick det till på 00-talet)

[OT] Happys båtforum
Ja. Den är lite dyr i jämförelse mot nyare men kanske kan ge ett större prutläge om det blir dags för den sakens skull.

Men jag blir inte alls lika till mig av en Fountaine eller Pajot för jag tycker mest att det ser ut som Ikea på vatten.
:-)
Det ligger en Fountain Pajot Samana 59 i Saltsjöbaden just nu:
Ett trevåningshus! Har ingen aning om hur den seglar. Båten har Gibraltar som hemmahamn.

Ditt fynd ser ut som rena vinthunden i jämförelse.

/Martin

[OT] Happys båtforum
Styrpulpetbåt köpt begagnad faller dock väldigt lite i värde, vi hade vår i fem år och den tappade inte många tusenlappar varje år. Bryggplatsen kostade mer.
Det finns undantag, även om det låter mest som tur med marknaden? Bara motorn borde ju haft ett värdetapp på minst en 6del av nykostnaden.
Tänkte mest på upkeep. Man brukar väl prata om åtm 10% av inköpspriset per år i snitt. En sån där kat har ju hur många system som helst ombord. 3 dieslar, minst en ac, varmvatten, tryckvatten, antagligen två autopiloter, pumpar, 220system, sensorer och allsköns saker.

[OT] Happys båtforum
Jag köpte den begagnad alltså, några år gammal, då hade den tappat 70000 kr från ny tror jag. Sen tappade den väl 10-15 till i min ägo. Räknar man med de pengar jag lagt på underhåll (gjorde det mesta själv) så är det ett par tusen per år till.

Sen sålde jag den i våras och marknaden har ju varit rätt het i år, jag är rätt säker på att jag kunnat få mer men när jag satte priset var läget väldigt osäkert.

En stor båt lär ju kunna kosta hur mycket som helst att äga. Såg en 80-tals Princess 40-nånting till salu för runt miljonen i våras, den var helt urblåst och hade nytt allt, motorer, elektronik, inredning osv. Måste vara en enorm förlustaffär för säljaren.

[OT] Happys båtforum
Jag tror marknaden kommer svämmas över med "covid båtar" 2021 el 2022 när man får börja resa igen, fruarna har tröttnat på att ligga inlåsta i hamnar/passa barn på klippor mm. Detta tajmat med lite lågkonjuktur så är det lite av en perfekt storm för värdeminskning.

Att det skulle kosta 10% av inköpspriset i årskostnad är ju lite av en modern myt. Allt beror ju på vilken standard man väljer att hålla, och hur mycket man gör själv. Jag lägger nog på ca 15 tusen per år för att driva runt en segelbåt som jag köpte för 115 tusen, dvs båtplats/vinterförvaring/kranlyft/underhåll men denna summan hade inte skiljt sig så mycket om jag hade köpt en segelbåt för ex 500 000.

Dvs nästan 15% vs 3%.

[OT] Happys båtforum
Jag tror marknaden kommer svämmas över med "covid båtar" 2021 el 2022

Inte osannolikt alls. Men några blir väl bitna misstänker jag, tror ändå att den inhemska turismen kommer fortssätta ligga på en högre nivå än tidigare under många år.

Vad det kostar att driva runt en båt beror ju på så otroligt många saker. Det enda man kan vara säker på är att det inte är gratis..

[OT] Happys båtforum
J
Inte osannolikt alls. Men några blir väl bitna misstänker jag, tror ändå att den inhemska turismen kommer fortssätta ligga på en högre nivå än tidigare under många år.

Vad det kostar att driva runt en båt beror ju på så otroligt många saker. Det enda man kan vara säker på är att det inte är gratis..

Jag frågade detta en gång på ett båtforum, vad de ger per dag de använder båten om man slår ut årskostnaden på antal dagar båten används. Det var inte en uppskattad fråga haha, de flesta vill helst inte räkna så el inte räkna alls ?. Samma sak gäller väl husbil, husvagn är väl inte hemskt dyrt men ofta går det väldigt sällan att räkna hem det mot att hyra stuga el till och med hotell.

Jag hoppas och detta höjer Sveriges turism, jag undviker att åka utomlands på sommaren och har alltid gjort. Brukar dock ta en vecka d vitamin på vintern...

[OT] Happys båtforum
Jag tror marknaden kommer svämmas över med "covid båtar" 2021 el 2022 när man får börja resa igen, fruarna har tröttnat på att ligga inlåsta i hamnar/passa barn på klippor mm. Detta tajmat med lite lågkonjuktur så är det lite av en perfekt storm för värdeminskning.

Att det skulle kosta 10% av inköpspriset i årskostnad är ju lite av en modern myt. Allt beror ju på vilken standard man väljer att hålla, och hur mycket man gör själv. Jag lägger nog på ca 15 tusen per år för att driva runt en segelbåt som jag köpte för 115 tusen, dvs båtplats/vinterförvaring/kranlyft/underhåll men denna summan hade inte skiljt sig så mycket om jag hade köpt en segelbåt för ex 500 000.

Dvs nästan 15% vs 3%.
Saken är väl den att på en båt för 500k så kommer du med stor sannolikhet vilja hålla en högre standard. Vilket driver kostnader rätt bra.
Men givetvis går det att komma undan med mindre. Men generellt så sänker du då långsamt standarden ombord allt eftersom saker och ting slutar fungera. Så har vi gjort på vår segelbåt. Rätt trist men delat ägande, ingens ansvar antar jag ;)

[OT] Happys båtforum
Saken är väl den att på en båt för 500k så kommer du med stor sannolikhet vilja hålla en högre standard. Vilket driver kostnader rätt bra.
Men givetvis går det att komma undan med mindre. Men generellt så sänker du då långsamt standarden ombord allt eftersom saker och ting slutar fungera. Så har vi gjort på vår segelbåt. Rätt trist men delat ägande, ingens ansvar antar jag ;)

Ja möjligen men tycker dock inte det skiljer så stort mellan segmenten då även min segelbåt har alla "bekvämligheter" . Ett kapell,nya batterier,motor service,toalett system,värmare osv kostar lika mycket oberoende båtens ålder. Även om det är lättare att lägga 23000 på ett kapell för en båt värderad till 500 ist för 100 ??

Men jag har inte 500 k, jag hade 100 så jag hade fått låna 400 000 till kanske 3% effektivränta så bara där tjänat jag ju in nästan hela min årskostnad. Men när frugan sneglar på den stora glansiga bavrian i gästhamnen så säger jag att vår båt var i princip det värsta man kunde äga i början av 80 talet....?

Kompisen hyr uteslutande, en vecka på högsäsong sen kanske ngn weekend på hösten. Är nog ett av de bästa sätten egentligen, slippa underhåll och den tiden det tar och kostar troligen lika mycket per dag för gemene man.

[OT] Happys båtforum
:-)
Det ligger en Fountain Pajot Samana 59 i Saltsjöbaden just nu:
Ett trevåningshus! Har ingen aning om hur den seglar. Båten har Gibraltar som hemmahamn.

Ditt fynd ser ut som rena vinthunden i jämförelse.

/Martin

Urk om det är den med turkost skrov, på tok för modernt för mig. Jag tyckte så mycket mera om privilege 482 med en smakfull inredning. Om jag i perioder ska bo på den kommer jag att tacka mig själv för att ha valt en mera för mig trivsammare båt än snabbare, större, modernare etc.

[OT] Happys båtforum
Föredrar också det mera huvliknande taken på de äldre kattorna än de nyare hus-taken.

Även om någon sade att de äldre har mindre rymd än de nya så tycker jag inte att jag ser det här. Det här är fantastiskt vardagsrum som jag väljer alla dagar i veckan än att betala 5 miljoner för ett flytande IKEA-showroom.
5e5fdb1ea32a6-l.jpeg

[OT] Happys båtforum
Föredrar också det mera huvliknande taken på de äldre kattorna än de nyare hus-taken.

Även om någon sade att de äldre har mindre rymd än de nya så tycker jag inte att jag ser det här. Det här är fantastiskt vardagsrum som jag väljer alla dagar i veckan än att betala 5 miljoner för ett flytande IKEA-showroom.
Visa bilaga 436971
Håller med om att det ser urtjusigt ut men när jag har slagit skallen tillräckligt många ggr så hade åtminstone jag haft ett annat förhållande till charmen. ? Vet inte om det är full ståhöjd i salongen men att gå omkring hukandes som på en banal Svensson-båt förtar möjligen känslan ngt ytterligare.

Oavsett läggning så tror jag man måste se o uppleva utrymmena i egen hög person, det räcker inte med att titta på tillrättalagda bilder.

[OT] Happys båtforum
Just den :-)
/Martin

De hade dragit nu men förväntades tillbaka om timmar/dagar. Bra liv, så vill jag ha det.

Jag tänkte åtminstone skaffa mig en rumsuppfattning om den. Det blir ju lite brett och svårt att få in en 50-fot katta i en naturhamn så jag kanske inte ska ha den så mycket i svenska skärgården.

[OT] Happys båtforum
De hade dragit nu men förväntades tillbaka om timmar/dagar. Bra liv, så vill jag ha det.

Jag tänkte åtminstone skaffa mig en rumsuppfattning om den. Det blir ju lite brett och svårt att få in en 50-fot katta i en naturhamn så jag kanske inte ska ha den så mycket i svenska skärgården.
Vi har kanske setts i Saltis utan att ha en aning om det. Min båt ligger på boj där. Det finns bara en med gul mast...

/Martin

[OT] Happys båtforum
Sen finns det ju begränsningar också, kanaler som bli omöjliga att passera osv. Men jag har en fd kollega som seglar trimaran och hon har också påtalat faktumet att det ger helt nya möjligheter till naturhamnar.

[OT] Happys båtforum
Jag har gått å blivit sugen på att gå från styrpulpet till en båt man kan sova över och semestra i. Har fastnat för flipper 717. Någon med erfarenhet av en sådan? Tror jag vill ha s-modellen och gärna utrustad med ankarspel och bogpropeller. Vi är 4 i familjen (3/5-åriga kids)

[OT] Happys båtforum
Kolla Nordiska Flipperklubben på FB, flera där som har 717 och jag tror att några är till salu. Verkar vara riktigt fina båtar men kanske dyra för sin ålder.

[OT] Happys båtforum
Kolla Nordiska Flipperklubben på FB, flera där som har 717 och jag tror att några är till salu. Verkar vara riktigt fina båtar men kanske dyra för sin ålder.

Japp, har kollat där men tänkte dammsuga av erfarenheter från happy också :) Förhoppningsvis är dom dyra för sin ålder den dag jag ska byta också :) Finns andra liknande altermativ som är mer pang för peng?

[OT] Happys båtforum
Scand 29 tycker jag är en väldigt fin motorbåt för familjen, diesel är oxå betydligt mer snålare/lättare att få tag på.

Hamnen play har väl ett test av Flipper 717 har jag för mig.

Det ända negativa med barn är att den känns svår att komma iland från mot klippor då skarndäcken är väldigt smala. Ex Aquador 22 där man kan gå igenom frontrutan gör denna process betydligt enklare med barn, och alls prylar som hör till...

[OT] Happys båtforum
Jag har gått å blivit sugen på att gå från styrpulpet till en båt man kan sova över och semestra i. Har fastnat för flipper 717. Någon med erfarenhet av en sådan? Tror jag vill ha s-modellen och gärna utrustad med ankarspel och bogpropeller. Vi är 4 i familjen (3/5-åriga kids)

Jag har tittat på 717 för många år sedan men det blev aldrig att vi köpte någon, men lite koll har jag ändå.

Det kan vara skönt med dörrar på en transportbåt, men den sociala ytan i sittbrunnen blir hälften så stor som semesterbåt, så jag tycker nog att en vanlig 717 slår S-modellen med hästlängder för en barnfamilj. Komfortmässigt så verkar volvo pentas 271C vara ett bra motoralternativ då man slipper den hårda gången och starka ljudnivån som en klen dieselmotor lider av. Det finns bra räcken på taket så att det skulle vara besvärligt att gå på skarndäcken har jag svårt att se om familjen är någorlunda rörlig.

Ankarspel är ovärderligt när det kommer till att ankra i naturhamnar, man släpper ankaret och båda kan gå fram och hjälpas åt med bergskilar och tampar och sträcka upp ankarlinan från land.

Bogpropeller är också trevligt, det blir så mycket lugnare att lägga till vid sidvind och när det är trångt, du kommer att klara dig utan men har man väl haft det en gång så vill man inte vara utan.

[OT] Happys båtforum
Från hytt och bakåt har 717 ungefär samma layout som vår 630OC och jag han skriva under på att det blir otroligt rymligt i aktern med U-soffa. Inga problem att sitta fem personer runt bordet i vår förhållandevis lilla båt.

[OT] Happys båtforum
Det var en bra reflektion, hade tänkt mig s-modellen för jag tycker dinetten verkar trevligare. Tänkte att man dessutom har lite yta på akterdäck för att ställa upp ett bord om man vill äta ute. Men jag ska nog titta på båda modellerna.

Med vänlig hälsning,

Markus
Jag har tittat på 717 för många år sedan men det blev aldrig att vi köpte någon, men lite koll har jag ändå.

Det kan vara skönt med dörrar på en transportbåt, men den sociala ytan i sittbrunnen blir hälften så stor som semesterbåt, så jag tycker nog att en vanlig 717 slår S-modellen med hästlängder för en barnfamilj. Komfortmässigt så verkar volvo pentas 271C vara ett bra motoralternativ då man slipper den hårda gången och starka ljudnivån som en klen dieselmotor lider av. Det finns bra räcken på taket så att det skulle vara besvärligt att gå på skarndäcken har jag svårt att se om familjen är någorlunda rörlig.

Ankarspel är ovärderligt när det kommer till att ankra i naturhamnar, man släpper ankaret och båda kan gå fram och hjälpas åt med bergskilar och tampar och sträcka upp ankarlinan från land.

Bogpropeller är också trevligt, det blir så mycket lugnare att lägga till vid sidvind och när det är trångt, du kommer att klara dig utan men har man väl haft det en gång så vill man inte vara utan.

[OT] Happys båtforum
Hur tar man förresten upp och ner en så stor båt? Måste man byta till en större bil tro? Jag vilö gärna kunna ta upp och ner den själv och inte vara låst till klubbens dagar.

[OT] Happys båtforum
Hur tar man förresten upp och ner en så stor båt? Måste man byta till en större bil tro? Jag vilö gärna kunna ta upp och ner den själv och inte vara låst till klubbens dagar.

Om du har en obromsad båtkärra(30km/h) så får du dra båten om totalvikten på båt och kärra inte överskrider brutto vikten på bilen dvs du behöver ha ngt mastigt typ Dodge Ram.

Är båtkärran bromsad så är det bara din dragkrok och koppling som sätter gränsen.

Tillbaka
Topp