[OT] Happys båtforum

Tomcaten

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
KL8

Efter man plöjt så sjukt mycket flygteori & procedurererer så kan ja berätta att man blir rätt loj inför många andra saker i livet.

Många båtkaptener var på mig förut att ja skulle utbilda mig som de men jag kände aldrig någon wow inför att framföra båten.

Flygplan fick det att sjunga till i kroppen när man skulle framföra de, en helt annan sak. Men men äldre och visare så nu står man inför sjön igen men det känns bra och är säkrare.

Stumpy

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Fö gick jag en kväll en nattnavigeringskurs, mest praktik. Det var både kul och givande.
Har för mig att nattnavigation var en del av kustskepparutbildningen när jag gick den. Vi åkte omkring utanför Dalarö med handstrålkastare. Sjukt mycket prickar med reflexer där, utöver alla fyrar och bojar. Kul och lärorikt.

jonte987

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
När jag gjorde förarbevis så ingick ingen praktik alls. Märke, lanternor och lite kursberäkningar eller vad det var. ABF Trelleborg. Fint ska det vara (annat än Lundsberg det)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
Förarbevis minns jag som bara navigation och sjökortsteori, förarbevis för högfartsbåt hade vi något slags praktik på men det var det lilla. Minns inte att vi lärde oss något på den kursen faktiskt.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
Efter att ha tillbringat 18 månader i kungens regi varav 12 på ett av hans flytetyg så måste jag säga att insjöarna är värst. En dryg vecka på Vänern var bland det guppigare. Östersjön kan vara nog så jäklig men Västkusten minns jag som ganska snäll trots allt. Hade Berga som hemmahamn i 6 månader och Nya Varvet 6 mån.

salle

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Tror bara de lyfter i och ur båtar där? När jag köpte båt där kunde jag bara betala för att få den upplyft till en trailer, inte ta upp den själv. Körde ju sjövägen hem istället.

Här i Nynäshamn finns det tre öppna ramper så det är en del vattenskotrar men de beter sig bra vad jag sett.
Många sjösätter nere i Slagsta där det finns en öppen ramp. Brukar vara lite kaoz där har jag sett när jag cyklat förbi.

johan44

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Många sjösätter nere i Slagsta där det finns en öppen ramp. Brukar vara lite kaoz där har jag sett när jag cyklat förbi.
Kaoz, hot och polis på plats i Kanaan också stundom. Den nya generationen sjöfolk gör annorlunda, visst var det så att man hälsade på sjön för...? Gillar att vi fortfarande hälsar i skogen :)

SocialGimp

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Efter att ha tillbringat 18 månader i kungens regi varav 12 på ett av hans flytetyg så måste jag säga att insjöarna är värst. En dryg vecka på Vänern var bland det guppigare. Östersjön kan vara nog så jäklig men Västkusten minns jag som ganska snäll trots allt. Hade Berga som hemmahamn i 6 månader och Nya Varvet 6 mån.
Ja, det kanske är mer krabb sjö i Vänern och mer sköna dyningar i haven.

Lindahl195

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Ja, det kanske är mer krabb sjö i Vänern och mer sköna dyningar i haven.
Helt enig, åkte Karlstad-sjötorp en finfin dag för 2v sen när det knappt blåste med Donzin, en vän ville hänga på med sin micore 630/115hk, det var tur dom inte gjorde det...

Spenderat 7 somrar i medelhavet på segelbåt (ja, vi chartrade ut vår Bavaria40 och sålde i sverige sen. Den var fin för sin ålder) och jag tar hellre 2m dyningar där än 50-80 (eller mer för den delen) i vänern! Fyfan kommer från alla håll, helt utan nån form av logik, form, repetition eller struktur😁😂
Då är man glad över 24°V och en stor gjutjärnsklump i aktern, iallafall om man vill hålla lite fart så man kommer fram någon gång.

Senast ändrad:

Tomcaten

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Du har redan fått denna fråga men jag ställer den igen ändå, har du någon erfarenhet av att segla? Du pratar om ”mera än 25 knop” ”kryssar fram i 35 knop”...inser du hur fort det är in en båt som är 55-65 fot? För farter över 25 knop bör du nog kolla på nåt som inte är crusing-anpassat. Har du dessutom inte erfarenhet av segling så är nog farter runt 15 knop mer lämpligt (och skönare för de som är ombord)
Även om dessa 3 katamaraner kanske kan nå upp i 20 knop i rätt vind och med rätt besättning (och i kortare perioder) så ska du nog inte räkna med mer än 10-15 knop i snitt. (Den ena skriver dom ju dessutom att den klara HELA 240M per dag=10 knop i snitt)
Och ”skeppsredare”, vad är det?
Ta det på rätt sätt men tror du behöver läsa på lite mer om det här. Är själv uppvuxen med segelbåt och jobbar inom branschen så svarar gärna på fler frågor
För att mera gå över 20 knop strecket än under med någon av dessa kattor, ska jag titta på en större eller mindre katta för det?

Det är bra att veta för mig om jag måste titta på mera 65 fots segmentet så jag kan förbereda pappa för det. Det är typ han som betalar ändå.

Fredrik S

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Om man vill ha en motorbåt som går att traila efter en vanlig personbil, men som ändå är stor nog att kunna övernatta två vuxna och ett barn någon enstaka natt, vad ska man titta efter då med en budget på 100 000 kr?

Tomcaten

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
processed (16).jpeg
processed (15).jpeg

Hittat en kristall därute. Utmärkt o lättseglad Lagoon 570 som är till salu.

Det kändes bra att få en storleksuppfattning om den och den var lite stor, hög även från bryggan men det känns som jag börjar att hitta till rätt element nu snart.

Dock har den som bobåt väldigt små fönster framtill. Det ser ut som en radda flygplansfönster och en äldre Privilege 48 som jag skrev om förut i tråden hade större och mera husliga fönster. Se bild nedan.
foto3.jpg

Eller det kanske är lite olika när dessa mera är som tak/framåt fönster?
Men detta öppnar ändå upp det för en mera trevlig boyta tror jag. Bara en jämförelse som jag såg.

Tjenixen.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer