[OT] Happys båtforum

Tomcaten

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
KL8

Efter man plöjt så sjukt mycket flygteori & procedurererer så kan ja berätta att man blir rätt loj inför många andra saker i livet.

Många båtkaptener var på mig förut att ja skulle utbilda mig som de men jag kände aldrig någon wow inför att framföra båten.

Flygplan fick det att sjunga till i kroppen när man skulle framföra de, en helt annan sak. Men men äldre och visare så nu står man inför sjön igen men det känns bra och är säkrare.
 

Stumpy

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Fö gick jag en kväll en nattnavigeringskurs, mest praktik. Det var både kul och givande.
Har för mig att nattnavigation var en del av kustskepparutbildningen när jag gick den. Vi åkte omkring utanför Dalarö med handstrålkastare. Sjukt mycket prickar med reflexer där, utöver alla fyrar och bojar. Kul och lärorikt.
 

jonte987

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
När jag gjorde förarbevis så ingick ingen praktik alls. Märke, lanternor och lite kursberäkningar eller vad det var. ABF Trelleborg. Fint ska det vara (annat än Lundsberg det)
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
Förarbevis minns jag som bara navigation och sjökortsteori, förarbevis för högfartsbåt hade vi något slags praktik på men det var det lilla. Minns inte att vi lärde oss något på den kursen faktiskt.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
Efter att ha tillbringat 18 månader i kungens regi varav 12 på ett av hans flytetyg så måste jag säga att insjöarna är värst. En dryg vecka på Vänern var bland det guppigare. Östersjön kan vara nog så jäklig men Västkusten minns jag som ganska snäll trots allt. Hade Berga som hemmahamn i 6 månader och Nya Varvet 6 mån.
 

salle

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Tror bara de lyfter i och ur båtar där? När jag köpte båt där kunde jag bara betala för att få den upplyft till en trailer, inte ta upp den själv. Körde ju sjövägen hem istället.

Här i Nynäshamn finns det tre öppna ramper så det är en del vattenskotrar men de beter sig bra vad jag sett.
Många sjösätter nere i Slagsta där det finns en öppen ramp. Brukar vara lite kaoz där har jag sett när jag cyklat förbi.
 

johan44

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Många sjösätter nere i Slagsta där det finns en öppen ramp. Brukar vara lite kaoz där har jag sett när jag cyklat förbi.
Kaoz, hot och polis på plats i Kanaan också stundom. Den nya generationen sjöfolk gör annorlunda, visst var det så att man hälsade på sjön för...? Gillar att vi fortfarande hälsar i skogen :)
 

SocialGimp

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Efter att ha tillbringat 18 månader i kungens regi varav 12 på ett av hans flytetyg så måste jag säga att insjöarna är värst. En dryg vecka på Vänern var bland det guppigare. Östersjön kan vara nog så jäklig men Västkusten minns jag som ganska snäll trots allt. Hade Berga som hemmahamn i 6 månader och Nya Varvet 6 mån.
Ja, det kanske är mer krabb sjö i Vänern och mer sköna dyningar i haven.
 

Lindahl195

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Ja, det kanske är mer krabb sjö i Vänern och mer sköna dyningar i haven.
Helt enig, åkte Karlstad-sjötorp en finfin dag för 2v sen när det knappt blåste med Donzin, en vän ville hänga på med sin micore 630/115hk, det var tur dom inte gjorde det...

Spenderat 7 somrar i medelhavet på segelbåt (ja, vi chartrade ut vår Bavaria40 och sålde i sverige sen. Den var fin för sin ålder) och jag tar hellre 2m dyningar där än 50-80 (eller mer för den delen) i vänern! Fyfan kommer från alla håll, helt utan nån form av logik, form, repetition eller struktur😁😂
Då är man glad över 24°V och en stor gjutjärnsklump i aktern, iallafall om man vill hålla lite fart så man kommer fram någon gång.
 
Senast ändrad:

Tomcaten

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Du har redan fått denna fråga men jag ställer den igen ändå, har du någon erfarenhet av att segla? Du pratar om ”mera än 25 knop” ”kryssar fram i 35 knop”...inser du hur fort det är in en båt som är 55-65 fot? För farter över 25 knop bör du nog kolla på nåt som inte är crusing-anpassat. Har du dessutom inte erfarenhet av segling så är nog farter runt 15 knop mer lämpligt (och skönare för de som är ombord)
Även om dessa 3 katamaraner kanske kan nå upp i 20 knop i rätt vind och med rätt besättning (och i kortare perioder) så ska du nog inte räkna med mer än 10-15 knop i snitt. (Den ena skriver dom ju dessutom att den klara HELA 240M per dag=10 knop i snitt)
Och ”skeppsredare”, vad är det?
Ta det på rätt sätt men tror du behöver läsa på lite mer om det här. Är själv uppvuxen med segelbåt och jobbar inom branschen så svarar gärna på fler frågor
För att mera gå över 20 knop strecket än under med någon av dessa kattor, ska jag titta på en större eller mindre katta för det?

Det är bra att veta för mig om jag måste titta på mera 65 fots segmentet så jag kan förbereda pappa för det. Det är typ han som betalar ändå.
 

Fredrik S

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Om man vill ha en motorbåt som går att traila efter en vanlig personbil, men som ändå är stor nog att kunna övernatta två vuxna och ett barn någon enstaka natt, vad ska man titta efter då med en budget på 100 000 kr?
 

Tomcaten

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
processed (16).jpeg
processed (15).jpeg


Hittat en kristall därute. Utmärkt o lättseglad Lagoon 570 som är till salu.

Det kändes bra att få en storleksuppfattning om den och den var lite stor, hög även från bryggan men det känns som jag börjar att hitta till rätt element nu snart.

Dock har den som bobåt väldigt små fönster framtill. Det ser ut som en radda flygplansfönster och en äldre Privilege 48 som jag skrev om förut i tråden hade större och mera husliga fönster. Se bild nedan.
foto3.jpg


Eller det kanske är lite olika när dessa mera är som tak/framåt fönster?
Men detta öppnar ändå upp det för en mera trevlig boyta tror jag. Bara en jämförelse som jag såg.

Tjenixen.
 

Tomcaten

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Man kunde även slå ihop klass 8 med HSF något för att köra ribb-båtar men sånt jobb tror jag är kul 1 månad sen vill man inte längre stå o studsa och missa all skärgård i periferin.
 

Konvalj

Medlem
[OT] Happys båtforum
Man kunde även slå ihop klass 8 med HSF något för att köra ribb-båtar men sånt jobb tror jag är kul 1 månad sen vill man inte längre stå o studsa och missa all skärgård i periferin.
HSF är en väldigt vettig kurs även om man bara planerar att köra i 20kn. Den kostar en del men är å andra sidan giltig livet ut så...

För övrigt tröttnar man (jag) aldrig på att köra snabbt.
 

Akronym

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Radar ingår i klass 8, dock är praktikmängden inte så styrd så där bestämmer utbildaren omfattning.
Det är ju ytterst lite dock. Men har man tillgång till båt med radar är det ju bara täcka för alla rutor och köra enbart radar och papperskort - riktigt bra övning. Görs ju helst i bra väder med en utkik så man inte gör bort sig :)
 

Akronym

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Man kunde även slå ihop klass 8 med HSF något för att köra ribb-båtar men sånt jobb tror jag är kul 1 månad sen vill man inte längre stå o studsa och missa all skärgård i periferin.
Även om det finns en del bra att lära sig om navigation i HSF så känns det ju inte värt priset om man inte tänkt jobba med RIB-charter
 

Konvalj

Medlem
[OT] Happys båtforum
Det är ju ytterst lite dock. Men har man tillgång till båt med radar är det ju bara täcka för alla rutor och köra enbart radar och papperskort - riktigt bra övning. Görs ju helst i bra väder med en utkik så man inte gör bort sig :)
Praktiken är som sagt upp till utbildaren, men det teoretiska är ändå ganska omfattande:
1601473031163.png
 

Akronym

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Praktiken är som sagt upp till utbildaren, men det teoretiska är ändå ganska omfattande:
Visa bilaga 445407
Jag förstår din poäng men skulle inte kalla 10h teori+praktik för "ganska omfattande" när det gäller radar ;) speciellt inte när det verkar som dom ska hinna med ARPA. Skit samma, min poäng var att radar är jävligt vettigt att kunna och värt att lägga extra tid på oavsett om det är i skolbänken eller när man är ute privat :)
 

Konvalj

Medlem
[OT] Happys båtforum
Jag förstår din poäng men skulle inte kalla 10h teori+praktik för "ganska omfattande" när det gäller radar ;) speciellt inte när det verkar som dom ska hinna med ARPA. Skit samma, min poäng var att radar är jävligt vettigt att kunna och värt att lägga extra tid på oavsett om det är i skolbänken eller när man är ute privat :)
Jag håller med, jag ville bara poängtera att man inte står helt utan radarkunskaper efter en klass 8. Det är inte ens ARPA man ska lära sig utan att manuellt plotta för hand. En mycket värdefull kunskap om man jobbar på en båt med en radar från innan 80-talet... Annars, rätt värdelöst utöver att ha lite grundförståelse.

Radar är ovärderligt och det tar betydligt längre tid än 10h att ens bli bekväm med att bara köra på radar. Bara på grund av radarinnehållet kan jag rekommendera alla intresserade att gå HSF. Det finns kurser som ger Radarintyg (från NFB), men innehållet i den kursen är så gott som identiskt med radardelen i klass 8.
 

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Vad är bra utbildning utöver klass 8 för att segla 50 fots katta till västindien?
Lära sig väder routing är nog inte helt fel, dels för att det går snabbare och även så man kan undvika dom värsta ovädren om man dyker på sådana.

Känns som du har ganska bra mekkunskaper annars är det ju bra att lära sig hur man lagar en diesel mm så man har ström i båten hela tiden. Väldigt jobbigt att segla långt i en helt död båt.
 

Konvalj

Medlem
[OT] Happys båtforum
Vad är bra utbildning utöver klass 8 för att segla 50 fots katta till västindien?
Själv eller med besättning?

Om du är själv skulle jag säga att minimum är fartygsbefäl klass 8 och maskinbefäl klass 8. Men i praktiken är det framför allt erfarenhet du vill ha. Även om båten är fräsch så kan vad som helst gå sönder och är man på öppet vatten kan man inte stå handfallen och inte kunna hantera situationen. Du behöver alltså kunna meka motor, laga elsystem, nödlaga riggen, segla i hård vind, överleva tristess i stiltje osv osv.

Det går utmärkt att semestersegla jorden runt utan formella utbildningar. Jag skulle inte hoppa in som besättningsmedlem hos en befälhavare jag inte känner om denne inte har de behörigheter som båten kräver (vid kommersiell körning).
 

xyz-saft

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Det är ju ytterst lite dock. Men har man tillgång till båt med radar är det ju bara täcka för alla rutor och köra enbart radar och papperskort - riktigt bra övning. Görs ju helst i bra väder med en utkik så man inte gör bort sig :)
Tanken är god, men att täcka för rutorna är faktiskt olagligt. 360 graders uppsikt runt om med alla till buds stående medel är det ju som gäller.
Men som så många sagt, man måste öva på att köra radar. Särskilt om man vill kunna köra snabbt och i lite dåligt väder.
 

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Tanken är god, men att täcka för rutorna är faktiskt olagligt. 360 graders uppsikt runt om med alla till buds stående medel är det ju som gäller.
Men som så många sagt, man måste öva på att köra radar. Särskilt om man vill kunna köra snabbt och i lite dåligt väder.
Har man lite självdisciplin så kan man ju titta endast på radarn utan att täcka för rutor men man ska ändå ha med sig en gast som kan hålla uppsikt.
 

xyz-saft

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Har man lite självdisciplin så kan man ju titta endast på radarn utan att täcka för rutor men man ska ändå ha med sig en gast som kan hålla uppsikt.
Precis, det är att föredra. När man känner att man är bekväm med det kan man ge sig ut när det är mörkt men lugnt väder så man har lite hjälp av fyrar och lysbojar etc om det är så. Kan man få med någon som är erfaren och som kan instruera är det guld värt. Det krävs också mer förberedelser när man ska köra radar jämfört att köra rent optiskt för att få till ett bra pass.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
Måste man inte vara två för att köra kommersiellt över 35 knop?

I min värnplikt körde vi 36 meters patrullbåt i mörker radartyst som övning, med mörkerkikare och visuellt med fyrar och sånt. Men jag har för mig att det satt någon och hade koll på radarn ändå så att det inte skulle gå allt för illa.
 

Tomcaten

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Min mörkerutbildning under flygningen(intro-krav till innan instrument) var buskul.
Svårt även, lätt att förväxla flygplatsens ljus med städerna så inflygningarna blev vingligare.
Att landa på en helsvart bana var de svåraste landningarna som jag gjorde innan jag slutade.
 

Konvalj

Medlem
[OT] Happys båtforum
Måste man inte vara två för att köra kommersiellt över 35 knop?

I min värnplikt körde vi 36 meters patrullbåt i mörker radartyst som övning, med mörkerkikare och visuellt med fyrar och sånt. Men jag har för mig att det satt någon och hade koll på radarn ändå så att det inte skulle gå allt för illa.
Nej, om båten kan köra 35kn eller mer krävs 1 person med HSF och om den kan köra 45kn eller mer krävs 2 med HSF. Sen kan det krävas 2 personer eller fler på grund av motorstyrka, dräktighet eller passagerarantal men farten i sig sätter inte den begränsningen.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
Nej, om båten kan köra 35kn eller mer krävs 1 person med HSF och om den kan köra 45kn eller mer krävs 2 med HSF.
Just det, så var det. Funderade lite på hur hastigheterna egentligen definieras, kan köra är ju ett ganska luddigt begrepp. I början på säsongen med ren botten, utan passagerare och utan all skrot man samlar i båten över en säsong går vår båt några knop mer än 30. I slutet av säsongen med hela familjen ombord några knop mindre.

Gissar att det inte är så relevant om det inte händer något tokigt.
 

Konvalj

Medlem
[OT] Happys båtforum
Just det, så var det. Funderade lite på hur hastigheterna egentligen definieras, kan köra är ju ett ganska luddigt begrepp. I början på säsongen med ren botten, utan passagerare och utan all skrot man samlar i båten över en säsong går vår båt några knop mer än 30. I slutet av säsongen med hela familjen ombord några knop mindre.

Gissar att det inte är så relevant om det inte händer något tokigt.
Det är faktiskt ovanligt oluddigt för att vara på sjön.

I princip gäller det båten tankad, provianterad och med den besättningen båten kräver för de färder den är tänkt för. Och utan havstulpaner och bottenskägg. Jag är lite osäker vad gäller passagerarfartyg men för de båtar jag befattar mig med så är det med enbart besättning.

Så bortsett från osäkerheten vad gäller passagerare så för en RIB-charter i skärgården gäller alltså fulltankad, besättning och all utrustning som båttypen kräver enligt besiktning.
 

Akronym

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Tanken är god, men att täcka för rutorna är faktiskt olagligt. 360 graders uppsikt runt om med alla till buds stående medel är det ju som gäller.
Men som så många sagt, man måste öva på att köra radar. Särskilt om man vill kunna köra snabbt och i lite dåligt väder.
Absolut inte olagligt att täcka för rutorna om man, som jag skrev, har någon ombord som håller utkik.

Edit: från TSFS 2009:44
På fartyg ska man ständigt hålla noggrann utkik med syn, hörsel och alla
andra tillgängliga och under rådande omständigheter och förhållanden
användbara medel så att man kan göra en fullständig bedömning av situationen och risken för kollision.

Finns ju rätt många fartyg där men rent optisk har svårt att hålla utkik horisonten runt.
 
Senast ändrad:

Akronym

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Det är inte ens ARPA man ska lära sig utan att manuellt plotta för hand.
Tänkte inte ens att man lärde ut manuell plotting till Klass 8 med tanke på var en båt i klass 8 storlek skulle röra sig 😂 är ju bra att kunna om man går ute på haven dock.

I det fartområde och med den fart vi håller på mitt fartyg så kör jag inte ens ARPA. För korta distanser och för mycket kursändringar helt enkelt. RM och korta trails brukar räcka.
 

xyz-saft

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Absolut inte olagligt att täcka för rutorna om man, som jag skrev, har någon ombord som håller utkik.

Edit: från TSFS 2009:44
På fartyg ska man ständigt hålla noggrann utkik med syn, hörsel och alla
andra tillgängliga och under rådande omständigheter och förhållanden
användbara medel så att man kan göra en fullständig bedömning av situationen och risken för kollision.

Finns ju rätt många fartyg där men rent optisk har svårt att hålla utkik horisonten runt.
Ja, och genom att täcka rutorna använder man inte alla tillgängliga och användbara medel. Det är skillnad på fartyg som är byggda så att det är svårt att hålla utkik, och att aktivt försämra sina möjligheter. Jag har väldigt svårt att se att det skulle anses vara okej om det sker en olycka. Även om man har någon som agerar utkik.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer