[OT] Happys båtforum

Lövis

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Förklara då mera vad gelcoat är och hur det bör vara för att vara bra på en segelbåt.
För båtar som serietillverkas har man skrovformar som är högglanspolerade.
I dom läggs först ett tjockt lager målfärg i polyester (gelcoat), när detta härdat laminerar man direkt på detta, lamineringshartsen binder med gelcoaten.
Då får man en högglansig yta som håller väldigt länge.
Det är gelcoatlagret som man sen kan slipa och polera upp ifall det blivit blekt av solen. rekommenderas egentligen inte, men i nåt skede blir dom matta, och man hamnar att polera.
...att hålla koll på när man köper båt är om färgen har kvar glans, är jämn eller flammig, osv.

Senast ändrad:

Lindahl195

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Ekonomin såg jag som en bra måttstock för hur mycket arbete som lägges ned ifrån mitt håll månadsvis på bilarna men jag kunde kanske formulerat mig på ett annat sätt.

Jag kan utan problem bifoga bilder här sedan på mina bilar på verkstaden så får du se hur mycket som vi går igenom med de under vinterhalvåren.

Inte ett dugg intresserad faktiskt, det är ganska orelevant.

Lycka till med båt-letandet. Och all lycka till renoveringen :)

Mårten

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Ha det så kul med elen. Såg ut som ett råttbo av rang på bilderna.
20+ år gamla båtar har 20+ år gamla elinstallationer som lappats, lagats och byggts till många gånger när ny utrustning tillkommit eller gammal bytts ut. Inte ovanligt att hitta avklippta kablar och konstiga skarvar lite överallt.
Har du inte erfarenhet av båtar kan det vara läge att fundera på en besiktningsman. Det är inte jättekul att köpa en grundstött eller tappad båt för över miljonen, med pest under vattenlinjen och vatteninträngning i distansmaterialet i däck och överbyggnad. Gelcoat är vattentätt-ish. Just ändelsen ish ger upphov till ett intressant problem.

Tomcaten

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Inte ett dugg intresserad faktiskt, det är ganska orelevant.

Lycka till med båt-letandet. Och all lycka till renoveringen :)

Jag tänkte så du ser att jag inte tar lätt på saken men för den som samtidigt inte orkar gå igenom 11 sidor eller ens de senaste 3-4 sidorna hade räckt, sett att jag nog inte tar lätt så på´t :giggle:

NON

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Apropå renoveringsbehov och gamla plastbåtar:
1617887421642.png

Finns lite att göra på denna innan den kommer i sjön igen :)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
Kör igång med lite rubbing bara så ger det sig självt! Tog själv hem båten igårkväll. Hade glömt hur stor plats den tar.. och hur mycket som är kvar att fixa. :)

Mest kosmetiskt dock, förutom det behöver jag montera tillbaka drevet och montera den nypolerade propellern, byta lite slangklämmor på kylarslangarna och byta torrspruckna, 15 år gamla bränsleslangar mellan fasta tanken och utombordaren. Tvätta kapellet och montera det.. och.. och.. ja det verkar vara en del trots allt.

johan44

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Namnet kom efter några år av tidiga sjösättningsvanor när det blev rutin att bryta in till platsen... Winth 435, supertrevlig och tror jag minst på hela klubben, oräknat optimisterna som ligger på land :) HT är bäst, förstår mig inte på moderna omysiga båtlayouter...

rouster

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Namnet kom efter några år av tidiga sjösättningsvanor när det blev rutin att bryta in till platsen... Winth 435, supertrevlig och tror jag minst på hela klubben, oräknat optimisterna som ligger på land :) HT är bäst, förstår mig inte på moderna omysiga båtlayouter...
Vi hade en 485 som vi sov i hela familjen på 5 personer.

JojjeM

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Kul med sjösättning!

Tips på att få bort (rester av) havsulpaner?

Det var rejält med påväxt när jag plockade upp båten i höstas. Gick hyfsat enkelt att skrapa det värsta direkt men det är lite "ringar" kvar och lite rester i skrymslen.

Några bra (eller dåliga) erfarenheter av medel och metoder? Tänkte ta tag i det nån helg framöver.

/Johan

aquaman

Medlem
[OT] Happys båtforum
Kul med sjösättning!

Tips på att få bort (rester av) havsulpaner?

Det var rejält med påväxt när jag plockade upp båten i höstas. Gick hyfsat enkelt att skrapa det värsta direkt men det är lite "ringar" kvar och lite rester i skrymslen.

Några bra (eller dåliga) erfarenheter av medel och metoder? Tänkte ta tag i det nån helg framöver.

/Johan
Slipa? :)

Det finns specialmedel som man spayar på som löser upp dem och sen kan man skrapa/tvätta bort ringarna. Det är väldigt dyrt medel dock (typ 200 kr/l) och om man tittar på innehållsförteckningen så är det någon form av syra som angriper kalken i havstulpanens skal så jag har med framgång använt avkalkningsmedel som Kalkosan eller Hessa från ICA. (30 kr/l)
I med det i en sprayflaska (typ blomspruta eller ursköljd avfettningsspruta) och spraya på, vänta en stund och sen skrapa/tvätta. Kan funka med högtryckspruta också. Skölj av och upprepa om nödvändigt.

VARNING! Det är som sagt en syra så använd gummihandskar och skyddglasögon samt heltäckande kläder. Det fräter på kroppen och skadar ögonen.

salle

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Ättika! Blanda med vatten till lämplig blandning, typ hälften. I med några droppar diskmedel. Funkar som mirakelmedel till typ allt, även fönsterputs.

Jag har kört Tryggves mirakelfett också i några år istället för bottenfärg. Vet inte om han har något kvar men sjukt effektivt mot tulpaner och påväxt, testat både i Mälaren och Östersjön. Kletas på med pensel, rätt drygt och smidigt att jobba med. https://giftfri-batbotten.webnode.se/

Stumpy

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Jag har köpt oxalsyra i fast (pulver) form från Nitor i färgaffären. Löses sedan upp med vatten i en gammal glassburk och penslas på. Annars är det mycket oxalsyra i rabarber, så man kan pensla på rabarberkräm istället. Använder oxalsyran framförallt för att bleka vattenlinjen.

Hcsokim

Medlem
[OT] Happys båtforum
Ättika! Blanda med vatten till lämplig blandning, typ hälften. I med några droppar diskmedel. Funkar som mirakelmedel till typ allt, även fönsterputs.

Jag har kört Tryggves mirakelfett också i några år istället för bottenfärg. Vet inte om han har något kvar men sjukt effektivt mot tulpaner och påväxt, testat både i Mälaren och Östersjön. Kletas på med pensel, rätt drygt och smidigt att jobba med. https://giftfri-batbotten.webnode.se/
Sjukt intressant koncept! du råkar inte veta om någon annan har kopierat/köpt det konceptet? Sidan du länkade till verkar tyvärr ha varit inaktiv de senaste 6 åren iaf...

salle

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Sjukt intressant koncept! du råkar inte veta om någon annan har kopierat/köpt det konceptet? Sidan du länkade till verkar tyvärr ha varit inaktiv de senaste 6 åren iaf...
När jag pratade med honom sist så verkade det rätt osäkert. Tuff konservativ bransch både bland tillverkare och användare sa han och svårt att hitta kapital. Så antagligen nedlagt?
Jag har bara en och en halv burk kvar tyvärr, grymma grejor.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer