Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Den har funnits ett gäng år nu (3-4 i alla fall). Ganska bra utbildning som inte tar allt för lång tid.Happ happ happ det finns en till utbildning på marknaden nu som kustbevakningen fäller folk för.
CRM vill jag minnas att det hette, vi åkte dit på det förut eller min kapten rättare sagt som var en bättre kapten ska jag säga. Utbildningen var helt okänd för honom och vår skeppsredare.
Det är något nytt villebråd ifrån transportstyrelsen avdelning för onödigt påhitt.
12000:- kostade det att inte ha något.
Happ happ happ det finns en till utbildning på marknaden nu som kustbevakningen fäller folk för.
CRM vill jag minnas att det hette, vi åkte dit på det förut eller min kapten rättare sagt som var en bättre kapten ska jag säga. Utbildningen var helt okänd för honom och vår skeppsredare.
Det är något nytt villebråd ifrån transportstyrelsen avdelning för onödigt påhitt.
12000:- kostade det att inte ha något.
Ska det vara sjövärdigt gäller det att veta vad man gör. Många segelbåtar är 2-3 halvor som är skruvade/limmade ihop och finns många exempel där man tex byggt om en akter eller tak mm. Plastskador och montage AB i svinninge har gjort en hel del.Hur pass svårt är det att renovera en Segelbåt?
Mera precist tänkte jag om man utökar fönster storlekar, lägger in trädetaljer, målar om ytterskrov eller tom. höjer taket?
På en catta ser det inte ut att vara så svårt att höja taket för en så pass rund konstruktion och jag tror att det skulle ge en större rymd på ett effektivt sätt.
Men hur pass svårt är det att gå igenom glasfibern och sedan blixtlåsa ihop den?
Om man tittar på det här exemplaret som jag spekulerar på https://www.yachtworld.com/boats/1997/catamaran-cruisers-57-3513722/
Så ser taket ut att vara bra format för en liten toppning=)
Det ser ut att vara lite lågt i tak inombords och lite grottigt. Resterande inredning är inte heller så rolig med nästan avsaknad av all nödvändig båt-trä.
Men där borde man sätta båten till sjöss mot Estland för en glasfiber firma som kan göra jobbet till 1/3 kostnad.
I den där båten ser jag mycket potential och när det börjar på en smärre prisnivå så lämnar det mycket ekonomi för egna modifieringar. Den ser lite omodern ut tycker jag men jag tror att man lätt kan arbeta upp det med egna dekormålningar.
Bra storlek när 57 ft gör att man kan överleva som hyresgäst för en tid.
Jag tror det sistnämnda men sen har jag väl lite storlekskomplex över alla mina grejjer.
Nej men jag vill verkligen kunna sträcka ut mig i salongen och känna att det blir vardagsrumskänsla. Jag växte upp med 100 kvm undervåning för mig själv hos mina föräldrar så jag är vad vid god yta.
Man skulle kunna börja med att sätta i större fönster då.
Som alltid så blir ju det första köpet sällan rätt. Så köp något som du tror skulle funka som det är, känn hur det funkar och försök köpa rätt andra gången, eller om det bara krävs mindre modifikationer så gör dem.
https://se.yachtworld.com/baatar/1997/kelsall-tango-52-3609446/
Det dök upp en ny båt för mig, den är billigare och blir på det viset överkomlig fortare än andra. Jag tycker om de här kattorna från 90-talet med lite spetsiga utformningar.
En ny lagoon attraherar mig inte det minsta, tycker att det ser ut som Ikea inuti bara.
Det var väl lite fel att välja ett rött motiv för segel, skrov, kuddar och andra detaljer för det gör sig inte riktigt rätt tycker jag.
Inuti ser den rätt fin ut och tar man bara in en duktig möbelsnickare som polerar upp träet, byter ut detaljer och installerar lite nytt trä så tror jag det blir riktigt bra.
Jag ändrade mig lite efter påläsning om performance kontra bekvämligheter och där tror jag att jag vill ha en med smalare skrov för att få upp hastigheten bra. Risken finns att bli lite för rastlös på sjön och jag vill gärna komma nånvart och 52 fot är relativt stort ändå.
Det finns en Outreemer 55 Light som just är perfomance-betonad med smala pontoner som jag tittat en del på och den här ser också att ha relativt smala pontoner. Eller ser jag fel?
Är det inte lätt gjort att ta in en vanlig möbelsnickare som styr upp inredningen för jag behöver väl inte en maritim möbelsnickare? Snickare som snickare tänkte jag för jag vet att marin-tekniker är omöjliga att få tag i när man behöver de under somrarna.
Tror ni att det är en stor operation att måla om skrovet? Man måste väl få tag i en ganska rejäl kran för den är ju rätt så bred?
Hissa upp på land, skrapa rent skrov och sedan ta in vanliga målare?
Det ser ut som att den är målad med coppercoat, vanligt bland långseglare eftersom det inte växer så fort på det.
Dom röda bitarna är antagligen dekaler. Mantågen i rostfritt går förstås att byta ut men det är dyrt med RF.
Ny framgår inte om båten är gelcoat eller målad, men om den är gelcoat så bör man nog ha lagt den röda färgen i formen. (Så gör man åtminstone på de båtvarv jag känner till).
Altså inte tejpad.
Nu är det ju 11 sidor att gå igenom.. har du ägt eller renoverat båt tidigare?
Låter som du tar lite lätt på ett sånt här projekt..
Förklara då mera vad gelcoat är och hur det bör vara för att vara bra på en segelbåt.
Verkligen?
Du skulle aldrig kunna hålla i den ekonomi som jag håller för mina bilar av de löpande utgifter som jag tar varje månad, för renoveringar med annat.
Ny framgår inte om båten är gelcoat eller målad, men om den är gelcoat så bör man nog ha lagt den röda färgen i formen. (Så gör man åtminstone på de båtvarv jag känner till).
Altså inte tejpad.
Underbart med forum. Jag behövde inte nödvändigtvis mena ekonomiskt utan även tidsmässigt och hur sjukt mycket arbete det är.
Förövrigt är du inte ensam om (flera) dyra hobbys så du behöver inte försöka hävda dig om ekonomi, jag har ingen aning om din och du ingen aning om min.
Det var menat i all välmening, ingenting är "bara" och speciellt inte i båtvärlden där allt tar x gånger mer tid..