[OT] Happys båtforum

[OT] Happys båtforum
Ja, och genom att täcka rutorna använder man inte alla tillgängliga och användbara medel. Det är skillnad på fartyg som är byggda så att det är svårt att hålla utkik, och att aktivt försämra sina möjligheter. Jag har väldigt svårt att se att det skulle anses vara okej om det sker en olycka. Även om man har någon som agerar utkik.
Om utkiken står så hen ser horisonten runt, och man har någon som sitter vid radarn vad är det då du menar med att man inte använder alla till buds stående medel? Ska alla ombord se horisonten runt?
Har svårt att tänka mig att en uppdelning av arbetsuppgifter som är tillåten på fartyg >500brt skulle vara olaglig på en fritidsbåt.
Om man är extra nojig kan man ju skärma av radarnavigatören så att den som kör ser ut men har man någorlunda koll på hur man är utkik och hur man läser en radarbild så förstår jag inte vad det skulle göra för skillnad - då skulle ju inte radarnavigering vara tillåten när sikten är mindre än vad fartyget behöver för att göra undanmanöver

[OT] Happys båtforum
Happ happ happ det finns en till utbildning på marknaden nu som kustbevakningen fäller folk för.
CRM vill jag minnas att det hette, vi åkte dit på det förut eller min kapten rättare sagt som var en bättre kapten ska jag säga. Utbildningen var helt okänd för honom och vår skeppsredare.
Det är något nytt villebråd ifrån transportstyrelsen avdelning för onödigt påhitt.

12000:- kostade det att inte ha något.

[OT] Happys båtforum
Happ happ happ det finns en till utbildning på marknaden nu som kustbevakningen fäller folk för.
CRM vill jag minnas att det hette, vi åkte dit på det förut eller min kapten rättare sagt som var en bättre kapten ska jag säga. Utbildningen var helt okänd för honom och vår skeppsredare.
Det är något nytt villebråd ifrån transportstyrelsen avdelning för onödigt påhitt.

Den har funnits ett gäng år nu (3-4 i alla fall). Ganska bra utbildning som inte tar allt för lång tid.

[OT] Happys båtforum
aha den dök upp som smäll i ansiktet på oss. Men fattar inte varför det inte ska räcka med en 8a utan man måste lägga till något "nödvändigt"

[OT] Happys båtforum
För att alla säkerhetskrav överallt långsamt ökar?
Förr behövde man inte ha säkerhetsbälte heller, rätt vad det var så var vi tämligen överens om att det var en bra idé ändå.
(Med reservation för att jag inte vet vad utbildningen innehåller.)

[OT] Happys båtforum

CRM är en IMO-kurs (1.39), alltså inget som Transportstyrelsen hittat på. FB8 tar inte upp särskilt mycket personalhantering (i princip enbart ur bemannings- och säkerhetssynpunkt), så det är helt klart en bra kompletterande kurs.

[OT] Happys båtforum
Hur pass svårt är det att renovera en Segelbåt?

Mera precist tänkte jag om man utökar fönster storlekar, lägger in trädetaljer, målar om ytterskrov eller tom. höjer taket?

På en catta ser det inte ut att vara så svårt att höja taket för en så pass rund konstruktion och jag tror att det skulle ge en större rymd på ett effektivt sätt.

Men hur pass svårt är det att gå igenom glasfibern och sedan blixtlåsa ihop den?

[OT] Happys båtforum
På en segelbåt är det ju oftast ganska mycket hårdvara uppe på däcket, så du får nog ett rätt digert jobb att se till att riggen fungerar som den skall igen efter en takhöjning. Sen är väl antalet tillbyggda båtar som ser proportionerliga och snygga ut efteråt extremt få.

Att sätta in större fönster bör inte vara skitsvårt men det minskar ju kapaciteten att gå till havs så klart. Man vill inte ha så stora fönster om det kommer brytande vågor över båten.

[OT] Happys båtforum
Hur pass svårt är det att renovera en Segelbåt?

Mera precist tänkte jag om man utökar fönster storlekar, lägger in trädetaljer, målar om ytterskrov eller tom. höjer taket?

På en catta ser det inte ut att vara så svårt att höja taket för en så pass rund konstruktion och jag tror att det skulle ge en större rymd på ett effektivt sätt.

Men hur pass svårt är det att gå igenom glasfibern och sedan blixtlåsa ihop den?
Ska det vara sjövärdigt gäller det att veta vad man gör. Många segelbåtar är 2-3 halvor som är skruvade/limmade ihop och finns många exempel där man tex byggt om en akter eller tak mm. Plastskador och montage AB i svinninge har gjort en hel del.

[OT] Happys båtforum
Om man tittar på det här exemplaret som jag spekulerar på https://www.yachtworld.com/boats/1997/catamaran-cruisers-57-3513722/

Så ser taket ut att vara bra format för en liten toppning=)
Det ser ut att vara lite lågt i tak inombords och lite grottigt. Resterande inredning är inte heller så rolig med nästan avsaknad av all nödvändig båt-trä.

Men där borde man sätta båten till sjöss mot Estland för en glasfiber firma som kan göra jobbet till 1/3 kostnad.

I den där båten ser jag mycket potential och när det börjar på en smärre prisnivå så lämnar det mycket ekonomi för egna modifieringar. Den ser lite omodern ut tycker jag men jag tror att man lätt kan arbeta upp det med egna dekormålningar.
Bra storlek när 57 ft gör att man kan överleva som hyresgäst för en tid.

[OT] Happys båtforum
Nu har jag bara seglat små enskrovsbåtar och är inte någon båtingenjör, men de där takbjälkarna ser ut som uppochnervända spant. Kanske är de en bärande del? Det skulle göra modifikationer väldigt vanskliga.

[OT] Happys båtforum
Om man tittar på det här exemplaret som jag spekulerar på https://www.yachtworld.com/boats/1997/catamaran-cruisers-57-3513722/

Så ser taket ut att vara bra format för en liten toppning=)
Det ser ut att vara lite lågt i tak inombords och lite grottigt. Resterande inredning är inte heller så rolig med nästan avsaknad av all nödvändig båt-trä.

Men där borde man sätta båten till sjöss mot Estland för en glasfiber firma som kan göra jobbet till 1/3 kostnad.

I den där båten ser jag mycket potential och när det börjar på en smärre prisnivå så lämnar det mycket ekonomi för egna modifieringar. Den ser lite omodern ut tycker jag men jag tror att man lätt kan arbeta upp det med egna dekormålningar.
Bra storlek när 57 ft gör att man kan överleva som hyresgäst för en tid.

Jag tror att din plan är dyrare än att köpa rätt båt från början. Som du ser står masten på överbyggnaden, den har en stötta ned till kölen men det är svårt att se på bilderna om masten står på kölen eller om den står på stöttan. Hur som helst, om masten står på stöttan så höjer du riggen om du inte samtidigt bygger om den. Höjer du riggen så ändras riggens karaktär, du får segel högre upp vilket ger större krafter. Gör du detta bör du definitivt anlita en båtbyggare som kan räkna på krafterna.

Står masten på kölen så blir det enklare i och med att riggen i sig inte ändras, däremot så behöver du såklart göra ändringar på masten. Se bild nedan, höjer du taket utan att höja masten så behöver du flytta kick osv. Detta påverkar seglingsegenskaperna mindre än att höja masten men saker som kick och cunningham behöver sitta på ungefär rätt plats för att fylla sitt syfte. Det är en väldigt mycket mindre operation än att bygga om taket men kan ändå bli problem.

1601799689716.png

Varför är du så inne på stora katamaraner? För att få en snabb båt eller bredare boende?

[OT] Happys båtforum
Jag tror det sistnämnda men sen har jag väl lite storlekskomplex över alla mina grejjer.

Nej men jag vill verkligen kunna sträcka ut mig i salongen och känna att det blir vardagsrumskänsla. Jag växte upp med 100 kvm undervåning för mig själv hos mina föräldrar så jag är vad vid god yta.

Man skulle kunna börja med att sätta i större fönster då.

[OT] Happys båtforum
Jag tror det sistnämnda men sen har jag väl lite storlekskomplex över alla mina grejjer.

Nej men jag vill verkligen kunna sträcka ut mig i salongen och känna att det blir vardagsrumskänsla. Jag växte upp med 100 kvm undervåning för mig själv hos mina föräldrar så jag är vad vid god yta.

Man skulle kunna börja med att sätta i större fönster då.

På en normalstor båt kommer det alltid vara trångt tyvärr. Jag har inte hållt på så mycket med katamaraner (däremot seglat en del hobie cat men en sån vill du nog inte ha), men jag har svårt att tänka mig att de känns rymliga.

För 2-3 Mkr får du nog en ganska fin långfärdsduglig enskrovig båt. Sök på Colin Archer så kan du se om någon känns rimlig. Det finns allt från gamla i ek till nyare i betong eller plast. En träbåt är nog inte rätt väg att gå men plast eller alu/stål finns nog. Såklart mindre rymligt än en katamaran men ståhöjd får du garanterat.

[OT] Happys båtforum
När det gäller crusing kattor som exemplet ovan så slår dom enskrovare på samma längd med hästlängder. Du har hytterna i skriven och i mitten en rymlig salong. Sen att det inte lite gör det väldigt bekvämt på långsegling.

[OT] Happys båtforum
Jag såg nu att den är gjord i alu inte glasfiber.

Eftersom det står Hull material Aluminium.

Är det bra att ha i metall än istället för glasfiber? Blir det mycket tyngre?

[OT] Happys båtforum
Underlättar inte det mina ombyggnadsplaner när det finns billigare plåtslagare att hitta i Estland och här än spacklare?

Behöver man oroa sig för rost nu?

[OT] Happys båtforum
Kanske fast på sikt i det fallet. Men öppnar en alu-konstruktion upp för det mera än glasfiber?

Något som jag har i huvudet är "stålbåt" men jag tror att jag fick det som liten när jag var på sjön och såg sådana båtar. Men det var väl Alu-båtar som jag såg då?

Hur blir lukten ombord av metall? När jag inte är helt förtjust i plast-lukten kanske detta blir bättre.

[OT] Happys båtforum
Kanske fast på sikt i det fallet. Men öppnar en alu-konstruktion upp för det mera än glasfiber?

Något som jag har i huvudet är "stålbåt" men jag tror att jag fick det som liten när jag var på sjön och såg sådana båtar. Men det var väl Alu-båtar som jag såg då?

Hur blir lukten ombord av metall? När jag inte är helt förtjust i plast-lukten kanske detta blir bättre.
Stål är lite ovanligare på den typ av båt du tittar på. Och stål = rost, det är helt ofrånkomligt att man måste knacka rost och måla om man har stålbåt. Fördelen är dock att skrovet tål galvaniska strömmar bättre och klarar is bättre.

Aluminium är i princip alla passagerarfartyg i skärgården byggda av(som inte är ingående, av logiska skäl). Det är relativt underhållsfritt och framförallt lättare än stål. Med aluminium får man dock vara extremt noga med galvaniska strömmar. Har man oisolerade kopparrör i kontakt med skrovet eller t ex vatten stående i kölen så att olika metaller ligger under ytan så går det fort att få relativt stora skador.

Glasfiber är bra för det är lätt att reparera även ute under gång. (Isolerar aningen bättre också=lite mindre problem med kondens, dock marginellt)
Om du inte köper en båt vars skrov kommer direkt ur formen så ska den inte lukta glasfiber.
Båtar tenderar att lukta annat än materialet dom är byggda i, speciellt om dom gått i svenska farvatten och stått på land 5 månader om året

Edit: vill du segla fort så är nog komposit det enda du ska titta på dock

[OT] Happys båtforum
Men som bo-båt är alu att föredra väl?

Då kan jag bo på den i svenska vatten vintertid även.

Men bra ovanstående svar tack.
I svenska vatten vintertid är nog det viktigaste bra isolering . Fritidsbåtar är sällan isolerade för att klara vintern bra, oavsett vilket material skrovet är gjort av.
Aluminium klarar inte gång i is speciellt bra. Men om du bara ska ligga stilla och ser till att hålla isfritt runt båten så är det lugnt

[OT] Happys båtforum
Okej. Jag såg också en bra sak med akterdäck och tänkte om man kan förlänga salongsutrymmet bakåt och "vägga" in det däcket.

Inbjuder inte en alu-konstruktion mera till det än glasfiber?

Då skulle man få bra rymd och från början kunna ha stora fönster och tänk er bak bara med glasdörrar som man kan öppna och dyka i direkt bakom!
b.png

[OT] Happys båtforum
När man ser den där bilden får man känslan av att hela överbyggnaden också är alu.
Men varför vill du bygga bort din enda utomhusplats?

Du har massor med utrymme inne men endast aktern för att vara ute. Iaf I annat än superväder. Är det 30grader ligger man kanske hellre på trampolinerna en stund, sen vill man iofs ha skugga och bris.

Känns som om du skjuter rätt hej vilt. Vill du mest ha ett projekt att jobba på?
Inget av de förslag du kommit med känns som några ekonomiska fullträffar MAP andrahandsvärde osv. Om det inte spelar någon roll och du ändå inte vill ha något att faktiskt segla med (inget av ändringsförslagen känns ämnade för att förbättra eller säkra livet till havs) så är det ju bara att köpa något du känner för, vad som helst, och modifiera (någorlunda) fritt.

[OT] Happys båtforum
Som alltid så blir ju det första köpet sällan rätt. Så köp något som du tror skulle funka som det är, känn hur det funkar och försök köpa rätt andra gången, eller om det bara krävs mindre modifikationer så gör dem.

[OT] Happys båtforum
Som alltid så blir ju det första köpet sällan rätt. Så köp något som du tror skulle funka som det är, känn hur det funkar och försök köpa rätt andra gången, eller om det bara krävs mindre modifikationer så gör dem.

Ja. Jag ska vänta ned priset ordentligt på den här först. Jag tycker att det är en bra idé av mig av flera orsaker. Skattemässigt ser jag fram emot det väldigt mycket för det som det kan medföra.
Men Sverige denna tid fram till Mars är ju bara grå. Inombords skulle jag vilja ta bort en del heltäckningsmattor och lägga in trägolv istället för att höja upp kvalitets-känslan.
Måla skrovets utsida är ju enkelt och kan jag själv göra något snyggt av.

[OT] Happys båtforum
https://se.yachtworld.com/baatar/1997/kelsall-tango-52-3609446/

Det dök upp en ny båt för mig, den är billigare och blir på det viset överkomlig fortare än andra. Jag tycker om de här kattorna från 90-talet med lite spetsiga utformningar.
En ny lagoon attraherar mig inte det minsta, tycker att det ser ut som Ikea inuti bara.

Det var väl lite fel att välja ett rött motiv för segel, skrov, kuddar och andra detaljer för det gör sig inte riktigt rätt tycker jag.
Inuti ser den rätt fin ut och tar man bara in en duktig möbelsnickare som polerar upp träet, byter ut detaljer och installerar lite nytt trä så tror jag det blir riktigt bra.

Jag ändrade mig lite efter påläsning om performance kontra bekvämligheter och där tror jag att jag vill ha en med smalare skrov för att få upp hastigheten bra. Risken finns att bli lite för rastlös på sjön och jag vill gärna komma nånvart och 52 fot är relativt stort ändå.

Det finns en Outreemer 55 Light som just är perfomance-betonad med smala pontoner som jag tittat en del på och den här ser också att ha relativt smala pontoner. Eller ser jag fel?

Är det inte lätt gjort att ta in en vanlig möbelsnickare som styr upp inredningen för jag behöver väl inte en maritim möbelsnickare? Snickare som snickare tänkte jag för jag vet att marin-tekniker är omöjliga att få tag i när man behöver de under somrarna.

Tror ni att det är en stor operation att måla om skrovet? Man måste väl få tag i en ganska rejäl kran för den är ju rätt så bred?
Hissa upp på land, skrapa rent skrov och sedan ta in vanliga målare?

[OT] Happys båtforum
Om du väljer båt för att få bra prestanda lär du nog lägga lika mycket energi på att få skrovet i rätt skick, annars känns det ju lite bortkastat. Det är möjligt att en vanlig målare löser ut det, men ja, det är en ganska stor operation att få en 55-fotares skrov i bra cruising- eller racingskick.

[OT] Happys båtforum
https://se.yachtworld.com/baatar/1997/kelsall-tango-52-3609446/

Det dök upp en ny båt för mig, den är billigare och blir på det viset överkomlig fortare än andra. Jag tycker om de här kattorna från 90-talet med lite spetsiga utformningar.
En ny lagoon attraherar mig inte det minsta, tycker att det ser ut som Ikea inuti bara.

Det var väl lite fel att välja ett rött motiv för segel, skrov, kuddar och andra detaljer för det gör sig inte riktigt rätt tycker jag.
Inuti ser den rätt fin ut och tar man bara in en duktig möbelsnickare som polerar upp träet, byter ut detaljer och installerar lite nytt trä så tror jag det blir riktigt bra.

Jag ändrade mig lite efter påläsning om performance kontra bekvämligheter och där tror jag att jag vill ha en med smalare skrov för att få upp hastigheten bra. Risken finns att bli lite för rastlös på sjön och jag vill gärna komma nånvart och 52 fot är relativt stort ändå.

Det finns en Outreemer 55 Light som just är perfomance-betonad med smala pontoner som jag tittat en del på och den här ser också att ha relativt smala pontoner. Eller ser jag fel?

Är det inte lätt gjort att ta in en vanlig möbelsnickare som styr upp inredningen för jag behöver väl inte en maritim möbelsnickare? Snickare som snickare tänkte jag för jag vet att marin-tekniker är omöjliga att få tag i när man behöver de under somrarna.

Tror ni att det är en stor operation att måla om skrovet? Man måste väl få tag i en ganska rejäl kran för den är ju rätt så bred?
Hissa upp på land, skrapa rent skrov och sedan ta in vanliga målare?

Men tanken på kostnader men inte minst val av lämpligt material så kan det ju vara vettigare att göra en bottenmålning där båten ligger nu istället för hemma i Sverige med miljövänliga bottenfärger.

[OT] Happys båtforum
Att måla botten är väl inte direkt det största projektet på en 25 år gammal båt... Även om det är ett inte oansenlig jobb på en 16m katamaran.
Fö publicerade la vagabond en kort video om hur man kan tänka kring performance cats för någon månad sen. Tror den skulle kunna vara sevärd. Går inte i god för allt som sägs men det är nog inte helt orimliga uttalanden iaf.

[OT] Happys båtforum
Alltså är det viktigt att få skrovet i bra skick, bra färg och vaxning efter?

Jag vill väl få en familjeracer upp i så mycket fart som möjligt, alltså kunna laga mat stående i köket samtidigt. Det blir nog lite mera betoning åt bekvämlighet, alltså lite bredare skrov men med en viss "tighthet".
Var inte mitt bidrag bra för det då? Det är kul att få upp en sen 90-talare i skick och performance efter renovering och jag tyckte att jag hittade ett sånt objekt här.

Bäst hade väl varit en outreemer 55 L men de kostar lite mera. Det här med trädetaljerna då? Vilken möbelsnickare som helst duger väl för att borsta upp eller byta ut trädetaljer?

[OT] Happys båtforum
Jag har fått lite bilder nu, det här skrovet är alltså viktigt att hålla fräscht för att få bra fart?
Det röda motivet skulle jag välja bort och åtminstone ha något på den blåa skalan i ett moderna motiv.
När det kommer till fasta detaljer som reling och liknande, sånt är väl inte svårt att med byta ut mot något modernare?

ogdu925w.jpeg

[OT] Happys båtforum
Det ser ut som att den är målad med coppercoat, vanligt bland långseglare eftersom det inte växer så fort på det.

Dom röda bitarna är antagligen dekaler. Mantågen i rostfritt går förstås att byta ut men det är dyrt med RF.

[OT] Happys båtforum
Mantåg hette det ja, inuti ser det inte dåligt ut men lite omodernt och bökigt så därför tänkte jag på att en kunnig träsnickare bör kunna spara in på yta och modernisera trädetaljerna.

Kelsall Tango 52-3947 (18).JPG

Kelsall Tango 52-3947 (15).JPG

[OT] Happys båtforum
Inredningen i båtar är ofta en del av konstruktionen. Jag kan väldigt lite om katamaraner men i enkelskrovsplastbåtar används inredningen för att styva upp skrovet. Det gäller då framförallt skott och trädetaljer som går från golv till tak inne i båten. Soffor, bord och övrigt bör vara lugnt att bygga om, men var förberedd på mycket spårskruv i mässing.

Innan du river tycker jag du ska prata med konstruktören eller det varv som byggt båten.

[OT] Happys båtforum
Det ser ut som att den är målad med coppercoat, vanligt bland långseglare eftersom det inte växer så fort på det.

Dom röda bitarna är antagligen dekaler. Mantågen i rostfritt går förstås att byta ut men det är dyrt med RF.

Ny framgår inte om båten är gelcoat eller målad, men om den är gelcoat så bör man nog ha lagt den röda färgen i formen. (Så gör man åtminstone på de båtvarv jag känner till).
Altså inte tejpad.

[OT] Happys båtforum
Förklara då mera vad gelcoat är och hur det bör vara för att vara bra på en segelbåt.

Gelcoat är det vattentäta skiktet ytterst på en glasfiber/polyesterbåt. Det är färgat för att dölja den föga charmerande snorgula färg som glasfiber och polyester får tillsammans.

Det går bra att måla direkt på gelcoat om man använder rätt sorts färg. Matta ytan och måla antingen med topcoat (som är gelcoat med paraffin i) eller en 2k-färg avsedd för båtar (specifik färg för ovan eller under vattenytan).

Men om texten Charly på båten är i exakt samma färg skulle jag säga att det antingen är dekaler eller målat i efterhand med vanlig 2k-färg.

[OT] Happys båtforum
Verkligen?

Du skulle aldrig kunna hålla i den ekonomi som jag håller för mina bilar av de löpande utgifter som jag tar varje månad, för renoveringar med annat.

Underbart med forum. Jag behövde inte nödvändigtvis mena ekonomiskt utan även tidsmässigt och hur sjukt mycket arbete det är.

Förövrigt är du inte ensam om (flera) dyra hobbys så du behöver inte försöka hävda dig om ekonomi, jag har ingen aning om din och du ingen aning om min.

Det var menat i all välmening, ingenting är "bara" och speciellt inte i båtvärlden där allt tar x gånger mer tid..

[OT] Happys båtforum
Ny framgår inte om båten är gelcoat eller målad, men om den är gelcoat så bör man nog ha lagt den röda färgen i formen. (Så gör man åtminstone på de båtvarv jag känner till).
Altså inte tejpad.

På min båt (en Flipper) så är de blåa skrovsidorna i gelcoat men dekorationer i övrigt, lite stripes på skrovsidor och hytt bland annat, är dekaler.

[OT] Happys båtforum
Underbart med forum. Jag behövde inte nödvändigtvis mena ekonomiskt utan även tidsmässigt och hur sjukt mycket arbete det är.

Förövrigt är du inte ensam om (flera) dyra hobbys så du behöver inte försöka hävda dig om ekonomi, jag har ingen aning om din och du ingen aning om min.

Det var menat i all välmening, ingenting är "bara" och speciellt inte i båtvärlden där allt tar x gånger mer tid..

Ekonomin såg jag som en bra måttstock för hur mycket arbete som lägges ned ifrån mitt håll månadsvis på bilarna men jag kunde kanske formulerat mig på ett annat sätt.

Jag kan utan problem bifoga bilder här sedan på mina bilar på verkstaden så får du se hur mycket som vi går igenom med de under vinterhalvåren.

Tillbaka
Topp