[OT] Happys båtforum

[OT] Happys båtforum
25 låter ju otroligt lite faktiskt? Dryga timmen totalt för min del. I år jämkar jag lite med förra året... Då hade jag 250+ och i år noll då motorn inte ville vara med alls. Blir nyrenoverat till nästa år så får jaga ikapp igen då ?
Jag åker ändå inte båt så mycket för åkandets skull utan för att ta mig till fina öar mm och ha något praktiskt att bo i därute ?

[OT] Happys båtforum
Alltså ni mäter ju i fel enhet när ni mäter ert båtliv. Rätt enhet är cm fisk. Sen dividerar man det med alla dyra drag, rullar, spön, elektronik osv. Och plussar på Icas kg-pris på makrill. Gånger egentiden och naturupplevelsen men minus nattvakten på båtklubben. Typ så.

[OT] Happys båtforum
Jag åker ändå inte båt så mycket för åkandets skull utan för att ta mig till fina öar mm och ha något praktiskt att bo i därute ?

Jag bor ju i princip i ytterskärgården och har några favoriter nära. Bra strand med fri horisont ca 3Nm bort men då ser jag hem så vi brukar åka lite längre. Ofta andra där dessutom.

Nackdelen är att det är lite kyligare i vattnet.

[OT] Happys båtforum
Någon som ägt (eller bara provat) en modern jaktkanot, alltså en i glasfiberplast, och har lite input på hur den är att ro och segla på öppet vatten?

[OT] Happys båtforum
Jag bor ju i princip i ytterskärgården och har några favoriter nära. Bra strand med fri horisont ca 3Nm bort men då ser jag hem så vi brukar åka lite längre. Ofta andra där dessutom.

Nackdelen är att det är lite kyligare i vattnet.
Låter billigt och bra ? Jag ser ju inte direkt någon fördel i att behöva åka lite längre ibland för soppapriset förra sommaren var runt 26 så blev några tusen ?

[OT] Happys båtforum
En sommar med mycket båtåka brukar jag tanka två gånger (80 liters tank), det räcker bra :)

Längsta trippen var hem från Stockholm när vi köpte båten, det var ungefär 50Nm. Roligare än att köra båten på trailer!

Senast ändrad:
[OT] Happys båtforum
Alltså ni mäter ju i fel enhet när ni mäter ert båtliv. Rätt enhet är cm fisk. Sen dividerar man det med alla dyra drag, rullar, spön, elektronik osv. Och plussar på Icas kg-pris på makrill. Gånger egentiden och naturupplevelsen men minus nattvakten på båtklubben. Typ så.

Kr/KBT...

Skrev det här till en båttidning för över 20 år sedan. Den blev inte publicerad. Man kan undra varför... Eller så var den bara usel.

Svensken är tokig​

Finns det överhuvudtaget några rationella skäl till att ha fritidsbåt i Sverige?

Sverige har en ytterst kort båtsäsong på grund av ett klimat som bara kan betecknas som tjänligt under några korta sommarmånader. Ibland. Är det en dålig sommar rör det sig om veckor. Då behöver man tur. Det gäller att pricka in sina semesterveckor just när vädergudarna beslutat att vara nådiga. Annars får man vänta ett år till på den där perfekta båtsommaren.

Under de futtiga dagar som solen lyser över oss utövar vi dessutom vårt fritidsintresse i ett av världens mest svårnavigerade vatten. Ingen annanstans på vår jord består farvattnen av så lite vatten. Visar man ett sjökort över exempelvis Stockholms skärgård för en utländsk båtbekant bleknar denne och börjar kallsvettas.

Många av oss båtägare har motorbåt och då får man väl också dra in bränslekostnaderna. Skulle det mot förmodan råka bli en bra sommar och båten kommer rikligt till användning, så ska man komma ihåg att summan av elände alltid är konstant. Det har ordnats så lämpligt att man snudd på ruinerar sig när det väl går att njuta sin båt till fullo. Aldrig får man vara riktigt glad.

Börjar man sedan räkna på vad det kostar att ha båt kontra antalet kvalitetsbrukstimmar (KBT) blir man lätt mörkrädd. Man kan här dela upp kostnaderna i pengar och tid. Pengar är lätt. Inköp av båt med tillhörande utrustning, försäkring, bränsle, olja, marina-, klubb-, hamnavgifter, täckställning, bockar eller vagn, osv. Tid är lite svårare att värdera. Man lägger ned X antal timmar per år för att hålla båten i skick, bygga och riva ställning, vaktgående på klubben, åka och titta till, osv. Allt detta sammantaget, pengar och tid, skall sedan divideras med de timmar man faktisk använt båten med behållning. Jag har gjort den här kalkylen själv och säger en enda sak. GÖR DEN INTE! Formeln är; kr båt + kr tid genom KBT = vansinne. Upphovet till uttrycket ”att kasta pengarna i sjön” stod med ens klart. Enheten är kr/KBT. Kognitiv beteendeterapi är klart billigare…

En konsekvens av allt ovanstående är att ens familjeförhållanden under vissa perioder är något ansträngda. Vi börjar om uppifrån i eländesordning. Föreställ dig - du sitter och kör familjens båt. Regnet smattrar på tak och kapell. Det har gjort så oavbrutet i tre veckor. Det är imma på rutorna och vindrutetorkaren kämpar mot övermakten. Din partner som navigerar gör det i blindo – i Stockholms skärgård. En stöt går genom båten när du ränner på och glider över en grynna. Du ser en sjömack och beslutar att ta dig dit för att syna skadorna. Ni passar på att tanka när ni ändå är där. Båten har klarat sig någorlunda och ni kan fortsätta - men efter tankningen fanns det inte tillräckligt i plånboken för att köpa godis till barnen, varvid dessa hatar er och talar om det så hela skärgården hör. Det är vid just sådana här tillfällen som din partner inte ska ha tagit del av uträkningen enligt ovan.

Nu tycker väl läsaren att jag som kverulerar över allt detta elände helt enkelt borde göra mig av med båten och krypa tillbaka under den sten där jag hör hemma. Icke denna skribent. Det finns något som uppväger alla dessa nackdelar, hinder och pålagor. Som gör att jag inte kan vara utan min båt. Förvisso är fritidsbåten en av de få platser där man kan flagga ohämmat utan att bli betraktad som rasist men det är inte det jag menar. Visst förekommer det perfekta dagar när motorn spinner som en katt, fjärden ligger blank och båtlivet leker men det är inte heller detta som det handlar om.

Fritidsbåten är helt enkelt frihetens yttersta och snart enda utpost! I en värld av stress, krav och total mental överbelastning är båten en säkerhetsventil. Skärgården och havet är en stor spelplan med i jämförelse få regler. Utan båten ingen känsla av att utlämnas åt sig själv, naturelementen och ha möjlighet att skapa en egen liten sfär att råda över. Detta är absolut nödvändigt, för att inte säga livsviktigt och uppväger allt!

Man kan tro att denna min mening skulle vara väldigt typisk för vår tid. Vill därför här citera Curt Borgenstam: ”I en hårt rationaliserad tillvaro, som har blivit alltmer nivellerad i sina materiella uttrycksmedel, finns det ett starkt behov för individualismen att få sitt utlopp. Båten ger just denna välbehövliga avledare. Den innebär en tillfällig losskoppling från vardagens grå tristess, en möjlighet för båtägaren att känna sig som en personlighet, som en människa istället för en kugge i samhällsmaskineriet.”

Curt skrev det här i sin bok ”Min motorbåt”, 1955.

Samma väder, samma skärgård och säkert var bränslekostnaderna höga.

(slut)

[OT] Happys båtforum
Kr/KBT...

Skrev det här till en båttidning för över 20 år sedan. Den blev inte publicerad. Man kan undra varför... Eller så var den bara usel.

Svensken är tokig​

Finns det överhuvudtaget några rationella skäl till att ha fritidsbåt i Sverige?

Sverige har en ytterst kort båtsäsong på grund av ett klimat som bara kan betecknas som tjänligt under några korta sommarmånader. Ibland. Är det en dålig sommar rör det sig om veckor. Då behöver man tur. Det gäller att pricka in sina semesterveckor just när vädergudarna beslutat att vara nådiga. Annars får man vänta ett år till på den där perfekta båtsommaren.

Under de futtiga dagar som solen lyser över oss utövar vi dessutom vårt fritidsintresse i ett av världens mest svårnavigerade vatten. Ingen annanstans på vår jord består farvattnen av så lite vatten. Visar man ett sjökort över exempelvis Stockholms skärgård för en utländsk båtbekant bleknar denne och börjar kallsvettas.

Många av oss båtägare har motorbåt och då får man väl också dra in bränslekostnaderna. Skulle det mot förmodan råka bli en bra sommar och båten kommer rikligt till användning, så ska man komma ihåg att summan av elände alltid är konstant. Det har ordnats så lämpligt att man snudd på ruinerar sig när det väl går att njuta sin båt till fullo. Aldrig får man vara riktigt glad.

Börjar man sedan räkna på vad det kostar att ha båt kontra antalet kvalitetsbrukstimmar (KBT) blir man lätt mörkrädd. Man kan här dela upp kostnaderna i pengar och tid. Pengar är lätt. Inköp av båt med tillhörande utrustning, försäkring, bränsle, olja, marina-, klubb-, hamnavgifter, täckställning, bockar eller vagn, osv. Tid är lite svårare att värdera. Man lägger ned X antal timmar per år för att hålla båten i skick, bygga och riva ställning, vaktgående på klubben, åka och titta till, osv. Allt detta sammantaget, pengar och tid, skall sedan divideras med de timmar man faktisk använt båten med behållning. Jag har gjort den här kalkylen själv och säger en enda sak. GÖR DEN INTE! Formeln är; kr båt + kr tid genom KBT = vansinne. Upphovet till uttrycket ”att kasta pengarna i sjön” stod med ens klart. Enheten är kr/KBT. Kognitiv beteendeterapi är klart billigare…

En konsekvens av allt ovanstående är att ens familjeförhållanden under vissa perioder är något ansträngda. Vi börjar om uppifrån i eländesordning. Föreställ dig - du sitter och kör familjens båt. Regnet smattrar på tak och kapell. Det har gjort så oavbrutet i tre veckor. Det är imma på rutorna och vindrutetorkaren kämpar mot övermakten. Din partner som navigerar gör det i blindo – i Stockholms skärgård. En stöt går genom båten när du ränner på och glider över en grynna. Du ser en sjömack och beslutar att ta dig dit för att syna skadorna. Ni passar på att tanka när ni ändå är där. Båten har klarat sig någorlunda och ni kan fortsätta - men efter tankningen fanns det inte tillräckligt i plånboken för att köpa godis till barnen, varvid dessa hatar er och talar om det så hela skärgården hör. Det är vid just sådana här tillfällen som din partner inte ska ha tagit del av uträkningen enligt ovan.

Nu tycker väl läsaren att jag som kverulerar över allt detta elände helt enkelt borde göra mig av med båten och krypa tillbaka under den sten där jag hör hemma. Icke denna skribent. Det finns något som uppväger alla dessa nackdelar, hinder och pålagor. Som gör att jag inte kan vara utan min båt. Förvisso är fritidsbåten en av de få platser där man kan flagga ohämmat utan att bli betraktad som rasist men det är inte det jag menar. Visst förekommer det perfekta dagar när motorn spinner som en katt, fjärden ligger blank och båtlivet leker men det är inte heller detta som det handlar om.

Fritidsbåten är helt enkelt frihetens yttersta och snart enda utpost! I en värld av stress, krav och total mental överbelastning är båten en säkerhetsventil. Skärgården och havet är en stor spelplan med i jämförelse få regler. Utan båten ingen känsla av att utlämnas åt sig själv, naturelementen och ha möjlighet att skapa en egen liten sfär att råda över. Detta är absolut nödvändigt, för att inte säga livsviktigt och uppväger allt!

Man kan tro att denna min mening skulle vara väldigt typisk för vår tid. Vill därför här citera Curt Borgenstam: ”I en hårt rationaliserad tillvaro, som har blivit alltmer nivellerad i sina materiella uttrycksmedel, finns det ett starkt behov för individualismen att få sitt utlopp. Båten ger just denna välbehövliga avledare. Den innebär en tillfällig losskoppling från vardagens grå tristess, en möjlighet för båtägaren att känna sig som en personlighet, som en människa istället för en kugge i samhällsmaskineriet.”

Curt skrev det här i sin bok ”Min motorbåt”, 1955.

Samma väder, samma skärgård och säkert var bränslekostnaderna höga.

(slut)

Tjena!

Trots det svårnavigerade vattnet och korta säsongen så ligger Sverige på femte plats med flest båtar per capita, slaget av Canada, Finland, Nya Zealand och Norge.
Gemensamt med alla länderna förutom NZ är ju en sommarsäsong som inte är jättelång. Men framförallt har alla någonstans att åka med båten. Sverige, Finland, Norge och Canada är topplistan med flest öar i världen.

[OT] Happys båtforum
Tjena!

Trots det svårnavigerade vattnet och korta säsongen så ligger Sverige på femte plats med flest båtar per capita, slaget av Canada, Finland, Nya Zealand och Norge.
Gemensamt med alla länderna förutom NZ är ju en sommarsäsong som inte är jättelång. Men framförallt har alla någonstans att åka med båten. Sverige, Finland, Norge och Canada är topplistan med flest öar i världen.

Ja, det var ju det jag skrev... Svensken är tokig... ;-)

Var en längre tid i Australien på 80-talet. Anmälde mig som gast på en yacht-klubb. Aldrig varit med om tråkigare segling... Vart f-n skulle man segla/förhålla sig till!? Du seglar ut och sen seglar du och sen seglar du... och sedan seglar du tillbaka till hamnen.

[OT] Happys båtforum

Var en längre tid i Australien på 80-talet. Anmälde mig som gast på en yacht-klubb. Aldrig varit med om tråkigare segling... Vart f-n skulle man segla/förhålla sig till!? Du seglar ut och sen seglar du och sen seglar du... och sedan seglar du tillbaka till hamnen.

Tjena!

Då ligger ändå Australien på sjätte plats med 8000 öar.. Men det är ju typ 213000 färre än Sverige.

[OT] Happys båtforum

Ni är bortskämda ni som bor vid en kust full med öar! Men öppet vatten och oskyddad kust har sin tjusning det med :)

[OT] Happys båtforum
Ni är bortskämda ni som bor vid en kust full med öar! Men öppet vatten och oskyddad kust har sin tjusning det med :)

Jag håller med. Att ha ett öppet hav och horisont är en svårslagen utsikt. Från land... ;-) Skämt åsido - allt vatten har sin tjusning.
20210725_150056.jpg
20220619_174111_resized.jpg
20210726_151057.jpg

[OT] Happys båtforum
Jag håller med. Att ha ett öppet hav och horisont är en svårslagen utsikt. Från land... ;-) Skämt åsido - allt vatten har sin tjusning.
Och inte minst vattnet i sig självt - vågorna, att en stilla kväll höra dånet från bränningarna efter en hård ostan här får ni inte uppleva i skärgården för att ta ett exempel :)

Dock så är jag nog i grund och botten en landkrabba för havet både lockar och skrämmer ...

Senast ändrad:
[OT] Happys båtforum
...Och då blir det ytterligare 5 till rampen vid upptagning som är planerad till helgen.
I alla fall last man standing (floating?) med god marginal vid vår lilla brygga ?

Det sket sig i helgen med sjuk fru och för mycket blåst. Men igår öppnade sig ett window of opportunity när en av sönerna var tillgänglig och jag kunde ta lite flextid på eftermiddagen.
Så nu är båtsäsongen officiellt slut.

Hemsnickrad täckställning i impregnerat 45x45
20231023_205934.JPG

/Johan

[OT] Happys båtforum
Jag har nästan lyckats tömma garaget, förhoppningsvis läge att ta upp båten på lunchen på Torsdag. Har dock bara 100-200 meter sjövägen till rampen, sen är det en dryg km tillbaka.

[OT] Happys båtforum
Jag har nästan lyckats tömma garaget, förhoppningsvis läge att ta upp båten på lunchen på Torsdag. Har dock bara 100-200 meter sjövägen till rampen, sen är det en dryg km tillbaka.
Tvärtom för oss. Längre båtvägen. Men det är ju bara trevligt ?
Gårdagens plott:
Torrsättning.PNG

På väg in mot rampen. Kan skymta bilen med trailer.
20231023_171933-EDIT.jpg

/J

Senast ändrad:
[OT] Happys båtforum
Det är ofta något magiskt med sista båtturen för året ?

I år blir det ett vinterprojekt i form av ett kapell:

Vettetusan om vi kommer att ro detta i land, men vi ska försöka i alla fall.
Kämpa! Svårt att sy ett bra kapell. En start kan vara att köpa vettig symaskin, proffsgrejor är billiga i Polen tror jag...

[OT] Happys båtforum
Kämpa! Svårt att sy ett bra kapell. En start kan vara att köpa vettig symaskin, proffsgrejor är billiga i Polen tror jag...
Proffsmaskiner kräver som regel ett eget bord att monteras i och dom verkar vara läskigt snabba om man inte bygger om till servomotordrift. Eftersom att det här är tänkt att bli lite billigare än att köpa ett kapell från en kapellmakare så går dyra maskininvesteringar bort. Jag har därför köpt en pfaff 360 som tydligen ska vara typ det kraftigaste som tillverkats i hemsymaskinsväg, förhoppningsvis så räcker den till, men en sailrite står ändå på önskelistan om det dyker upp någon till vettigt pris.

[OT] Happys båtforum
Tvärtom för oss. Längre båtvägen. Men det är ju bara trevligt ?
Har båtplats tre meter från rampen, så behöver egentligen inte ens starta motorn. Brukar dock ta en sväng för att testa allt samt få upp värmen och cirkulera lite kylvatten. Väl hemma kopplar jag spolmuffen och startar för att skölja igenom kylsystemet med färskvatten.

[OT] Happys båtforum
Proffsmaskiner kräver som regel ett eget bord att monteras i och dom verkar vara läskigt snabba om man inte bygger om till servomotordrift. Eftersom att det här är tänkt att bli lite billigare än att köpa ett kapell från en kapellmakare så går dyra maskininvesteringar bort. Jag har därför köpt en pfaff 360 som tydligen ska vara typ det kraftigaste som tillverkats i hemsymaskinsväg, förhoppningsvis så räcker den till, men en sailrite står ändå på önskelistan om det dyker upp någon till vettigt pris.
Jo, har en bekant med bakgrund i Polen som byggt upp en sy-studio på kul och han har byggt bord till alla maskiner (varje maskin kan vara en söm...) så lite omständligt kanske ;-)

[OT] Happys båtforum
Låta båten ligga kvar i under vintern, meget meget bra... Det är såna där man får fiska upp sen i vår, som dragits iväg med isen.
Till deras försvar är det pendlarbåtar till öarna utanför och isen brukar sällan lägga sig i viken vid oss. Dessutom verkar isen ha lagt sig i kombination med rejält blåsiga dagar med pålandsvind med ordentliga minusgrader i luften.

Men rent generellt tycks flera blivit tagna på sängen över att isen lade sig. Tex är hela den aktuella bryggan utrustad med vinschar till Y-bommarna för att man ska kunna låta dem ligga i så länge som möjligt (gissar jag) och sedan bara hissa upp dem vid behov. Men även det missade man. Och som synes ligger ytterligare båtar kvar både vid denna och en annan brygga, utan någon möjlighet till att hålla isen borta runt båten...

[OT] Happys båtforum
Det är ju en aluminium båt typ Buster, det är ju inga problem att ha den i sjön under vintern.

Troligen har de inte tömt den efter regn el blåst sen att den frusit fast efter den sjönk. Men det är ju bara spekulationer!

[OT] Happys båtforum
Det här med utsläpp på sjön så tror jag det är som flyget, mycket prat, kommer inte att hända något direkt.
Möjligen möjligen förbjuds förgasartvåtakare. Det går att förbjuda, det har inte sålt såna i volym på länge och de släpper ut mycket skit rakt i vattnet.

En 4-taktare eller direktinsprutad 2-taktare kommer "bara" att drabbas av ökade bränslepriser.
Så, bensintörstiga saker tror jag är dåligt.

Direktinsprutad 2-taktare är väl dött av andra orsaker, evinrude lade ju ner sin, det var de som drev det hela.
Så, framåt är det bara 4-taktare när det gäller ice.

El på sjön är inte funkis för planande båtar, och merparten av alla sålda motorbåtar är planande tror jag, om räknar bort båtar med under 10hk typ. Segelbåtar där börjar vi prata, och med bättre lösningar för solpaneler är det till och med attraktivt.

Så, var rädd för höga bränslekostnade, köper du något beggat med 2-takt i dag, så skulle jag räknad ner värdet rejält på även en fint fungerande sådan.

[OT] Happys båtforum
Tar en bra 2-taktare alla dagar i veckan över en slö 4-taktare. Har kört en hög båtar med olika motorer och ogillar starkt hur slö en 4-taktare är i låg- o mellanvarv.

[OT] Happys båtforum
Tar en bra 2-taktare alla dagar i veckan över en slö 4-taktare. Har kört en hög båtar med olika motorer och ogillar starkt hur slö en 4-taktare är i låg- o mellanvarv.
Det där inte inte universellt sant heller tycker jag. Beror på motor per vikt, också vilket block du har. vid någon gräns så får du ett mycket större block, volym på motorn, vid ett hopp. Sen är det samma block för typ 3 storlekar. Tar du en given storlek, säg 115 hästar så går volymen från drygt 1.5 liter till nästan 3 mellan olika fabrikat, Det blir skillnad i bottendrag då, men också vikt. Planande båtar är som flygplan, vikt är dåligt.

Men, för att du ska jämföra lika med lika, så får du ha lika mycket motor på båda, så dem drar lika mycket soppa. Då får du kanske ha 50 % mer hästkrafter på fyrtaktsbåten och då är den inte lika slö.

Fördelen är ju just att du kan ge upp lite "tjong" för en massa bränslebesparing men rimlig topp ändå.

Jag kan säga att jag har en båt som gör 50 knop på topp med en 115 hästare fyrtakt, drog wakboard med 5 vuxna snubbar ombord också samma propeller. Så i mitt fall är jag nöjd, även om en evinrude g2 135ho är något jag drägglat efter.
Men det är lite läskigt i en 7m båt som väger 350 kg, utan motor då.

[OT] Happys båtforum
4T är mer servicekrävande och tyngre också.
Den är mycket tystare också, den drar ingen olja som du måste fylla på när du tankar, den luktar inte lika illa och den drar mycket mindre bensin, för samma effekt.
Det är en ganska enögd vy ni ger här.

Vem skulle tåla en bil som stinker tvåtaktsavgas inuti och låter så illa att du nästan måste ha hörselkåpor på dig? Jag var på väg att dra oljekortet också, men inser att bilister står ut med, adblue är väl en liknelse, men det kanske inte fylls på så ofta.

[OT] Happys båtforum
Det där inte inte universellt sant heller tycker jag. Beror på motor per vikt, också vilket block du har. vid någon gräns så får du ett mycket större block, volym på motorn, vid ett hopp. Sen är det samma block för typ 3 storlekar. Tar du en given storlek, säg 115 hästar så går volymen från drygt 1.5 liter till nästan 3 mellan olika fabrikat, Det blir skillnad i bottendrag då, men också vikt. Planande båtar är som flygplan, vikt är dåligt.

Men, för att du ska jämföra lika med lika, så får du ha lika mycket motor på båda, så dem drar lika mycket soppa. Då får du kanske ha 50 % mer hästkrafter på fyrtaktsbåten och då är den inte lika slö.

Fördelen är ju just att du kan ge upp lite "tjong" för en massa bränslebesparing men rimlig topp ändå.

Jag kan säga att jag har en båt som gör 50 knop på topp med en 115 hästare fyrtakt, drog wakboard med 5 vuxna snubbar ombord också samma propeller. Så i mitt fall är jag nöjd, även om en evinrude g2 135ho är något jag drägglat efter.
Men det är lite läskigt i en 7m båt som väger 350 kg, utan motor då.
Tycker jag har kört ganska många 4-taktare och har sällan blivit positivt överraskad. Skulle väl vara en motor med kompressor då men då drar dom en hel del soppa oxå.

Blir nyfiken på vad du har för båt som bara väger 350 kg?

[OT] Happys båtforum
Jag har en Yamaha F115 på en båt som gör dryg 30 knop i toppfart (flipper 630).

Är helt nöjd med motorn som verkar vara rimligt driftsäker, men för det lilla jag kör så är servicebehovet löjligt varje år. Brukar köra upp 1-2 tankar soppa (80 liter) på sin höjd. I år tankade jag fullt en gång men mer än halva tanken är kvar nu.

Menar inte att alla borde köra 2T men de har helt klart sina poänger.

[OT] Happys båtforum
Tycker jag har kört ganska många 4-taktare och har sällan blivit positivt överraskad. Skulle väl vara en motor med kompressor då men då drar dom en hel del soppa oxå.

Blir nyfiken på vad du har för båt som bara väger 350 kg?
En rib unlimited 700. 350 kg utan motor. 7 meter rib alltså. Men en racig rib är det så att säga. Gjord för att gå billigt. Den är lite svårkörd över säg 42-43 knop, då behöver man veta hur man balanserar en racig båt.

Som racebåt vann den alla race i sm, offshore 1.3 liter under ett år, tror det var 98.
Gjorde 65 knop då med en yamaha 115 tvåtakt. Sen lades en skida till bak och skrovet skars ner och en rib klistrades dit, ribben gjord för att ge lyft i fart. Den är godkänd för 115 hästar men rätt riggad och fin som min då gör den 50 knop, men original riggad med alupropp gör den en säg 43-44 knop kanske.

Senast ändrad:
[OT] Happys båtforum
En rib unlimited 700. 350 kg utan motor. 7 meter rib alltså. Men en racig rib är det så att säga. Gjord för att gå billigt. Den är lite svårkörd över säg 42-43 knop, då behöver man veta hur man balanserar en racig båt.
Tänkte det var ngt liknande. Tror den är baserad på en gammal Hydrolift T17 eller T20 (skrovet alltså) eller nå't. Vobblar den lätt? Har för mig att jag kört den en gång men minns inte bland alla båtar jag provat.

Hade en F20 en gång för länge sedan. Helt underbar!

[OT] Happys båtforum
Racebåten var baserade på ett hydrolift skrov, men stegbotten gjordes om, den gjordes om än en gång när den blev rib. Den vobblar över 44-45 knop, men då finns inget skrov i vattnet alls typ. Båten är sjukt lättdriven. Motstyrning tog mig en sommar att lära mig, pallar inte mycket mer än 10-15 min än. ;)

[OT] Happys båtforum
Racebåten var baserade på ett hydrolift skrov, men stegbotten gjordes om, den gjordes om än en gång när den blev rib. Den vobblar över 44-45 knop, men då finns inget skrov i vattnet alls typ. Båten är sjukt lättdriven. Motstyrning tog mig en sommar att lära mig, pallar inte mycket mer än 10-15 min än. ;)
Jag får rätta mig själv, rib unlimited 600 var byggd på ett hydrolift skrov, men 700 kommer från hydrostep, det var den racebåten som var så framgångsrik. Det som är så skönt med den är att du inte behöver köra den med nosen i vädret, det gör att gångläget är kalasbra genom all sjö, tills det inte går bra, men då är det stora vågor. :)

Det har gnällts på två saker, sitter någon längst fram i fören, då sjunker den nästan. Jag trillar av pinnen, fören ska INTE ha bärighet, annars lyfter den i vågor och det blir inte som önskat. Så, den ska skära genom vågen, ingen bärighet alltså, det är ett raceskrov, den går sketabra i sjön, vikten bak tack.

Folk har slagit runt med den, ja, den är optimerad för mycket fart, inte mycket motor. Sen väger den ingenting, så det är klart den är känsligare än en tung båt, så slänger folk på 150 hk, vilket det görs, då blir båten något bara för rejält kunniga händer på ratten. Den är nog kinkig med 115 häst och rätt riggning, ensam i båten i 50 knop, det är en riktig utmaning. Men, släng på en 90, toppar 42-43 knop. Hur säker som helst.
Tar man av rutan så får man upp den i nästan 55 knop med 115 häst och 59-60 med 150. Det är snurriga farter med så lite vikt och en ribkrage gjord för att skapa lyft, som en vinge.

Men, båten väger mindre hälften till en tredjedel av andra ribbar i samma längd. På gott, och ont. Den drar verkligen ingen soppa alls. 0.5-0.6 distansen i 30-33 knop. Bra skön marschfart.
Skärgården blir liten bara.

[OT] Happys båtforum
Låter som en kul båt! Den mer en Mercury Racing på! ?

Är själv lite tveksam till steglister, som jag tolkar att 700:an har? Har t ex testat några Nordkapp och jag fattar grejen med steglister men på Nordkapparna så är det skitsvårt att trimma nosen med powertrimmen. Det händer fasen ingen ting när man trycker på knappen och man är utelämnad till vågornas makter oavsett om det är med eller motsjö (kör på västkusten där det kan bli lite sjö ibland).

Det kanske inte är så på alla båtar med steglister men jag kan säga att det blidde ingen Nordkapp enbart p g a detta. Ett raceskrov med steglister kanske beter sig annorlunda?

[OT] Happys båtforum
Jag tror du menar stegbotten? Steglister är supervanliga.
Angående stegbotten så går det finemang att trimma min for sure.
Det är få båtar med bra tillämpning av steglister.
Den som sitter på min är bra gjord.
Man behöver absolut lyfta nosen en gnutta för max topp.
men, när det är vågigt går det köra nos ner utan några större problem.
Det går fint att trimma ut ordentiligt i medsjö för att balansera båten.

Stegbotten är "svårt" många är bara for show.
Jag planar min båt vid 12-13 knop, ingen planingströskel att tala om heller.
Botten har två "steg" första runt mitten, sen är delen bak om en 10 cm "grundare" inte i samma nivå, sen
nästa steg då är det kanske en 15 cm in i en konkav skida.

Fotgas och en direktinsprutad tvåtakt 150 häst på, då snackar vi men det får någon annan prova. ;)

Senast ändrad:
[OT] Happys båtforum
En sak till, att nordkapen, som jag tolkar dig, inte gick att lyfta nosen på i medsjö,
också kan bero på proppen.

Olika skrov behöver olika hjälp av proppen, noslyft eller inte.
Nu spekulerar jag här, nordkappen kanske inte är stegad som jag beskrev, att skrovet får mycket'
mindre djup bakom steget, då blir den häcklyftig och behöver en propp med mycket noslyft.
Min båt har rejält mycket av skrovet bortskuret så att säga, och ska ändå INTE köras med en propp
med mycket noslyft, en mer neutral propp.

Min spekulation är alltså att när du drar in luft under skrovet, så lyfter det, du behöver ta bort lite av skrovet
så den inte blir "nostung" eller då häcklätt så den trycker ner nosen.

Halvsnabba båtar, stora styrpulpet, skärgårdjeeparna, är ofta risigt matchade med proppen tyvärr.
Läst många recenssioner av av styrpulpeter med 200-300 häst på häcken som beter sig, kaviterar i vanlig sväng i "cruise" fart med motorn i ganska neutralt trimläge. Det finns sjukt mycket att vinna på rätt kombo, det tar tid.

Jag hade flax, en snubbe som var intresserad hade samma båt och motor som jag. Topfart, motorvarv och hissning testat med 4-5 propellrar detaljerat redovisat, jag köpte den var bäst för mina syften helt enkelt och hissade motorn till näst högst hålet.

I slutet av säsongen med några ytrost fläckar på på proppen, då kaviterar min lättare helt klart. Det är känsligt, men då kör jag max hissat, utan att du fixar annat vattenintag för kyling.

Borde nog gå ner till propeppelertrim så får dom ge min propeller en onceover.
Jag polerar den bara varje år.

Tillbaka
Topp