[OT] Happys båtforum

[OT] Happys båtforum
Just därför jag inte vill ha en stor båt. Eller ett av skälen. Andra är att jag inte har råd och inte vill lägga ännu mera tid på omvårdnad av båt. :)

[OT] Happys båtforum
Jag paddlar kajak. I rest my case.

Det gjorde jag också, men plötsligt hade vi tre ungar som skulle med. I början var det klart frusterande att inte kunna slicka strandlinjen som jag var van vid.

Men ibland paddlar jag på havet fortfarande!

20200712_204753.jpg

[OT] Happys båtforum
Nån som vet hur förtöjningen funkar i Finnhamns gästhamn? Är det boj, ankare eller mooringlina?

Funderar på att åka dit över dagen imorgon och vill undvika att göra bort mig... :)

[OT] Happys båtforum
Uslaste båtsommaren under mina 10 år som vuxen båtägare.

Kört hem båten från rampen (2 minuter)
Ute och fiskat med barnen en gång
<borta över midsommar + blåsigt som tusan i någon vecka>
Åkt till stranden en gång
<borta tre veckor>
<sommaren slutade prematurt>

Men nån mer gång ska vi väl hinna ut.

[OT] Happys båtforum

Vattenskotrar har jag inte sett många av nu i år, verkar inte som att folk orkar fixa körkortet.

Själv hade jag tänkt växla in ett gammalt förarbevis för högfartsbåt från 90-talet som jag trodde att jag visste exakt var det fanns, men när jag sent om sider (Sista dagen) tog tag i det så hittade jag det inte.

Å andra sidan har jag aldrig kört vattenskoter innan heller så jag klarar mig nog.

[OT] Happys båtforum
Vattenskotrar har jag inte sett många av nu i år, verkar inte som att folk orkar fixa körkortet.

Själv hade jag tänkt växla in ett gammalt förarbevis för högfartsbåt från 90-talet som jag trodde att jag visste exakt var det fanns, men när jag sent om sider (Sista dagen) tog tag i det så hittade jag det inte.

Å andra sidan har jag aldrig kört vattenskoter innan heller så jag klarar mig nog.
Jo, jag fixade det först nu i sommar.
Konstigt nog så tycker jag inte att det syns på begagnatpriserna, än iaf, tycker de borde sjunka iom körkortet.

[OT] Happys båtforum
Uslaste båtsommaren under mina 10 år som vuxen båtägare.
Ja, framförallt har augusti varit en usel sommarmånad.

Själv är jag väldigt glad att vi kom ut en hel del redan i juni för så här i efterhand var ju det bästa sommarmånaden. Men vår planerade "långtur", dvs mer än en natt, blir nog inte av om vi inte har väldigt tur med vädret nån helg i september... men då blir det kanske inte så mkt bad.

[OT] Happys båtforum

Det går att få fram beviset online genom deras register, så hittar man inte beviset hemma så fick man kontakta dom bara, fast nu är det ju försent...

[OT] Happys båtforum
Man måste titta på rätt ställen, dom hänger ju runt Hornsbergs Strand allihop

Tycker egentligen inte det varit så stor skillnad mot tidigare år. Och det är lika många barn som kör som tidigare.
Däremot har jag sett både kbv och polisen kontrollera ett antal skotrar i sommar, och det är ju positivt :)
Ja, utfallet blev ju exakt som befarat. Endast de laglydiga påverkas. De kriminella som frekventerar Hornsberg strand brydde sig inte om lagar och regler tidigare och gör ej så heller nu.

[OT] Happys båtforum
Bor precis vid en farled och tycker det har minskat år för år, det här året har jag inte sett många alls. Å andra sidan så har ju vädret som konstaterats ovan varit lite si och så, det kanske påverkat mer.

Här är det dock marginellt med buskörning skulle jag säga.

[OT] Happys båtforum
Ute hos oss i gbg skärgård ser man väldigt få skotrar i år.
Jag översatte också min gamla kustskeppare till KK för skoter trots att jag bara kört en gång i livet och då tyckte jag inte särskilt mycket om det.

[OT] Happys båtforum
I vanlig ordning lite ångest över att det är dags att ta upp båten. Måste tömma garaget som dessutom är halvfullt av prylar pga renovering hemma, så jag kan få in bilen där. Annars har inte båten någonstans att bo.

Att båten dessutom använts summa summarum tre gånger den här sommaren gör det inte bättre :-)

[OT] Happys båtforum
I vanlig ordning lite ångest över att det är dags att ta upp båten. Måste tömma garaget som dessutom är halvfullt av prylar pga renovering hemma, så jag kan få in bilen där. Annars har inte båten någonstans att bo.

Att båten dessutom använts summa summarum tre gånger den här sommaren gör det inte bättre :-)
Låter som en genomsnittlig båtsäsong tycker jag:)

[OT] Happys båtforum

Tog upp båten för en månad sedan, eftersom jag visste att det inte skulle finnas tid att använda den ändå. Står sedan dess i carporten. Märkligt att ingen orkat flytta och täcka den. Nu lär det inte hända de närmaste två veckorna heller.

[OT] Happys båtforum
Oooootrolig glad att båten åkte upp för ett par veckor sen när västerhavet tryckte på med 31 i byarna igår.
Jag landar oftare och oftare i att det är i tidigt och upp "tidigt" som är bäst. Hösten är mycket att man tänker att man skall ut men inte kommer iväg. Men vi hade en fin campingtur i september iaf.

[OT] Happys båtforum
Ja, den här båtsommaren blev klart sämre än planerat. Halva semestern regnade bort. Sen blåste det. Sen dog hunden och sen blåste det igen. Men några guldkorn blev det väl ändå under året, främst i början av säsongen. Men jag hade hoppats på mer under hösten. Får se när vi hinner få upp den på land.

Höjdpunkten blev nästan turen med bilder här: https://happyride.se/forum/threads/ot-happys-batforum.3540161/page-26#post-4345016

Då åkte jag själv med barnen och lade till i naturhamn. Det kändes som en milstolpe.

[OT] Happys båtforum
Jag kollade och vi landar nog där ungefär, åker vi den rundan vi brukar så är det strax under 10 Nm. Fiskerundan kan ha varit något längre.

[OT] Happys båtforum
Oj, 25 M var inte mycket. Har loggat knappt 70 M i år och tänkte att det var lite. Och då blir det ytterligare 5 till rampen vid upptagning som är planerad till helgen.

Roligaste och samtidigt värsta turen var en sväng med grillning och övernattning med en av sönerna till ön Roten. Där fanns nordligaste batteriet i Havsbandlinjen. Kul att titta på spår efter det, men fullkomligt sinnessjukt mycket mygg.

I alla fall last man standing (floating?) med god marginal vid vår lilla brygga ?

/Johan

[OT] Happys båtforum
Vi har några på bryggan som har som ambition att ligga i året om, de har stugor och sånt ute på öar. Och några till som alltid är senare än jag.. :)

[OT] Happys båtforum
Ja, utfallet blev ju exakt som befarat. Endast de laglydiga påverkas. De kriminella som frekventerar Hornsberg strand brydde sig inte om lagar och regler tidigare och gör ej så heller nu.
Jag håller till vid Kanaanbadet (eller vid kanotklubben SPK i närheten) och vi har kanske stockholms bästa öppna ramp som direkt granne. För några år sedan var det ett jvla busåkande (det finns många "utsatta" områden inom räckhåll) men det har minskat rejält senaste åren och nu är det bara enstaka gånger som det kommer folk helt utan sjökultur och kör hänsynslöst. Är det verkligen samma elände vid Hornsberg som tidigare? (där är jag aldrig)

Tillbaka
Topp