[OT] Happys båtforum

[OT] Happys båtforum
Kräftskal slänger nog dom flesta västkustbor i havet. :)
Det värsta, är när nån stjärna pumpat ur toan i gästhamnen och det flyter runt brunfläckat toapapper runt båtarna på morgonen.

[OT] Happys båtforum
Iakttog en fin Finnmaster T8 som äntrade viken till Norrfällsviken i Höga kusten med 20+ m/s i vindbyarna från öppet hav och 2m-vågor.

Elegant kört.

1000016502.jpg

Screenshot_20240707_200849_Gallery.jpg

[OT] Happys båtforum
Jag har fyllt en öppen båt med vatten till knäna i liknande förhållanden.. Tittade bort i några sekunder och gick rakt igenom en våg. Både båten och jag klarade oss ok i slutändan men jag investerade i en flytväst efter det. Man trodde man var odödlig som öbo..

[OT] Happys båtforum
Det ser ju okej ut med relativt långa rullande vågor. Men det gäller ju att vara med hela tiden. Man känner sig ganska liten när man är ute i rejäl sjö.

[OT] Happys båtforum
Jag har fyllt en öppen båt med vatten till knäna i liknande förhållanden.. Tittade bort i några sekunder och gick rakt igenom en våg. Både båten och jag klarade oss ok i slutändan men jag investerade i en flytväst efter det. Man trodde man var odödlig som öbo..
Jag med! Tappade lite fokus i Bråviken och landade rakt in i en våg som kändes dubbelt så hög som alla andra. Gick bra men måste ha sett helt galet ut från sidan.

[OT] Happys båtforum
Navigera med iPad. Är det skit å ska man gå på en dedikerad plotter istället? (Bohuslän)

Nackdelar med iPad är väl ljusstyrka på displayen o vanligtvis ingen GPS.

[OT] Happys båtforum
Navigera med iPad. Är det skit å ska man gå på en dedikerad plotter istället? (Bohuslän)

Nackdelar med iPad är väl ljusstyrka på displayen o vanligtvis ingen GPS.
https://skippo.se/appen ar ju en massa fina funktioner nuförtiden, men man vill nog ändå ha GPS i enheten. Köra på telefonen istället för surfplattan?
Jag tänkte redan förra året testa Skippo, men har inte kommit till skott ännu. Vår lilla 4-tums Garmin gör ändå sitt jobb tillsammans med båtsportkort. Men snart kanske även jag skall ta steget. Har iallafall monterat en RAM X-grip för att hålla mobil/surfplatta.

[OT] Happys båtforum
https://skippo.se/appen ar ju en massa fina funktioner nuförtiden, men man vill nog ändå ha GPS i enheten. Köra på telefonen istället för surfplattan?
Jag tänkte redan förra året testa Skippo, men har inte kommit till skott ännu. Vår lilla 4-tums Garmin gör ändå sitt jobb tillsammans med båtsportkort. Men snart kanske även jag skall ta steget. Har iallafall monterat en RAM X-grip för att hålla mobil/surfplatta.
Yes, av vad jag har förstått så är Eniro på sjön inkorporerat med Skippo numera. Jag laddade precis ner appen o ska kolla lite. Man måste väl betala ngn form av jobbig månatlig avgift för att kunna använda appen på ett bra sätt verkar det som.

Anledningen till frågan är att vi har en plotter som numera är lite gammal o liten. Skulle gärna vilja ha ngt större som faktiskt går att använda när det går lite fortare.

En iPad med GPS-dongel hade möjligen funkat men det bästa kanske ändå är att köpa ngn Garmin, Lowrance eller liknande och slippa strul. Tänkte bara om det gick att spara pengar på ett enkelt sätt genom att använda ngt man redan har.

[OT] Happys båtforum
Skippo har gjorts om lite så är tre nivåer nuförtiden. Har inte fått i min båt än pga trasig motor så har inte provat mellanvarianten som förra premium övergick till. Annars så kör jag den på surfplatta och tycker det funkar utmärkt! Enda är att jag snålade och köpte en Samsung A och inte S och mina polariserande solglasögon gör skärmen helt svart i liggande läge som jag helst skulle ha den i...
Ljusstyrkan räcker, men i fullt solljus direkt på skärmen syns det inte 100!
Finns inte Ipad med gps alltså? Tur man är på andra sidan ?
Brukar ha mobilen i en hållare bredvid så kör man inzoomat på ena och mer överblick på andra. Märker att jag vill zooma in och ut på plattan annars.

[OT] Happys båtforum
Skippo har gjorts om lite så är tre nivåer nuförtiden. Har inte fått i min båt än pga trasig motor så har inte provat mellanvarianten som förra premium övergick till. Annars så kör jag den på surfplatta och tycker det funkar utmärkt! Enda är att jag snålade och köpte en Samsung A och inte S och mina polariserande solglasögon gör skärmen helt svart i liggande läge som jag helst skulle ha den i...
Ljusstyrkan räcker, men i fullt solljus direkt på skärmen syns det inte 100!
Finns inte Ipad med gps alltså? Tur man är på andra sidan ?
Brukar ha mobilen i en hållare bredvid så kör man inzoomat på ena och mer överblick på andra. Märker att jag vill zooma in och ut på plattan annars.
Bra tips!

Det finns iPads med GPS men mina har det inte. Är i och för sig inte låst till Apple men vill helst använda det jag redan har.

[OT] Happys båtforum
En modern mobil har skärmstorlek som en gammal GPS så för det mesta räcker det med mobilen. Jag har flera vänner som seglar som navigerar med iphone och skippo.

[OT] Happys båtforum
Jo, det stämmer nog men vi vill ha en ännu större skärm som fungerar bättre för högfartsnavigering (snabb motorbåt). Runt 10 tum eller så.
Min erfarenhet är att touchscreen inte fungerar i hög fart, du behöver knappar för att zooma in och ut, det behöver du göra i fart också. Jag kör i farter mellan 35-50 knop i en lätt båt ska sägas, så det finns inte en chans att använda en touchscreen i fart, alltså zooma in och ut, i en lätt båt. Tror inte det går i en tung båt heller.

[OT] Happys båtforum
Upplever egentligen samma sak i 20-30 knop i vår Flipper. Men eftersom jag till 99% kör i kända vatten så funkar det fint ändå. Helst skulle jag vilja ha två skärmar, en översikt och en som är mera inzoomad. Om jag nu åkt på längre resor i lite fart, men de kan jag nog räkna på ena handens fingrar :-)

[OT] Happys båtforum
Min erfarenhet är att touchscreen inte fungerar i hög fart, du behöver knappar för att zooma in och ut, det behöver du göra i fart också. Jag kör i farter mellan 35-50 knop i en lätt båt ska sägas, så det finns inte en chans att använda en touchscreen i fart, alltså zooma in och ut, i en lätt båt. Tror inte det går i en tung båt heller.
Den här kan nog funka annars...
1724762369600.png

[OT] Happys båtforum
Håller med, i de farterna vill man gärna ha fysiska knappar för att det ska gå att göra något vettigt. Även i lite större båtar.

[OT] Happys båtforum
Ärlig fråga: Vad är tjusningen med en sån där.
Massor med plats, ganska robust. Seglar den väldigr mycket bättre än vad det ser ut som?
Har fattat på priser och beskrivningar att de är eftertraktade.
Det avslappnade båtlivet skulle jag säga är en stor del av tjusningen som en motorseglare av denna och liknande modeller erbjuder. Blåser det snett bakifrån och solen skiner så drar man upp segel och seglar i 6~7 knop. Om vädret blir sämre och det blåser motvind så stänger man dörrarna och slår igång dieseln och tuffar på rätt mot vinden och sjön i 6~7 knops hastighet utan bekymmer när undermotoriserade segelbåtar ligger kvar vid bryggan.

Båten är otroligt rymlig för att bara vara 33 fot och just denna har tidigare seglats från kanada till tromsö i norge, så rätt robust och sjösäker skulle jag säga att den bör vara.

[OT] Happys båtforum
Det jäkliga är att vektorbaserade sjökort inte visar alla grund vid när man zoomar ut lite. Så i något läge när det ser ut att vara ok att köra på, då ser man inte alla grund.
Det där måste ju gå att ändra inställning för så man får världens plottrigaste sjökort men iaf ser allt.
Det avslappnade båtlivet skulle jag säga är en stor del av tjusningen som en motorseglare av denna och liknande modeller erbjuder. Blåser det snett bakifrån och solen skiner så drar man upp segel och seglar i 6~7 knop. Om vädret blir sämre och det blåser motvind så stänger man dörrarna och slår igång dieseln och tuffar på rätt mot vinden och sjön i 6~7 knops hastighet utan bekymmer när undermotoriserade segelbåtar ligger kvar vid bryggan.

Båten är otroligt rymlig för att bara vara 33 fot och just denna har tidigare seglats från kanada till tromsö i norge, så rätt robust och sjösäker skulle jag säga att den bör vara.
Tack!

[OT] Happys båtforum
Blir det nersegling i år och hur lång tid har ni på er? Gjorde den turen 2006, vi tog god tid på oss, finns mycket fint att se längs vägen.
Sitter i båten nu.
Tyvärr är det fokus på distans så blir inte så mycket sightseeing.
Planen är 14h segling per dag och just nu går det inte fort ?
Sydvästliga vindar... Hur få slag tror ni att ni klarar er på?
8 hittils bara idag, men då är det ju lite skärgård att ta hänsyn till också.
Nu är vi snart ute på öppet vatten och kan ta långa ben och gå lite mer på fart.
Toppnotering i går 10.8 knop :)

Edit:
20240829_093747.jpg

Senast ändrad:
[OT] Happys båtforum
Sitter i båten nu.
Tyvärr är det fokus på distans så blir inte så mycket sightseeing.
Planen är 14h segling per dag och just nu går det inte fort ?

8 hittils bara idag, men då är det ju lite skärgård att ta hänsyn till också.
Nu är vi snart ute på öppet vatten och kan ta långa ben och gå lite mer på fart.
Toppnotering i går 10.8 knop :)

Edit: Visa bilaga 722526
Läckert med en trimaran, är det en Farrier 32?

Tillbaka
Topp