[OT]Har blivit med båt, vilket forum?

Foss sa:
Konvalj sa:
Precis som NON skriver så kommer det inte hålla med bara epoxy. Såhär lagar du steg för steg:

1 - låt torka ur.
2 - slipa bort all gelcoat runt sprickan, du vill frilägga minst 10 gånger tjockleken på laminatet (gissningsvis 2-3mm = 2-3cm gelcoat runt skadan ska bort).
3 - klipp till väv i lagom bitar som täcker hela skadan och upp där gelcoaten är bortslipad. Jag förordar twillväv, det är lättast att jobba med.
4 - blanda epoxy (marine epoxy som du var inne på), pensla först på skummet och den blottade plasten. Tryck dit första väven och pensla epoxy över. Tryck ut all luft med en stålroller, skrapa eller något annat. Det är viktigt att du får ut så mycket luft som möjligt.
5 - dit med en ny vävbit medan det är blött, repetera penslande och luftborttagning. 3 lager bör räcka.
6 - vänta en vecka eller två, slipa sedan lagningen så att du blir av med överflödig epoxy och eventuella glasfibertrådar.
7 - spackla över lagningen med gelcoatspackel.
8 - slipa den nu ganska fina lagningen så att den blir i nivå med resten av skrovet.

Tänk på att epoxy är dåligt att vidröra, använd diskhandskar. När epoxyn härdat i 1-2 veckor i minst 10°C så är den fullhärdad och inte längre dålig att vidröra, då kan du slipa utan att riskera att få ohärdad epoxy på dig. Använd dock andningsskydd som stoppar partiklar. Gelcoatspackel brukar vara polyesterbaserade och är dåliga att andas in, men om du står utomhus och det fläktar lite så är det sån liten mängd i den här lagningen att du klarar dig utan andningsskydd. Vill du ha andningsskydd för polyester måste det vara ett gasfilter.

Verktyg som du använder till epoxy (penslar, rörpinne, blandningskärl) är lättare att slänga än rengöra.

Tack för guide. Ända frågan är varför jag ska vänta ut härdning så länge? En till, varför avsluta med gelcoatspackel? Marinepoxy är väl vattentätt i sig? Båten är bottenmålad...

Den enda anledningen till att vänta med slipning är att slippa ohärdat epoxydamm, som ju är dåligt att vidröra. Efter 24h i minst 10°C så är epoxyn härdad nog att slipa.

Avslutning med gelcoatspackel för att det är lättare att få en fin yta med det. Epoxy är hårt och jobbigt att slipa, så helst vill du att din lagning är en (väldigt grund) grop som du sedan fyller upp med gelcoat. Flytande gelcoat är också jobbig att slipa, men spackelvarianten är lättslipad. Men ja, epoxyn i sig är vattentät.

Förtydligande bara, när jag skrev epoxy så menade jag 2-komponents flytande epoxy, inte någon form av spackel.

+ ett på slipa ner till breda ytor och lägga väv tillsammans med epoxi. Utan väv så kommer det spricka sönder .

Den här då?

Bilagor

• 3A49A61A-EC20-4F49-B3B0-C2375597CAD8.jpeg
    3A49A61A-EC20-4F49-B3B0-C2375597CAD8.jpeg
    59 KB · Besök: 126
Foss sa:

Det där är polyester, vilket också fungerar men är lösningsmedelsbaserat och därmed hälsovådligt att andas in. Det märks tydligt att det är skadligt när man öppnar burken, och jobbar man inomhus utan andningsskydd så blir man snabbt vimmelkantig. Epoxy är lösningsmedelsfritt och därmed ofarligt att andas in (såvida man inte slipar ohärdad epoxy, då man dels hettar upp epoxyn som kan frigöra ångor och dels sprider dammet som sagt). För små lagningar ser jag ingen som helst anledning att använda polyester; det är svagare och krångligare med ångorna. Enda fördelen är priset, men det spelar ju mest roll när man ska ha kilovis.

Epoxy:
https://www.marinaman.se/batvard-1/epoxi-plastning/epoxi/reparationssats-epoxi
Väv:
http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Glas--och-Kolfiber/Glasfiberremsa-2000017198/

Epoxy innehåller dock riktigt problematiska ämnen som kan ge sensitisering, dvs orsaka kontaktallergier. Riktigt tjocka skyddshandskar av en materialtyp som är ok för epoxy måste användas. All hudkontakt måste undvikas. Först när det är genomhärdat är det säkert att hantera utan skyddsutrustning.

geologen sa:
Epoxy innehåller dock riktigt problematiska ämnen som kan ge sensitisering, dvs orsaka kontaktallergier. Riktigt tjocka skyddshandskar av en materialtyp som är ok för epoxy måste användas. All hudkontakt måste undvikas. Först när det är genomhärdat är det säkert att hantera utan skyddsutrustning.

Exakt, och helt vanliga diskhandskar (nitril) är fullt tillräckligt. Det behöver inte vara en särskilt tjock modell, bara man har koll på att de inte går sönder någonstans. Om jag ska göra stora lagningar kör jag med ett par diskhandskar och sen tunna engångshandskar utanpå, båda i nitril.

Ang. Hålet, känns båten tung? Risken är att skummet sugit åt sig massa vatten och väger mer än den ska, tömde min gamla båts sitttofter på skum, blev närmre 100kg, stor skillnad när båten vägde 150kg ny.

Det du inte vill göra är att kapsla in vatten i skummet, det kan leta sig in i glasfibern och fryser det så kan det sprängas.

daikai1 sa:
Ang. Hålet, känns båten tung? Risken är att skummet sugit åt sig massa vatten och väger mer än den ska, tömde min gamla båts sitttofter på skum, blev närmre 100kg, stor skillnad när båten vägde 150kg ny.

Det du inte vill göra är att kapsla in vatten i skummet, det kan leta sig in i glasfibern och fryser det så kan det sprängas.

Skroven är fyllda med polyuretanskum som inte suger nämnvärt vatten. I skum med öppna celler kan vatten lätt vandra och göra stora områden genomblöta, men med slutna celler så blir det bara det berörda området som är blött.

Foss sa:
Finns tips på biltemaprodukter för komplett lagning?

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Epoxi/Epoxi-Superstark-2000028570/
+ väven jag rekommenderade tidigare.
Sen behöver du några penslar, gärna en köksvåg (så att du kan blanda exakt rätt, men det funkar med dl/ml-mått också), engångsmuggar, fyrkantiga pinnar att röra med och slutligen någon form av skrapa eller metallroller. Den sista är bara för att pressa ut luften så det går bra att improvisera sig fram till något som funkar, jag brukar köra med en liten gummibit som är typ 3mm tjock om jag ska laga något litet.

Härligt. Då kan jag köpa kit på biltema. Ska jag köra med en bandslip, excenterslip(rund) eller oscilerande maskin(rektangulär)?

Papper runt 40 eller finare?

Foss sa:
Härligt. Då kan jag köpa kit på biltema. Ska jag köra med en bandslip, excenterslip(rund) eller oscilerande maskin(rektangulär)?

Jag brukar köra med excenter. Att få bort gelcoaten kommer vara det jobbigaste, den är ofta 1-2mm tjock och svårslipad. Sätter igen papperna gör den dessutom. Så för gelcoaten blir 40 bra, sen när du ska slipa ner den plastade lagningen så kan du gå på 80 för att inte råka slipa för mycket.

Om du har en dremel eller motsvarande så är det ett effektivt sätt att få bort gelcoat. Funkar med både slippapper och frässtål, enda nackdelen är att det är svårt att få bort jämnmycket.

Konvalj sa:
Foss sa:

Jag brukar köra med excenter. Att få bort gelcoaten kommer vara det jobbigaste, den är ofta 1-2mm tjock och svårslipad. Sätter igen papperna gör den dessutom. Så för gelcoaten blir 40 bra, sen när du ska slipa ner den plastade lagningen så kan du gå på 80 för att inte råka slipa för mycket.

Om du har en dremel eller motsvarande så är det ett effektivt sätt att få bort gelcoat. Funkar med både slippapper och frässtål, enda nackdelen är att det är svårt att få bort jämnmycket.

Flapdisc till vinkelslip?

Jag har kraffsat ur lite av skummet. Ska jag köpa nytt fogskum och trycka i? Tänker inte på flytförmåga utan för att skapa ett bra mothåll när jag remsar upp det och grejjar med epoxyn?

Jag har aldrig testat med vinkelslip, men det funkar säkert om man är lätt på hand.

Det är bra om du fyller upp tomrummet ja. Om du köper fogskum måste det vara polyuretan, annars kan du köpa distansmaterial för båtar (Inotan eller Divinycell är två bra varumärken) och skära till.

Just den. Den rör sig om väldigt liten mängd.nu är allt köpt. Imorgon skrider jag till verket. Kanske går att då den i sjön till midsommar ändå. Tack för hjälpen så länge!

Du kan ju alltid ta lagningen i omgångar. Plasta imorgon, sjösätt nästa vecka och slipa/gelcoata i höst. Båten kommer dra lite mer soppa med en lite skrovlig lagning bara :-)

Foss sa:
Konvalj sa:
Foss sa:

Flapdisc till vinkelslip?

Biltemas flapdisc 40 korn funkar kanon till att grovslipa plast och glasfiber. På bilden nedan så har jag slipat ur och börjat plastat pga att durken spruckit loss från skrovet:

slipning.JPG

Jag köpte en flapdisc 60. Hoppas den också är ok. Har du något skum eller mothåll på andra sidan springan man ser?

Hur är det när man slipar gelcoat/bottenfärg innan plastning. Är det också förenat med livsfara som epoxyslipning verkar vara?

Bottenfärg kan innehålla onyttiga saker, men så vitt jag vet frigörs inga ångor när man slipar den. Det räcker alltså med partikelfilter.

Gelcoat och annan polyesterbaserad plast som är fullhärdad kan frigöra små mängder ångor om man slipar länge på samma ställe. Det luktar i alla fall som ohärdad polyester då, vilket borde betyda att styrenet förångas. Men står du utomhus så räcker det gott med partikelfilter. Styren är precis som aceton och bensin lösningsmedel men jag tror rätt många använder de produkterna som nagellacksborttagning etc utan att använda gasfilter. :-)

Jag hittade några små skador i gelcoaten också. Man ser glasfibret men inget hål eller så. Kan jag laga det med gelcoatspackel? Har slipat bort bottenfärg och gelcoat så att glasfibern är frilagd.

Foss sa:
Jag hittade några små skador i gelcoaten också. Man ser glasfibret men inget hål eller så. Kan jag laga det med gelcoatspackel? Har slipat bort bottenfärg och gelcoat så att glasfibern är frilagd.
Är det under vattenlinjen är det bättre med epoxispackel, plastik padding har spackel som säljs i mindre kvantiteter.

Läderlappen sa:
Foss sa:
Är det under vattenlinjen är det bättre med epoxispackel, plastik padding har spackel som säljs i mindre kvantiteter.

Det är så under vattenlinjen man kan komma, mitt under båten. Men det kanske bara är att kladda på med epoxin där också? Utan armeringsnätet alltså. Då får jag ju ett vattentätt skikt som jag sedan kan måla på till nästa säsong.

Foss sa:
Läderlappen sa:
Foss sa:

Det är så under vattenlinjen man kan komma, mitt under båten. Men det kanske bara är att kladda på med epoxin där också? Utan armeringsnätet alltså. Då får jag ju ett vattentätt skikt som jag sedan kan måla på till nästa säsong.
Absolut! Slipa rent från gamla färgrester och torka av med T-röd. Slipa/ våtslipa och tvätta rent med vatten innan målning för att bli av med aminosyror . Sen målar du på som vanligt, förutsatt att laminatet under är ok

Det blir alltid roligare med bilder. Vad tror ni, har jag slipat tillräckligt? Flapdisc var grymt. Gick i ett nafs. Kanske finlirar lite med slipmaskinen imorgon också.

Bilagor

• DA64E22A-4FE6-4385-8815-A8282B74C484.jpeg
    DA64E22A-4FE6-4385-8815-A8282B74C484.jpeg
    202.8 KB · Besök: 165
  • 10227DEB-C1A5-46CB-8A49-B9785E51EFB6.jpeg
    10227DEB-C1A5-46CB-8A49-B9785E51EFB6.jpeg
    219.8 KB · Besök: 164
Foss sa:
Det blir alltid roligare med bilder. Vad tror ni, har jag slipat tillräckligt? Flapdisc var grymt. Gick i ett nafs. Kanske finlirar lite med slipmaskinen imorgon också.
Ojdå! Ser att jag inte följt tråden riktigt, är det ett hål jag ser på bilden? Vad gäller lagning av sådana så räcker inte bara spackel tyvärr.

Läderlappen sa:
Foss sa:
Ojdå! Ser att jag inte följt tråden riktigt, är det ett hål jag ser på bilden? Vad gäller lagning av sådana så räcker inte bara spackel tyvärr.

Nej det är jag medveten om. Bilden visar huvudproblemet och det har jag fått bra hjälp för att lösa här i tråden. Ska plasta igen det med remsor och epoxi imorgon. Är dock lite osäker på om min slipning är tillräcklig? Resterna från det kladdandet tänkte jag kladda på gelcoatskadorna som jag också slipat på idag.

Foss sa:
Läderlappen sa:
Foss sa:

Nej det är jag medveten om. Bilden visar huvudproblemet och det har jag fått bra hjälp för att lösa här i tråden. Ska plasta igen det med remsor och epoxi imorgon. Är dock lite osäker på om min slipning är tillräcklig? Resterna från det kladdandet tänkte jag kladda på gelcoatskadorna som jag också slipat på idag.
Ahh nu ser jag, spontant tycker jag det ser bra ut. Det ser ut som att du har fasat ut laminatet på ok sätt.

Det jag är osäker på är hur jag gör i övergången mellan nedslipad och gammal gelcoat. Ska jag lägga remsan nån milimeter innanför och sedan låta epoxin gå upp nån milimeter på den gamla gelcoat/färgen?

När jag plastade hade jag kortaste remsan först och sen längre och längre för att på det viset bygga upp hålet. Den sista yttersta remsan är då nästan lika lång som hålet.Själva epoxyn ska bara täcka allt så den är det bara grisa på, inom vissa gränser då slipa är rätt trist. :-)

Ja precis, glasfibern vill du inte lägga över gammal gelcoat. Vill du ha en snygg lagning så slipar du ner plasten i en fasning runt hålet, så att du får en backe med botten i hålet. Rugga upp ytan för hand med grovt papper så får du bättre vidhäftning.

Hej

Lagade en liknande skada som Foss för ett par år sedan och lagningen verkar hålla bra (slipa, torka, polyester och glasmatta). Dock blev den aldrig förseglad. Tänkte åtgärda det i år innan sjösättning.

Funkar gelcoatspackel för det, eller är det bättre med gelcoat + paraffinlösnig? Estetiken är inte viktig, då det är under vattenlinjen på en 25 år gammal båt.

Jonas_L sa:
Hej

Lagade en liknande skada som Foss för ett par år sedan och lagningen verkar hålla bra (slipa, torka, polyester och glasmatta). Dock blev den aldrig förseglad. Tänkte åtgärda det i år innan sjösättning.

Funkar gelcoatspackel för det, eller är det bättre med gelcoat + paraffinlösnig? Estetiken är inte viktig, då det är under vattenlinjen på en 25 år gammal båt.

Polyester i sig är inte vattentät, däremot är epoxy det. Enklaste lösningen är att slipa upp en grov yta, pensla epoxy över allt och sen avsluta med gelcoatspackel. Då får du en vattentät yta som är lätt att bottenmåla.

OK, men båtbotten från fabrik är väl tillverkad med gelcoat mot formen och sedan glas/polyester? Jag funderade mest på om spacklet blir för poröst.

Jonas_L sa:
OK, men båtbotten från fabrik är väl tillverkad med gelcoat mot formen och sedan glas/polyester? Jag funderade mest på om spacklet blir för poröst.

Det funkar bra med gelcoatspackel. Det funkar också med epoxyspackel, antingen färdigköpt eller egenblandad (2k-epoxy + glasballonger). Anledningen till att köra en spackelblandning är för att det är mycket lättare att slipa än ren epoxy/gelcoat. Även om du inte ska få till en polerad yta så vill du ha en plan yta under vattenlinjen, och det brukar vara rätt svårt att få till med roller och epoxy/flytande gelcoat.

Men jag förordar ändock att pensla på epoxy över hela lagningen om du lagat med polyester. Jämnar du till med epoxyspackel så får du bra vidhäftning direkt, kör du med gelcoatspackel så behöver du rugga upp ytan med 40-papper för att få god vidhäftning.

Då återstår bara väntan... tror det blev bra men vet inte.

Bilagor

• 3EFDFFBE-5F2D-4594-B269-2B8882A785E8.jpeg
    3EFDFFBE-5F2D-4594-B269-2B8882A785E8.jpeg
    251.3 KB · Besök: 121
Konvalj sa:
Jonas_L sa:

Det funkar bra med gelcoatspackel. Det funkar också med epoxyspackel, antingen färdigköpt eller egenblandad (2k-epoxy + glasballonger). Anledningen till att köra en spackelblandning är för att det är mycket lättare att slipa än ren epoxy/gelcoat. Även om du inte ska få till en polerad yta så vill du ha en plan yta under vattenlinjen, och det brukar vara rätt svårt att få till med roller och epoxy/flytande gelcoat.

Men jag förordar ändock att pensla på epoxy över hela lagningen om du lagat med polyester. Jämnar du till med epoxyspackel så får du bra vidhäftning direkt, kör du med gelcoatspackel så behöver du rugga upp ytan med 40-papper för att få god vidhäftning.

Tack för ett utförligt svar! Båten ligger på andra sidan landet, kommer ner om några veckor. Lagningen är väldigt lik Foss bild ovan. Båten har stått inomhus sedan augusti, så det borde vara rimligt torrt nu. Tror det blir slipa, pensla med epoxy och sedan spackla med gelcoatspackel.

När vi ändå har lagningar på tapeten..

Vi har en motorseglare i stål sedan förra säsongen, byggd ca 1970.

Under instrumentpanelen har vi ett litet frånskilt fack på skrovet, där genomföringen till sumlogen's givare (trasig) sitter.
VI har ofta haft vatten ståendes i facket, ca 8-10 cm, men nu har jag precis lyckats komma åt att ösa det tomt.
Det höll sig torrt ett par dagar i hamn, men så fort vi lade ut så fylldes det åter igen.

Så under vintern ska givaren bort, och hålet svetsas igen.

Men finns det något man kan tillfälligt täta med inifrån?

Givaren sitter på en platta, ca 5x10 cm, fäst med en skruv i varje hörn. Dom droppar jag sett rinner fram under plattan, så det är svårt att avgöra exakt vart det kommer in.

Skulle det hjälpa att försöka kleta på ett lager sikaflex över det hela? Eller finns det något bättre för att täcka en större öppen yta?

Båten ligger alltså i sjön nu?

Det går med sikaflex, men försök få det torrt först. Värmer du fogen (hårtork elle värmefläkt) sen så härdar den lite snabbare. Ett stålskrov i kallt vatten blir ju en ganska bra köldbrygga och då har du en härdningstid på flera dagar.

Bra poäng med kylan. Jo, hon ligger i nu, och hela utrymmet vid skrovet fungerar utmärkt som ölkyl.

Ska se om det finns utrymme att hänga ner en värmefläkt i hålet, det skulle hjälpa med upptorkandet också.

Jag antar att om det rinner in vatten innan sikan fått torka, så kan det bli små öppningar därunder?

Tillbaka
Topp