[OT]Har blivit med båt, vilket forum?
Foss sa:Konvalj sa:Precis som NON skriver så kommer det inte hålla med bara epoxy. Såhär lagar du steg för steg:
1 - låt torka ur.
2 - slipa bort all gelcoat runt sprickan, du vill frilägga minst 10 gånger tjockleken på laminatet (gissningsvis 2-3mm = 2-3cm gelcoat runt skadan ska bort).
3 - klipp till väv i lagom bitar som täcker hela skadan och upp där gelcoaten är bortslipad. Jag förordar twillväv, det är lättast att jobba med.
4 - blanda epoxy (marine epoxy som du var inne på), pensla först på skummet och den blottade plasten. Tryck dit första väven och pensla epoxy över. Tryck ut all luft med en stålroller, skrapa eller något annat. Det är viktigt att du får ut så mycket luft som möjligt.
5 - dit med en ny vävbit medan det är blött, repetera penslande och luftborttagning. 3 lager bör räcka.
6 - vänta en vecka eller två, slipa sedan lagningen så att du blir av med överflödig epoxy och eventuella glasfibertrådar.
7 - spackla över lagningen med gelcoatspackel.
8 - slipa den nu ganska fina lagningen så att den blir i nivå med resten av skrovet.
Tänk på att epoxy är dåligt att vidröra, använd diskhandskar. När epoxyn härdat i 1-2 veckor i minst 10°C så är den fullhärdad och inte längre dålig att vidröra, då kan du slipa utan att riskera att få ohärdad epoxy på dig. Använd dock andningsskydd som stoppar partiklar. Gelcoatspackel brukar vara polyesterbaserade och är dåliga att andas in, men om du står utomhus och det fläktar lite så är det sån liten mängd i den här lagningen att du klarar dig utan andningsskydd. Vill du ha andningsskydd för polyester måste det vara ett gasfilter.
Verktyg som du använder till epoxy (penslar, rörpinne, blandningskärl) är lättare att slänga än rengöra.
Tack för guide. Ända frågan är varför jag ska vänta ut härdning så länge? En till, varför avsluta med gelcoatspackel? Marinepoxy är väl vattentätt i sig? Båten är bottenmålad...
Den enda anledningen till att vänta med slipning är att slippa ohärdat epoxydamm, som ju är dåligt att vidröra. Efter 24h i minst 10°C så är epoxyn härdad nog att slipa.
Avslutning med gelcoatspackel för att det är lättare att få en fin yta med det. Epoxy är hårt och jobbigt att slipa, så helst vill du att din lagning är en (väldigt grund) grop som du sedan fyller upp med gelcoat. Flytande gelcoat är också jobbig att slipa, men spackelvarianten är lättslipad. Men ja, epoxyn i sig är vattentät.
Förtydligande bara, när jag skrev epoxy så menade jag 2-komponents flytande epoxy, inte någon form av spackel.