[OT]Har blivit med båt, vilket forum?

Sixten Fors sa:
Foss sa:
Snören/rep/karbinhakar, två fendrar som kändes oversized, lås och kätting klass 3. Flytväst har jag men behöver kompletteras med fler för övriga i familjen.

Hur förtöjer man den lämpligast där? Är inne på att ha färdiga repstumpar med snabbfästen för att sätta fast den baktill och framtill så jag slipper knyta varje gång för det kan jag inte.

Behöver jag en gps? Vart köper jag en sån billigast?

Vilken sida av prickarna ska man köra på på sjön?
Fendrar kan inte bli för stora.
Bruce (kopia) ankare i galv är billigt och bra, minst 7,5 kg och minst 30 mm band. Rulle till band behövs ej.
Snören kan inte bli för långa eller för många.
Lär dig slå en pålstek med förbundna ögon på mindre än 5 sek. Funkar till allt.
Förtöja med karbinhakar är förbjudet.
Ja man behöver GPS, alltså en snabb och bra kartplotter med 9" skärm eller mer. Jag gillar Raymarine, inte billigast men bra. Köper gör man t.ex. on-line.
Farledsprickar, du skall ha gröna om styrbord när du färdas i farledens riktning vilket alltid är in mot land/hamn. Finns även väderstrecksprickar och mitt på grund prickar. Lär dig hur de ser ut.
Word. Installera en kompass. Nej, GPS ersätter ej. Läs på om prickar BY, BYB, YB, YBY.

liquid sa:
Sixten Fors sa:
Foss sa:
Snören/rep/karbinhakar, två fendrar som kändes oversized, lås och kätting klass 3. Flytväst har jag men behöver kompletteras med fler för övriga i familjen.

Hur förtöjer man den lämpligast där? Är inne på att ha färdiga repstumpar med snabbfästen för att sätta fast den baktill och framtill så jag slipper knyta varje gång för det kan jag inte.

Behöver jag en gps? Vart köper jag en sån billigast?

Vilken sida av prickarna ska man köra på på sjön?
Fendrar kan inte bli för stora.
Bruce (kopia) ankare i galv är billigt och bra, minst 7,5 kg och minst 30 mm band. Rulle till band behövs ej.
Snören kan inte bli för långa eller för många.
Lär dig slå en pålstek med förbundna ögon på mindre än 5 sek. Funkar till allt.
Förtöja med karbinhakar är förbjudet.
Ja man behöver GPS, alltså en snabb och bra kartplotter med 9" skärm eller mer. Jag gillar Raymarine, inte billigast men bra. Köper gör man t.ex. on-line.
Farledsprickar, du skall ha gröna om styrbord när du färdas i farledens riktning vilket alltid är in mot land/hamn. Finns även väderstrecksprickar och mitt på grund prickar. Lär dig hur de ser ut.
Word. Installera en kompass. Nej, GPS ersätter ej. Läs på om prickar BY, BYB, YB, YBY.

Kan man inte läsa sjökort eller grundläggande sjövägsregler är det en dålig idé med en GPS. Den ska vara ett hjälpmedel och inget man står med näsan i för att inte gå på grund eller är beroende av för att komma hem igen.

Det borde finnas nån kvällskurs som ger grundläggande koll på navigering och regler.

Har båten pollare kan man med fördel ha fasta trampar med splitsad ögla i även för tilläggning.

Sen är det bra att öva på att manövrera båten om man är osäker. Ta en dag när det är vindstilla och känn på vad som händer och hur båten beter sig i olika situationer. Det är inte som att köra bil, man måste få lite känsla för att båten tar med sig rörelsen även när man slutar gasa eller gira.

Tillbaka
Topp