(OT) Hårklippmaskin

rogart

Aktiv medlem
(OT) Hårklippmaskin
Är lite snål och vill inte lägga ut pengar på att gå till Frisören .Har en Philips hårklippare nu men tycker inte den är så jättebra .Håret fastnar i maskinen och sedan funkar den inte . Tänkte köpa en ny maskin men frågan är vilken är bäst ?

(OT) Hårklippmaskin
Fick en sladdlös Philips hårklippare för några år sedan i julklapp, tycker den har fungerat utmärk. Kommer inte ihåg modell men det var förmodligen inte den allra billigaste sorten. Lätt att ta loss skärhuvudet och göra rent och har hållt sig vasst även om ett och annat skägg åkt av med hjälp av den. =)

Den är betydligt lättare än de billiga klipparna med vibrerande skär...

Senast redigerad av en moderator:
(OT) Hårklippmaskin
Är nöjd med min Philips C888 som jag har haft i typ 5 år. Undrar dock om man köpa pro klippare med utbytbara blad, sån som de kör med på frisören.

(OT) Hårklippmaskin
Inte Braun EP100 iaf. Den har en "säkerhetsspärr" som ska se till att man inte mot sin vilja råkar raka för kort. Tyvärr är den lätt att fippla till utan avsikt vilket två gånger har resulterat i att man blivit klart skinnskalligare än tänkt. Sen känns det som den tar dåligt, det tar rätt många tag innan håret är kapat.

(OT) Hårklippmaskin
Tjena!

Jag har en Moser som är nätdriven, den är egentligen för husdjur men funkar klockrent för min skalle, är inne på min andra, bytte för fyra år sen då den första åkte i golvet och därmed inte gick att använda mer, då var den c:a 10 år gammal..
Finns i Julas sortiment för 499:- vilket är halva ordinariepriset, dock verkar den vara slut överallt i deras butiker så dom kanske har slutat med den.. Den heter Moser Rex 1230..

(OT) Hårklippmaskin
nisseson skrev:
-------------------------------------------------------
> Inte Braun EP100 iaf. Den har en
> "säkerhetsspärr" som ska se till att man inte
> mot sin vilja råkar raka för kort. Tyvärr är
> den lätt att fippla till utan avsikt vilket två
> gånger har resulterat i att man blivit klart
> skinnskalligare än tänkt. Sen känns det som den
> tar dåligt, det tar rätt många tag innan håret
> är kapat.

Min lösning på den dåliga funktionen var att ta bort mellanlägget, sen funkade den bättre. Det blev ju en annan frisyr dock....

(OT) Hårklippmaskin
Graj skrev:
> nisseson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Inte Braun EP100 iaf. Den har en
> > "säkerhetsspärr" som ska se till att man inte
> > mot sin vilja råkar raka för kort. Tyvärr
> är
> > den lätt att fippla till utan avsikt vilket
> två
> > gånger har resulterat i att man blivit klart
> > skinnskalligare än tänkt. Sen känns det som
> den
> > tar dåligt, det tar rätt många tag innan
> håret
> > är kapat.
>
>
> Min lösning på den dåliga funktionen var att ta
> bort mellanlägget, sen funkade den bättre. Det
> blev ju en annan frisyr dock....

Naturen ser iofs. sakta men säkert till att jag får den frisyren utan maskin... :-)

(OT) Hårklippmaskin
+1 på Moser. Tjockt och envist hår som jag har så funkar inte batteridrivna på mig, har kört sönder flera stycken, om de ens tar från början. Aldrig varit några problem medm in moser.

(OT) Hårklippmaskin
Absolut Moser!
Har testat melissa, philips och någon löjligt dyr panasonic (som jag köte genom frisörsalong), ingen av dem var något att ha. Klena och dåliga batterier efter ett år. Tyckte moser såg omodern och ful ut...
Moser har allt man vill ha. Robust och enkel konstruktion, lätt att rensa från hår, lätt att byta blad, nätkontakt, kraftig..

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl...nr=360203&title=Moser%201400%20h%e5rklippare&

f0ffc75a309600e6e56035cd8025e33f_72543590091248964978.jpg

Senast redigerad av en moderator:
(OT) Hårklippmaskin
Enda nackdelen med Moser'n är att den vibrerar jäkligt mycket. Men står man inte och klipper dagarna i ända så lär inte det vara något problem..

(OT) Hårklippmaskin
freddan skrev:
> Enda nackdelen med Moser'n är att den vibrerar
> jäkligt mycket. Men står man inte och klipper
> dagarna i ända så lär inte det vara något
> problem..

Allt är ju relativt. Kanske vibrerar pyttelite mer än mina föregående klippare. Men med tanke på hur mycket bättre den klipper så är det med råge motiverat..

(OT) Hårklippmaskin
gandhi skrev:
> Moser alltså? Den här ser rätt OK ut:
> http://teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product.html&ar
> tnr=360223 Gott om valmöjligheter när det
> gäller längd.
>
> Jag har en sån här idag:
> http://teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product.html&ar
> tnr=360229
> Funkar OK för mitt hår. 23 mm uppe på och 15-18
> på sidorna och nacken.
>
> /K

Behöver du verkligen en batteridriven? Det är det jag är mest nöjd över att slippa från mina föregående klippare..

(OT) Hårklippmaskin
Ser ut som du hann före kneecap. Inne på samma spår . Ser ut som man skulle satsa på en (Francesco) Moser . Problemet med min gamla Philips är att jag använder distanskammen och då packar sig håret i den .Måste hela tiden ta bort den och göra rent . Hade en ännu äldre Philipsmaskin där funkade distanskammen mycket bättre men tyvärr slits ju saxen ut .

(OT) Hårklippmaskin
rouster skrev:
> Absolut Moser!
> Har testat melissa, philips och någon löjligt
> dyr panasonic (som jag köte genom frisörsalong),
> ingen av dem var något att ha. Klena och dåliga
> batterier efter ett år. Tyckte moser såg omodern
> och ful ut...
> Moser har allt man vill ha. Robust och enkel
> konstruktion, lätt att rensa från hår, lätt
> att byta blad, nätkontakt, kraftig..
>
> http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_lin
> k.html&link=&artnr=360203&title=Moser%201400%20h%e
> 5rklippare&
>
>
> http://images3.souq.com/uploaded/0709/f0ffc75a3096
> 00e6e56035cd8025e33f_72543590091248964978.jpg

Grym maskin, men läskigt ljud och tillslag "klonk" när man startar :-D T

(OT) Hårklippmaskin
Little Stereo skrev:
> rouster skrev:
> -----
> > Absolut Moser!
> > Har testat melissa, philips och någon löjligt
> > dyr panasonic (som jag köte genom
> frisörsalong),
> > ingen av dem var något att ha. Klena och
> dåliga
> > batterier efter ett år. Tyckte moser såg
> omodern
> > och ful ut...
> > Moser har allt man vill ha. Robust och enkel
> > konstruktion, lätt att rensa från hår, lätt
> > att byta blad, nätkontakt, kraftig..
> >
> >
> http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_lin
>
> >
> k.html&link=&artnr=360203&title=Moser%201400%20h%e
>
> > 5rklippare&
> >
> >
> >
> http://images3.souq.com/uploaded/0709/f0ffc75a3096
>
> > 00e6e56035cd8025e33f_72543590091248964978.jpg
>
>
> Grym maskin, men läskigt ljud och tillslag
> "klonk" när man startar :-D T

Manligt ljud. Låter som man sätter igång någon form av slaktmaskin..

(OT) Hårklippmaskin
Moser här med. Hade en melissa innan som också var bra, levde i ca 10 år innan den gav opp. Sladd ska det vara, en sladdlös har jag provat men den dog vääldigt fort men det var en billig skitmaskin från Philips så jag hade inte väntat mej mer heller. Trist när batteriet tar slut när man är halvklar med skallen, blir som Fantareklamen för några år sen, inte helt bra.

(OT) Hårklippmaskin
nisseson skrev:
> Graj skrev:
> -----
> > nisseson skrev:
> >
>
> > -----
> > > Inte Braun EP100 iaf. Den har en
> > > "säkerhetsspärr" som ska se till att man
> inte
> > > mot sin vilja råkar raka för kort. Tyvärr
> > är
> > > den lätt att fippla till utan avsikt vilket
> > två
> > > gånger har resulterat i att man blivit klart
> > > skinnskalligare än tänkt. Sen känns det
> som
> > den
> > > tar dåligt, det tar rätt många tag innan
> > håret
> > > är kapat.
> >
> >
> > Min lösning på den dåliga funktionen var att
> ta
> > bort mellanlägget, sen funkade den bättre.
> Det
> > blev ju en annan frisyr dock....
>
> Naturen ser iofs. sakta men säkert till att jag
> får den frisyren utan maskin... :-)

Ja, jag skyndade nog mest på det, kanske var det ett omen :)

(OT) Hårklippmaskin
Till mosern finns det ett tillbehör som gör att du kan ställa in längder från 4, 6, 9, 13 och 18 mm. Tror inte att det följer med alla gånger utan får köpas löst till. Gäller den nätdrivna.

(OT) Hårklippmaskin
Köper man från Clas Ohlson verkar det följa med flera olika kammar. Den verkar bra annars, den där Moser 1400.

Själv hittade jag en proffsklippmaskin från 60-talet på en loppis. Tog isär den helt och rengjorde den minutiöst innan jag började använda den... Kvittot fanns kvar i lådan, samt en liten burk axelfett för excentern under överskäret. Räknar med att den ska hålla femtio år till, om inte hundrafemtio.

(OT) Hårklippmaskin
Hade en Philips trimmer som jag köpte sommaren 2000. Den var fullt fungerande och felfri tills jag råkade tappa den i golvet i vintras, så illa att en vital plastbit sprack utan möjlighet att laga den.
Genom en skön slump hade min sambo en exakt likadan modell, så jag trimmar vidare som förr, fast jag ser till att hålla i den hårdare... :D

Kan inte modellnamn utantill, men den är blå och har ett uppladdningsbart batteri som ger åtminstone nöddrift om strömmen skulle gå när halva skallen är rakad...

Den klipper riktigt bra. Jag kör den numera bara med det rena skärbladet, för kortast möjliga hårlängd.

Den första trimmern, som jag hade i nästan 10 år, köpte jag för under 400 kr. Dvs ca 40 kr per år... Innan det gick jag till frisör var 4:e eller 5:e vecka, och betalade ca 200-250 kr/gång!

(OT) Hårklippmaskin
geologen, bor inte du i Göteborg? Där har jag aldrig betalat mer än åttio kr för en klippning. Sextio kostade det länge. Brukar kombinera loppis och klippning på Kvibergs marknad, fast jag brukar nog vara det enda blekansiktet hos de frisörerna. Proffsiga och snabba är de!

(OT) Hårklippmaskin
Moser is the shit. Finns för en överkomlig peng hos Kjell m fl:

http://www.kjell.com/

Jag är inne på andra maskinen (den första överlevde inte att barnen slängde den i klinkergolvet). Rakar skallen på kortaste längden en gång i veckan och tycker att jag tjänar ett par hundra varje gång. Alltså betalar maskinen sig själv på ett par veckor, sedan kan man köpa cykelprylar för resten...

(OT) Hårklippmaskin
Jag har rakat skallen dom senaste 14 åren och avverkat ett antal konsumentmaskiner, men nu har även jag investerat i en Moser. En uppladdningsbar Chromestyle mod 1871/1872 som jag köpte genom en frisörkompis.
Priset är högt, +2000:-, men den andas verkligen kvalitet och känns som en liten pansarvagn.

846099_MaquinaMoser1871.jpg ht=300

(OT) Hårklippmaskin
Moser Schwarzwälder Präzision
Original Moser Haarschneidemaschine Type 1400
Elektrische Haarschneidemaschine
Technische Perfektion.
Made in Germany
FTW

(OT) Hårklippmaskin
Ska Moser-maskinen bli ordentligt varm då man använder den? Det är inte så att det luktar bränt hår, men det börjar närma sig ...

/s-o

Tillbaka
Topp