Sprockets skrev:
-------------------------------------------------------
> Men tills lagen ändrats är det ett brott att
> köra fortare än tillåtet. En del gör det
> ibland. En del gör det som en livsstil.
Det finns ett namn på det sista. Det kallas civil olydnad, och är ett av de bästa sätten att protestera mot korkade lagar. Om det sen är så jäkla lämpligt att kategoriskt köra 15-20 km/h för fort bara för att protestera vet jag inte om jag tycker.
Det finns ställen där låg fart är helt ok. Det kan vara korta 30 sträckor förbi skolor, 50 i lågtrafikerade områden tex smågator och bostadsområden. Men 50 längs drottning gatan med 4 breda körfält i var riktning, och MASSOR av trafik, är vansinne. (Helsingborg) Stjäl en meter på var sida av vägen från trottoarerna (över 6m breda) och ta bort mittrefugen, för att lägga till 2 bussfiler, en i var körriktning, och gör det till 70 väg. Med fördel, ta bort övergångsställena vid Knutpunkten och torget vid Dunkers hus, och bygg gångbroar istället (eller tunnlar, som är en estetiskt snyggare lösning enligt många, men klart dyrare.
Utan tvekan skulle genomfartsleden må bra av, och det skulle bli färre person vs fordonsolyckor om farten på den sträckan höjdes. Och, med egna filer för bussarna, skulle de kunna gå i tid, vilket skulle innebära att fler fick förtroende för bussarna som ett tillförlitligt färdmedel, och därför åkte buss.
Något annat, ganska korkat som jag inte för mitt liv förstår varför man gör, är när lägger busshållplatsen på fel sida vägen, så att busen måste korsa mötande trafik för att komma till sin hållplats, sen bygger man en fartdämpande puckel, och lägger ett övergångsställe på densamma, och sen ska bussen korsa mötande trafik för att lämna sin hållplats, och fortsätta sin resa. Detta utan för en skola som ligger på motsatt sida hållplatsen. Någon som känner till Helsingborg? Sväng förbi Dalhem centum någon gång. Att busshållplatsen ligger där den gör motiveras med att just Dalhem centrum ligger på motsatt sida från skolan, alltså, på samma sida som busshållplatsen. Övergångsstället är varje morgon en plats där det hela tiden är "nära ögat", alla som ska till och från bussarna, och alla som ska köra till jobb på ett ställe. Rena vansinnet. Detta speciellt då gathelvetet var hundrade meter korsas av en stor jävla betongbro. Man har alltså med sin nollvision byggt en livsfarlig trafikfälla, på en plats där det från början var trafik, och folksäkert.Det enda sättet som kunde gjort det säkrare än busshållplatser på vars en sida, och utan övergångsställe är ett högt staket som hindrade folk från att gå över vägen där. Ber om ursäkt för språket, men sånt här är för jävligt.
Ser dig pepe? Har du tur ser vi inte dig, alla vet väll att bilister som ser cyklister siktar på dem.
B!