(OT) Hastighetskamera

(OT) Hastighetskamera
darlingson skrev:
-------------------------------------------------------
> ja, jag försökte men fick inte ens ett inlägg
> om min länk..... jag tyckte den var bra (min
> länk) men fan fick jag för det ... god jul! ....
>
>
> länken jag syftar på finns högre upp på sidan
> .... BRA GRABBAR! - i australien alltså ...

Den var jättekul ;)

God Jul

(OT) Hastighetskamera
hammarn skrev:
> Till alla hastighetstalibaner-

Det är väl de som tycker att hastighet är viktigast av allt? De som ser farten som Gud och ber framför hastighetsmätaren?

(OT) Hastighetskamera
Per skrev:

Men för helvede Per, du klipper & klistrar ju värre än Sigvard Marjasin.
Det tycks vara egalt om det är andras ord eller fartgränser, dom finns där för dig att ändra eller bortse ifrån så att dom passar egot??

Jag drar härifrån, hoppas att det blir en God jul med inga invalidiserade & döda i helgtrafiken.

(OT) Hastighetskamera
Sprockets skrev:
> hammarn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Till alla hastighetstalibaner-
>
>
> Det är väl de som tycker att hastighet är
> viktigast av allt? De som ser farten som Gud och
> ber framför hastighetsmätaren?

Nej, talibanerna är de, som kollar hastighetsmätaren istället för trafiken, som upphöjt hastighetsgränser till självändamål även när de är helt opåkallade.

(OT) Hastighetskamera
Jag har säkert fördomar, men framförallt är det roligt att retas! Jag är betydligt äldre än 15, antagligen äldre än de flesta här, men jag avskyr när människor är självgoda! De flesta har nog kört för fort nån gång, eller?

(OT) Hastighetskamera
darlingson skrev:
> ja, jag försökte men fick inte ens ett inlägg
> om min länk..... jag tyckte den var bra (min
> länk) men fan fick jag för det ... god jul! ....
>
>
> länken jag syftar på finns högre upp på sidan
> .... BRA GRABBAR! - i australien alltså ...

Måste man kommentera alla dumma inlägg?

Fan, nu gjorde jag det igen!

(OT) Hastighetskamera
Per skrev:
> Nej, talibanerna är de,

Jaja, propagandauttryck.

Nu är det inte bara nån som insinuerar att någon annan jämför fortkörning med industriell utrotning av miljontals människor, nu skall även det även jämföras med religiösa fanatiker som mördar alla som inte tycker som de. Jävligt fräscht. Nästan Mike_Dee-nivå på det. "Hastighetstalibaner" passar bra in på fortkörare också. Jag tänker inte ställa upp på propagandan.

Men gillar ni inte de lagar vi har i landet så får ni väl göra nånting åt det. Förr sades det att man skulle ställa krav på de politiska partierna. Idag gnäller man väl på en blogg eller startar en grupp på ansiktsboken.Någon måste göra nånting

Men tills lagen ändrats är det ett brott att köra fortare än tillåtet. En del gör det ibland. En del gör det som en livsstil.

Synd att Bangs enkla fråga skulle drunkna i tips på hur man begår brott, hur man använder masker för att undgå igenkänning när man begår brott och hur man maximalt kan krångla med myndigheterna (och samtidigt tycka att de skall ägna sig åt något annat).

(OT) Hastighetskamera
Ni som blåser iväg 15-20 km för fort på landsväg, missar skylt som talar om att det snart kommer en kamera.
Missar dessutom kameran. Vad är det som gör att ni ser mig, en stackars cyklist i vägrenen som vi väl alla är lite till och från.

(OT) Hastighetskamera
mamme1 skrev:

> Men för helvede Per, du klipper & klistrar ju
> värre än Sigvard Marjasin.

LOL ;)

> Det tycks vara egalt om det är andras ord eller
> fartgränser, dom finns där för dig att ändra
> eller bortse ifrån så att dom passar egot??

Jag tror du missförstått mig. Jag irriteras av att fartgränserna gör de flesta bilister till lagbrytare. Det här är inte något minoritetsfenomen, något som berör ett fåtal dårar och rättshaverister.

Vet inte om du själv kör bil. Men om du gör det så vet du att varje helg så åker en stor del av tokholmarna till sina sommarstugor och släktingar och vänner. Snittfarten där det är 90 ligger på ca 100, där det är 110 på ca 120, där det är 70 på ca 80, utom just vid kameravarningarna. Låt var att vid dåligt väglag går de i bästa fall ner och under högsta tillåtna fart.

Det jag kritiserar är detta systematiska lagbrott, eller rättare sagt, att man anordnat så att en majoritet bryter mot lag och förordning. Det jag förespråkar är att man anpassar fartgränserna till det allmänna rättsmedvetandet. En lag som folk tror på respekterar folk. Folk tror inte på vägverket i detta avseende. Det beror i hög grad på att vägverket ofta är tendentiöst, för koncentrerat på hastigheterna. Hade det rätt ifråga om fartgränserna skulle det ju vara ett enda långt blodbad från Puttgarten till Lindau. Och, det är det inte.

> Jag drar härifrån, hoppas att det blir en God
> jul med inga invalidiserade & döda i
> helgtrafiken.

God Jul själv, och jag hoppas också att det inte blir några dödsfall eller svåra skador i helgtrafiken, att folk anpassar farten efter läget, kör lugnt och försiktigt där det är halt eller vått, håller avstånd, och inte packar bilarna som åsnor ;)

(OT) Hastighetskamera
Sprockets skrev:
> Men tills lagen ändrats är det ett brott att
> köra fortare än tillåtet. En del gör det
> ibland. En del gör det som en livsstil.
Det finns ett namn på det sista. Det kallas civil olydnad, och är ett av de bästa sätten att protestera mot korkade lagar. Om det sen är så jäkla lämpligt att kategoriskt köra 15-20 km/h för fort bara för att protestera vet jag inte om jag tycker.

Det finns ställen där låg fart är helt ok. Det kan vara korta 30 sträckor förbi skolor, 50 i lågtrafikerade områden tex smågator och bostadsområden. Men 50 längs drottning gatan med 4 breda körfält i var riktning, och MASSOR av trafik, är vansinne. (Helsingborg) Stjäl en meter på var sida av vägen från trottoarerna (över 6m breda) och ta bort mittrefugen, för att lägga till 2 bussfiler, en i var körriktning, och gör det till 70 väg. Med fördel, ta bort övergångsställena vid Knutpunkten och torget vid Dunkers hus, och bygg gångbroar istället (eller tunnlar, som är en estetiskt snyggare lösning enligt många, men klart dyrare.
Utan tvekan skulle genomfartsleden må bra av, och det skulle bli färre person vs fordonsolyckor om farten på den sträckan höjdes. Och, med egna filer för bussarna, skulle de kunna gå i tid, vilket skulle innebära att fler fick förtroende för bussarna som ett tillförlitligt färdmedel, och därför åkte buss.

Något annat, ganska korkat som jag inte för mitt liv förstår varför man gör, är när lägger busshållplatsen på fel sida vägen, så att busen måste korsa mötande trafik för att komma till sin hållplats, sen bygger man en fartdämpande puckel, och lägger ett övergångsställe på densamma, och sen ska bussen korsa mötande trafik för att lämna sin hållplats, och fortsätta sin resa. Detta utan för en skola som ligger på motsatt sida hållplatsen. Någon som känner till Helsingborg? Sväng förbi Dalhem centum någon gång. Att busshållplatsen ligger där den gör motiveras med att just Dalhem centrum ligger på motsatt sida från skolan, alltså, på samma sida som busshållplatsen. Övergångsstället är varje morgon en plats där det hela tiden är "nära ögat", alla som ska till och från bussarna, och alla som ska köra till jobb på ett ställe. Rena vansinnet. Detta speciellt då gathelvetet var hundrade meter korsas av en stor jävla betongbro. Man har alltså med sin nollvision byggt en livsfarlig trafikfälla, på en plats där det från början var trafik, och folksäkert.Det enda sättet som kunde gjort det säkrare än busshållplatser på vars en sida, och utan övergångsställe är ett högt staket som hindrade folk från att gå över vägen där. Ber om ursäkt för språket, men sånt här är för jävligt.

Ser dig pepe? Har du tur ser vi inte dig, alla vet väll att bilister som ser cyklister siktar på dem.
B!

(OT) Hastighetskamera
Mr B skrev:
> Det finns ett namn på det sista. Det kallas civil
> olydnad,

"Civil olydnad" förlorar lite av sin kraft när det handlar om saker man gör för pesonlig vinnings skull. Vår Fredrik Reinfeldt tyckte tydligen en gång i tiden att "civil olydnad är skadligt för demokratin och de enda godtagbara formerna av civil olydnad är fortkörning och skattefusk. "
http://sv.wikipedia.org/wiki/Civil_olydnad

Jag tror Mahatma Gandhi, Rosa Parks mfl skulle ha en del att säga om missbruket av begreppet "civil olydnad".

(OT) Hastighetskamera
Sprockets skrev:

> nu skall .. det även jämföras med religiösa fanatiker

Just den religiösa jämförelsen är i allra högsta grad relevant. En taliban är en som studerat den heliga skrift och sett det stora ljuset, och som har en förkärlek för att tvinga sin uppfattning på andra.

> Men tills lagen ändrats är det ett brott att köra fortare än tillåtet.

Problemet är närmast att folk inte uppfattar det så. Knappast rättsväsendet heller. Den vanligaste varianten av hastighetsöverträdelse föranleder s k ordningsbot. En festlig sak i sammanhanget är polisens bötesmål. Ja, polisen sätter upp särskilda bötesmål, som innebär att de ska dra in minst ett visst belopp för trafikförseelser.

Den som trodde att bötesinkomsterna var en oavsedd effekt av trafikövervakningen misstar sig alltså. Bötesmålen yttrar sig t ex i att man med förkärlek ställer sig med radar någonstans där trafikförhållandena medför att folk tenderar att köra lite fortare än stipulerad hastighet, t ex en lång fyrfilig raksträcka med separat cykelbana och en bred gräsmatta mellan körriktningarna inne i stan. Kort sagt: ett ställe där olycksrisken är minimal. På några timmar uppfyller man sitt lokala bötesmål. Men, man har knappast bidragit till trafiksäkerheten.

Sprockets: kör du bil?

(OT) Hastighetskamera
Per skrev:
> Just den religiösa jämförelsen är i allra
> högsta grad relevant. En taliban är en som
> studerat den heliga skrift och sett det stora
> ljuset, och som har en förkärlek för att tvinga
> sin uppfattning på andra.
>

Fortkörare alltså. ;)

> Sprockets: kör du bil?

Nej, det jag skrev om hur jag kör bil tidigare var såklart bara fria fantasier.

(OT) Hastighetskamera
En viktig del av cicvil olydnad är att man gör det öppet samt att man är beredd att ta sitt straff för det, något som inte känns speciellt relevant i den här tråden. Att däremot köra för fort och varje gång anmäla sig själv, alternativt alltid köra för fort vid hastighetskameror och göra sin identitet tydlig så att man får påföljd, då kan vi börja prata civil olydnad.

(OT) Hastighetskamera
Sprockets skrev:

> Jag tror Mahatma Gandhi, Rosa Parks mfl skulle ha
> en del att säga om missbruket av begreppet "civil
> olydnad".

Man ska inte dra jämförelser för långt. Det finns dåligt med statistik, inte minst därför att forskningen på området till stor del är undermålig, men fortkörning är väldigt utbrett, till den grad att det knappast finns en enda bilist i Sverige som aldrig kört för fort.

Är det någon här på happy som aldrig någonsin kört fortare än föreskriven fartgräns?

De allra flesta bilister syndar regelbundet mot de föreskrivna fartgränserna. Detta är ett faktum. Det är i någon mening fråga om civil olydnad. Man upplever vissa fartgränser som opåkallade eller felaktiga eller omotiverade. Det är inte frågan om olydnad mot alla fartgränser. Snarare är det frågan om att de systematiskt struntar i en del av dem, främst där det är en uppenbar kognitiv disonans mellan vad som är påkallat av trafiksäkerhetsskäl och den stipulerade fartgränsen.

Senast redigerad av en moderator:
(OT) Hastighetskamera
Per skrev:
> Är det någon här på happy som aldrig någonsin
> kört fortare än föreskriven fartgräns?

Det är en stor gradskillnad mellan att bryta mot en lag ibland, att göra det ofta, att göra det pga ouppmärksamhet och att göra det som en aktiv del av en livsstil. Jag tror nog alla har stulit nånting, nångång i sina liv. De gör inte brottet försvarbart.

> De allra flesta bilister syndar regelbundet mot de
> föreskrivna fartgränserna.

"syndar". Det tyder på att det finns en religiös motivation bakom lagbrytandet. Vad var det nu för religiösa fanatiker som nämndes...

(OT) Hastighetskamera
Om man inte tror på hastighetsgränserna så kan man vid varje bötestillfälle få saken rättsligt prövad, det kostar inget extra för den bötfällda men blir samhällsekonomiskt olönsamma.

Då upphör boten att vara hastighetsskatt.

Det är ingen besvärlig process, man kan annars nöja sig med att begära rådrum, då kan polismannen ej avskriva ärendet på ett bekvämt sätt.

(gick igång på småpåve-uttalandet om rättshaverist

(OT) Hastighetskamera
utan kriminalitet så stannar samhället upp. Samhället tappar sin egentliga bredd på gott och ont, och slutar därmed utvecklas. -nils christie

ed: orkar inte bråka på julafton.

håll till godo!

Senast redigerad av en moderator:
(OT) Hastighetskamera
Jag tycker fartkamerorna är bra. Dom är väl skyltade och syns tydligt så att hastigheten kan anpassas vid passage. Det var stressigare förut när en trafikpolis utrustad med laserpistol kunde dölja sig bakom nästa krön. Då hade jag som regel att inte köra mer än 30 över gällande hastighetsbegränsning. Nu när trafikpolise rna ersatts av kameraskåp kör jag betydligt fortare mellan skåpen.

(OT) Hastighetskamera
har aldrig blivit fotat av fartkamera, men den dagen kommer säkerligen. fast skönast är ju sommartid då jag mestadels kör mc.

har dock fått fortkörningsböter för ett par år sen en gång. då hade jag roligt efteråt.
kommer ej ihåg exakt summa på boten, men vi säger 2000 kr. betalade 5 kr och sen så när det registrerats och pappersvändarna kommit på felet så skicka dom en ny bot på 1995kr, sen höll jag på så tills hela summan var betald.
är rätt nöjd med att min fortkörning och alla som jag sysselsatte med pappersvändande och post som ska köra ut med det nya beloppet kostade samhället mer än 2000 kr som boten var på.
men kan även klappa mig själv på axel för att ha bidragit till fler arbetstillfällen i sverige.

(OT) Hastighetskamera
Q_Ball_Racing skrev:
> kostade samhället mer än 2000 kr som boten var på.
>

Men det är ju alla vi tillsammans som är samhället.

Äh jag själv betalade min bot på 3600 kronor och övertalade mig själv att det var ett bidrag till stadskassan ;) som de kan göra något vettigt för :)

(OT) Hastighetskamera
Q_Ball_Racing skrev:
> är rätt nöjd med att min fortkörning och alla
> som jag sysselsatte med pappersvändande och post
> som ska köra ut med det nya beloppet kostade
> samhället mer än 2000 kr som boten var på.
> men kan även klappa mig själv på axel för att
> ha bidragit till fler arbetstillfällen i sverige.

Det är ju dina egna skattepengar som betalar det extraarbetet. Det enda du "bidragit" med var att du får lite sämre vård och dina barn får lite sämre lärare i skolan.

Och... ja, just det, du bidrar ju även med att inte konkurrera lika starkt på arbetsmarknaden. Så vi övriga är SÅ tacksamma.

(OT) Hastighetskamera
mytomspunnen skrev:
> Det är väldigt mycket farligare att köra lite
> fortare. Sammanfattas fint såhär:
> mv^2/2

Äh, det där gäller bara dåliga bilförare.

(OT) Hastighetskamera
Åkte förbi samma plats igår. Dock runt 50 km/h för att leta kamera.
Hittade den insprängd i bergsväggen och den var bra nerskitad av all skit bilarna sprutar ur sig.

Kameraskylten var skymd bakom tre andra skyltar vid infarten till södra länken och det var lätt å missa om man kör i lagenlig hastighet samt har andra bilar att hålla reda på när man åker in.

Jag kör mellan 4.000 - 4.500 mil/år å massor med gånger genom Södra Länken. Har alltid trott att det bara rörde sig om övervakningskameror i tunneln.

Hade tydligen fel :/

Förövrigt e jag prickfri i trafiken trots att jag kör ganska mycket utan att vara urkesförare eller har barn å skjutsa till aktiviteter.

God Fortsättning.

(OT) Hastighetskamera
Åkte förbi samma plats igår. Dock runt 50 km/h för att leta kamera.
Hittade den insprängd i bergsväggen och den var bra nerskitad av all skit bilarna sprutar ur sig.

Kameraskylten var skymd bakom tre andra skyltar vid infarten till södra länken och det var lätt å missa om man kör i lagenlig hastighet samt har andra bilar att hålla reda på när man åker in.

Jag kör mellan 4.000 - 4.500 mil/år å massor med gånger genom Södra Länken. Har alltid trott att det bara rörde sig om övervakningskameror i tunneln.

Hade tydligen fel :/

Förövrigt e jag prickfri i trafiken trots att jag kör ganska mycket utan att vara yrkesförare eller har barn å skjutsa till aktiviteter.

God Fortsättning.

(OT) Hastighetskamera
Bang skrev:

> Kameraskylten var skymd bakom tre andra skyltar

Oetiskt, klart mot överenskommelsen med folket, mot reglerna, en nödvändig förutsättning för att de ska få hålla på är ju att de aviserar tydligt var kamerorna sitter.

Hoppas den var så smutsig att de inte kan urskilja vem som körde ;)

Tillbaka
Topp