[OT] Hjälp med bilköp

Rooskilj

Medlem
[OT] Hjälp med bilköp
Hej alla kunniga. Jag är i behov av hjälp med ett litet problem. Min kära ögonsten har börjat sjunga på sista versen (740 med 40000+ mil på räknaren) och det har börjat bli dags att granska bilträsket. Som helt okunnig och ignorant vänder jag mig till er som kan om lite hjälp. Vilken bil skall man köpa begagnad för typ 100-140k. SOm det ser ut just nu vi bara två i familjen men diskussioner och försök förs om utökning (med det inte sagt att det behövs en jättekombi, men det är bra om det går att få med småbarnsattiraljer). Har tittat runt lite och tycker Audi A3 är snygga, men skall man köpa på snyggt?

Tacksam för hjälp...

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Hjälp med bilköp
Har dessvärre fullt med cyklar just nu och så fort som vädret blir roligare cyklas det till jobbet (jag har ingen lust att cykla 10 mil om dagen i minusgrader just nu, framförallt inte att cykla så långt för att komma till träningen...)

[OT] Hjälp med bilköp
En ful-audi från Skoda får du ju för nästan halva priset. Sprillans ny Skoda Fabia kombi ligger väl på ca 130K. Så kan du stå ut med en ful-tysk så får du ju samma teknik under huven samt en rymligare bil. Skrammel o gnisselfaktorn är förstås lite högre, men man kan ju inte få allt.

[OT] Hjälp med bilköp
Rooskilj skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej alla kunniga. Jag är i behov av hjälp med
> ett litet problem. Min kära ögonsten har börjat
> sjunga på sista versen (740 med 40000+ mil på
> räknaren) och det har börjat bli dags att
> granska bilträsket. Som helt okunnig och ignorant
> vänder jag mig till er som kan om lite hjälp.
> Vilken bil skall man köpa begagnad för typ
> 100-140k. SOm det ser ut just nu vi bara två i
> familjen men diskussioner och försök förs om
> utökning (med det inte sagt att det behövs en
> jättekombi, men det är bra om det går att få
> med småbarnsattiraljer). Har tittat runt lite och
> tycker Audi A3 är snygga, men skall man köpa på
> snyggt?
>
> Tacksam för hjälp...

om det ska vara en a3, så i alla fall en sportback, alltså lite kombi, om ni nu snackar om tillökning. annars hade jag nog sagt audi a4 avant. det kan ni nog få en 06:a eller liknande me hyfsade mil o massa utrustning, om tyskt faller er i smaken.1,8t är en trevlig motor, men 2,0 fsi och framför allt 2,0 TFSI är ju grymt fina motorer. fsi (utan turbon i TFSI har väll dessutom ca 1000 kr mindre i försäkring om ja inte minns fel när jag kollade för mig). fsi motorerna från audi måste dock köras på blyfri 98, ca 40 öre dyrare per liter, men så drar de oxå 1-2 dl mindre per mil än motsvarande motor utan fsi från audi.annars kommer det nog komma en hel del som rekommendera toyota eller subaru.

när morsan skulle köpa ny bil, så snackade hon me några vänner som jobbar på en VW verkstad, o se sa att skoda ännu inte riktigt nått upp till samma kvalitet som VW bilarna, även om det var samma koncern, de har helt enkelt sparat in en del. dock rekommenderade de en Seat. så hon köpte en seat Leon, alltså en bil i golf klassen (samma som a3)

[OT] Hjälp med bilköp
En Passat Variant är bra grejer. Dom har bra priser på 05an nu har jag sett. Är grymt nöjd med min 05a. Jag har haft A3 och den är trevlig men opraktisk för den har trångt baksäte och dåligt lastutrymme, knappt så man fick plats med golfklubborna, cykel eller annat skrymande var bara att glömma. Sen jag skaffade kombi kan jag inte förstå meningen med att ha något annat om man inte vill ha en glidarbil, men för att den skall gå att ha till något annat än att förflytta sig själv och inget annat så är de det som gäller för mig.

[OT] Hjälp med bilköp
Torvalla bil tok-rear ut nya Suzuki Grand Vitara.
Diesel-varianten med en massa utrustning är fantastiskt prisvärd för 209,900.
http://torvallabil.se/kampanjer/torvallaSuzuki090130.pdf
Mer pengar än vad du tänkt dig men kanske totalekonomiskt billigare än en begagnad bil för 100-140k om man lånar till mellanskillnaden.
Vi köpte 3dörrars-versionen som dom reade ut i mellandagarna (140000kr för en ny bil med 4WD, luftkonditionering, antisladd mm). Den har dom inte kvar dock tror jag + att den är lite liten som endabil för en barnfamilj.

[OT] Hjälp med bilköp
Skall du ha en Skoda så ta inte Fabia, dom tokrear Octavia 08 som är en mycket större bil med stort bagage. Vet ej om etanolrabatten finns kvar med det gör ytterligare 10000.
1.6liters motorn är slö men snål.

/octavia 06

[OT] Hjälp med bilköp
Skoda octavia kombi är riktigt rymlig, lite keligt med lasttröskeln bara (hög modell), men det kan man leva med. Du får nog en hyfsat ny till det priset du vill lägga. Skoda octavia 4X4 kombi är riktigt fin, den har lite högre markfrigång än standard. Bra om man nu vill ut i skogen o leta stigar.

Annars skulle jag föreslå subaru outback eller forester -07 och frammåt, men de är ju rätt så mycket dyrare ännu så länge. + De är inte riktigt vad man kan kalla snål bil, men därefter så är det det bästa bilmärket som görs =)

/Tobbe

[OT] Hjälp med bilköp
Audi A3 - Supertrevlig bil med 'storbilskänsla'. Perfekt för 2 pers och lite prylar men ingen jättefraktare. Hade absolut köpt med dragkrok för det är bökigt att behöva fälla sätena och lirka in en skitig cykel.
Kvalitetsmässigt sett står den sig ruskigt bra, det är trots allt en Golf in disguise. Väldigt lite typfel på de. Stora nackdelen med de är priset och lider i mening också av Golfens stora akilleshäl (vilket sägs vara bättre i generation 6 som nyss lanserats) däcksbullret.

Golf med en kul motor som t.ex. 1.4 TFSI är lite billigare men minst lika mycket bil som A3:an. Mindre bling dock. Kvalitetsmässigt sett en riktigt bra bil och med t.ex. nämnda motorn lite småbusig också och kul att köra.

Octavian är rätt mycket större och erbjuder mycket utrymme för pengarna men den är rätt påfrestande med småtrista motorer (beroende på vilka då så klart) och en hel del vindbrus/däcksbuller mm. Har åkt en långresa i en kompis tjänstebil och jag förstod rätt snabbt vad han menade om att han blev trött av bilen. Irriterande vindbrus och buller på vissa ljudfrekvenser som man blev rätt matt på. Men det är ju väldigt individuellt.

Volvo V50 går att få riktigt billigt nu också. Räcker helt klart för en 'liten familj'. Med etanol kan man kanske göra miljön en tjänst också, småsurt med 1000 milaservicar bara. Dieslarna är väl annars fina men merkostnaden inte direkt motiverad om man inte kört långt varje år.

Nuvarande Passat är också jättefin men en rejäl bjässe. Så frågan är väl i första hand vilken storleksklass du letar i, vilka förhållanden du kommer att köra i och hur mycket varje år mm.?

Bor själv i innerstan t.ex. så för min del är större än V50 helt uteslutet för då finns det ingenstans att parka :)

[OT] Hjälp med bilköp
Tjena!

Jag tänkte tipsa om Octavia Combi, jag var inte ensam..
Upplever inte bruset som speciellt jobbigt.. Däcksbrus obefintligt med dom däcken som satt på den jag provade..
Har sett dom för under 160k helt nya.. Släpptes ju en nya modell så då rasar den gamal ettt rätt bra steg.. Vill man ha med ltie motor så köper man 1,8T Fsi, går att chippa till 230hk eller RS som går att chippa till 250hk utan problem, går att få ut mer men då måste man byta saker..
Ska själv köpa en RS Combi.. Den landar nog på minst 270hk när jag är klar.. Även familjebilen måste ha bra omkörningsegenskaper..

[OT] Hjälp med bilköp
KC, Rippa har en färdigtrimmar Octavia om han inte sålt den.

Jag säger Subaru som vanligt, iaf om du vill ha en hyggligt driftsäker och bekymmersfri bil. Det finns dock andra bilar med mera status.. men vår forester från 99 gick just igenom besiktningen igen helt utan andra anmärkningar än "vad kul det är med fyrhjulsdrift i det här vädret" när bes-killen körde fyrhjulsställ runt bilprovningen.. den har gått 23000 mil och inte drabbats av annat underhåll än byte av bromsbelägg under de 7000 mil jag kört den.

[OT] Hjälp med bilköp
@Rooskilj
Om du vill vara märkestrogen samt ta ett mjukt steg in i världen av modernare bilar så säger jag V70 Classic -00. De är hyfsat väl ihopskruvade tycker jag och något kompaktare i formatet än gamla 700/900. I Classic-utförandet ingår såklart en massa "lull-lull".
Bytte själv (något motvilligt) till en sådan efter att ha haft 740 & 745. Har vant mig nu!

[OT] Hjälp med bilköp
Jag tycker också du ska köpa skoda, eftersom min far har haft 4 olika skodor sen 2002 som jag ofta lånar (felicia/fabia/oktavia/fabia) så tycker jag du ska ha oktavian som är den klart tystaste modellen, lastdryg som en normal kombi och som endå bara drar marginellt mer med bränsle... Det har inte varit något problem med någon av bilarna, farsan har bara lite svårt för att betämma sig :-) T

[OT] Hjälp med bilköp
Annars får man ju väldigt mycket bil för 100-140kkr om man köper en några år gammal semi-lyxbil typ Audi A6, BMW 5-serie eller Mercedes E-klass, speciellt de lyxutrustade modellerna med stora motorer. Men totalekonomiskt så blir det ändå inte så billigt i slutändan. Om man inte jämför med att äga bilarna nya förstås.

[OT] Hjälp med bilköp
Hade jag inte haft Forestern hade jag köpt en Passat W8. Fyrhjulsdrift och all lull-lull som tänkas kan, dessutom 300hk. En bil som gått 10 000 mil får du loss för under 100k. Galet!

[OT] Hjälp med bilköp
Volvo verkar vara helt kassa, en kompis klagar också på sin 740 och fundera på att byta ut den efter bara 49000mil. Knappt inkörd ju ;)

Ska du åka billigt och miljövänligt så är det biogas som gäller men då gäller det ju att det finns mackar där man bor, det går ju att köra på bensin när det inte finns tillgång till gasmackar.
Opel astra och zafira, vw golf, fiat punto brukar man hitta rätt ofta och sen finns det ju en del volvo också för den delen. biogas och cng är sökorden om du kollar på bolcket mm.

[OT] Hjälp med bilköp
jomper skrev:
> Hade jag inte haft Forestern hade jag köpt en
> Passat W8. Fyrhjulsdrift och all lull-lull som
> tänkas kan, dessutom 300hk. En bil som gått 10
> 000 mil får du loss för under 100k. Galet!

Tjena!

Problemet med W8an är att man alltid får nån gräslig träinredning med på köpet.. Jag vill ha en Jagga som söndagsbil, men tål inte all jävla azurbjörk dom jämt ska trycka in.. Funderade ett tag på en X-Type Estate, men samma där, finns några enstaka med kolfiberinredning, men dom är inte vanliga, resten ser ut som skit med sitt jävla trä..

Andra bilar som blivit billiga är alla SUVar, det är sjuuuuk SUVrea nu.. X5or och annat säljs för kaffepengar..

[OT] Hjälp med bilköp
jag har en fin volkswagen bubbla med, knappt inkörd!

jag säger annars Passat eller dyrare Bmw 5-serie, E klass som joakim säger. Det är bra bilar, mercedes rostar dock rätt bra, audi upplever jag som glorifierade utan direkt anledning. Visst dom kanske är snabba ( i vissa fall) men samtidigt förbannat tråkiga. Mer bil för pengarna i en bmw t ex.

sen tipsa jag ju dig om en bil i ett PM med...

Citroen är inget dumt tips heller, dom fungerar väldigt bra och har relativt låga ägandekostnader, och servicekostnader.

[OT] Hjälp med bilköp
Jag tycker det låter som att bilen du behöver är en Toyota Avensis kombi. Nästa bil jag köper blir defenetivt en Avensis har haft Toyota sen 1989 och har aldrig haft några problem kan starkt rekomendera detta märke för ett problemfritt ägande.

[OT] Hjälp med bilköp
Skoda verkar stå hyggligt i kurs här.
Mitt bidrag är Roomster. Lite udda utseende, massa smarta lösningar och cykelställ som originaltillbehör. Vill man i nästa steg få med mer än barnvagn i skuffen så får man gå upp ett par storlekar i bil, minst V70, 9-5, A6. Nu får alla andra gärna skriva att de fått in 8 cyklar, mormors rollator, tre hundar, 4m golvlister i en Nissan Micra. Men dagens barnvagnar är förskräckligt stora.

[OT] Hjälp med bilköp
Hej

Tack för alla svar. Vi har varit runt och klämt och pillat och det gjorde det hela än värre. Varför finns det inte bara en sorts bil i varje storlek (lagom stor svart skulle sitta fint). Måste säga att det känns som lite overkill att köpa storkombi, men vad vet jag. 9-3 orna är fina, men hur håller de. Tycker jag hört att de mest går sönder.
Avensisen var riktigt trvelig att köra men lite över tänkt budget. Hur ser ni som kan på "nya" Toyota Auris? Flickvännen tycker spontant att den kändes riktigt trevlig. Jag är fortfarande partisk för Audi då jag tycker de är fina, men man sitter ju i bilen inte utanför.

[OT] Hjälp med bilköp
Om jag fick välja skulle det bli en Avensis eller en Legacy. Av allt att döma verkar man få mycket bil för pengarna. De två modellerna ligger alltid högt upp i alla möjliga test.

[OT] Hjälp med bilköp
Rooskilj skrev:
> Har tittat runt lite och
> tycker Audi A3 är snygga, men skall man köpa på
> snyggt?
>

Klart att man ska göra det!

Har kört både gamla a3 och nya golf o dom är rätt trevliga. Men ska man ha in barnstol o en massa småbarnsgrejor så kanske man vill ha en lite större bil.

//Ingemar

[OT] Hjälp med bilköp
Rooskilj skrev:
> Jag är fortfarande
> partisk för Audi då jag tycker de är fina, men
> man sitter ju i bilen inte utanför.

Sant, men sen är det ju lite skillnad i körkänsla mellan olika bilar, och för en del av oss är det viktigt.. köp en ådi om du vill ha en ådi!

[OT] Hjälp med bilköp
Toyota är det dödsstraff på i synnherhet Prius, och seriöst skoda?

Säkert bra bilar, om man ser bilen som ett transportmedel och inget annat, någon form av njutning kan man glömma det känns helt enkelt som bilar att bära vuxenblöja i!

Är man i ekonomi träsket och traskar kan man ju lika gärna köpa en Opel.

Folk har alltid historier om att "min polares brossa köpte en ny 9-3a och den tappade "bluppiflididask" vevstaken 9 gånger och det gick inte på garantin! därför är alla saab 9-3or värdelösa för jag har hört det av en annan med! Vad som folk inte tänker på är att detta är ganska vanliga bilar i Sverige, betydligt vanligare än Täckjacke Skodor. På den bilfirma jag skrota runt förr, hade vi i princip bara elstrul med Audi oavsett om dom var svensksålda eller tyska, detta kan ju faktiskt varit ren slump. Med tanke på att vi inte i princip hade några garanti fel på varken alfa 156, 166 eller hatade fiat som alla anser är så dåligt byggda och dåliga på alla sätt och vis.

min poäng med detta utlägg är:

Köp bil med hjärtat, och läs på innan du köper. Mina erfarenheter av Skoda eller billigare volkswagens är att dom är döniga, plastiga och allmänt tråkiga på vägen. En octavia RS med 270hästar som Rippas är antagligen ganska rolig och köra, men jag upplever att det många gånger är bättre att lägga lite mer pengar och köpa något som är byggt för effekten och därmed dimensionerad med större bromsar och kraftigare chassi orginal.

Så nu har ni nått och käka chips till.

[OT] Hjälp med bilköp
captain8track skrev:
> Toyota är det dödsstraff på i synnherhet Prius,
> och seriöst skoda?
>
> Säkert bra bilar, om man ser bilen som ett
> transportmedel och inget annat, någon form av
> njutning kan man glömma det känns helt enkelt
> som bilar att bära vuxenblöja i!

Njaee.

Jag kör en chipad Octavia 4x4 03 uttagen 2002. Dryga 15.000 problemfria mil trots att den varit tunad över 14.000 mil. Trots ålder och mil är det fortfarande en skramelfri och komfortabel bil. Men lite laddtryck i turbon är den allt annat än tråkig att köra.

Räknar med att ha den kvar kanske 5 år till, just för att jag är så nöjd, men skulle jag ändå av någon anledning bli ett byte istället blir det en Octavia Scout.

/putte

[OT] Hjälp med bilköp
Mårten skrev:
> Halååå, köp inte bil. Bilar dödar!
>
> :D

Cars don't kill people, Chuck Norris kills people.

[OT] Hjälp med bilköp
Audi' A3 är en välbyggd liten sak som ligger som en macka på vägen och verkar hålla ihop över tid. Brorsan har den tidigare generationen från 99, 1.8T och den känns fortfarande hur solid som helst. Däremot är dom förbannat trånga. Tror du snabbt ångrar dig när barnvagn o skit skall in. In fact, jag vet att du kommrer ångra dig. Du ska nog kika på något i mellanklassen. Varför inte en A4?

[OT] Hjälp med bilköp
det tråkiga med a3 är ju det höga andrahansvärdet (o rätt höga nybils priset), kollar man runt lite, så får man ju nästan en a4, för samma peng eller mindre, som gått lika långt o har samma utrustning.

[OT] Hjälp med bilköp
Konstigt att inget sagt Saab 95 än, där kan man snacka om att få mycket bil för pengarna. Sedan får man ju i och för sig behålla den till skrotningsdax för den går väl aldrig att sälja igen. Om man vill betala dyrt men också få kanonprylar skulle jag satsa på en Subaru. Lita "här-kommer-jag-som fattat-poängen" över det märket tycker jag + att de aldrig går sönder... Audi, det närmaste du kan komma en badmintonboll i bilväg om du frågar mig. Framtunga som as och skittråkiga, men med tanke på hur poppis Audi är så är det väl jag som har fel. Ska ru ha tysk prestige, satsa på Merca c-klass eller BMW 3-serie istället.

Eftersom jag kör så lite själv tänker jag köpa en jänkare som nästa bil, automat och V8 ska det va. Idiotiskt men kul.

[OT] Hjälp med bilköp
PEK skrev:
>.... Framtunga som as och
> skittråkiga, men med tanke på hur poppis Audi
> är så är det väl jag som har fel. Ska ru ha
> tysk prestige, satsa på Merca c-klass eller BMW
> 3-serie istället.
>

har fel? eller så har vi olika smak. bmw t.ex. visst är de roliga att köra, riktigt roliga. men personligen tycker jag inte bakhjulsdrift är en sak som är kul när man ska busa, inte lika kul på vintern när man inte ska busa utan bara ta sig från punkt A till punkt B. om man inte vill lasta bakluckan me vikter. visst har det blivit bättre på senare år me diverse system, men helt bra blir det aldrig, finns inte många system som hjälper när vikten över drivande hjulen inte finns där. spinner det så spinner det. kul för bud, inte kul för vardags köra. men det är ju en högst personlig åsikt och bara ett exempel.

[OT] Hjälp med bilköp
Kul = bakhjulsdrift, säkert och tryggt = fyrhjusdrift.

Framhjulsdrift blir liksom över!

Kul är olika saker för olika personer, de flesta tycker allt som har lite under huven är kul oavsett var det driver.

[OT] Hjälp med bilköp
PEK skrev:
> Konstigt att inget sagt Saab 95 än, där kan man
> snacka om att få mycket bil för pengarna. Sedan
> får man ju i och för sig behålla den till
> skrotningsdax för den går väl aldrig att sälja
> igen. Om man vill betala dyrt men också få
> kanonprylar skulle jag satsa på en Subaru. Lita
> "här-kommer-jag-som fattat-poängen" över det
> märket tycker jag + att de aldrig går sönder...
> Audi, det närmaste du kan komma en badmintonboll
> i bilväg om du frågar mig. Framtunga som as och
> skittråkiga, men med tanke på hur poppis Audi
> är så är det väl jag som har fel. Ska ru ha
> tysk prestige, satsa på Merca c-klass eller BMW
> 3-serie istället.
>
> Eftersom jag kör så lite själv tänker jag
> köpa en jänkare som nästa bil, automat och V8
> ska det va. Idiotiskt men kul.

SAAB ska man väl undvika, ingen vet om företaget kommer överleva månaden ut. Sen BMW har ju som sagt var sina problem, och Mercedes hade rosten som fiende. Audi har inte haft sådana problem vad jag vet om. Kan rekommendera en A4, kom högre än 3xx/C i kvalitetsmätningar. Om vi ska vara sådana så har av de bilar jag sett av vägen senaste 4 månaderna varit 90% BMW. Slump eller är BMW ett farligt märke?

[OT] Hjälp med bilköp
A3 tror jag blir alldeles för liten om bilen ska räcka när ni skaffar barn, jag köpte precis en golf som ju är samma storlek och även om man inte fäller sätet så går det inte in speciellt mkt där bak.
För min del spelar det ingen roll eftersom jag har en volvo v70 -02 oxå, där går det mesta in.

Hur många mil/år kör ni? Kör ni lite (mindre än 2000 mil) så är ju inte bensinförbrukningen någon stor post bland kostnaderna, isf skulle jag välja volvo v70 2.4, såg en -06 som gått 10000 mil som de ville ha 108000 kr för häromdagen, grymt billigt. Sen beror det förstås på var ni bor, en V70 kräver lite vana för att fickparkera. Volvo v50 tycker jag inte alls lika mkt om, känns grymt plastig om man kommer från en v70, lite för mkt ford för min smak.

Som tidigare tipsats om skulle jag valt Toyota Avensis eller vw passat för de pengarna om det ska få plats barnvagn och grejer. Toyotan för att de verkar oförstörbara och passaten för att det är en billig bil i förhållande till vad man får.

Tillbaka
Topp