(OT) hjälp med bilval

cyclepro

Ny medlem
(OT) hjälp med bilval
nu ska vi byta bil, bort med den lilla golfen, in med en kombi. Vi kommer nästan uteslutande att använda den till o från tävlingar, alltså cyklar på taket och packning inuti. Valet står nu mellan opel astra-02, peugeot 306 -00, peugeot 307xt-02. priserna är ganska lika men opeln har bara gått ca 6000 mil, de andra ca dubbelt så mycket.
Någon som har egna erfarenheter av ovanstående bilar så tas de tacksamt emot.

PS. golf-93, röd 16000mil, rostfri till salu

(OT) hjälp med bilval
Vi hade en astrakombi på jobbet för några år sedan, gick rätt ok och hade förvånasvärt bra ljud i stereon för att vara fabriksmonterat men sedan var det väl inget att jubla över.

En rolig incident var i högtrycksbiltvätten, efter att den gått in en bit i programmet och dragit igång vattnet hörde man en ljudlig duns! Det var den breda plastbiten på nederkanten av bakluckan som hade blåsts bort av vattenstrålarna.. ;)

(OT) hjälp med bilval
Egna erfarenheter av Peugeot och Opel? NEJ!'

Vänner sonm är ägare av Opel och Peugeot? JA!

Kan väl konstatera att ingen av dem är lyckliga ägare trots att bilarna inte är mer än 5-6 år gamla.

Opel med insprutnings fel som får i et här fallet barn och fru bli ståendes vid landsvägen med enbart möjligheten att riunga taxi för att komma hem(en Astra i det här fallet.
Och en annan kmpis med Opel som brukar totalvägra när det passar den.

I bägge fallen bilar som sevvas vid sina korrekta serviceintervaller av märkesverkstad.

Peugeot: Att behöva kosta på en 5 år gammal småbil ca 10000:- för att den ska klara besiktning måste kännas tufft.
Fråga HP här på forumet vad han tycker om Peugeot.

ha det
Jan

(OT) hjälp med bilval
Köp hellre en sprillans ny Pegg 307 SW som min morsa gjorde, inte ett enda problem förutom vandalisering av framruta vid 00023 km.

(OT) hjälp med bilval
Lite angående Opels kvalitet. Kanske inte har med denna tråd att göra men ändå :-)

Jag såg ett inslag från ett bilprogram på tv som handlade om mätarfusk http://www.kabeleins.de/auto/videos...d&video=/auto/videos/sonstiges/artikel/03163/

Kort sammanfattning.

En Opel Astra Kombi 1999 som gått ca 23.000 mil värderades av oberoende biltestare (ADAC) till ca 1500-2000 EUR.

Sedan genomgår bilen en liten "operation". Mätaren skruvas tillbaka till ca 10.000mil. Ett ingrepp som tar ca 30 sek och kostar 50 EUR. Bilen rekondas ut- och invändigt. Ratten och växelspaken "lackas om" och pedalgummin byts ut. En kostnad på 180 EUR. Inget görs åt motorn.

Bilen körs sedan till en märkesverkstad där den gås igenom av fem personer. De kopplar in sina vanliga analysinstrument men det går inte att se ifall mätarställningen är manipulerad. Reporten frågar om miltalet kan stämma och till svar får han att skicket på bilen motsvarar miltalet. Bilen värderas till 5000 EUR.

Vidare till en annan oberoende värderare. Bilen gås igenom. De anser också att slitaget motsvarar ett miltal på runt 10.000 mil. De kollar speciellt ratten och växelspaken. Bilen värderas till mellan 7000 och 8000 EUR.

Vad kan man dra för slutsatser av detta då? Jo två stycken kanske.

Ett, att Opels kvalite verkar vara ganska ok om det inte märks ifall bilen har gått 10.000 eller 23.000 mil.

Två, att fuska med mätarställningen är lätt att genomföra, svårt att avslöja och väldigt lönsamt för säljaren.
Var tredje begagnad bil i tyskland beräknas vara skruvad. Vi har väl kanske inte den traditionen här i sverige men det gäller kanske ändå att se upp som köpare.

/Anders

(OT) hjälp med bilval
har astra-kombi -00 som gått 11.000 samt en corsa (-03) som gått 10.500 mil.
Föräldrar har alltid kört opel, har aldrig haft några problem. Noteras bör att det är motorvägsmil på dom. Alltså ganska skonsamt, kan inte säga hur dom mår av stadsmiljö.
Största problemet var att drivknuten gick på en kadett gti (eller heter den gsi?) efter 24.500 mil.
Dom lite nyare är väldigt trevliga invändigt också.

Peugot kan jag inte uttala mig om. Har haft en 206 kombi och en 205 gti. Fast dom stod mest hos verkstaden även om dom inte gått så långt. Men var betydligt äldre (sent 80-tal)

(OT) hjälp med bilval
Det känns som att Opel trots vissa brister i kvallite´n är ett bättre köp än Peugeot. Felfrekvensen är kanske lite högre på Opel men de har färre fel som leder till direkta driftstopp än på Peugeot. Även om de franska bilarna har blivit bättre och bättre skulle inte jag välja någon sådan, de ger mig otäcka utslag:-P

(OT) hjälp med bilval
har nyligen vart o provkört peugeot 306:an o den var tyst i kupèn, rätt välvårdad, lite lackskador men trevlig. Pigg motor för att vara en kombi. Ska provköra opel astran imorn. Fortsätt med att ventilera era åsikter tack.

(OT) hjälp med bilval
Ska du köpa Opel så var noga med att kolla att kamremsbytena genomförts enligt senast meddelade intervall. De har ändrats i omgångar på grund av motorhaverier. Nu tror jag att de är nere riktigt lågt, runt 4000 mil?

Morsan har en 307, hon verkar nöjd. Har inte hört att den skulle ha varit särskilt mycket på verkstad.

(OT) hjälp med bilval
Jag har en SEAT Cordoba Vario (kombi), systermodell till Polo (kombivarianten). Min bil rymmer cyklar och utrustning och går i ur och skur. Enda tråkiga är att den är lite bullrig.

(OT) hjälp med bilval
Jag hade valt Peugeot. Fast en Laguna från 2004 är helt fruktansvärt bra rostskyddad !

//Skogling

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp