[OT] Hjälp! Vad heter verktyget/tillbehöret?

geologen

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter en pryl man sätter i borrmaskinen för att slipa ytor med. Den har en ände som är som ett borr, och sen går det ner till en svart kon med kapad topp. Konens smala ände är mot "borret". Konens botten har en aningen större platta med kardborreyta för att fästa slippapper på. Inuti konen finns nån form av ledad knut, eller möjligen bara en mjukare gummiklump, som gör att man kan vinkla borrmaskinen lite utan att slipytan vinklas (så länge man har tryck nedåt).

Den behöver kunna klara ganska hårt tryck, dvs inte bara för att finpolera med, utan jag ska ha den för att grovslipa plana ytor.

Den på bilden här är inte riktigt rätt, men ganska likt. Den ser inte ut att vara ledad/mjuk, utan ser ganska stel ut. Men annars visar den principen.

Araba-Polisaj-A-da-Polisaj-Ke-e-Seti-Parlatma-Tampon-Pad-Matkap-Set-Kiti-Araba-Parlatma.jpg_640x640.jpg

Nej, det har jag testat, men det ger inte sökresultat som innehåller det jag söker.

Det närmaste jag kommit i mina sökningar kallas "dämpad stödrondell", men de verkar omöjliga att få tag i i versioner för borrmaskin. De jag har hittat har ett skruvhåll i mitten i stället. Dessutom är de för platta och för stora. Jag söker en som är ca 6-8 cm i diameter och ungefär lika hög som bred, för att kunna belasta rätt utan att plattan böjer sig i kanterna.

Nja, den har ju ingen ledad funktion, den där. Jag är alltså ute efter en som är följsam, där "pinnen" kan vinklas typ 15-20 grader i sidled utan att plattan vinklas, givet att det är tryck nedåt.

Tänkte på denna... tvshopsgrej för antal år sen. Funkade hyffsat

Bilagor

• 61ktYJiLnHL._SL1000_.jpg
    61ktYJiLnHL._SL1000_.jpg
    72.9 KB · Besök: 235
Blir det inte fasliga vibrationer om man roterar något snabbt runt en vinklad axel? Kanske är därför det är svårt att hitta någon?

Njae... nog värre med en fast stödrondell där man är tvungen att hålla hårt och väldigt rakt uppifrån eller bara köra med en sida av rondellen vilket kan göra gropar/dalar i ytan. Den här såldes väl in som att den skulle ta upp just sidokrafter och vibrationer men ändå ge en plan yta.

JTF sa:
Är det båtens skrov och köl som ska slipas tro?

Nä, men du gissar rätt på objekt...

Minnesgoda happyiter kanske kommer ihåg att mina bröder och jag fick ta över en Dominant 78 för 2.5 år sen. Utvändigt är den fin, och det är egentligen inga jätteproblem invändigt, men inredningen är i plywood med ädelträfanér (gissningsvis teak) med lack utanpå. Lister i solitt trä (teak).

Anledningen till att förre ägaren gav bort den var att den hade blivit vattenskadad pga diverse läckor båtens övre halva (dvs inte skrovet). Bl a var det otätade skruvhål i rufftaket där en avlastare hade suttit tidigare. Fönstren är utanpåliggande (som på Maxi 77 m fl) med tätningslist och skruvar, men efter 35 år är såna lösningar sällan särskilt täta, så inte heller på denna båt, så det rann rakt ner från taket, in bakom fönstret och ner längs innerväggen. En lucka på en av bänkarna i sittbrunnen hade en tätfog som hade torkat och när dräneringshålet på den bänken var igensatt av smuts blev bänken vattentäckt och då rann det in i luckan. Skjutluckan på rufftaket är inte tät framtill så där kan det komma in vatten om det blåser och regnar rakt framifrån, men inga större mängder. Slutligen är teaklisterna kring ruffluckan spruckna så där sipprar det in vatten. Det sistnämnda är enda stället vatten kommer in nu, för de andra ställena är permanent eller provisoriskt tätade, men det handlar om några deciliter i månaden så det är inget bekymmer just nu. I början kunde det bli 15-20 cm djupt inne i båten...

Men, allt detta vatten har naturligtvis skadat inredningen. Stora delar av plywooden är murken och sprucken längst ner, och längre upp är lacken och fanéren flammig eller flagnande. Lister och annat av solitt trä är matt men ok i övrigt. Resten av båtens inre är naken glasfiberplast, så den är bekymmersfri.

Det jag ska ha sliputrustningen till är för att slipa bort det yttersta skiktet på all plywood som är inåt salongen, mittsektionen och i förpiken. Trärent och fint. Där det är murket och skadat ska jag slipa djupare (men då behöver jag nog nån annan maskin, och kanske stämjärn och skrapor) och sen spackla så det fyller ut igen. När allt det är klart ska jag dammsuga, tvätta och därefter måla med våtrumstäckfärg, ljust ljusgrå på alla plywoodytor. Listerna ska jag bara slipa lätt och sen olja eller lacka.

Det andra jag ska ha slipgrejen till är rutorna. De är i nån plast, oklart om det är akryl eller polykarbonat, men den yttre delen är extremt matt och full av mikrosprickor, nån millimeter djupt. Insidan är helt oskadd. Där ska jag montera av, slipa ner och polera till en hög finish i flera steg (om slipövningen skulle misslyckas kan jag alltid malla av och skära ut från en ny skiva, men det kostar mycket så jag vill testa detta först), och sen montera tillbaks med butylband och UV-resistent Sika 295.

Det handlar om ca 20-25 kvadratmeter plywood och ca 0.6 kvadratmeter plastglas (fördelat på fyra rutor). Att jag vill ha en sån slipgrej som är tolerant för vinklar är för att det blir för jobbigt att hålla borrmaskinen helt rak hela tiden utan, och det blir lättare att få ett jämnt tryck på slipytan. All plywood kommer jag att slipa inne i båten. I stort sett allt är fastplastat i skrovet, så det går inte att på nåt enkelt sätt få loss.

Du har inte funderat på en excenterslimaskin för stora ytor och en hörnslip där du inte kommer åt med något annat ? Båda finns även så man kan ansluta dammsugare till så du inte behöver damma ned både dej själv och båten. Att slipa lack är inte det hälsosammaste man gör särskilt lack som är baserat på lösningsmedel.

Jag ska använda en hörnslip också. Men en excenterslipmaskin är för stor och bökig att jobba med. Jag kommer att få ont i axlar och rygg som det är.

Jag ska självklart använda en riktig mask när jag slipar.

En rejäl excenterslip kommer möjligtvis väga något mer, men göra jobbet på en åttondel av tiden. Undrar vad som sliter mest på kroppen...

Nu är det inte vikten, utan arbetsvinkel och utrymme jag tänker på. Det är en liten båt detta. Jag var där och mätte alla ytor i lördags, och har fortfarande ont i ryggen från det.

larsan sa:
geologen sa:
... jag fick ta över en Dominant 78 för 2.5 år sen...

Grattis! Fina seglare de där.

Ja, det hör jag från många. Tyvärr är båten mycket bättre än "kapten"... :)

Hade jag varit snuskigt rik hade jag köpt en båtplats med båtlift, och sen behandlat botten med epoxy och polerat den spegelblank. Som det är nu, med självpolerande mjuk bottenfärg och det slem som ändå växer på, så är lättvind ett stort problem.

geologen sa:
larsan sa:
geologen sa:
... jag fick ta över en Dominant 78 för 2.5 år sen...

Grattis! Fina seglare de där.

Ja, det hör jag från många. Tyvärr är båten mycket bättre än "kapten"... :)

Hade jag varit snuskigt rik hade jag köpt en båtplats med båtlift, och sen behandlat botten med epoxy och polerat den spegelblank. Som det är nu, med självpolerande mjuk bottenfärg och det slem som ändå växer på, så är lättvind ett stort problem.

Äsch, duktighet är inte lika med nöje.

Chockerande nog har Biltemas(!) bottenfärg fungerat bäst de senare åren, med miljöfärgseländet. Vad gäller påväxt alltså.
Trade off blir att den inte är självpolerande, men en självpolerande med påväxt är inte direkt nån räser heller.

Men nu är vi OT. Sry.

OT på happy? OMIGOD! :D ;)

Vi körde med Biltemas för några år sen, men fick snäckor då. Senaste två åren har vi använt Hempel Mille Xtra och bara fått slem. Plus en aning sjögräs i vattenlinjen.

geologen sa:
OT på happy? OMIGOD! :D ;)

Vi körde med Biltemas för några år sen, men fick snäckor då. Senaste två åren har vi använt Hempel Mille Xtra och bara fått slem. Plus en aning sjögräs i vattenlinjen.

HAHA, ja, vad tänkte jag på? Let's discuss trimmade elcyklar... :D

Denna använder vi, allt vi får är lite alger i vattenlinjen.
http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemika...farg-kopparoxidbaserad-vastkusten-2000023401/

Säkert samma ni kört med, men de har ju några olika.

Happy(!) sailing.

Tillbaka
Topp