(ot) Höga wc-stolar - ett gissel!

Snuten

Aktiv medlem
Om man nu skall snacka skit alltså. Vi har en förhöjd och en normallåg wc-stol hemma (båda Gustavsberg). Jag måste säga att jag verkligen hatar att använda den höga stolen. Det känns helt onaturligt att befinna sig nära en halvstående ställning när man går på dass.

Har för mig att jag läst något på nätet om detta, hur mycket bättre det är för kroppsfunktionerna att huka ihop ordentligt när man skall uträtta tvåan. Känns inte som en långsökt hypotes. Hur har människan gjort i hundratusentals år innan vi började bygga wc? Jo, satt sig på huk skulle jag tro.

Funderingar kring detta?

instämmer, höga wc-stolar är sämst, för oss som inte sitter i rullstol. Tror höjden på de högre wc-stolarna är typ samma lika som en rullstols.

I fallet med vår wc stol är det obegripligt varför den är hög. Vad jag vet har den inte tillgänglighetsanpassats. Det har liksom byggts en sockel undel en vanlig, låg, wc-stol.

På HWC kan man ju haja poängen, men jag har för mig att jag stött på höga stolar även i små holkar där en rörelsehindrad aldrig skulle försöka gå in ändå.

Varför ha en förhöjd WC-stol om man inte har behov av den (dvs är rörelsehindrad pga ålder eller handikapp)? Det är ju bara att byta ut den, vad är problemet?

Jag stör mig mer på att benen somnar på såväl höga som låga wc-stolar, när man läser romaner. Det om något är ju ett säkert tecken på ett systemfel.

Ämnet avhandlades i hösten '17s upplaga av "Fråga Lund"
Rent fysikalisk var det enligt experten inga skillnader på att sitta på pedaltoa eller sitt-toa.
Finns säkert att hämta på svt play om nån orkar.

Jo, btw, en ny toastol kostar inte mer en en genomsnittlig Ikea-fåtölj. Så med tanke på hur mycket tid man tillbringar på den förra är det väl ingen större investering att byta. Händige Herrn klarar det lätt själv.
Akta parketten bara
;-)

Senast ändrad:
Höjden på toastolar funderar jag sällan på, men djupet på skålen är ett jäkla problem! Vissa nya är så grunda att det stänker och skvätter tillbaks över hela röven, och man är nere i det redan "kastade" med handen när man torkar sig.

Se om du inte kan få överta en dagis-stol, när de skall renovera. B-b-b-b-b-billigt och lågt på samma gång.
I vårt plastiga skrytbygge mitt i stan, valdes någon öst-stats variant med uppläggningshylla och "bakvänd" spolning. På så vis delar man ofta upplevelser, med föregående besökare.
Extra fint också med polerad mässing längs väggarna, som alla kan kladda på.

Bra med hög sittbänk, när kasen börjar närma sig underifrån på våren.

Som VVS-ingenjör så ska jag hjälpa till lite, är konsult till vardags så nu sparar ni ett par tusen! ? En förhöjd wc stol är en handikappsanpassning precis som tidigare har nämnts. Den har samma höjd som en standard rullstol för att hjälpa både den som sitter i stolen men även för den som hjälper personen i och ur rullstolen ?

Ha ha Rolig tråd,som jag själv aldrig skulle starta,men jag tycker att dom är för låga samt grunda. Trevlig helg :)

geologen sa:
Kan VVS-ingenjören förklara varför en del toastolar har så grunda skålar att de kan liknas vid en serveringsbricka?[/quote

503.954.76!

Köpte Gustavsberg med Hygenic flush(?) Sjukt svårt att göra en touch fönster då det är så långt ner till ytan.

Desto djupare skulle de behöva vara då. Fallhöjden hjälper ju till enormt med att få fart på vattnet och få ut skiten. Dessa grunda skålar där det bara kommer en liten rännil som knappt flyttar på nåt är ju komplett värdelösa!

Allt annat än japanska "washlets" är stenålders och borde förbjudas, grund eller djup skål så är de ändå ohygieniska.

328d07e3b6048dda0f29314598fba45f.jpg

Tja!
Vägghängda toaletter brukar va lite grundare, men har sett folk utanför skita utanför trots bra djup och sitthöjd ( jobbar i byggbranchen ) .
En ny toalett med garanti kostar typ 600kr från. byggmax eller bauhaus kanske kan va ett alternativ .
Mange

Någon mer än tyskarna o Sheldon Cooper som är så bajsintresserade att de måsta ha en skitkollarhylla i toastolen för att föra statistik över tarmverksamheten?
Ett elände om man lägger en ordentlig dump.

AddeN sa:
Allt annat än japanska "washlets" är stenålders och borde förbjudas, grund eller djup skål så är de ändå ohygieniska.
Japanerna har fattat grejen helt klart. Trivselfaktorn i luktfritt och uppvärmt är inte fy skam den heller.

Finns nån gammal jämförelse av energiåtgången för toapapper vs washlet där den senare står sig rätt bra också.

Enduro Fredrik sa:
Som VVS-ingenjör så ska jag hjälpa till lite, är konsult till vardags så nu sparar ni ett par tusen! ? En förhöjd wc stol är en handikappsanpassning precis som tidigare har nämnts. Den har samma höjd som en standard rullstol för att hjälpa både den som sitter i stolen men även för den som hjälper personen i och ur rullstolen ?

Är Snuten handikappat???

när vi nu är inne på skit-temat så stör jag mig på den spanska varianten där "mål zonen" knappt är täckt med vatten vilket får till följd att borsten måste användas vid varje besök.

säkert någon som kommer påpeka att den främre delen av "poolen" är djupare och det är där man bör sikta. dock medför det en överhängande risk att man istället kletar ner den främre vertikala väggen....

Långochreslig sa:
när vi nu är inne på skit-temat så stör jag mig på den spanska varianten där "mål zonen" knappt är täckt med vatten vilket får till följd att borsten måste användas vid varje besök.

säkert någon som kommer påpeka att den främre delen av "poolen" är djupare och det är där man bör sikta. dock medför det en överhängande risk att man istället kletar ner den främre vertikala väggen....

Hmm påminner mig om tyska stolar på 80-talet. Vet inte om de fortfarande finns där. Fast i Spanien har jag inte träffat på dem. Kanske bara finns på fastlandet, har bara varit på Mallis och Kanarieöarna.

geologen sa:
Höjden på toastolar funderar jag sällan på, men djupet på skålen är ett jäkla problem! Vissa nya är så grunda att det stänker och skvätter tillbaks över hela röven, och man är nere i det redan "kastade" med handen när man torkar sig.

Stänket löser man ju med papperstricket. Det hindrar för övrigt även bromsspår.

Ditt andra problem vet jag inte riktigt vad jag skall säga om. Man kan ju lyfta lite precis i torkmomentet. Det är för övrigt lättare att lyfta om wc-stolen är lite lägre. Fast det kan nog vara en smaksak.

Hade jag ägt huset hade jag hackat bort sockeln och dessutom kostat på min en ny stol. Vi hyr dock för närvarande så jag kan inte göra några större ingrepp i utrustningen.

Toastolen i min lägenhet är bra, där har jag inget att klaga på. Däremot är offentliga toaletter och toaletter på arbetsplatser inte sällan kassa.

En relaterad fråga är varför toarullehållare är så förbannat lågt monterade? Får ju böja mig ner i sidled för att nå in/ner till rullen. Värst är det på handikappanpassade, men jag visste inte att handikapp innebär att man har en extra led på armen och att armarna utgår från midjan...

Senast ändrad:
Snuten sa:
geologen sa:

Ditt andra problem vet jag inte riktigt vad jag skall säga om. Man kan ju lyfta lite precis i torkmomentet. Det är för övrigt lättare att lyfta om wc-stolen är lite lägre. Fast det kan nog vara en smaksak.

Löses bättre med separett, så kan man ta hand om skiten också. Jag byggde en tron att sätta min på för att slippa billa upp golvet:
IMG_20180111_193248794.jpg

Återanvände ett gammalt golv som skulle dumpas på tippen. Skitnöjd.

Snuten sa:
geologen sa:

Ja, det där var ju verkligen icke-problem båda två. Låg fallhöjd är ju dessutom en fördel ur stänkperspektiv. På amerikanska WC-stolar blir papperstricket jobbigt eftersom det är i princip en hel bassäng att täcka, dock är fallhöjden så låg att det sällan är ett problem. En polare körde papperstricket ändå på ett hotell, med följd att det blev stopp när han spolade. Tre gånger på två olika toaletter dessutom ???

Arsozath sa:
Snuten sa:
geologen sa:

Löses bättre med separett, så kan man ta hand om skiten också. Jag byggde en tron att sätta min på för att slippa billa upp golvet:

Återanvände ett gammalt golv som skulle dumpas på tippen. Skitnöjd.
Vad gör du med skiten som du tar hand om? Jag tycker det är rätt skönt att bara spola iväg den...

Rattnalle sa:
AddeN sa:
Japanerna har fattat grejen helt klart. Trivselfaktorn i luktfritt och uppvärmt är inte fy skam den heller.

Finns nån gammal jämförelse av energiåtgången för toapapper vs washlet där den senare står sig rätt bra också.

Jag skaffade mig en washlet hemma ganska omgående efter jag var i Japan. Blir en i andra badrummet när det renoveras också. :)

Tyskarna gillar sina stolar med bricka modell, dom vill kunna se och utvärdera vart besök!

Men så pratar vi om ett land där den statliga sjukförsäkringen täcker homeopati, es ist einfach krank...

Ni kan sova lugnt, det säljs inte toaletter med "bricka" längre i tyskland. De som säljs nuförtiden är tämligen lika våra.

juliusjonzon sa:
Tyskarna gillar sina stolar med bricka modell, dom vill kunna se och utvärdera vart besök!

Men så pratar vi om ett land där den statliga sjukförsäkringen täcker homeopati, es ist einfach krank...

Och där man gillar fax, och ogillar betalkort.

Tillbaka
Topp