[OT] Hoppas det blir förbud mot dem snart!

Har hatat dem sen de kom hit!
Skrota alla elsparkcyklar!

Edit: sparkcyklar med el är OT // Admin

Bilagor

• Screenshot_20190817-215423_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20190817-215423_Samsung Internet.jpg
    133.5 KB · Besök: 43
Senast redigerad av en moderator:
Gripen för grovt rattfylleri på en leksak. Bara för att han störde några bilister som hade bråttom hem.
Vart är världen på väg ? Likställer dom det med om han kört en 50 ton lastbil på fyllan.

hm sa:
Gripen för grovt rattfylleri på en leksak. Bara för att han störde några bilister som hade bråttom hem.
Vart är världen på väg ? Likställer dom det med om han kört en 50 ton lastbil på fyllan.
Har den motor kan du åka på rattfylleri. Du kan åka dit för rattfylla om du kör åkgräsklippare på din egen tomt, och det här känns ju lite värre. Är det inte motor så kan det bli fråga om vårdslöshet i trafik (bra att veta för de som tror att det är riskfritt att cykla på fyllan).

ooms sa:
hm sa:
Har den motor kan du åka på rattfylleri. Du kan åka dit för rattfylla om du kör åkgräsklippare på din egen tomt, och det här känns ju lite värre. Är det inte motor så kan det bli fråga om vårdslöshet i trafik (bra att veta för de som tror att det är riskfritt att cykla på fyllan).

Bland cyklister på fyllan som omkommit i trafiken de senaste åren så var snittpromillen 1,78...!
Oväntat högt.

Men de där är väl som elcyklar klassade som cyklar?

Och då rattfylla inte finns för cyklar tänker alltså polisen, ja, vadå? Att vägtrafikdefinitionernas cykelklassning inte är strikt tillämplig i alla omständigheter?

Kan det bli att vi får det prejudicerande fall vi så länge har längtat efter, eller ska vi tro att åklagaren släpper den punkten? Kommer det bli lugn och ro och ordning och reda på forumet snart?

mmmrrrr sa:

Och då rattfylla inte finns för cyklar tänker alltså polisen, ja, vadå? Att vägtrafikdefinitionernas cykelklassning inte är strikt tillämplig i alla omständigheter?

Kan det bli att vi får det prejudicerande fall vi så länge har längtat efter, eller ska vi tro att åklagaren släpper den punkten? Kommer det bli lugn och ro och ordning och reda på forumet snart?
Det finns massa artiklar om folk som åker styrfull på elmopeder i alla fall, tex:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XwmeyW/man-tog-elcykeln-hem-pa-fyllan--doms-for-rattfylleri
https://www.op.se/artikel/friad-fran-rattfylleri-pa-elcykel

Osv osv... Den senare är intressant dock, mannen kunde alltså påvisa att han trodde det var en elcykel men att det i själva verket var en elmoped. Han FRIADES på grund av att han trodde han cyklade och inte körde moped alltså.
Och han blev ju stoppad för att polisen ansåg (förvisso korrekt) att han körde moped och det är samma promillegräns som allt annat.

Och såklart är en faktiskt elcykel en cykel som alltid:

https://teknikensvarld.se/far-jag-cykla-elcykel-berusad/

Men det är inte direkt för styrfylla du åker dit på även på en cykel, utan faktumet att du skapat ett medvetet risktagande på grund av alkohol i kroppen. Då åker du dit på vårdslöshet i trafik och dessutom ryker körkort för bil om du åkt dit på cykel medans du varit påverkad av alkohol.

https://www.mestmotor.se/automotors...gligt-regler-och-fakta-om-berusade-cyklister/

Så, elsparkcyklar och segways etc. Om du gör något fel i trafiken på dom så åker du på det oavsett om du druckit eller inte. Men har du för hög promillehalt samtidigt som du åker dit så anses det värre än om du varit nykter och det får således extra konsekvenser.

Har du 50 promille i blodet (heh) och samtidigt kan köra elsparkcykel osv utan att skapa en enda riskabel situation så kan dom inte ta dig på det.

VättleBökaren sa:
mmmrrrr sa:

Det finns massa artiklar om folk som åker styrfull på elmopeder i alla fall, tex:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XwmeyW/man-tog-elcykeln-hem-pa-fyllan--doms-for-rattfylleri
https://www.op.se/artikel/friad-fran-rattfylleri-pa-elcykel

Osv osv... Den senare är intressant dock, mannen kunde alltså påvisa att han trodde det var en elcykel men att det i själva verket var en elmoped. Han FRIADES på grund av att han trodde han cyklade och inte körde moped alltså.
Och han blev ju stoppad för att polisen ansåg (förvisso korrekt) att han körde moped och det är samma promillegräns som allt annat.

Och såklart är en faktiskt elcykel en cykel som alltid:

https://teknikensvarld.se/far-jag-cykla-elcykel-berusad/

Men det är inte direkt för styrfylla du åker dit på även på en cykel, utan faktumet att du skapat ett medvetet risktagande på grund av alkohol i kroppen. Då åker du dit på vårdslöshet i trafik och dessutom ryker körkort för bil om du åkt dit på cykel medans du varit påverkad av alkohol.

https://www.mestmotor.se/automotors...gligt-regler-och-fakta-om-berusade-cyklister/

Så, elsparkcyklar och segways etc. Om du gör något fel i trafiken på dom så åker du på det oavsett om du druckit eller inte. Men har du för hög promillehalt samtidigt som du åker dit så anses det värre än om du varit nykter och det får således extra konsekvenser.

Har du 50 promille i blodet (heh) och samtidigt kan köra elsparkcykel osv utan att skapa en enda riskabel situation så kan dom inte ta dig på det.
Ytterligare ett exempel på hur snett det olyckliga misstaget att klassificera vissa motorfordon som cyklar slår.

Fällande dom för rattfylla hade jag ändå räknat som en poäng för läger ooms/NVV, men friande dom/nedlagt åtal gör ju att vi fortsätter sitta fast i sörjan där ingen vet, i alla fall inte jag som neutral åskådare som "följer debatten". "Debatten"...

Men friande dom verkar ju för en lekman som mig vara det mest logiska sett till det juridiska läget.

PS det finns säkert folk som tycker att då jag postat inlägg i trådar om frågan så är självepitetet "neutral åskådare" felaktigt, jag tror dock inte att jag uttalat mig i den juridiska frågan, jag föredrar den kulturella frågan. I den juridiska frågan kan jag gladeligen själverkänna mig förvirrad.

Elsparkcyklisten kan inte bli fälld för rattfylleri eftersom det den definieras som en cykel. Däremot kan han bli fälld för vårdslöshet i trafik eftersom (om) han framförde sin cykel på ett trafikfarligt sätt.

Det är så man kan göra med cyklister som är alltför fulla för att kunna hantera sin cykel.

Kom hit till Milano några dagar så bleknar "problemen" i trafiken i Stockholm :)

Jag tror det är ett större antal som kör mot rött än som kör mot grönt. Titta, vinka, eventuellt tuta och kör.

Raggamuffin sa:
Kom hit till Milano några dagar så bleknar "problemen" i trafiken i Stockholm :)

Jag tror det är ett större antal som kör mot rött än som kör mot grönt. Titta, vinka, eventuellt tuta och kör.

Fast det är lite som att jämföra gängkriminaliteten i Ny med den vi har i sthlm.
Där dödas ju fett mycket mer än de som dödas här varje år i gängrelaterat våld, så va fan langa en tårtbit till så tar vi semester tills vi är uppe i samma nivå.

Inget illa menat alltså men det är lite som att jämföra äpplen o päron.

Raggamuffin sa:

Ja, men det är Italien, där vet alla att det är så och kör därefter.
Jag fick lift i Turin med en kollega en gång och blev avsläppt mitt i en rondell. Jag tänkte "va fan gör han, det lär ju bli totalkaos och tut-konsert nu", men alla körde snällt runt oss som om det var den naturligaste sak i världen.

ooms sa:
Raggamuffin sa:

Ja, men det är Italien, där vet alla att det är så och kör därefter.
Jag fick lift i Turin med en kollega en gång och blev avsläppt mitt i en rondell. Jag tänkte "va fan gör han, det lär ju bli totalkaos och tut-konsert nu", men alla körde snällt runt oss som om det var den naturligaste sak i världen.

Precis, det funkar för det inte är en massa svennehaverister som minsann allt har rätt.

Tillbaka
Topp