[OT] Hungrig, småätande...

Carl R

Medlem
Vad ska man göra åt småätandet om man vill gå ner i vikt?
Sluta givetvis, men det är inte så lätt.
Om man är lite hungrig och man har ätit sina normala mål, vad finns det för alternativ till att rota i skafferiet å hitta gamla chips och en öl i kylen? Det är galet gott när man är småhungrig, och det tar ingen tid. Mackor funkar också men är väl nästan lika onyttigt känns det som?
Käka grönsaker och sånt så är man fortfarande lika hungrig efteråt.
Bananer funkar några stycken men man blir snabbt hungrig igen.
Hur är det om man äter yoghurt med banan och russin i t ex, tills man tröttnar på det, blir det onyttigt eftersom det är ett extra mål eller?
Jag hajar också att nånstans kring RDI är det som är bäst, men om man ändå är hungrig?
Jag antar att min egentliga fråga är: Finns det nån bra bukfylla som smakar gott och inte är skitdyrt och som inte tillför så mycket energi?
Borde frågan vara nåt annat så är det bara att elaborera vidare. :)

Ett gäng nötter och ett äpple eller annan frukt borde göra susen tycker jag. Energirikt med nötter kanske, men de är ju skapligt nyttiga och mättar bra (i min mage)

två tips kan vara att dricka massa vatten när du blir sugen. ibland kan det hjälpa. också att borsta tänderna, då distraherar man sig + att det mesta är äckligt när man har tandkrämsgrejs i munnen hehe

Håll blodsockret på en jämn och inte allt för hög nivå. För mig har det i alla fall inneburit att jag inte blir lika hungrig och klarar mig rätt bra på lite frukt. Något annat som inte är så dumt är att stoppa något varmt i magen, som t.ex te. Grovt osötat bröd, finns gott om magra pålägg som inte alls är så illa.

Och det är inte fel att äta lite då och då, tvärt om. Bara man stoppar i sig bra saker. Men låt det ta lite tid för bland det svåraste som finns är att lära om något man under långt tid vant sig vid att göra.

Är du hungrig eller bara sugen? Kan du dela upp så att du äter mindre vid varje måltid, men fler? Jag håller med MangeJL om något varmt, det mättar bättre.

Nötter kanske har "nyttigt" fett, men det är fortfarande väldigt energirikt (mer energi än choklad). Man blir fet även av "nyttigt" fett.

Fet blir man bara om man äter mer energi än man förbränner, så den bästa lösningen är att motionera mer. Däremot kommer tandläkaren banna dig om du småäter.

Med risk för att vara dryg: cykla!

Det jobbiga är att komma över tröskeln från att det är jobbigt till att det blir roligt. Men har du hittat hit så är du väll redan fast i cyklingen hoppas jag.

Ett ytterligare tipps är att cykla lvg (om du inte gör det) och hänga med en klubb några gånger i veckan. Lvg plockar fett som bara fan! Det är svårt att hålla vikten om(/när) man är fast...

Min erfarenhet (jag har gått ner mer än 20kg) är att man får acceptera att vara lite hungrig/sugen mellan måltiderna. Efter ett tag så vänjer man sig och suget efter mat minskar. Det gäller att ha karraktär helt enkelt. Kvällarna är värst tycker jag, jag vill gärna trycka i mig ett par åtta mackor och några glas Oboy sådär innan läggdags.

Fullkornsbröd+frukt, proteindrink, smoothie, keso i lagom mängd, listan kan göras lång...pastasallad som står färdig i kylskåpet. Grejen är också att inte handa sånt som du vet är onüttigt. Tänk på att din kropp vill ha näring, se det som en investering inför framtiden, jag gillar inte sjukhus ngt vidare men det är jag det ;)

Eftersom jag inte är någon näringsexpert så får du väl kolla upp det faktiska innehållet i mina rekommendationer...

Men, riskakor känns ju spontant som att dom inte borde vara någon större katastrof, finns ju dom med smaker som är helt okej, finns en hel del att välja på och inte så dyra.

Hårdbröd, finns ett ganska stort utbud här oxå, allt från kanelknäcke till delikatess, finns ju ganska små förpackningar så man kan köpa hem en massa olika och se vad man gillar.

Problemet att gå ner i vikt är att det är svårt att sova. Att äta lite energi under dan kan man ju lösa genom att äta utfyllnadsmat med lite energi, typ morötter bönor potatis. Det blir lite konstig kännsla med energifattig mat, man är sugen/hungrig fast magen är full.

Det kanske är så att du inte äter ordentliga mat när du väl äter?
Se till att du får i dig tillräckligt med proteiner, vitaminer och mineraler mm.
Lite frukt och se till att ha något att göra så du inte behöver gå och fundera på att du är hungrig.

Jag har själv lyckats göra mig av med 40 onödiga kilon, och det som gav störst utdelning för mig var att helt sluta köpa godis och sötsaker (min stora last). Finns det inget hemma är risken mycket mindre att en kaloribomb slinker ner.

Saker som funkar på mig:
* grönt te - minskar suget, ökar förbränningen (marginellt) och är nyttigt som fan
* lättkeso - energisnålt (70kcal/100g), gott, ganska mättande, helt ok proteinkälla - ät gärna med nån skiva skinka, det är smaskigt
* äppelcidervinäger (blandar med vatten och dricker till maten) - få kalorier men mycket smak, minskar sötsuget
* kokt potatis - högt mättnadsindex (mycket bukfylla per kalori), bra näringsinnehåll

Att hålla blodsockret på en någorlunda jämn nivå (GI-inspirerat) hjälper verkligen att hålla suget nere. Men till skillnad från GI så har jag inte skippat kolhydrater, utan bara försökt hålla mig borta från de "tomma" kolhydraterna (raffinerat socker, vitt bröd, kex, ...).

Hemligheten är att hitta en kombination som passar dig!

pepparochsalt skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du vill få en bättre överblick över dina
> vanor kan du skriva en mat-dagbok.

Är inte det bara för att skrämma sig själv?

Tomtefar skrev:
> Det kanske är så att du inte äter ordentliga
> mat när du väl äter?
> Se till att du får i dig tillräckligt med
> proteiner, vitaminer och mineraler mm.
> Lite frukt och se till att ha något att göra så
> du inte behöver gå och fundera på att du är
> hungrig.

Min första tanke med. Jag har tidigare varit ganska, till extremt, hungrig mellan målen. De gånger som det är värst är helt enkelt de gånger som jag ätit sämre (eller bara för lite) när det väl var dags. Testa att byta ut en del av kolhydraterna mot långsammare (lågt GI) som tex råris, fullkornspasta, kokt potatis, rotsaker.

Sedan tror jag att de tipsen om nyttiga mellanmål som andra kommit med är bra. Många experter (har inga länkar) säger ofta att man skall äta upp till 6 ggr per dag fast i mindre portioner. Det totala energiintaget skall lika stort som om du åt 3 ggr/dag. Då håller du en jä'mnare blodsockernivå.

pepparochsalt skrev:
> Om du vill få en bättre överblick över dina
> vanor kan du skriva en mat-dagbok.
> Så fort du äter någonting så skriver du upp
> det.

På radion häromveckan hörde jag nåt referat till nån undersökning som visade att de som gjorde detta gick ned mer i vikt än de som inte gjorde det.

Det framgick tyvärr inte om det var själva dagboksskrivandet som gav effekt, eller att deltagarna som skrev dagbok följde dieten, medans de som inte skrev dagbok åt mer.

1. Ha inget energitätt och sött hemma (jag ogillar ordet “onyttigt”). Det låter odisciplinerat, men ibland kan jag få ett ryck och om det ligger 3 Snickers i skafferiet, så ligger det helt plötsligt inte tre Snickers i skafferiet.

2. Vänj dig. Att gå ner i vikt handlar till ganska stor del om att motstå sug efter mer energi. Visst går dett att småäta vitkål som inte är så energitätt, men i längden tycker jag det är bäst att helt enkelt vänja av sig vid småätande

3. Av nämnda småätningasavänjningsanledning tycker jag du ska fundera lite innan du hakar på en “håll blodsockret på en jämn nivå”-metod, eftersom jag ser ganska många som tar GI-råden som en ursäkt att äta en rejäl macka mellan måltiderna. Det är energiintaget som avgör, och det är detta du ska minska. Bodsockret kan kroppen reglera alldeles utmärkt utan att du tänker på vare sig måltidsfrekvens eller GI, något jag postat ett flertal studier som styrker i tidigare trådar likt denna.

4. Ät långsamt. Förutom vad jag själv upplevt så såg jag nyligen en studie som pekar på att långsamt ätande minskar energiintaget. Bifogar abstractet nedan

Journal of the American Dietetic Association. Volume 108, Issue 7, July 2008, Pages 1186-1191.

Although reducing eating rate is frequently advocated for control of food intake and thus body weight, empirical evidence is extremely limited and inconsistent. We sought to compare the impact of slow and quick eating rates on development of satiation in healthy women. In a randomized design, 30 healthy women (22.9±7.1 years; body mass index [calculated as kg/m2] 22.1±2.9) were studied on two test visits to compare slow and quick eating rates. Satiation was examined as the main outcome, using the objective measure of energy intake during ad libitum meals. At designated times, subjects also rated perceived hunger, satiety, desire to eat, thirst and meal palatability on visual analogue scales. Slow rates of ingestion led to significant decreases in energy intake (quick: 645.7±155.9 kcal; slow: 579.0±154.7 kcal; P<0.05) and significant increases in water consumption (quick: 289.9±155.1 g; slow: 409.6±205.8 g; P<0.05). Despite higher energy intake upon meal completion under the quick condition, satiety was significantly lower than the slow condition (P<0.05). Accordingly, the quick condition showed a lower Satiating Efficiency Index (quick: 0.1; slow: 0.2; P<0.05). After meal completion, pleasantness ratings tended to be higher under the slow condition (P=0.04; but not significant after Bonferroni adjustment). Ad libitum energy intake was lower when the meal was eaten slowly, and satiety was higher at meal completion. Although more study is needed, these data suggest that eating slowly may help to maximize satiation and reduce energy intake within meals.

Senast redigerad av en moderator:
Men studien utgår väl från att deltagarna äter tills de är nöjda ('ad libitum')?
Energiintaget för en identisk måltid blir väl samma oavsett hur fort man äter?

Att mättnads- och välbehagskänslan blir större om man äter långsamt tvivlar jag inte på.

Sprockets skrev:
> Men studien utgår väl från att deltagarna äter
> tills de är nöjda ('ad libitum')?
> Energiintaget för en identisk måltid blir väl
> samma oavsett hur fort man äter?
>
> Att mättnads- och välbehagskänslan blir större
> om man äter långsamt tvivlar jag inte på.

Ja, givetvis. Och om nöjd infaller vid ett lägre energiintag så är minskar långsamt ätande energiintaget. Vad är din poäng?

Sprockets skrev:
> Att det inte gör någon skillnad på
> energiintaget om du äter allt som är på
> tallriken, oavsett äthastighet.

Det är det ingen som hävdat heller. Blir lite jobbigt när du hittar på påståenden som du sedan själv argumenterar mot.

Jag var bara nyfiken på om de kommit på något revolutionerande - typ att det faktiskt skulle spela någon roll om man åt snabbt eller inte. Jag kanske hade missuppfattat abstractet. Nu fick jag bekräftat att det bara är mättnadskänslan som påverkas. Lika mycket mat = lika mycket energi oavsett äthastighet, som jag trodde.

Ok. Förutom några enstaka preparat som kan blockera stärkelse så finns ganska lite att göra åt matens energiinnehåll efter det att den passerat genom strupen. Viktnedgång handlar till största delen om beteendevetenskap, även om det långsamma ätandets fördelar även har sin anledning i enzymer som frisätts lite för långsamt för att den snabbätande ska hinna fatta det.

Sedan ska det tilläggas att beska smaker har visat sig dämpa hungern en aning, och koffein har visat sig förbättra insulinkänslighet om det intas mellan måltiderna vilket leder oss till den slutsatsen att det kanske mest optimala man kan förtära är: Kaffe. Kaffe kaffe kaffe.

Funkar dåligt på kvällen dock, om man inte vill ligga och stirra upp i taket.

Det tar tid innan man känner mättnadskänslan och då kan ju tiden spela roll men då skall man sluta äta är man känner sig mätt och inte pressa i sig resten av maten. =)

Är frukt mellan måltiderna för att hålla blodsockret på en jämn nivå.
Tänk på att det känns som en stor belöning att få mat när man har gått hungrig i 4-5h.

De senaste 7 veckorna har en typisk dag sett ut så här:

06:00 En banan
09:00 Ett äpple
11:00 Lunch bestående av pastasallad med ärtor och skinka/kyckling
15:00 En banan
18:00 Ett äpple
20:00 Middag i form av pasta och köttfärssås

Middagen har hamnat på lite olika tider beroende på när jag slutat jobba...
Ska tillägga att jag sen har ätit i princip vad som helst på helgerna, men inga bamseportioner.

/Adam

skaparn skrev:
> 1. Ha inget energitätt och sött hemma (jag
> ogillar ordet “onyttigt”). Det låter
> odisciplinerat, men ibland kan jag få ett ryck
> och om det ligger 3 Snickers i skafferiet, så
> ligger det helt plötsligt inte tre Snickers i
> skafferiet.

Precis. Finns det inga öl hemma kan du inte dricka upp dem. :) Sen ger ju en "bättre" kost i övrigt mindre sug. Mellanmål finns det massor av som är bättre än öl och chips!

BFS skrev:
> skaparn skrev:
> --------------------------------------------------

>
> Precis. Finns det inga öl hemma kan du inte
> dricka upp dem. :) Sen ger ju en "bättre" kost i
> övrigt mindre sug. Mellanmål finns det massor av
> som är bättre än öl och chips!

Öppöpöpöpöp!! Nu ska vi inte baktala ölen .. eller nja, den är ju rätt lätt att få i sig ett par megakalorier från. Men själv har jag alltid ett paket 2,8 i kylen. Någon måtta på askesen får det vara. Sedan okynnesdricker jag ändå inte eftersom jag suggererat fram rätt mycket ångest över alkohols negativa påverkan på proteinsyntesen.

Är inte det här pudelns kärna. Alla vet ju hur det funkar med energiintag vs energiåtgång. Kruxket ligger väl i att människan har så förbannat svårt att förändra ett beteende. Den som lyckad med det kan säkert åstakomma det mesta, inklusive viktnedgång.

Eller mao, har man gått och okynnesätit år ut och år in får man faktiskt acceptera att vara lite hungrig emellanåt om man vill gå ned i vikt. Svårare än så är det ju inte - eller det är ju just det som är det svåra ;)

Joakim Quensel skrev:
> Min erfarenhet (jag har gått ner mer än 20kg)
> är att man får acceptera att vara lite
> hungrig/sugen mellan måltiderna. Efter ett tag
> så vänjer man sig och suget efter mat minskar.
> Det gäller att ha karraktär helt enkelt.
> Kvällarna är värst tycker jag, jag vill gärna
> trycka i mig ett par åtta mackor och några glas
> Oboy sådär innan läggdags.

Sen är det bara att acceptera att det tar tid. Min svetto-gps-cykeldator säger att jag gör av med sådär 800-1000 kcal / aktiv timme vid skogscykling med bra tempo. Om det stämmer exakt eller inte vet jag inte, men utgår man från det så förbrukar jag energi motsvarande 100 gram fett i timmen. Då får man ligga i om man skall bli av med kilovis. Men "många bäckar små" gäller både vid viktuppgång och viktnedgång.

jag tror också det är väldigt många som har dålig koll på hur mycket energi de får i sig. Att den lilla chokladkakan på eftermiddan (när paltkoman efter den alldeles för stora lunchen kommer) har energi motsv. sådär en femtedel av dagsbehovet (för en kontorsråttetyp) är det nog inte många som inser.

Själv är jag kontorsråtta med rikskuponger och käkar utelunch. Man får ju berg av mat! Jag började lämna minst hälften av riset/pastan och mår bättre. Ingen paltkoma på eftermiddan och inget behov av att gå till godisautomaten. Egentligen skulle man nog lika gärna ta 10 minuters promenad och känna sig pigg istället för att äta en godisbit. men det skulle ju verka konstigt. Jag får redan lite undrande frågor från kollegorna som rensar tallrikarna. På tal om att äta långsamt och känna när man är mätt.

skaparn skrev:

> Öppöpöpöpöp!! Nu ska vi inte baktala ölen ..
> eller nja, den är ju rätt lätt att få i sig
> ett par megakalorier från. Men själv har jag
> alltid ett paket 2,8 i kylen. Någon måtta på
> askesen får det vara. Sedan okynnesdricker jag
> ändå inte eftersom jag suggererat fram rätt
> mycket ångest över alkohols negativa påverkan
> på proteinsyntesen.

Öl är utmärkt som flytande mat och avslappningsmedel. Men ett dåligt mellanmål. :)

Adam7125 skrev:
> Är frukt mellan måltiderna för att hålla
> blodsockret på en jämn nivå.
> Tänk på att det känns som en stor belöning att
> få mat när man har gått hungrig i 4-5h.
>
> De senaste 7 veckorna har en typisk dag sett ut
> så här:
>
> 06:00 En banan
> 09:00 Ett äpple
> 11:00 Lunch bestående av pastasallad med ärtor
> och skinka/kyckling
> 15:00 En banan
> 18:00 Ett äpple
> 20:00 Middag i form av pasta och köttfärssås

Tycker att din matdagbok ser lite klen ut Adam. Cyklar du? Du måste ju nästan vara konstant småhungig, eller?
Inte superbra att äta såpass nära innan läggdags. Energin behövs vanligen vid jobb, och när man tränar.

Det tar ca 20 minuter för kroppen att känna sig mätt. Att slänga i sig mat eftersom man är så hungrig är alltså ingen höjdare. Man äter mer!
Mängden energi i mat är konstant oavsätt om man vräker i sig det eller äter långsamt!

Tips på kost och när man äter om man vill gå ner i vikt:

07:00 Frukost Gröt/musli
10:00 Frukt/smoothie
12:00 Lunch Kött/fisk sallad (ev lite kolhydrater)
15:00 Frukt/smoothie
18:00 Middag Kött/fisk sallad (ev lite kolhydrater)
20:00 Frukt/smoothie

Sedan beror det på vilken intensitet du har i din träning. Ju mer man tränar desdo mer bör man äta ffa kolhydrater!
Det finns tusentalt dieter att välja mellan. Jag tror starkt på att man äta på ett sätt som passar ens livsstil och att man mår bra av det. Det skall vara en livsstil, inte en "kur".

Huvudingredienser på din tallrik skall ej vara större än din hand. Minska portionerna efterhand. Annars går du hungrig. Och då vill man småäta!
Kött är bra då det ger mättnadskänsla samt ger långsam energi. Var inte rädd för fett.

Drick vatten/Ramlösa i mängder. Kom ihåg att i juice, saft, frukt finns socker. Det skall man däremot passa sig för. Socker ger snabb energi.
Har oxå tidigare nämts - småätande är inte bra. Då blir tandläkaren inte glad:-)

Som många nämt ovan: köp inte hem sånt som du vet är skräp. Det finns proteindrinpulver som man kan köpa som är specifikt för att gå ner i vikt. Fungerar kanon och mättar rejält! Kostar en slant dock!

Vill du gå ner i vikt är det bästa sättet att röra på sig. Ta dig till jobbet för egen maskin. Gå, cykla, spring. Kanonbra att ta ett motionspass innan jobbet, och ett efter.

När du väl har bestämt dig för att gå ner i vikt kommer det inte finnas någon som stoppar dig!

/Kate

Senast redigerad av en moderator:
kate skrev:
>
> Tycker att din matdagbok ser lite klen ut Adam.
> Cyklar du? Du måste ju nästan vara konstant
> småhungig, eller?
> Inte superbra att äta såpass nära innan
> läggdags. Energin behövs vanligen vid jobb, och
> när man tränar.
>
Varför är det inte "superbra att äta spåpass..." (förutom riktigt stora mängder fiberrik mat som skulle kunna störa sömnen genom orolig mage då kanske)?

Vad gäller energin så är den energi man till största delen gör av med vid fysisk aktivitet inlagrad som muskelglykogen dagen innan. Kroppen kan lagra energi och det finns inte alls någon anledning att som du skriver undvika att äta på kvällen av den anledningen

skaparn skrev:
> kate skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Tycker att din matdagbok ser lite klen ut Adam.
> > Cyklar du? Du måste ju nästan vara konstant
> > småhungig, eller?
> > Inte superbra att äta såpass nära innan
> > läggdags. Energin behövs vanligen vid jobb,
> och
> > när man tränar.
> >
> Varför är det inte "superbra att äta
> spåpass..." (förutom riktigt stora mängder
> fiberrik mat som skulle kunna störa sömnen genom
> orolig mage då kanske)?
>
> Vad gäller energin så är den energi man till
> största delen gör av med vid fysisk aktivitet
> inlagrad som muskelglykogen dagen innan. Kroppen
> kan lagra energi och det finns inte alls någon
> anledning att som du skriver undvika att äta på
> kvällen av den anledningen

Det brukar inte vara bra för nattsömnen att äta så sent.

Ted_B skrev:
>
>
> Det brukar inte vara bra för nattsömnen att äta
> så sent.

Även om jag sett någon studie som pekat i den riktningen så är det inget inom vetenskapen vedertaget och i vilket fall ytterst individuellt. Det beror på måltidens sammansättning också till stor del, och det var därför jag lade till min lilla basklapp. Det viktiga är att vi gör oss av med myten om att det klockslag vid vilket man äter har märkbar betydelse vid en önskad viktnedgång. Den har, likt GI fått alldeles för stor inverkan de senaste åren.

Observera att jag inte anklagar dig för att ha farit med denna osanning, utan jag vill bara i tid mota Olle i grind.

Obes Res. 2005 Dec;13(12):2072-80.
There was no correlation between the increase in calorie intake and weight gain. Considerable individual variation existed in the percentage of calories consumed at night (6% to 64% total daily caloric intake). However, the percentage of calorie intake occurring at night was not correlated with body weight or weight gain. [...]

These results show that eating at night is not associated with an increased propensity to gain weight, suggesting that individuals trying to lose weight should not rely on decreasing evening calorie intake as a primary strategy for promoting weight loss.

The Journal of Nutrition Vol. 127 No. 1 January 1997, pp. 75-82
The purpose of this study was to determine whether meal ingestion pattern [large morning meals (AM) vs. large evening meals (PM)] affects changes in body weight, body composition or energy utilization during weight loss. [...]

Most notably, the best preservation of fat-free mass occurred when large PM meals were consumed. Meal patterns had no consistent effect on loss of body fat mass

Rippa skrev:
> Mitt tips är att skaffa en sån där Happytröja.
> Större motivator till viktnedgång lär man få
> leta efter ;)

Först förstod jag inte riktigt, sedan kollade jag i tråden "Visa dig i din Happytröja" och vips gick det upp ett ljus. Det är en ganska självspäkande metod för viktnedång dock. Man skulle till exempel kunna skaffa sjukt snäva jeansbyxor så att det blir smärtsamt obekvämt att ha ett BMI över 20. Sedan finns ju skammen. Man kanske borde gå naken lite oftare?

Jag tycker att det fungerar bra, men visst går man hungrig några timmar...
Huvudsaken är att man hela tiden har något att göra, då tänker man inte så mycket på hungern.

/Adam

Jag känner inte alls igen mig i att gå hungrig när jag har gått ner lite i fettmängd, tvärtemot har jag ätit rätt mycket fast rätt mat då. Är hungerkänslor jämt nåt man "skaffar sig" genom att äta fel/jättemycket eller? Eller skiljer det sig åt så mycket mellan olika personer. Jag har alltid snabbt blivit hungrig men aldrig haft lust att äta väldigt mkt på en gång. Intressant det där.

Från en psykologisk synvinkel har regeln att man inte "får" äta efter ett visst klockslag en viss poäng. Då "får" man ju inte äta under några timmar på kvällen. Troligen den tiden på dygnet man är mest benägen att småäta. Att det sen inte spelar nån större roll fysiologiskt när man äter är en annan sak.

För övrigt lockade kvällspressens löpsedlar idag med "ät vad du vill och gå ned i vikt" och liknande.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp