[ OT ] Hur dricker man Gunniess ?

jthuress

Ny medlem
Hehe...ja frågan är alltså, hur man dricker Guinness. Köpte en burk igår med den omtalade ölen, och märkte att innuti burken finns någon sorts kula, så som i sprayburkar....

Så hur ska jag hantera denna öl för att den ska komma till sin rätt ?

Öppna, häll upp, drick.

Om det ska vara ljummet eller svalt är en smaksak som kan reta gallfeber på folk. Låt det skumma och använd inte tjyvknep som att vinkla glaset. Fyll på eftersom skummet lägger sig; det ska ta den tid det tar.

Kulan kallas widget och "aktiveras" vid öppnandet. En slags kolsyrepatron. Rätta mig någon här.

kulan är en gaspatron för att ölet inte ska bli avslaget. Du ska alltså inte skaka burken som en sprejburk... Häll upp Guinness i etapper med liten paus mellan så att du till slut har omkring en cm tjockt skum på toppen.

Ja, kulans exitens får någon gärna berätta mer om !!! Tack för de andra tipsen, speciellt det där med vinklande av glaset. Det hade jag annars gjort för att minimera skummet. Men nu ska jag låta det flödas. Blir så sugen på den nu....

Pripps har fått det helt fel med sitt påstående om att "styrkan sitter i smaken" eller vad det nu är. Så här ska det vara: Smaken sitter i skummet.

Om jag förståt det rätt är det kväve i 'gaspatronen'. På Caffrey's burkarna brukar jag göra ett hål i burken efter att man öppnar den så att innehållet rinner ut snabbt, annars hinner det ju skikta sig i burken.

Sedan är det bara att vänta tills den klarnar, well worth waiting for! :)

glass.jpg

Häll försiktigt längs kanten av glaset, du kommer att få en skumkrona ändå. Vänta tills ölet klarnat, drick och njut.

Helt riktigt. Och vill man att en öl smakar mycket så skall man hälla upp ölet en bit ovanför glaset rakt ner mitt i glaset. Detta för att få en ordentlig skumkrona. Visserligen för man upprepa påfyllningen ett antal gånger men det är det värt om man har finöl.

hakanf skrev:
-------------------------------------------------------
> bubblorna i skummet ger mer smak åt öl, så var
> inte rädd för dem

Exakt, det är inte spec vanligt att bartendern klarar att slå upp ölen på rätt sätt.[Generalisering]

Gunniess ska drickas med försiktighet.
Mer än 10 pintes kan leda till tupplurar i snödrivor, detta vet jag av personig erfarenhet.
Försök undvika detta.

hakanf skrev:
> men om du dricker mer än 10 pints, hur vet du
> vilken av dem det var som fick dig att somna i
> snödrivan?

Nr 10 kom jag ihåg. Nr 11 är intygad av andra.

Om jag minns rätt så är det väl så att burken är försluten under tryck, i kombination med kulan som bara är en perforerad historia, släpper ifrån sej luft/syre då burken öppnas och övertrycket i bruken håller kvar luften/syret i kulan. Det är alltså ingen fantastisk mekanism i kulan eller så....bara en kula med hål helt enkelt.

På den ursprungliga frågan svarar jag: så ofta som möjligt!

Läskad av tråden springer jag till kylen direkt och hämtar en bruk med nämnda dryck, Skål.....

/JPL

den enda gång jag öppnat(ja, av nyfinkenhet:D)en guiness-burk för att se vad det var i botten, hittade jag en stjärnformad gummigrej, som jag misstänker ökade trycket i burken som en följd av den minskade volymen
gas-patron? verkligen?

JPL skrev:
> Om jag minns rätt så är det väl så att burken
> är försluten under tryck, i kombination med
> kulan som bara är en perforerad historia,
> släpper ifrån sej luft/syre då burken öppnas
> och övertrycket i bruken håller kvar
> luften/syret i kulan. Det är alltså ingen
> fantastisk mekanism i kulan eller så....bara en
> kula med hål helt enkelt.

Jupp. Jag och polaren dissikerade en sådan första gången vi sprang på fenomenet "widget" i burk.
Hade väntat oss avancerad raketvetenskap, men insåg att det bara var en ihålig plastbit med ett litet sketet hål i. Sen satte vi igång i att spåna i hur fasen detta funkade egentligen, halva kvällen gick väl åt till det. Men vi kom fram till någon teori liknande ovan vill jag minnas.
Men vi var helt inne på att det var kväve, kolsyra eller annat i plastbiten först, som hölls kvar av övertrycket i burken. Men hur fasen hade man fått in det i kulan? Vi njöt väl aldrig av ölen ordentligt då all hjärnaktivitet (som avtog proportionellt med antal sänkta burkar) gick åt till detta. Nu vet jag bättre, dricker den mest från fat. Godast så.

Senast redigerad av en moderator:
swerider skrev:
> hakanf skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > bubblorna i skummet ger mer smak åt öl, så
> var
> > inte rädd för dem
>
>
> Exakt, det är inte spec vanligt att bartendern
> klarar att slå upp ölen på rätt sätt.

Jag skulle hellre vilja påstå att bartendern prioriterar att få ölen till kund så snabbt som möjligt så han/hon kan sälja nästa, Det är ju inte så att medelsvensken är särskilt kräsen med ölsmaken i detta vårat "en stor stark"-land :)

jthuress skrev:
> Hehe...ja frågan är alltså, hur man dricker
> Guinness.

Eftersom ingen svarat det uppenbara: med munnen :-)

Vissa säger att man inte kan dricka det ur burken utan att man måste hälla upp det i ett glas, annars begår man något slags stilbrott. Men jag tycker att den smakade bättre när jag drack det direkt ur burken, så ur burken is the way!!

Köpte en 6-pack på Euston trainstation i London när jag var 17. fick i mig nästan 1 burk och ingen mer sen dess... Däremot Caffreys eller Kilkenny kan jag förklara hur man dricker. ;-)

Hmm, jag har bott i Guinessens hemland i många år, och även druckit ganska många av de "widget" försedda burkarna.

Min erfarenhet, och vad som står på burken, är att den ska vara KALL när man öppnar den, jag har provat med den pissljummen och vet nu varför den ska öppnas kall. Jag fick öl i ansiktet, öppnade den sittandes på en bänk, med armbågarna på benen så att säga. Prova själv, gärna i badrummet.

HÄllas upp? Klart den ska.
Så här säger de själva

"carefully pour the whole can into a tilted glass in one smooth action, straightening the glass as it fills."

Ungefär som en bartender häller upp den på den gröna ön.

Men var och en får gör som de vill, vill de använda slang och tratt för att hälla ölen någon annanstans så får var och en göra det med.

Fan, ingen som kan stava till det svarta guldet, inte jag heller, Guinness ska det ju vara.

Uppfanns väl, stouten alltså, som dryck till ostron, arbetarklassens käk.

OK, så här funkar plastbiten.

Ölet hälls i burken tillsammans med den porösa lilla plastbiten. Innan burken försluts tillsätter man lite flytande kväve. När detta värms upp av vätskan utvidgas såklart gasvolymen och denna gas tränger in i plastbitens porer. När man sedan öppnar burken sänkt det inre trycket omedelbart och gasen tränger ut genom porerna och bildar bubblor.

Fasen vad man får lära sig mkt... :-) Nu vet jag allt om denna dryck. Synd bara att jag inte gillade den värst mkt. Kanske ska äta något speciellt til den och inte kyckling ?

Kom att tänka på hur jag blivit förlöjligad dom gånger jag hällt upp ölet med ordentlig skumkrona... "Du kan ju inte hälla upp öl!" "Amatör!" "Häll utmed sidan!"... Jovisst.

Vad går ni till för sunkigia ställen egentligen?

Om man nu nödvändigtvis måste dricka öl på en sylta så är tricket är att behålla det gamla glaset och slå över den nyinköpta ölen i det med lagom mycket skum.

Ja, kyckling går bort, Ostron ska det ju vara. Det är lite an aquired taste, men när du ser "ljuset" så blir det gott. :) Eller gå och bo på den gröna ön som jag gjort, då kommer du inte undan.

Passa dig bara första gången du beställer en smithwicks. Uttalas smidicks.

Sen du du försöka med namnen, Aiofe, Siobhan och så vidare. :)

Tjena!

Swerider.. Du generaliserar stenhårt.. Ingen av de bartender jag brukar köpa öl av ger mig en Guinness på under 2 minuter.. Ska man vara nogrann så ska en pint G ta 119,5 sekunder att hälla upp..

Nån mer än jag som tycker Guinness smakar blaskigt?

Ska man ha något som smakar så är det inte Guinness man beställer, hellre då en St.Peters Cream Stout. Det är mumsellimummsmumms det =)

En risig Guinness kan vara lite blaskig. Du får i prinicip INTE en bra guinness utanför Ireland. Jag har varit med om ett undantag. Du får risig Guinness i Ireland med, oftast på klubbar.

De brukar säga "It does not travel well" och det håller jag med om.

Har bara druckit Guinnes på tapp. Har fått för mig något att öl på burk inte är lika gott som tapp eller flaska.. Blir det samma sak med Guinnesen på burk som på pubben??

Mr Handley skrev:
> Menar du rent generellt eller bara Guiness?
>
> 42hz: hur fasen bär du dig åt? Skikta sig i
> burken?

Det är Hadleynavet som fixar det...

Mr Handley skrev:
> 42hz: hur fasen bär du dig åt? Skikta sig i
> burken?

Öppnar du burken och låter innehållet vara kvar så till slut blir det ju klart i burken.

Jag vill få över innehållet så snabbt som möjligt efter att burken öppnats så att det hela får 'sätta' sig i glaset istället.

Får lägga upp en video på youtube! :)

När jag var på carlsbergs muset här i sthlm där vi fick provsmaka en massa olika öl så sa de att just guinnes var ett av de få öl där man gärna med fördel kunde luta glaset vid upphälllning.

Själv har jag ingen koll. jag häller alla öl jag häller upp mitt i glaset för att få det att skumma. Men guinnes häller jag aldrig upp själv då jag bara dricker den på fat.

Tillbaka
Topp