[ OT ] Hur dricker man Gunniess ?

På den andra videon skulla jag börja dricka efter 28sekunder.. Ser väldigt mumma ut.
Boddington - Något som man kanske skulle prova.

i think you mean "guinness" ;)?
pop the can, let the widget rise to the top (if it's a draught can).
hold glass at 45 degree angle, pour SLOWLY and leave to settle for 1min +

then get as many down your neck as possible before the wife catches you :)

/ciaran

andematt skrev:
-------------------------------------------------------
> Nån mer än jag som tycker Guinness smakar
> blaskigt?
>
> Ska man ha något som smakar så är det inte
> Guinness man beställer, hellre då en St.Peters
> Cream Stout. Det är mumsellimummsmumms det =)

Jupp, St Peters Cream Stout är just som grädde! Len och smakrik. Eller en lagrad Black Wych, kanske? Eller en Carnegie Porter, har börjat hitta tillbaka till originalformen efter flytten. Eller en Rouge...? Eller en Anchor Stem... Eller...

När man tänker efter, så finns det många öl som är smakrikare än Guinness...

tobbe83 skrev:
> Finns de här sorterna du räknade upp på
> Systemet? Är väldigt sugen på att prova någon
> av de du tog upp.

Young's Double Chocolate Stout (nr 1606) är snäll men klart mer smakrik än G.
St Peter's Cream Stout (nr 1671 kan nog skrämmas lite om man inte är beredd på den kraftiga smaken.

1285
127d
Oj! Det här var ju trevligt!

PRESSMEDDELANDE 080103

Spendrups Bryggeri breddar sortimentet av importöl Den ökade efterfrågan på specialöl och öl från mikrobryggerier gör att Spendrups utökar sortimentet av importöl med fyra bryggerinyheter: Anchor Steam (Anchor Brewery), Cream Stout (St Peter’s Brewery), Duvel (Duvel Moortgat Brewery) och Hobgoblin (Wychwood Brewery). Sorterna varierar mellan ljust belgiskt öl och mörk kraftig ale.

- Jag är glad och stolt över att vi på Spendrups Bryggeri samarbetar med några av världens mest renommerade bryggerier. De erbjuder spännande öl som kompletterar vårt eget sortiment bra. Samtliga öl har sin egen nisch vad gäller smak och nyans och är bra val när man vill ge sig ut på en smakresa utöver det vanliga, säger Richard Bengtsson, bryggmästare på Spendrups Bryggeri.
Det berömda ölet Anchor Steam från Anchor Brewing Company är framställt med stor respekt för den urgamla bryggarkonsten. Den djupa bärnstensfärgen, den tjocka skumkronan och den fylliga smaken med inslag av kola och karamell är alla resultat av Anchors traditionella bryggarmetod. Detta amerikanska lageröl har en utsökt humlearom.

Cream Stout från St Peter’s Brewery i Storbritannien framställs av en blandning av fyra olika sorters korn, vilket ger det en stor rostad doft med karaktär av kaffe, choklad och mörkt bröd. Stouten har en tillfredsställande besksöt eftersmak. Cream Stout har vunnit en guldmedalj i International Beer Competition 2003 och 2004. Detta öl avnjuts bäst vid en temperatur på 14 - 16°C.
Duvel har en fruktig och torr arom. Torrheten i kombination med en söt smak som ges av alkoholen gör detta öl till en riktig törstsläckare. Tack vare balansen mellan den fina aromen och den diskreta beskan, positionerar sig ölet på ett unikt sätt i den belgiska öltraditionen. Duvel är det perfekta valet till aptitretaren eller som dryck efter maten.
Hobgoblin är Wychwood Brewerys mest kända representant och är den femte bäst säljande alen på flaska i Storbritannien. Den rubinröda drycken är mycket fyllig i smaken och har en utsökt maltsmak som påminner om choklad. Den är balanserad med en rundad mild beska och har en överlag fruktig karaktär.

Samtliga öl finns till försäljning fr o m den 2 januari 2008.

Högupplösta bilder finns att ladda ner på www.spendrups.se/bildarkiv.

Fakta om Anchor Steam
Doft: Maltig, något bränd doft med inslag av kola och fruktig ton av aromahumle.
Smak: Ganska fyllig smak med bränd ton och viss alekänsla. Medelstor beska med inslag av rågbröd. Fruktig och humlebesk eftersmak.
Alkoholhalt: 4,9 %
Flaska: 35,5 cl eg
Artikelnr: 2136611

Fakta om Cream Stout
Doft: Stor komplex doft med inslag av choklad, rågbröd och kaffe samt en liten aromatisk humleton.
Smak: Smakrikt öl med måttlig beska för att vara så mörkt. Bra balans mellan rostad smak och humlebeska. Lång nyansrik och bittersöt eftersmak.
Alkoholhalt: 6,5 %
Malt: Pale ale malt, crystal malt, chocolate malt och svartmalt.
Flaska: 50cl eg
Art.nr: 2136912

Fakta om Hobgoblin
Doft: Ganska stor doft med brända toner och inslag av aromahumle.
Smak: Fyllig och brödig smak med liten sötma och medelstor beska. Nyanserad eftersmak med fin beska och fruktig ton. Alkoholhalt: 5,2% på flaska och burk, 4,5% på fat
Fakta om Duvel
Doft: Stor, frisk och fruktig doft med inslag av gröna äpplen och honung.
Smak: Elegant öl med bra beska. Inslag av honung, äpplen och gröna örter. Lång eftersmak med bra beska och frisk citruston.
Alkoholhalt: 8,5%
Flaska: 33 cl eg
Art.nr: 2136711

Jag tycker det är oansvarigt (och beklagligt!) med en tråd som förhärligar alkohol på det här sättet, på ett forum där många ungdomar läser och kanske får för sig, att alkohol är något "vuxet" och "häftigt". Särskilt om man tar i beaktning, de samhällskostnader alkohol orsakar som vi som betalar skatt, i förlängningen får bekosta.
Skärpning happytier. Finns det inga moderatorer som kan ta bort den här tråden?

42Hz skrev:
> Jomen, det innebär att de passerar Grängesberg
> innan de landar på systemet, det känns bra. ;)

Vi passerade Grängesberg på vår 60-milare. Det kändes inte alls bra.

Wasabi,
Vi som skattebetalarna....Och dom som köp öl? Finns båda alkoholskatt och moms!
Hur mycket kostar samhället alkohol? Hur mycket bidrar alkohol försäljning till stadskassan (alkoholskatt, moms, vinst från systemet, och inkomstskatt från alla som jobbar med alkohol)? Jag tror att dom som dricker alkohol har betalt för deras skador.....
Men du är helt rätt; alkohol är kanske den farligast produkt som säljs inom sverige. Att den är lagligt menar inte att vi ska hylla den här. Men få av dom som skrev snackade om att dricker mycket, eller dricker för effekt, mest var för ansvarful drickande av en "ovanligt" öl.

42Hz skrev:
> 1285
> /KLIPP/
> Art.nr: 2136711

Tjena!

Det förklarar varför dom andra från St Peters verkar försvinna från systemet.. Undrar om det bli så med Anchors Liberty Ale också.. Då blir jag riktigt snorförbannad..

jonzén skrev:
> tror nog att den största skattekostnaden är min
> och mårtens top notch livsstil som studenter..
> jag var precis o köpte en schysst peakjacka..
> frågan är om man skulle ta en förbannad
> champagne mojito för att fira det.. :P

Tjena!

du har ju inte ryckt in ännu så du vet ju inte vart det största skattesvineriet är någonstans..
Julbord för 14 man gick på 11.000:- ex. sprit och öl.. räkna med 2000 till där.. Detta julbordet åts inne på dåvarande Amf4.. Vi fick inte gå och äta jublord på sjömagasinet för 495:- per person för det blev för dyrt tyckte stabschefen..

Den här tråden tycker jag på ett balanserat sätt berört en kultur snarare än ett förhärligande av alkohol. Sen får det vara hur det vill med ironi och avsaknad av smileys.
Nybörjare på ölakademin går inte iång på en Stout, det törs jag nog lova...

Synd förresten att St.Peters Winter Ale är slut i hela länet. Godare öl i vintermörkret är svår att finna.

jonzén: Royal Mojito, Royal! Du får pallra ditt arsle upp hit till civilisationen och ta dig en "It's all about the class", 11500 kostar den drinken - som hittat. Jag brukar bjuda laget runt. Mäklarbrickor är för amatörer utan stilkänsla.

Nä, nu ska jag åkta till Arlanda och sätta mig på flyget till London. Tänkte ta en sväng längs Savile Row och bunkra lite kostymer, skjortor och knitwear inför våren. Gieves & Hawkes blir första anhalten. Skaru me?

s: :D

Jonzén: Royal Mojito ligger på 139 jao. Mexican som är tokgod också är lite billigare, 120 tror jag.

All about the class kostar 11500 och serveras med en diamant. Ganska soft. Dom har tydligen sålt 6st tror jag det var... :)

Ha, ha ha. Köper du en sån blir du ju stämplad som nyrik loser och får öknamn i stil med Kung Keno. Fan va idiotiskt.

jonzén: Jag kommer inte ihåg, men jag lär väl snubbla dit nån kväll framöver. Kan kolla upp det då.

Är någon blandning av Dompa modell årgång, eller om det var Cristal, och nån finare cognac i själva drinken har jag för mig iaf.

När jag jobbade med att hälla guinness (bland annat) så hällde jag första två tredjedelarna med lutat glas. Sedan väntade jag så länge som kunden hade lust att vänta (vanligtvis runt 2 minuter) därefter hälldes resterande tredjedel upp (som ibland avslutades med en shamrock om det var en snäll kund).

red: amenvatusan vad sen man är då, här har tråden helt bytt spår när jag uppbådar energi att svara

Senast redigerad av en moderator:
kaj a skrev:
> (som ibland avslutades med en shamrock om det
> var en snäll kund).

Nejnej, håll dig gärna till ämnet för all del.
Vad är en shamrock i guinness-sammanhang?

en shamrock är när man "ritar" en tre- eller fyrklöver i skummet på ölen. Kräver lagom mycket snabbhet och finmotorik och ser fint ut. Är skummet tillräckligt hårt, dvs har man väntat tillräckligt länge, så kan mönstret vara kvar till ölen är urdrucken.

"Cream Stout från St Peter’s Brewery i Storbritannien framställs av en blandning av fyra olika sorters korn, vilket ger det en stor rostad doft med karaktär av kaffe, choklad och mörkt bröd. Stouten har en tillfredsställande besksöt ..Detta öl avnjuts bäst vid en temperatur på 14 - 16°C"

Den lät ju god ju, t.o.m. för en mycket trogen Guinness-drickare som mig själv. Finns den på någon pub längs Götgatan tro?

För övrigt om Guinness, så länge den är kall är den oftast mellan mycket god och superb, oavsett hur den hälls upp. Först en Bloody Mary, sedan några kalla svarta till en Bookmaker's sandwich, det är finfint det..

Dr.Spoke skrev:

> Men du är helt rätt; alkohol är kanske den
> farligast produkt som säljs inom sverige. Att den

Tror tobak ligger ganska bra till med.

Mårten: Kläderna skall komma till dig. Annars är du inte viktig.

Tillbaka
Topp