[OT] Hur får man till en riktigt mustig soppa?/Visa din soppa

waikato

Aktiv medlem
Som rubriken lyder så behöver jag lite inspiration såhär i höstmörkret.
Jag vet att vissa kokar sin egna buljong eller köper ben i Saluhallen med märg i för att fördjupa smaken.
Vad har ni för tips? Har ni testat något av det?
Jag äter 95 % vegetariskt, men när det väl ska syndas så kan man göra det med råge.
Söker tips från er som har era knep och vet hur man får fram fylliga smaker. Hur gör ni?
Vad finns det för do's och dont's?

Tack på förhand!

Koka en kyckling i 1 timme, ta sen bort köttet och fortsätt koka kråset/benen i flera timmar. Man kan ha i en hel lök / pepparkorn / lagerblad osv.

Sen har man en god buljong att göra soppa på, köttet kan man ha i, eller spara till något annat. Sån här hemmagjord buljong har inget salt i sig, så man behöver salta en del. Citronsaft kan vara bra för att balansera syran.

Ärtsoppa på rimmad fläsklägg: Bry dig inte om att blötlägga, bara i med två förpackningar ärtor och en rimmad fläsklägg (lök, lagerblad, nejlikor kanske). Koka sen länge, minst 4 timmar. I med lite morötter eller annan rotfrukt sista 40 min sådär. På slutet tar man upp fläskläggen och tar bort ben och svål. Här behöver man inte salta nåt särskilt då läggen bidrar rätt mycket. Att man kokar så länge med ben gör att ärtsoppan får en fin konsistens.

Om du gillar asiatiskt så kan man ju enkelt få mustighet i en sån buljong. Jag kör inte kosher utan brukar koka kotletter med ben langa i fisksås, soja, kalvfond och kryddor så blir det garanterat mustig bas. Ramennudlar, köttet, ägg och svamp med valfria grönsaker ger en riktigt god soppa
med mycket umami-smak. Vietnamesisk Pho är ju också gott. Då ska man ha köttben och koka länge,

Koka en kyckling i 1 timme, ta sen bort köttet och fortsätt koka kråset/benen i flera timmar. Man kan ha i en hel lök / pepparkorn / lagerblad osv.

Sen har man en god buljong att göra soppa på, köttet kan man ha i, eller spara till något annat. Sån här hemmagjord buljong har inget salt i sig, så man behöver salta en del. Citronsaft kan vara bra för att balansera syran.
Lägger du tillbaka köttet i buljongen efter det att benen kokat färdigt, eller blir buljongen så stark att du häller av den först och sparar för fler tillfällen?

IMG-20231006-WA0009.jpg

Blev toppen.
4 timmar avkokning på buljongen.
Sedan la vi till nudlar och chili för att förgylla lite extra.

Rekommenderas ✌️

Tillbaka
Topp