Jag baserar det hela på att jag i samband med hotellvistelser vid flera tillfällen testat bakverk och tårtor i samband med frukost och då känt att jag hellre hade ätit dessa senare på dagen. Jag skulle därmed säga att det finns visst empiriskt stöd för mitt uttalande kring att jag föredrar semlor senare på dagen även om jag får erkänna att jag aldrig testat med just semlor.
Min rätt udda variant är en semla per tisdag från fettisdagen fram till påsk. Ger sju semlor per år. Rätt lagom tycker jag då det är rätt kaloririka saker och jag inte lider av undervikt. Jag har också lätt att äta mkt av sådant, så viss självdisciplin är bra. Om jag svullar bakverk så tycker jag också typiskt i efterhand att den njutningsmässiga marginalnyttan avtar rätt raskt. Brukar dessutom när jag kommer fram till påsk kännas att det är ganska lagom att avsluta semmelsäsongen.
Summa summarum: För min del är en semla i veckan under sju veckor lagom för att jag ska njuta av varje semla samtidigt som tillskottet till onyttighetskontot blir hyggligt hanterbart.