[OT] Hur många semlor har du käkat idag-tråden

Alltså, det här med Semla.
En Semla ska ju bestå av ett bröd, mandelmassa och grädde. Eller hur?

Nu verkar det ha smugit sig ut ett otyg på marknaden där mandelmassan byts ut mot vaniljkräm?. En produkt med vaniljkräm är INTE en semla. Någon måste göra något!

Du är alltså formpurist/innehållspurist.

20240128_203114.JPG

Du är alltså formpurist/innehållspurist.
Så kan man kanske uttrycka det.

Å anda sidan är ett bakverk med vanlijkräm kanske en Tropezienne, kanske en vaniljgris men aldtig en Semla!

Att markandsföra en produkt med vaniljkräm som Semla är inte bara stillöst utan även rakt av äckligt och ett lurendrejeri.

Som sagt, någon måste göra något!

Det värsta med den här artikeln är inte aiolin, utan att den verkar utgå ifrån att det är helt normalt att semlan är fylld med vaniljkräm.

Det värsta med den här artikeln är inte aiolin, utan att den verkar utgå ifrån att det är helt normalt att semlan är fylld med vaniljkräm.
Jag tror inte det blev aioli av misstag. Någon tyckte bara att de som valde vaniljkräm borde få vad de förtjänar som väljer bort mandelmassa. Någon borde få medalj!

Vem har lurat i dig att det ena måste utesluta det andra? ?
Jag baserar det hela på att jag i samband med hotellvistelser vid flera tillfällen testat bakverk och tårtor i samband med frukost och då känt att jag hellre hade ätit dessa senare på dagen. Jag skulle därmed säga att det finns visst empiriskt stöd för mitt uttalande kring att jag föredrar semlor senare på dagen även om jag får erkänna att jag aldrig testat med just semlor.

Min rätt udda variant är en semla per tisdag från fettisdagen fram till påsk. Ger sju semlor per år. Rätt lagom tycker jag då det är rätt kaloririka saker och jag inte lider av undervikt. Jag har också lätt att äta mkt av sådant, så viss självdisciplin är bra. Om jag svullar bakverk så tycker jag också typiskt i efterhand att den njutningsmässiga marginalnyttan avtar rätt raskt. Brukar dessutom när jag kommer fram till påsk kännas att det är ganska lagom att avsluta semmelsäsongen.

Summa summarum: För min del är en semla i veckan under sju veckor lagom för att jag ska njuta av varje semla samtidigt som tillskottet till onyttighetskontot blir hyggligt hanterbart.

Jag baserar det hela på att jag i samband med hotellvistelser vid flera tillfällen testat bakverk och tårtor i samband med frukost och då känt att jag hellre hade ätit dessa senare på dagen. Jag skulle därmed säga att det finns visst empiriskt stöd för mitt uttalande kring att jag föredrar semlor senare på dagen även om jag får erkänna att jag aldrig testat med just semlor.

Min rätt udda variant är en semla per tisdag från fettisdagen fram till påsk. Ger sju semlor per år. Rätt lagom tycker jag då det är rätt kaloririka saker och jag inte lider av undervikt. Jag har också lätt att äta mkt av sådant, så viss självdisciplin är bra. Om jag svullar bakverk så tycker jag också typiskt i efterhand att den njutningsmässiga marginalnyttan avtar rätt raskt. Brukar dessutom när jag kommer fram till påsk kännas att det är ganska lagom att avsluta semmelsäsongen.

Summa summarum: För min del är en semla i veckan under sju veckor lagom för att jag ska njuta av varje semla samtidigt som tillskottet till onyttighetskontot blir hyggligt hanterbart.
Ett föredömligt empirisk underlag till det tidigare uttalandet. ?

Hojta till om du vill prova maränger istället. ?

Bilagor

• PXL_20240130_103352409.jpg
    PXL_20240130_103352409.jpg
    487.5 KB · Besök: 49
Ett föredömligt empirisk underlag till det tidigare uttalandet. ?

Hojta till om du vill prova maränger istället. ?
Maränger till frukost? Skapa en marängtråd så kan jag såga den idén (för personlig del) i den tråden och inte besudla semmeltråden med marängdiskussioner!

Du vet att meningen är att man ska äta sin sista semla (eller egentligen enda) på fettisdagen? Du har inte funderat på att börja 7 veckor innan fettisdagen?

Du vet att meningen är att man ska äta sin sista semla (eller egentligen enda) på fettisdagen? Du har inte funderat på att börja 7 veckor innan fettisdagen?
Jag vet det och det var därför jag skrev "Min rätt udda variant ...". Enligt wikipedia var det tydligen f.ö. i södra delarna av landet vanligt att man åt bullen på måndagen innan fettisdagen så då skulle man kanske köra varje måndag fram t.o.m. måndagen före fettisdagen!?

Nu är jag dock uppväxt med traditionen att äta en semla per tisdag från fettisdagen fram till påsk. Och då jag är mkt mer för traditioner än "religiösa riter" (=fasta inför påsken) kör jag på med min tradition.

Tjena!

Princesstårta till frukost är min favorit om man pratar söt frukost.
Men bästa är en rejäl entrecote med stor sallad och en oförsvarlig mängd bearnaisesås. Fixar vilken baksmälla som helst.

jag vill jämra mig lite över att det bara var vaniljsemlor och inga kanelbullesemlor i affärns container den här veckan. jag förstår inte hur någon har kunnat fantisera ihop något så fruktansvärt som att ersätta mandelfyllningen i en semla med vaniljkräm – och därtill lyckats genomföra det. en svindlande tanke: alla människor som deltar i vaniljsemlans produktionskedja, så många instanser som skulle kunna dra i nödbromsen. ingen som säger stopp, ingen som vägrar, strejkar eller går hem i protest. varje dag produceras nya vaniljsemlor. fraktas. prismärks. plockas upp på hyllan. köps! (men jag vill applådera den genialiska kanelbullesemlan, den kan väl bli den nya standardsemlan)

edit: ser nu att jag inte var den första att uppmärksamma detta folkrättsbrott.

Senast ändrad:
Som semla betraktat får nog entrecote med sallad och bea anses vara rebellisk i både form- och innehållsmässig dimension.

Tjena!

Det är faktiskt socker i balsamicom till salladen och ganska mycket fett i båda. Men där stannar väl likheterna.

Finns bara en okonventionell semla jag äter och det är med blåbärssylt istället för mandelmassa.

En igår, och det blir med 99,99% säkerhet en idag.

Edit: en semla har ätits idag. Ingen bild då den åkte med hem från jobbet i ryggsäck igår...

Senast ändrad:
Har precis inmundigat en utsökt semla från Café Backa. Alltid toppklass på deras semlor, de får till en frisk känsla på mandelmassan. Inte jättesöt. Siljans Konditori brukar variera i kvalitet och när den är som sämst så känns mandelmassan som att tugga rent strösocker.

Tillbaka
Topp